Lek på rödmunstetra

#1 - 20 september 2004 12:39
Hej! Har sökt lite här på forumet men inte lyckats hitta nåt om lek på rödmunnar (Hemigrammus bleheri främst) På artbeskrivningen står det att de är svårlekta men har NÅN (här då)lyckats?
vh frida
#2 - 24 september 2004 11:18
Hej billo !

Under mina aktiva år har jag inte hört att någon i Sverige har odlat den. Men skam den som ger sig !
Lycka Till !
#3 - 24 september 2004 12:37
enligt SARF´s valörlista så har rödmunstetra guldmärket...
[urlhttp://www.akvariet.tripnet.se/odling/tetravalor.html[/url]

/Glenn
#4 - 24 september 2004 15:41
Hej Glenn !

..........Vilket inte behöver betyda att den är odlad i Sverige.
MVH
#5 - 24 september 2004 16:11
Läst nyligen en artikel om odling av rödmunstetra i en äldre Sarfaktuellt, kommer dock inte ihåg vem som var artikelförfattare. Jag återkommer om jag hittar det.
#6 - 24 september 2004 16:36
Vilket inte behöver betyda att den är odlad i Sverige.

Det sa jag inte heller att den var...=P

/Glenn
#7 - 28 september 2004 14:41
Hittat den. I Akvariet nr 3 1997 beskriver Börje Dehman hur han odlar Rösmunstetra.
#8 - 28 september 2004 14:46
Kan du inte berätta lite Kaj??? Det är kanske inte så många som har tillgång till den tidskriften.... inte jag i alla fall!
#9 - 28 september 2004 16:35
OK tant Nancy Bifaller din önskan bara man inte bryter några copyright regler nu.[;)]

Tycker dock förfaringssättet är rätt likt odling av andra sydamerikanska tetror typ Neon Kardinal etc.
Men okey försöker gör en kort sammanfattning av Börje Dehmans artikel
Ett mycket välgjort trettioliters kar fylls med regnvatten. Regnvattnet är först filtrerat genom skumgummifilter sedan över aktivt kol. Ph värdet nedjusteras till 6.0 temp 25 Grader. Vattnet får sedan stå några dagar utan syresten.
En romstinn hona och två troliga hanar får sedan gå ner i karet som sedan täcks med brunt papper för att utestänga ljuset.
Sedan kontrollerades karet försiktigt varje kväll och tredje dagen i detta fallet fanns ett 50 tal romkorn varvid lekfiskarna fångades upp. Hälften av romkornen kläcktes efter ett dygn och var frisimmande efter fem dygn Varvid syresten sattes in och de började matas med nykläckt artemia. Ynglen var svåra att få att annan föda än just levandefoder. Och trots flera försök lyckades Börje bara få upp några yngel varje gång.

F.ö finns det också en artikel om just odling av tetor på Simontorps hemsida.
#10 - 28 september 2004 17:55
Bara säga TACK!

Annons