Lek på fjärilar

#1 - 18 december 2008 19:22
Medans jag skriver så håller honan på att lägga ägg. Hon glider fram över stenen och man kan se hur äggen ett efter ett ploppar ut ur äggläggningsröret. Efter det glider hannen fram och vrider kroppen över äggen när han befruktar dem. Hanen har mer färger änhan någon gång har haft medans honan är nästan kolsvart.

Honan blev änka i tisdags då den förra hannen var för nyfiken med vattenbytesslangen - två dagar efter den lilla olyckan dog han. Vi fick en fullvuxen hanne för 70 kronor och i samma sekund som han åkte i karet i onsdags så mörknade honan och var upp över öronen förälskad. Idag två dagar senare har de alltså hittat rätt.

Nu återstår att se om de lyckas skydda äggen från de små ancistrusarna(3 cm) och de endlers som går i samma kar. Nattlampa ska ordnas innan det blir mörkt och så utfodrar jag malarna ordentligt. Något mer jag kan tänka på?

Kul med lek oavsett hur det går från och med nu. Har inga förhoppningar om yngel här och nu - tror de behöver leka många gånger innan de får till det - men det går ju att ge dem rätt förutsättningar!
#2 - 18 december 2008 19:40
Vad trevligt med lek och så snabbt. :D
#3 - 18 december 2008 22:23
Risken är tyvärr stor att de aldrig tar hand om dem...
#4 - 19 december 2008 09:38
kul med lek som sagt, nattlampa är en bra ide. dock kan det bli knivigt med ancistrus i karet!

men lycka till och berätta hur det går för de små liven! :)
#5 - 19 december 2008 13:10
snart ett dygn som har gått och de vaktar äggen jättebra. ingen av fiskarna i karet vågar sig dit och det ser bra ut. hade en liten nattlampa bredvid akvariumet i natt. de imponerar på mig med sitt vaktande så vi får se hur det går. i morgon natt kläcks de nog om det går så långt. vi får se hur det går. väldigt duktiga föräldrar för att vara första gången
#6 - 19 december 2008 14:11
Hoppas det går bra men generellt är det tyvärr extremt ovanligt med fjärilar med bra yngelvård.
#7 - 19 december 2008 15:10
GRATTIS! Hur det än går så är det ju underbart att de lekt! Och på så kort tid sen!:)
Hoppas det går vägen nu, det vore otroligt!
#8 - 19 december 2008 16:02
Flesta även odugliga ciklider brukar klara första natten. Inte ett enda par av mina fjärilar någonsin har fått fram yngel däremot. Inte ens mina VF nu så om de är kvar imorgon (hoppas) så får du dokumentera deras miljö och mäta lite vattenvärden åt oss andra :)
#9 - 19 december 2008 16:34
Hur har det gått?
#10 - 19 december 2008 17:26
vänta ska jag gå och se hur det ser ut just nu....

jo äggen är kvar, honan vaktar för det mesta men när hon tröttnar så hämtar hon hannen. De sköter sig enligt mig över all förväntan. Några av äggen har mörknat lite och man kan se svarta prickar i äggen. Ska bli väldigt spännande att se hur de klarar natten i natt.

Smeh - om de är kvar i morgon så ska jag mäta lite värden åt dig.
#11 - 20 december 2008 06:54
Äggen är kvar - men de har skiftat färg nästan alla av dem. Från att vara väldigt vita så är de nu mörkare.
Är det här den naturliga utvecklingen?
#12 - 20 december 2008 20:20
bara något enstaka ägg kvar nu ser det ut som, under dagen har de blivit sämre och sämre på att vakta äggen.

De blev väldigt gråa och mörka - jag vet fortfarande inte om det är åt det hållet det ska gå eller om det är den färg de får när de blivit dåliga.
#13 - 20 december 2008 21:43
http://www.aquatic-hobbyist.com/profiles/breeding/bluerambreeding.html
Bra att läsa för framtiden, att få yngel av äggen är bland det svåraste och viktigast av allt verkar vattnets hårdhet(KH) vara.
#14 - 21 december 2008 09:12
tack för bra länk.

vi får se hur det går. tror säkert det kan bli lek igen runt onsdag - någon dag efter vattenbytet. :)
#15 - 21 december 2008 16:59
Trolleri trollera, simsalabim, hokus pokus....

Imponerande att de grejade 2 dagar ändå.. Kanske detta par kan lära sig. Lycka till med nästa lek och uppdatera oss. Har ju en tråd (utan vidare gensvar) där du kan få fylla i lite teorier utefter observationerna.
#16 - 22 december 2008 17:30
det ska jag absolut göra. jag har lite hopp om att få det här paret att fatta hur det ska göras. ska byta vatten ikväll så är de nog igång i veckan igen. :)
#17 - 22 december 2008 18:34
sme_h skrev:
Trolleri trollera, simsalabim, hokus pokus....

Imponerande att de grejade 2 dagar ändå.. Kanske detta par kan lära sig. Lycka till med nästa lek och uppdatera oss. Har ju en tråd (utan vidare gensvar) där du kan få fylla i lite teorier utefter observationerna.

jag har ju iaf svarat! ;)
#18 - 3 januari 2009 20:06
då var det dags igen då. såg redan i morse att det var på gång, honan hade fått ut en del av äggläggningsröret och försökte få med hannen till en sten. han var mest intresserad av att äta och såg inte henne alls. nu 12 timmar senare verkade han äntligen ha sett henne för nu låg det en drös på ca 100 ägg på hennes sten och de höll fortfarande på.
det är lika många dagar sedan vattenbyte nu som förra gången och de lekte samma tid på dygnet. intressant.

får se hur länge de klarar sig den här gången. övning ger färdighet.

sme_h - jag ska bevisa att det går. :D
#19 - 3 januari 2009 20:12
Är ju normalt att ciklider misslyckas med första och andra leken.
Tydligen så brukar de lyckas bättre tredje gången.
Bilagor:
#20 - 3 januari 2009 20:12
Himla roligt och intressant! Lycka till!
#21 - 4 januari 2009 09:56
well fjärilar är väl kända för att misslyckas med den 40nde leken också.:)
Jag hyser stort hopp till mina små.
#22 - 4 januari 2009 10:02
är äggen kvar??
#23 - 4 januari 2009 10:35
i morse såg jag att mina fjärilar i lekaret hade lekt på ett boklöv. tror dock inte de klarar sig. första gången samt trol för hårt vatten... :(
#24 - 4 januari 2009 11:43
äggen är kvar. jag är helt säker på att äggen kommer vara kvar imorgon förmiddag också. det är efter det som det blir spännande.

smurfmats - om jag håller tummarna för dig så håller du för mig?
har de en bra sten att lägga på? de vill ju helst leka på stenar, men finns inte det så väljer de nog något annat. jag har placerat en sten platt under en planta så som de vill ha och de väljer alltid den.
#25 - 4 januari 2009 11:53
skitbra att äggen är kvar. Jag kommer ihåg att när jag köpte fjärilsciklider för första gången och jag hade dem i ett 105 liter med engelsk sjösten. de lekte efter 1 vecka i en liten grop som hanen hade jobbat på ett bra tag :P men de la ägg i den gropen och de vaktade rommen tills det blev larver, vilket var jätteroligt. men sen så blev de uppätna av föräldrarna. men sen efter det så har jag inte lyckats att ens få äggen att vara kvar mer än ett dygn och där efter så har de varit borta. jag har haft olika par efter det :P. men nu så har jag inte haft dem på något år :P
#26 - 4 januari 2009 12:13
jo stenar finns det gott om. har haft många fjärilar som lagt på anubisblad eller javaormbunkar.. :)

klart jag håller tummarna för dig!! :D
#27 - 4 januari 2009 18:27
Det är en helt annan sorts uppvaktning den här gången än förra leken. Idag har det konstant stått någon och fläktat på äggen - förra gången var det mer "hej vi är ute och simmar och ibland kommer vi på att just ja barnen" och äggen har blivit större nu på ett dygn än de blev på ett och ett halvt förra gången. Så vi får se hur det går!
#28 - 4 januari 2009 18:33
Låter lovande! Lycka till!
#29 - 5 januari 2009 09:27
larsemil skrev:
Det är en helt annan sorts uppvaktning den här gången än förra leken. Idag har det konstant stått någon och fläktat på äggen - förra gången var det mer "hej vi är ute och simmar och ibland kommer vi på att just ja barnen" och äggen har blivit större nu på ett dygn än de blev på ett och ett halvt förra gången. Så vi får se hur det går!

Känner igen det. Har fjärilar som lekt, men äggen brukar inte klara mer än första natten. En av gångerna var honan blodig om munnen på morgonen men hämtade sig på några dagar.

Nu sist så överlevde mer eller mindre alla äggen första natten, på dagen verkade fiskarna vara ute och flumma lite och en ancistrus kom till och käkade upp många ägg. Då dog intresset och/eller så åt de upp resterande ägg själva, vaktning blev betydligt mindre engagerad i alla fall trots att ägg fanns kvar. Några fanns kvar när det släcktes för natten, när det tändes dan efter var alla borta.
#30 - 5 januari 2009 10:56
Nu har det gått två nätter och de flesta ägg är fortfarande kvar. Ser lite liknande tendenser att äggen ändrar färg precis som förra gången. Vet inte om det ska göra så. Jag har ganska varmt vatten så jag ska kolla noga ikväll om jag ser några ägg som börjar röra på sig för att kläckas. Annars blir det till att sitta klistrad imorgon om de skulle klara tredje natten.
Hittils har de klarat fler ägg längre än vad de gjorde förra gången.
#31 - 5 januari 2009 11:06
låter bra larsemil!

mina fjärilar la ju äggen igår natt och de har fortsatt klarat sig. rommen börjar nu ändra färg och bli lite gråaktiga. bara hoppas att de klarar sig nu. har täckt över hela karet med ett täcke så inte sambon ska störa dem (eller jag...).
#32 - 5 januari 2009 11:49
hurra. jag är väldigt spänd hur det kommer se ut ikväll hos mig som sagt.

kolla det funkar att hålla tummarna åt varandra.
#33 - 5 januari 2009 12:58
hehe. ja det är det som har varit problemet för oss tidgare alltså, ingen håller tummarna! :D

kanske missat det i tidgare inlägg men vad har du för firrar tillsammans med fjärilarna?
#34 - 5 januari 2009 13:20
Grattis, håller också tummarna! Älskar fjärilar och hoppas era lyckas nu:D
#35 - 5 januari 2009 14:48
smurfmats skrev:

kanske missat det i tidgare inlägg men vad har du för firrar tillsammans med fjärilarna?

Åh. ja jag har ancistrus(4 stycken).
och sen har jag endlers guppy 2 hannar och honor.

Och det är väl allt.
Ancistrusarna försöker smyga sig inpå äggen ibland men tillåts I N T E. Så jag är imponerad över hur bra han håller vakt(mest han som håller vakt).
De är inte så stora ännu dock, den största är ca 5 cm. Så jag tror inte det kommer fungera med dem i karet sen. Fast när de blivit stora så kommer de flytta till ett annat kar.

Lycka till igen!
#36 - 5 januari 2009 15:29
Kan hålla tummarna jag också :)

Så mäter du vattenvärden imorgon om de finns kvar.. Deal?

Misstänker som sagt att kH/gH eller vad det nu var på 7-8 här i uppsala hämmar äggens utveckling. Tesen om sönderavlad art faller lite hos mig då de är VF. Något i miljön stör vanligen deras vård skulle jag tippa.
#37 - 5 januari 2009 15:44
sme_h skrev:
Kan hålla tummarna jag också :)

Så mäter du vattenvärden imorgon om de finns kvar.. Deal?

Misstänker som sagt att kH/gH eller vad det nu var på 7-8 här i uppsala hämmar äggens utveckling. Tesen om sönderavlad art faller lite hos mig då de är VF. Något i miljön stör vanligen deras vård skulle jag tippa.

Det är troligen för högt tyvärr, väntar på att få en omgång yngel ifårn en kille här på forumet (om han lyckas med sin nya hona), köpte en Osmos anläggning till en tidigare tilltänkt omgång fjärilar, men blev tyvärr inget av det, men med en Osmos anläggning kan du få ner KH värdet till exakt det målvärde du strävar efter:)
#38 - 5 januari 2009 16:10
Sultanen skrev:
Det är troligen för högt tyvärr, väntar på att få en omgång yngel ifårn en kille här på forumet (om han lyckas med sin nya hona), köpte en Osmos anläggning till en tidigare tilltänkt omgång fjärilar, men blev tyvärr inget av det, men med en Osmos anläggning kan du få ner KH värdet till exakt det målvärde du strävar efter:)

Vad kostar en sådan och hur många extra tunnor behöver man för att bereda vattnet?
#39 - 5 januari 2009 16:15
Well, kör ett odlingskar på omkring 80-110L till fjärilarna istället för ditt kubikmeterskar så är det inte så farligt:) Dessutom har du betydligt större chans att få fram frisimmande yngel om de får gå ensamma med bara någon enstaka fisk som de kan försvara äggen emot.

Osmosanläggningen kostar från 1000kr, beroende på storlek.
#40 - 5 januari 2009 16:23
Nu har jag ju diskus i det stora så jag vill ju ha lite mjukar där också. Om jag håller mig till 1/4 i veckan vattenbyte. Kan jag ha avhärdare direkt i akvariet eller hur funkar det? Skulle gärna ha ner till 2-3 grader. Behövs krallig anläggning då (blir väl 1/4 x 1100L = 275 lite/vecka som ska avhärdas lite grann)
#41 - 5 januari 2009 16:30
Hittade ingen bra informationslänk om det nu, men sök på "Reverse osmos" eller "Omvänd osmos" så skall du nog kunna läsa dig fram till en hel del.
Men i grund och botten funkar Osmosanläggningen som så att du pressar vattnet som kommer ifrån ledningen genom ett membran som neutraliserar vattnet, det får PH 7 och KH 0, blir rent ifrån mineraler och andra spårämnen. När du byter vatten så får du köra en viss mängd (säg 50%) osmos vatten och resterande vanligt kranvatten för att bibehålla KH värdet i karet.

Tyvärr behöver du ju förbereda vattnet innan då det inte riktigt spolar igenom anläggningen utan, beroende på kappacitet, så får du fram ett visst antal liter/dag.

Jag har en Aquamedic 90, finns att köpa bla. här: http://www.akvarieshop.se/-c-51_93.html (Bara en av de olika varianterna som finns men är ett exempel:))
#42 - 5 januari 2009 20:49
rommen borta ikväll! :( surt sa räven.

måste kolla upp mitt kH nu så jag kan lyckas med dessa små liv! är osmos enda sättet att få ner kH? finns det kHsänkare i medelform?
#43 - 6 januari 2009 19:15
och mina ägg är också borta. Men som jag sa så var de konstant vaktandes den här gången och de imponerade. Honan som helt bestämmer om det är hon eller hanen som ska vakta.

Ska ta lite värden och kolla vad jag har imorgon.
#44 - 6 januari 2009 20:13
tråkigt att höra! :(

ska åka och köpa kH test imorgon, nu ska det odlas! :)
#45 - 7 januari 2009 10:25
Trevlig liten kärlekshistoria!
#46 - 7 januari 2009 10:34
En snigel har kommit upp på stenen där rommen ligger så både honan och hanen står och packar på den
#47 - 7 januari 2009 10:36
någon som vet vad man ska mata ynglen med?
#48 - 7 januari 2009 11:53
någon som vet vad man ska mata ynglen med?

En sak i taget nu... Inte ofta det blir några ungar av dessa :) Kläcks de har du 5 dagar eller nåt på att ordna detta ändå. Liquifry, infusforier och efter några dagar funkar nykläckt artemia också. Har dock märkt att färdigkläckt på burk ofta är lite större än om man kläcker egen.
#49 - 7 januari 2009 11:59
Söndersmulad hårdkokt äggula funkar också och är väldigt proteinrikt.
#50 - 8 januari 2009 19:29
så många vi är nu som har lekande fjärilar så borde vi kunna luska ut det här.
#51 - 8 januari 2009 19:33
larsemil skrev:
så många vi är nu som har lekande fjärilar så borde vi kunna luska ut det här.

...och börja odla dem på allvar, så vi andra kan köpa en drös yngel och fortsätta odla tills vi har en helt ny stam med yngelvårdande fjärilar! :d
#52 - 8 januari 2009 21:26
Nitra98 skrev:
...och börja odla dem på allvar, så vi andra kan köpa en drös yngel och fortsätta odla tills vi har en helt ny stam med yngelvårdande fjärilar! :d

Jag tror inte på att behövs att avla fram den egenskapen. Själv har jag bara köpt odlade fjärilar och jag har flera gånger med olika fiskar lyckats att få yngel. Inte för att jag vet att det är så men jag har bra erfarenhet av fjärilar odlade i Tjeckien. Jag brukar köpa honor från ett ställe och hanar från ett annat så att jag vet att dom inte är släktingar. Senaste lyckade blandningen är Tjeckien och Sverige. :D
-Per
#53 - 8 januari 2009 21:30
En dum fråga då: Åker du till Tjeckien för att köpa fjärilar? [:o] Eller var köper man fjärilar som kommer från Tjeckien..?
#54 - 8 januari 2009 21:40
Hehe, så seriös är jag inte. Men det kanske vore något, åka till Tjeckien och bunkra öl och fjärilar. :d
Det finns butiker här i Göteborg som har det i sitt standardsortiment, gäller bara att fråga vart dom kommer ifrån.
#55 - 9 januari 2009 14:35
Nitra98 skrev:

Behöver inte bry sig om stammen nödvändigtvis. Jag har ju VF och de vårdar inte heller. Ganska gott om VF märkte jag när jag sökte på allvar så det ska inte vara några problem att få dessa om du vill. Jag tvekade inte en sekund eftersom det kostade lika, är tåligare av nån anledning och mycket snyggare i kropp och färger. Ser helt enkelt friskare ut än de flesta odlade jag hittar i butiker även om man hittar praktexemplar där också.
#56 - 9 januari 2009 15:45
idag när jag skulle mata fjärilarna efter jag jobbat klartså såg jag massa yngel!!! de har klarat sig och flyttat yngeln helt enkelt! jag hade tom hunnit göra vb i det karet!!!

så nu är det massa yngel som föräldrarna har ett sjå att sätta tillbaka i sin hyngelhög!! :D artemiaodlingen är påsatt!!!
#57 - 9 januari 2009 15:54
:d:d
Grattis!
#58 - 9 januari 2009 16:02
tackar! :D kan inte sluta titta på de små liven. fast jag känner att jag måste, vill inte stresse föräldrarna i onödan! vilken toppenfredag det blev! och så fixade jag truckkortet med! synd att man inte har en öl att fira med! ;)
#59 - 9 januari 2009 16:04
smurfmats skrev:
idag när jag skulle mata fjärilarna efter jag jobbat klartså såg jag massa yngel!!! de har klarat sig och flyttat yngeln helt enkelt! jag hade tom hunnit göra vb i det karet!!!

så nu är det massa yngel som föräldrarna har ett sjå att sätta tillbaka i sin hyngelhög!! :D artemiaodlingen är påsatt!!!

Fan vad najs! Då vill jag och säkert några andra här gärna veta vad du har för vattenvärden!! och självklart grattis!!! :D
#60 - 9 januari 2009 16:41
före att du såg en massa yngel var rommen borta då?
#61 - 9 januari 2009 16:43
japp, det ska jag fixa. men vill som sagt inte fram o trixa med pHmetern och kH tester nu så ni får ge er till tåls! ;)

kan tillägga att detta var deras första lek...
#62 - 9 januari 2009 16:44
före att du såg en massa yngel var rommen borta då?

japp, rommen var borta och hanen var ute på vift medan honon låg mörk och tryckte under en anubis. såg inga yngel vid det tillfället men det missade jag tydligen! :)

tipset är nog att köra utan malar i karet. amanos är trevligt sällskap..
#63 - 9 januari 2009 16:47
ok för min rom har varit borta i ett dygn nu ungefär så man vet ju aldrig,men jag håller tummarna.föresten grattis!!
#64 - 9 januari 2009 17:35
Grattis! Som sagt skulle vattenvärden vara på sin plats :) Kan inte tänka mig nån annan anledning till att mina inte vårdar om nu inte de känner att discusarna är lite för läskiga men de har ju inga problem med dem varken under lek eller annars.
#65 - 9 januari 2009 18:02
Grattis!

Har du några foton på ynglen?
#66 - 9 januari 2009 21:17
Peter1904 skrev:
Grattis!

Har du några foton på ynglen?

spana in tråden "fjärilscikliders yngelvård" så finns två lite halvtaksiga bilder på päronen och ynglen! :)

Annons