Lek på KurvCiklider!

#1 - 22 oktober 2007 08:24
Igår upptäckte jag att mina KurvCiklider lekte!!
Aldrig haft KurvCiklider innan så detta va väldigt kul! *Hehe*
Dom verkar som att dom tänker sköta om sina ägg väldigt bra och jag hoppas att dom tar hand om ynglena när dom kläckts också.
Pricken över I:et va juh också att man fick beskåda hela händelsen! :D
Dokumenterade med både foto och film så jag tänkte iallafall visa lite kort!
#2 - 22 oktober 2007 09:25
Grattis! Hoppas de klarar av yngelvården hela vägen. Kul att du fick beskåda det hela också.:)
#3 - 22 oktober 2007 11:24
Albin1 skrev:
Grattis! Hoppas de klarar av yngelvården hela vägen. Kul att du fick beskåda det hela också.:)

Tackar så mycket!
Ja jag håller tummarna så det knakar här :P

Kan tilläagga att jag precis upptäckt att mina Rödfenade Regnbågar har lekt också :P
#4 - 22 oktober 2007 11:50
Galion skrev:

Kan tilläagga att jag precis upptäckt att mina Rödfenade Regnbågar har lekt också :P

Det låter ju riktigt spännande! Vore kul med några bilder på dessa också.
#5 - 22 oktober 2007 12:11
Tyvärr så har dom lagt sina ägg mitt i den största och tätaste Svärdplantan jag har i akvariet *Hehe*
Men fick ett kort på honan och ringade in äggen..
Man ser ett par st på kortet, har ingen aning om hur många ägg det kan vara änsålänge :)
#6 - 22 oktober 2007 12:49
Det ser ju himla fränt ut! Har själv inte lyckas så bra med apistogramma-släktet hittils. Vad har du för pH hos rengbågscikliderna?
#7 - 22 oktober 2007 13:32
Albin1 skrev:
Det ser ju himla fränt ut! Har själv inte lyckas så bra med apistogramma-släktet hittils. Vad har du för pH hos rengbågscikliderna?

Så vitt jag vet så är väll dom felsta Apistor inte så specielt krävande när det gäller PH värde men mitt vatten ligger rätt neutralt på 6.5-7.0
Men sedan kan det juh ha och göra med vattenbyten osv..
Jag byter ca 15% varannan vecka och 50% en gång var 6-7:e vecka.
Sen om det är orsaken till leken kan jag inte svara på men :D
Nått äre juh som är bra iallafall *hehe*
#8 - 22 oktober 2007 15:16
Ok, jag har pH 7,5 och byter runt 20% varje vecka, men det är väl många andra faktorer som spelar in om det skall bli lek eller ej. Men just nu har jag inga apistos, utan endast ett kar med Laetacara dorsigera och dom leker ju villigt. Tyvärr har de ätit upp rommen hittils men har inte haft dom så länge än, så det reder de nog ut snart.

Rapportera gärna hur de går för både kurv- och regnbågscikliderna.
#9 - 22 oktober 2007 15:23
Albin1 skrev:
Ok, jag har pH 7,5 och byter runt 20% varje vecka, men det är väl många andra faktorer som spelar in om det skall bli lek eller ej. Men just nu har jag inga apistos, utan endast ett kar med Laetacara dorsigera och dom leker ju villigt. Tyvärr har de ätit upp rommen hittils men har inte haft dom så länge än, så det reder de nog ut snart.

Rapportera gärna hur de går för både kurv- och regnbågscikliderna.

Okay det ska jag göra! :)
Har inte hittat data på hur lång kläckningstid det är hos KruvCikliderna men Regnbågarna tar iallafall 4-6 dagar innan äggen kläcks och 10-12 dagar innan ynglena är frisimmande..
OM det blir yngel vill säga *Hehe*
Håller tummarna!
#10 - 22 oktober 2007 17:21
Kläckningstiden för kurvcikliden är 48h enligt NCS artregister.
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=433
#11 - 22 oktober 2007 17:39
Meddela hur det går med leken...är sugen på dessa ciklider och kan tänka mig handla av någon här på zoopet.
#12 - 22 oktober 2007 22:31
Tråkiga och Glada nyheter..

firefox75 skrev:
Meddela hur det går med leken...är sugen på dessa ciklider och kan tänka mig handla av någon här på zoopet.

Inatt när jag kom hem så va alla A.agassizii äggen borta :/
Vet inte om dom ätit upp äggen själva eller om en av mina L malar mumsat i sig dom.. Men men!
Får hoppas att dom lägger äggen på ett bättre ställe nästa gång så inte L malarna kommer åt dom :)
KurvCikliderna vaktar iallafall alla sina ägg fortfarande och det syns mycket väl på äggen att det snart är dags för kläckning!
Så om datan som jag fick tidigare stämmer så kommer dom kläckas under detta dygnet alltså! :D
Kommer underrätta med bilder så fort nått händer!! *Hehe*
#13 - 23 oktober 2007 18:14
Uppdatering..
Äggen har kläckts men jag kan inte se ett enda yngel någonstans i akvariet!?!
Föräldrarfiskarna har flyttat sig längre bak i akvariet och turas om med utkik så min fundering är, kan dom ha flyttat på ynglena?
Annars så är dom väll förmodligen uppätna. :/
#14 - 23 oktober 2007 19:40
Grattis:) Hoppas dom inte ær uppætna.

Simmar kurvcichlider førresten i hela karet eller ær dom mest på botten?
#15 - 23 oktober 2007 19:59
Kjaer skrev:
Grattis:) Hoppas dom inte ær uppætna.

Simmar kurvcichlider førresten i hela karet eller ær dom mest på botten?

Tackar!! :P
Dom är mest på botten och i mitten av karet faktiskt men väldigt nyfikna och livliga fiskar och MYCKET finare än bilder visar här på Zoopet :)
#16 - 23 oktober 2007 20:02
Galion skrev:
Tackar!! :P

Dom är mest på botten och i mitten av karet faktiskt men väldigt nyfikna och livliga fiskar och MYCKET finare än bilder visar här på Zoopet :)

Vad kul:) Ska sjælv ha kurvcichlidens "kusin" dorsigeran snart.
#17 - 24 oktober 2007 07:07
Kurvcikliderna har nog flyttat ynglena.
De är ju bara larver än så det enda man oftast ser är vaktande föräldrar och om man har tur...x antal små små viftande pytte yngel.
Du lär se dem när de blir frisimmande om ungefär 72timmar eventuellt tidigare om du har lite varmare än normalt i akvariet.
Då vill det till att mata med artemia så de ökar fort i tillväxt.
#18 - 7 november 2007 18:33
Yay!

Jahapp då vare dags igen då!!
Uppdaterade aldrig när andra leken skedde, men nu är tredje leken i full gång! :D
Hoppas dom fixar iallafall ett par yngel denna gången.
Har inte sett ett enda yngel efter någon av dom andra äggen..
Håller tummarna :)

Annons