Lek utan partner

#1 - 10 oktober 2007 17:57
Min relativt ny inskaffade Vieja synspila hona verkar ha blivit lite knasig! Den gräver och gräver och vaktar en liten hörna av akvariet.... Ser ut som ett lekbeteende.... MEN det har ingen partner dvs det finns ingen hane!!! Nu så ser jag även att "ägg-röret" börjar synas...

Är det vanligt att dom får detta beteende? Kommer hon att lägga ägg även fast det inte finns en hane?
#2 - 10 oktober 2007 18:26
Jag antar att du har en hanne och inte bara en hona? Om du inte har detta så varför bara köpa en hona? Men om du har en hanne ikaret, så kommer han säkert till hennen när det är dags. Annars lägger hon dom själv, men såklart blir det inga yngel då.

MVH/Freddan
#3 - 10 oktober 2007 18:34
127bubbel skrev:
Jag antar att du har en hanne och inte bara en hona? Om du inte har detta så varför bara köpa en hona? Men om du har en hanne ikaret, så kommer han säkert till hennen när det är dags. Annars lägger hon dom själv, men såklart blir det inga yngel då.

MVH/Freddan

Jag har bara EN hona och ingen annan ciklid i karet...

Här är en länk till en annan tråd som jag startade och i den kom "vi" fram till att det är en hona som jag har.... http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109216
#4 - 10 oktober 2007 22:05
Köp en hanne, då så får du kanske lite yngel. Det känns lite fel att den skall vara ensam.

MVH/Freddan
#5 - 11 oktober 2007 00:26
Hon har säkert rom, men utan en hane kommer det inte att bli några barn.
#6 - 11 oktober 2007 08:51
127bubbel skrev:
Köp en hanne, då så får du kanske lite yngel. Det känns lite fel att den skall vara ensam.

MVH/Freddan

Jo jag håller på att letar efter en hane, men det verkar vara ont om dom nu. Har bett dom på Akvarielagret kolla sina listor, men det verkar inte finnas nån just nu hos grossisterna.
#7 - 11 oktober 2007 12:06
CizziB vart bor du?
Jag känner några i östergötland som kan ha yngel/ungdjur redan idag.
Tyvärr så har jag inte några kvar...
#8 - 11 oktober 2007 12:26
firefox75 skrev:
CizziB vart bor du?

Jag känner några i östergötland som kan ha yngel/ungdjur redan idag.

Tyvärr så har jag inte några kvar...

Bor i Sthlm.... Skulle behöva en hane, hellst med lite storlek eftersom honan är ganska stor och så bor den i ett kar där fiskar under 10cm blir mat....
#9 - 12 oktober 2007 06:55
Ett tips är att du går in på www.ciklid.se och sen till forum.
Sök efter en person som kallar sig för "Beast".
Han borde nog kunna hjälpa dig.
Han kanske inte har fiskar hemma själv men han har massa kontakter lite här ock var:D

Annons