Lek som inte leder till något...

#1 - 8 december 2004 22:28
Mina fiskar har slutat att yngla av sig. Det gäller alla fiskarna alltså även mina svärdbärare och black mollys. Mina scalarer har inte lekt sen i juni och mina paletter bara spelar för varandra. Alla vattenvärden är perfekta. Jag har testat att sänka temperaturen och göra vattenbyte ett par gånger i veckan men inget hjälper. Kan det vara så att det inte är riktig leksäsong nu eller? Det är lite trist att det inte blir något av det hela. En möjlig förklaring kanske kan vara att jag skaffade egyptiska munruvare i samma veva som senaste kullen yngel men jag tycker att det verkar lite långsökt...
#2 - 9 december 2004 19:45
Viktiga faktorer för lekvillighet är foder och vattenbyten.
Det senare tycks du själv vara inne på men foderkvalitén är också mycket viktig.

Och med foder menar jag helst levande foder - bra och rikligt.
Om detta inte finns något bra ersättningsfoder.
T ex räkor eller räkmix...
Men knappast flingor, pellets etc...

Vad gäller vattenbyten skall de vara stora och ofta förekommande.
Gärna närmare 50% och minst varje vecka...
#3 - 9 december 2004 20:11
Jag matar enbart med levande eller frysta mygglarver och med frysta vattenloppor. Flingor etc ger jag bara i undantagsfall.
#4 - 9 december 2004 20:33
Bra - i så fall skulle jag lägga till räkor eller räkmix som variation.
#5 - 9 december 2004 20:51
Jag fick höra av Akvarietjänst i Malmö en gång att med räkmix ökar risken för bukvattensot så jag vet inte om jag vill testa det.
#6 - 9 december 2004 21:03
Ok?
Jag trodde att det var de röda mygglarverna som gjorde det, med fiskar som huvudsakligen livnär sig på vegetabilisk kost.
#7 - 9 december 2004 21:07
Tillverka din egen räkmix med ingredienser du har kontroll över...
Recept finns på Zoopet.
Och vad gäller vanliga räkor - mindre risk för vattenförorening
#8 - 9 december 2004 22:22
Smutsar räkmixen ner mycket? Jag har bara innerfilter i karet.
#9 - 9 december 2004 22:25
beror helt och hållet på hur mycket gelatin du har i

Annons