Lek så här års?

#1 - 29 september 2005 17:46
Tja!
Mina pleudoeles waltl tror ja håller på me nått som ser ut som förspel till lek:)
Den me det stora tjocka svansen och högre "svärd" på svansen simmar och tar atg i den som har en liten o betydlit minder svärt på svansen som sträcker ut sina små ben o fötter o bakbenen lägger den jäms sidan av kroppen medans den större (hanen tar tag i frambenen me sina framben o simmmar runt i cylindrar o sedan släååer ena benet o puffar i huvet eller magen sen fortsätter han så hela tin o ibland så "visar" han rfumpan" i ansiket på frugan:D s hoppas de e början på lek.
Men som ja vet såå leker dom på våren lite konstit de där.
Nån som vet om dom leker på hösten?
Tobbe iaf väldit glad o hoppas på lek av mina spanska revbenssalamandrar.
#2 - 29 september 2005 18:32
jodå de e parningslek på gång hoppas de blir lite ägg:) o att ja hinner se äggen o rädda dom så ja får några salemanderbebbar:)
Måsta ba berätta lite fö ja e så glad nu....o dela me mej av min glädje till er:D
#3 - 2 oktober 2005 12:07
hm, jag har också sett lite tendens till lek bland mina, jag har tre stycken och det är två av dom som är på varann hela tiden. nära varann ofta..
den tredje är alltid för sig själv, undrar varför? men kan det bli ägg av det eller? när vet man om det är ägg på gång? jag har dom i ett kar med en massa fiskar. äggen blir väl uppätna direkt? hur tar man hand om salamander ägg och när kläcks dom??

hur ser man skillnad på hona och hane egentligen? för det måste ju vara lek dom håller på med..
#4 - 2 oktober 2005 13:26
vad har du för salamandrar?
dom flesta leker under våren men min art kan lägga flera kullar om året.
Ida ne ja kom hem så hitta ja massa "snorlobbor" me prickar i på bladen som ja e säker på e ägg så ja la ner dom i ett 50 liters akvarie ca 1 dm djup o ett filter fö få bra vattenkvalitet.
hoppas på att de blir nått och att de va ägg så de inte v
a skit men de har aldri blivit sånt slem de hängde flera "klasar" på grenarna o blad.
du kan se skillnad på att hanen har ett "svärd" på svansen medans honan har ett litet.
Tobbe
#5 - 2 oktober 2005 13:35
har eldbukssalamandel. ok, ska se om jag ser skillnaden på dom jag har, tycker alla ser ut och ha stor svans =) tror inte jag sett några klasar på bladen heller. tror du dom inte lägger ägg ens pga att det kanske är för mycketl liv i karet pga de andra fiskarna? jag har ju koppartetrorna och malen i 63liters, äter dom upp äggen om jag lägger ned dom där? vad ska man lägga ned äggen i om man hittar sådana? för jag har ju ingen pump till övers. dom måste väl vara i något även om man lägger ned dem i karet för lösa bland stenarna kan dom väl inte vara?
vet inte alls hur man tar hand om salamander ägg...
#6 - 2 oktober 2005 13:42
det är första gånggen ja får salamander ägg också:)
då du har cynops art så leker dom på våren för att "underöätta" leken så kan man dvala dom då efter uppvaknandet blir dom tokiga de e som soanska flugan för dom:D.
om du har dom me fiskar så blir dom garanterat uppätna äggoen om du inte ser dom i tid då även föräldrarna kan käka upp äggen.
ja spara några växter me ägg på i stora slamander karet för att hoppsa på att dom klämmer ur sej mer o se om dom blir uppätna.
Tobbe
har du msn trollet85 du verkar gilla salamandrar skulle villja ha en salamander fantast o prata me på msn:)
#7 - 3 oktober 2005 19:46
så det är bara på våren som eldbukssalamandrarna lägger ägg?
tycktes mig se att två hade stora svansar och en hade smal, så jag har väl antagligen två hanar och en hona. men honan är mycket för sig själv, så det kasnke är hanarna som är på varann eller brukade förut. håller inte reda på vart var och en är oftast..

jag köpte ett 160liters akvarium för en vecka sedan och salamandrarna följde med. jag försöker bara lära mig lite grunder för att kunna ta hand om dom på bästa sätt. hade som inget val än att ta emot dom ^^ även fast jag inte ville ha dom egentligen. men dom är ju söta och man skrattar ofta åt dem.
#8 - 4 oktober 2005 14:25
okej låter som 2 hanar o en hona.
jap dom lägger ägg då.
Har du ingen landdel åt dina salamandrar?hur djupt har dom?
joo de har du rätt i dom e ju söta o lite "dumma" i skllanen ibland så man får ju sej en del skratt av dom.
Tobbe
#9 - 5 oktober 2005 11:11
[QUOTE=cool]okej låter som 2 hanar o en hona.
jap dom lägger ägg då.
Har du ingen landdel åt dina salamandrar?hur djupt har dom?
joo de har du rätt i dom e ju söta o lite "dumma" i skllanen ibland så man får ju sej en del skratt av dom.
Tobbe[/QUOTE]

okej, kanske får försöka ha ordnat dem ett eget place till våren då så att jag kanske får mig några salamander ungar =)

jo det har jag, jag har byggt upp en platå utav rötter så dom har ett område ovanför vattenytan för de kan vara. dom som hade karet före mig hade på det viset också och det hade gått bara bra, de sa att salamandrarna är ganska tåliga. andas genom huden också... har dom i ett 160liters akvarium. men dom har ju inga problem med att simma omkring lite ibland.
haha jo precis, tycker det är så roligt att ta bort på dom! blir fina närbilder av dom små krabaterna.

Annons