Lek på pansarpalar

#1 - 12 april 2008 08:04
två av mina pansarmala beteer sig underligt... en liksom "nosar" på en annan MYCKET! då menar jag inte typ nån sekund utan kanske 30-40 sekunder skakar han huvudet där den andras anal ligger...
lek?
#2 - 12 april 2008 08:11
Hon Har Ägg!!!!!!!!!!!!
#3 - 12 april 2008 08:29
ska jag ta bort äggen från henne när hon lagt dem? ehar hört att de äter upp sin avkomma..
#4 - 12 april 2008 09:05
jag har iallafall flyttat dem till mitt mindre kar utan några andra fiskar.. :)
#5 - 12 april 2008 11:00
YEY jag har än så länge 46 stycken Corydoras schultzei ägg :) och det ser ut som om att det blir fler

det krävs guldmedlemskap för att se svårigheten på odling.. kan nån säga hur vilken svårighetsgrad det e ?
#6 - 12 april 2008 11:51
spam tråd:confused:
#7 - 12 april 2008 11:52
De äter sina ägg så det är väl bra att du har flyttat allt.
Mina har kallasat på allt [:o]

Men deras ägg möglar mycket lätt. Det kan behövas nåt medel i kanske?
I alla fall cirkulation på rommen annars risken stor att den möglar.
#8 - 12 april 2008 12:18
jo jag har ganska bra cirkulation igång nu... hag fixat så att yngelboxen e "kopplad" till ytavrinningen så allt vatten i karet kommer förflyttas genom boxen
#9 - 12 april 2008 12:21
Grattis Oskar!

Att hanen "nosar" på honan så där är typiskt för Corydoras-lek. Det kallas "T-position" efter att fiskarna stårs om i ett T, och föregår äggläggningen. Honan bär äggen på sina bukfenor och placerar ofta ut dem på rutan och på växter.

De vuxna fiskarna äter som sagt sina ägg, så det är bra att flytta antingen äggen eller de vuxna.

Corydoras schultzei har ingen "rating" på hur svåra de är att föröka, men när de får en blir det säkert samma som för Corydoras aeneus, dvs brons. Det är lättlekta fiskar - men det gör det ju inte mindre roligt!
#10 - 12 april 2008 14:08
hehe de har hållt på hela dagen.. e uppe i 76 ägg nu som jag sett ;P ska kanske sätta ner den andra honan för han har varit på henne med...
#11 - 12 april 2008 14:09
ok.. jag såg nämligen att schwartsi eller hur det nu stavas hade guld.... och sånna har jag också ;P får hoppas på lek från de med :)
#12 - 12 april 2008 21:41
hehe jag tror jag släppte ner hanen lite tidigt.. då han nu lagt sig i "t" med en annan hona som har lagt ut små romkorn överallt i 500liters karet.... de har hållt på nu i 3 timmar.. och nu när jag släckte ljuset så håller de fortfarande på...
#13 - 13 april 2008 05:13
Underbart ju! Se till att få en redig kull nu då!:);)
#14 - 13 april 2008 05:43
Grattis!
Hoppas du får upp många nu!

/Eva
#15 - 13 april 2008 09:52
om hur många dagar kommer de börja "kläckas"?
#16 - 14 april 2008 21:04
vad roligt oskar =) citat "Hon Har Ägg!!!!!!!!!!!!" hahah :) mina pansarmalar lekte för nån dag sen, och rommen sitter fortfarande kvar på innerfiltret. får se om jag plockar bort den och lägger i en yngelbur (tätat med nylonstrumpa) i samma akvarie eller om jag låter rommen klara sig själv.

rommen kläcks inom några dagar. du ser om den är befruktad om den är genomskinlig och något mörk, om rommen däremot är vit så är den obefruktad.
#17 - 14 april 2008 21:28
det ser ut som om det e något i nåra av dem.. men inte alla... en del gick ju tyvärr förlorade i flytten från glasrutan till yngel BOxen.... men det finns fortfarande uppmot 20-30 stycken kvar några ligger kvar där de lades och från vad jag sett har inga börjat mögla ;P de har dock en cirkulation i akvarium på ca 25 gånger volymen, sen e 1/4 av akvariumet bara filter.. så cirkulation har dem iallafall. har försökt "yngeltäta" ytavriningen med nylon strumpa hoppas bara att det funkar ;P... kanske får nåra yngel i det stora akvariumet 500 litern då den hanen e på alla mina honor och det ligger rom lite här och var som e extremt lätta att tappa bort då de har lagt det på Ganska ljus sand med små mörka korn i.. aja får e om de klarar sig med 60 Tetror och 8 stycken corydoras och 5 scalarer ;P
#18 - 28 juni 2008 23:40
det ser ut som om det e något i nåra av dem.. men inte alla... en del gick ju tyvärr förlorade i flytten från glasrutan till yngel BOxen.... men det finns fortfarande uppmot 20-30 stycken kvar några ligger kvar där de lades och från vad jag sett har inga börjat mögla ;P de har dock en cirkulation i akvarium på ca 25 gånger volymen, sen e 1/4 av akvariumet bara filter.. så cirkulation har dem iallafall. har försökt "yngeltäta" ytavriningen med nylon strumpa hoppas bara att det funkar ;P... kanske får nåra yngel i det stora akvariumet 500 litern då den hanen e på alla mina honor och det ligger rom lite här och var som e extremt lätta att tappa bort då de har lagt det på Ganska ljus sand med små mörka korn i.. aja får e om de klarar sig med 60 Tetror och 8 stycken corydoras och 5 scalarer ;P

Hur har det gått?

Annons