Lek Par slåss!!!

#1 - 19 oktober 2006 19:54
Efter 3 "Discus" lekar med ökat antal yngel varje gång blev hanen plötsligt aggressiv och attackerar nu honan så huden lossnar på sidorna.. Nån som har tips???
#2 - 20 oktober 2006 06:59
Jag skulle ta och sära på dem ett tag. Risken är att du får en riktigt till tuffsad hona som kanske inte orkar återhämta sig efter angreppen med tanke på lekarna/vårdandet.

//Camilla
#3 - 20 oktober 2006 12:03
Jag har i dagsläget tyvärr inget extra akvarium att stoppa den ene i
Vet du eller nån annan här om det är möjligt att separera med nån slags skiljevägg, så hannen inte kommer åt honan?

(slänger med en liten länk på bråket (har sett värre ut än det som jag filmat):
" target="_blank">
#4 - 20 oktober 2006 13:59
Man kan ev. skilja dem åt med tex en plexglas skiva, men man måste se till så båda diskusen får vattnet väl filtrerat. Hur länge har det pågått? Hon verkar inte lekvillig just för tillfället och ant. därför motas hon av honom.

//Camilla
#5 - 21 oktober 2006 08:14
Blå filter matta brukar gå bra att dela av karet med!!
#6 - 21 oktober 2006 13:35
Jo honan är lekvillig och det är snarare hon som "puschar" på hanen för lek, och dom har hittills lekt en gång i veckan. Igår kväll gick hon plötsligt till motattack och nu verkar hanen iaf inte bråka lika mycket på henne.. Däremot verkar hanen inte vara nån bra förälder, för jag tror det är han som äter ynglen då dom försvinner en efter en..

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu.. Ska jag låta dom köra på och hoppas på att hanen blir mer erfaren, eller rycka bort "lekpinnen" och försöka få dom att hoppa lekarna ett tag så honan kan återhämta sig (om det nu funkar)??

Filtermattan var ett bra tips, får kika i plånboken om jag har råd med det hehe.. Kostar nog ett par hundra att köpa!
#7 - 3 november 2006 10:42
Diskusman skrev:
Jag har i dagsläget tyvärr inget extra akvarium att stoppa den ene i

Vet du eller nån annan här om det är möjligt att separera med nån slags skiljevägg, så hannen inte kommer åt honan?

(slänger med en liten länk på bråket (har sett värre ut än det som jag filmat):

" target="_blank">

Jag brukar dela på mina med en glasskiva det går fint

Annons