Lek på mbunas!!!

#1 - 28 juli 2004 14:00
hej!
Jag har länge gått och hoppats på att mina mbunas skulle vilja leka av sig själva, men det verkar inte så:(
Jag har 2 könsmogna melanochromis auratus (hanar), varav den yngre är den mest dominanta och utfärgade. Sedan länge har jag haft 1 hona av samma sort (jag tror i alla fall att det är en sådan sort, se länk:http://ciklid.se/albums/displayimage.php?album=3&pos=5)
jag har bara sett att fiskarna har "darrat" en enda gång, inte mera.
Då undrar jag:
Vad kan jag göra för att få fiskarna att leka???
(de har kanske 10 stycken grottor att vara i)

Mvh Malawi´n
#2 - 28 juli 2004 20:15
Ingen???
Det kan väl inte vara så att alla som har fått yngel har helt perfekta akvarium både när det gåller inredning och vattenkvalité?

Mvh Malawi´n
#3 - 28 juli 2004 20:43
ärd säker på att din hona verkligen är en hona? hur stor är hon? är on liten så kan hon mycet väl vara en hane som inte fått sin rätta "dräkt" än... alla Auratus har samma färg som honor när de är små....
#4 - 29 juli 2004 07:49
Jag vet det, eftersom jag har fått 2 hanar från yngel...
Jag har haft fisken i kanske 1-1½ år, och är säker på att det är en hona.

Mvh Malawi´n
#5 - 29 juli 2004 13:30
Har nu läst en artikel i det senaste Ciklidbladet, av Carl Eklind, angående odling av tropheus. För er som inte har läst artikeln kan jag göra en sammanfattning:
Han anser att man kan få dessa fiskar i lekkondition genom 3 saker: bra vattenkvalité, foder och uttråkning.
För att få bra vattenkvalité i sitt kar, så gick han från att byta 30% av vattnet varje vecka till att byta 30% 2 ggr i veckan, med 4 dagars mellanrum. Han använder kallvatten, och håller en temp på 25 grader minimum. Varje gång slamsuger han bottnen från skit.
Han försöker dessutom skapa bra med ytcirkulation, för att få syrerikt vatten.
Sedan, för att få dem i lekkondition, så matar han dem på samma tid varje dag i en månad, samt gör vattenbytena på samma tider, allt för att tråka ut dem.
Efter en månads tid så ändrar han detta, till att byta vatten gång i veckan samt mata var tredje dag! Detta skulle göra så att de lekte.
Då undrar jag:
Jag har nu bytt vatten 1 gång i veckan i en månads tid, matat varje dag osv, ungefär som han har föreslagit. Skulle då den här tekniken med ett plötsligt byte kunna på mina mbunas att leka? Att man ex. börjar göra 2 vattenbyten, dvs. gör en förändring åt det hållet?
(jag vet att de flesta säger att det är lätt att få mbunas att leka, vilket jag inte har märkt, men kanske behöver de lite hjälp i början?)
Enda problemet är att jag har 2 st auratus som är lite magra, och funderar då på hur de skulle klara detta...?

Mvh Malawi´n
#6 - 2 augusti 2004 09:30
Har aldrig haft Aratus men många andra malawi både mbunas och offshore. Jag har aldrig haft problem med att dom inte leker, snarare tvärtom att dom leker hela tiden. Skulle nog kolla upp könsfördelningen och skaffa fler honor om jag vore du. Aratus lär vara en av dom elakare mbunas och då skadar det nog inte med några till. Det kanske är så att honan inte faller hannarna i smaken eller tvärtom. Det är nog som sagt en fördel att ha typ 2+5 alltså 2 hannar och 4 eller 5st honor av aggresiva mbunas så att aggresiveteten fördelas på fler individer och fler honor att uppvakta ökar ju chansen till lek och yngel. Kort o gott= fler honor och lycka till
#7 - 2 augusti 2004 09:36
Just nu har jag 2-3 i auratus-fallet, eftersom jag köpte 3 stycken ungfiskar, och en färgade ut över en natt:D
Det är dock inget bråk hos hanarna, eftersom den ngre hanen har blivit den dominanta. Jag skulle dock kunna skaffa en del fler honor, eftersom jag i karet just nu bara har 8 mbunas samt en 8 cm stor plecostomus, vilket jag har förstått är ganska litet, om amn tittar på andra kar, där de har kanske 14 riktigt stora mbunas i ex, ett 300 liter...
Ska nog köpa 2 stycken til honor då, så stora som möjligt kanske...

Mvh Malawi´n
#8 - 2 augusti 2004 10:11
Hej om du är säer på att du har av bägge könen så brukar de funka med att mata med svartamygg de ökar lekhormonen hos honan och sedan ett redigt vatten byte 50%.

#9 - 2 augusti 2004 11:42
K!
Det var ett tag sedan jag matade med svarta mygglarver nu, men tror jag har ganska mkt frysta mygglarver, om det nu duger...

Mvh Malawi´n
#10 - 3 augusti 2004 10:43
Hmm klurigt.. :-)
Har drivit fram ett par generationer av Auratus men nu har de faktiskt stillat sig något. Tidigare ynglade de av sig i ett rasande tempo. Har alltid haft fler honor än hanar. Minst 3-4 honor på två hanar.
Kan dock varna för deras agressiva beteende. Så fort någon ny hane växt upp har han i egenskap av ung och stark utmanat den dominanta hanen vilket resulterat i en död fisk... :-(
Har även haft problem med att hanar jagat ihjäl honor. Tyvärr har mina yngel varit till större delen hanar, ca 75%! Skall tydligen bero på en kombination av temperatur och pH?
Vet inte om mina erfarenheter är till någon hjälp?
#11 - 3 augusti 2004 10:54
jag har som sagt 2 hanar, den gamla är itne längre dominant, men den yngre visar inga tecken på aggression...
tack för svaret dock!

Mvh Malawi´n

Annons