Lek under vattenbytet???

#1 - 18 maj 2007 06:42
Hej!

Bytte just vatten i mitt kar för att stimulera Sajicorna till lek (de har grävt i säkert en vecka nu). När jag började med vattenbytet var både hanen och honan framme vid häverten och var nyfikna men efter ett litet tag tröttnade de och simmade iväg. Precis när jag var klar med vattenbytet upptäckte jag att jag inte kunde se någon av dem...
Efter ca minut kom båda ut ur sin grotta och håller nu andra fiskar på behörigt avstånd.
Kan det vara så att de har lagt rommen mitt under vattenbytet :confused:
Har aldrig varit med om något liknande och jag tycker att det gick mycket fort, ca 5 minuter... Vad tror ni?
#2 - 18 maj 2007 13:06
Jag har ingen aning, men jag har hört att man kan efterlikna en regnperiod genom att sänka temperaturen. Detta får då vissa ciklider att leka. Det kan ha varit så som du säger att de lade rommen, men som sagt har jag ingen aning. Du lär märka det om några dagar, om det nu är som du misstänker, då ynglena simmar som ett moln runt föräldrarna.

Håll Tummarna!!!!!
Mathias
#3 - 19 maj 2007 16:55
Mina eldbukar har vid ett flertal tillfällen börjat lägga ägg mitt under vatten bytet. Eftersom jag har flera kar så brukar jag byta vatten samtidigt i dem, så när jag tömt eldbuk karet och börjat tömma nästa brukar eldbukarna sätta igång och sen när man skall fylla på vatten lite senare så håller de för fullt att lägga och befrukta rommen.

Annons