Lek på diskus

#1 - 17 oktober 2016 11:09
Hej där diskus entusiaster.

Tänkte det skulle bli roligt med lite smådiskusar nu när paret har lekt...

... men fasen ,efter nu femte leken sen augusti så är jag minst sagt misstänksam på att dem överhuvudtaget klarar av detta.

Det går inte ens så långt att dem kläcks innan dem är uppätna, av paret misstänker jag, då den går ensamma i ett 180 liters växtkar med en fjärilsciklid som lämnar dem tillsynes ifred.

Nu har dem fått leka ett par gånger på en lekkruka men känns som attt den skulle behöva ett nät över sig så att dem inte kommer åt äggen. Har ju aldrig sett annat än en diskuslek, så det vore kul att få se dem små äta på föräldrarna. Och naturligvis se dem växa upp till stora fiskar.

dem har ett rikligt planterat kar med en lite torvbit i för att eventuellt få vattnet lite surare om nu det skulle hjälpa äggens kläckning.

Vad kan man förvänta sig av föräldrarna? finns det hopp eller trix att få till en kull

H.
#2 - 17 oktober 2016 20:29
Aj fasen!

Upptäcker nu att akvariet har fått oväntat besök.
Finns rätt gott om sandsnäckor i karet som kommer fram först nu på natten. Har inte sett dessa då akvariet står lite avsides.
Naturligt vis var romkornen borta nu när akvariet varit släckt ett par timmar.

Snäckorna skulle såklart kunna vara bovarna som får bort romkornen, eller?

H.
#3 - 18 oktober 2016 05:08
Snäckorna kanske kan vara boven, fast jag tycker att det låter som om det är diskus-paret som inte har lärt sig det här med att sköta om sin rom än, när jag hade diskus så blev rommen uppäten varje gång. Det kanske kan vara lite som med scalarer, att dom är så pass hårt odlade att dom inte har riktigt koll på fortplantningsbiten. Man kan ju också tänka sig att det blir lite bättre för varje lek, det vet jag att det ofta blir för andra arter i alla fall :)
#4 - 18 oktober 2016 21:45
Tack för svar kje

Jo snäckorna var lite av en överraskning, och dem kommer upp på natten, det är även då romen försvinner.
Men om det beror på diskusparet så skulle ju ett galler av något slag att placera över romen vara något, så dem inte kommer åt dem. något som är beprövat?

Men närmast får jag nog försöka hitta nytt hem åt dem då snäckorna knappast försvinner snabbt nog innan nästa lek.

Å andra sidan kan det ligga något i det du säger om hårt odlade artificiellt. Hur många lekar kan man betrakta som "övning" innan det går bra?

H
#5 - 21 oktober 2016 06:18
Nu så är paret flyttat till ett annat kar, en 150 liters kub växt burk. och den är helt utan andra inneboende. Så dem borde få det rofyllt iallafall.

Jag stoppar ner några bitar torv i akvariet för att den kanske gör vattnet lätt surt, från 7,5 i ph till kanske under sju. Vet inte om det har påverkan men tanken är att romkornen mår bättre av det, och överlevnaden blir bättre. Så är det iallafall med vissa räkor som får bättre överlevnad på räklingarna.

H.
#6 - 21 oktober 2016 06:29
[QUOTE=H..;n2361764]Nu så är paret flyttat till ett annat kar, en 150 liters kub växt burk. och den är helt utan andra inneboende. Så dem borde få det rofyllt iallafall.

Jag stoppar ner några bitar torv i akvariet för att den kanske gör vattnet lätt surt, från 7,5 i ph till kanske under sju. Vet inte om det har påverkan men tanken är att romkornen mår bättre av det, och överlevnaden blir bättre. Så är det iallafall med vissa räkor som får bättre överlevnad på räklingarna.

H.
[/QUOTE]

Jag tycker att det låter som en bra plan, lyckas dom inte på några lekar i ett eget kar så lär dom väl aldrig klara det :)
#7 - 21 oktober 2016 08:49
[QUOTE=H..;n2361764] Jag stoppar ner några bitar torv i akvariet för att den kanske gör vattnet lätt surt, från 7,5 i ph till kanske under sju. Vet inte om det har påverkan men tanken är att romkornen mår bättre av det, och överlevnaden blir bättre.

[/QUOTE]
Annars har du ju alkottar som alternativ. Fungerar ju fint till Corydoras, och dessutom är det "säsong" nu att plocka alkottar.
#8 - 21 oktober 2016 09:29
[QUOTE=ICC;n2361766]
Annars har du ju alkottar som alternativ. Fungerar ju fint till Corydoras, och dessutom är det "säsong" nu att plocka alkottar.
[/QUOTE]

Jotack, jag bor på Alnö, så det finns gott om dem, kändes lite enklare att ta av torven jag hade.
Men det är klart att alkotten gör jobbet likaväl. hugget som stucket kanske.
#9 - 21 oktober 2016 09:33
Bildgogglade på "discus fish spawning cone with net". Och där kom enkla DIY lösningar upp. Och faktum är att jag kanske har lite bygg nät kvar, en sån där som hindrar getingar att krypa in i takfoten.

H.
#10 - 22 oktober 2016 12:53
Tror paret trivs riktigt bra i nya 150L kuben, för nu har dem lekt igen, rejält nykära tonåringar må jag säga. Först lekte dem i 540liters karet ett par tre ggr. sen flyttades dem till "snäck" karet där lekte dem den 6e sep, 30e sep. 12e okt, 17e okt, och nu lekte dem igen den 22a okt. Man undrar ju hur snabbt dem kan producera ägg.

Något nät hittade jag inte hemma för att placera runt romen, så dem får försöka på egen hand igen då. Och dem valde inte krukan av någon anledning. Dem lekte på pvc röret.

jaja, nu håller jag tummen inatt.

en lite suddig bild på romen
https://www.flickr.com/photos/147195555@N05/shares/u1g60J

H.

#11 - 22 oktober 2016 14:06
[QUOTE=H..;n2361819]Tror paret trivs riktigt bra i nya 150L kuben, för nu har dem lekt igen, rejält nykära tonåringar må jag säga. Först lekte dem i 540liters karet ett par tre ggr. sen flyttades dem till "snäck" karet där lekte dem den 6e sep, 30e sep. 12e okt, 17e okt, och nu lekte dem igen den 22a okt. Man undrar ju hur snabbt dem kan producera ägg.

Något nät hittade jag inte hemma för att placera runt romen, så dem får försöka på egen hand igen då. Och dem valde inte krukan av någon anledning. Dem lekte på pvc röret.

jaja, nu håller jag tummen inatt.

en lite suddig bild på romen
https://www.flickr.com/photos/147195555@N05/shares/u1g60J

H.

[/QUOTE]

Kul :) Hoppas romen klarar sig längre den här gången :)
#12 - 23 oktober 2016 15:57
Jo, det går alltid bra att hoppas. Men i morse var dem borta igen. hrmmm...

tips mottages!

är det för att dem är hungriga dem äter upp romen?
skall jag mata dem efter leken? och försöka hålla dem mätta? vet inte om det stör dem att simma bort och äta och att jag tillför orenheter vid matningen.
eller skall jag försöka placera något över romen så dem inte kommer åt den innan dem kläcks?
Belysningen av eller nattbelysning på?

nu har dem lekt minst sju ggr sen i somras, och hoppet tryter.

H.
#13 - 26 oktober 2016 14:05
Än finns det hopp

Riktigt kåta rackare dessa två, lekte idag igen, nu placerar jag ett enklare nät framför så får vi se vad dem gillar det.

Tips mottages gärna angående ljus och matning.

H.
#14 - 26 oktober 2016 16:19
[QUOTE=H..;n2361948]Än finns det hopp

Riktigt kåta rackare dessa två, lekte idag igen, nu placerar jag ett enklare nät framför så får vi se vad dem gillar det.

Tips mottages gärna angående ljus och matning.

H.[/QUOTE]

Hejsan H. Nu är jag absolut ingen expert alls gällande våra kära Diskusar. Jag har ju haft dessa vackra, som producerade ägg "hej vilt" massor av gånger - och till slut så lyckades ett av paren. Lycka var ju förstås att beskåda deras yngelvård, som är något av det häftigaste man kan se när det gäller fiskföräldrar :).
Gällande matning, så mata på som du brukar, dom blir absolut inte störda på något vis. När det gällde mina, så vaktade den ena medans den andra jagade mat och vise versa. Sen skulle jag nog personligen ha en liten nattlampa tänt i rummet någonstans, bara för att kolla om dom käkar ägg även när det är lite ljust.
Nätet skulle jag skippa eftersom jag själv inte gillar när det blir "konstgjort" - tror nog att paret fixar det ändå till slut :).

//Inger
#15 - 27 oktober 2016 09:45
Hej Inger, kul att du följer, och tack för din vinkel i ämnet.

Det vore helt klart det häftigaste att få se en grupp yngel bli uppfödda av sina föräldrar för första gången.

Som sagt, ett nät var påsatt igår och den såklart hindrade att dem blev uppätna i natt, men det ser ut som att en stor del av rommen har möglat, säkert 33% efter en natt. Men nätet får vara kvar nu och förhoppningen är att något yngel kläcks så att föräldrarna får en hint om hur saker o ting skall gå till väga.

Fråga- finns det naturliga sätt att få romen att klara sig bättre, jag har försökt sänka Ph aningen, finns det andra?

Nu har jag matat dem aningen extra närmaste två dagarna, så kanske det kan hjälpa framöver, men min oro om att romen tar skada av mera orenheter i akvariet bistår. - vinklar om detta. (150liter med ett större ytterfilter, och gott om växter)

En nattlampa har dessutom varit på inatt, för att kanske ge lite trygghet.

H.

#16 - 31 oktober 2016 11:21
Jag tänker som så att ju mer man matar så blir det mera orenheter, och biomassan på alla ytor blir större som sen kan ge sig på romen och få den att mögla.

Dessutom vill jag gärna tro att överlevnaden på yngel är högre om det är lätt surt än alkaliskt. Jag kan tillsätta antimögel medel, men om kan man få sakerna bra på naturlig väg så känns det bättre.

Ja, dem skall få öva ostört denna gång och känner jag dem rätt så är det snart dax igen. Det vore ju kul att se dem små simma omkring...

H.
#17 - 11 november 2016 09:47
Jo, då var det dax igen. andra gången sedan sist jag skrev. Dem hade en kort paus i lekandet sedan sist, men nu är det andra ggn på tre dagar och dem lekte igår den 10e på kvällen och nu i morse var det ännu rom kvar. Nu får jag hoppas att dem klarar detta då flera diskusar har visat lektendenser och jag kanske skall byta ut dessa och se om andra par är bättre.

Vore ju förbaskat roligt att se yngelvården...

H.
#18 - 11 november 2016 10:03
[QUOTE=H..;n2362468]Jo, då var det dax igen. andra gången sedan sist jag skrev. Dem hade en kort paus i lekandet sedan sist, men nu är det andra ggn på tre dagar och dem lekte igår den 10e på kvällen och nu i morse var det ännu rom kvar. Nu får jag hoppas att dem klarar detta då flera diskusar har visat lektendenser och jag kanske skall byta ut dessa och se om andra par är bättre.

Vore ju förbaskat roligt att se yngelvården...

H.[/QUOTE]

Hoppas det går bättre för dom den här gången :)
#19 - 11 november 2016 10:33
Halloj H. :)

Jag tittar in i din tråd lite titt som tätt. Några frågor bara (det är jag som är trög och inte riktigt hajar upplägget med dina discusar...);
Är det så att du har ett etablerat par, ensamma i ett kar?
Har du sett själva leken - att äggen blir ordentligt befruktade av hanen?
Tar de turer där honan läger ett antal ägg och hanen följer upp och befruktar?
Är det vid lektillfället så att någon av parterna direkt går fram och äter av den nylagda (och eventuellt befruktade) rommen?
Eller, är det så att hela leken fullbordas och att rommen sedan möglar och/eller försvinner?

Det här är bara några frågor om discusarnas förfarande, så att man möjligvis skulle kunna bena lite i problemet och kanske komma fram till någon lösning, eller förklaring.
:)
#20 - 12 november 2016 08:08
Hej, tack för inläggen, kul att flera följer med intresse hur det går.

Jodå, jag har en större grupp diskusar och plockade ut ett par till ett separat kar när dem började leka. Fiskarna befinner sig inte i vardagsrummet direkt, så det är enstaka gånger jag ser dem varje dag bara, men visst leker dem korrekt, det har jag sett tidigare hur dem simmar uppåt om vartannat.

Nu har jag också hittat belägg för att mjukhet och surhet i vattnet påverkar romkornen, dessutom mer än vattnet påverkar själva fisken senare i livet. Har gjort lite mindre påverkan av vattnet på senare tid med vattenbyten blandannat. En bit torv har fått ligga kvar i karet en tid nu, och faktiskt relativt få romkorn har möglat denna gång så förhoppningen är större nu än någonsin. Det behöver såklart inte betyda att fiskarna ger sig på romen igen dock.

Men nu har romen klarat sig två nätter och det torde vara dax för dem att kläckas snart...

H.
#21 - 12 november 2016 08:20
OK!
Då ser jag "bilden" lite klarare framför mig.
Det finns ju några olika vägar att gå, och hur man kan göra när det gäller dessa ciklider - klädda eller nakna kar o.s.v.
Men det kan diskuteras i någon annan tråd.

Hoppas nu att du kan få se dina dicusar valla runt en rejäl yngelskock. Det är en fantastisk syn.
#22 - 12 november 2016 08:53
Håller tummen hårt H :)

//Inger
#23 - 12 november 2016 15:58
Även här hålls tummarna.
#24 - 13 november 2016 10:50
Johoo, dem klarade det!
Romen kläcktes och diskusen fick se sina egna "barn" födas. tjohoo

För att sedan mumsa upp dem i ett nafs, mums, käka bebis.Hur sjukt är det på en skala till 100? Att äta upp livs levande egen avkomma.
haha, man blir lite oklok av att titta på fiskars beteenden.

Nåväl, romen klarade sig tills att dem kläcktes, och kanske fick dem ordentlig erfarenhet denna gång, och bättrar på resultatet till nästa gång.

Funderar lite kring hur länge det dröjer innan ynglen blir frisimmande och hur lång tid det tar innan gulesäcken är uppäten och dem börjar mumsa på föräldrarna

ps, hej bw och välkommen i tråden.

H.
#25 - 13 november 2016 10:51
[QUOTE=H..;n2362580]Johoo, dem klarade det!
Romen kläcktes och diskusen fick se sina egna "barn" födas. tjohoo

För att sedan mumsa upp dem i ett nafs, mums, käka bebis.Hur sjukt är det på en skala till 100? Att äta upp livs levande egen avkomma.
haha, man blir lite oklok av att titta på fiskars beteenden.

Nåväl, romen klarade sig tills att dem kläcktes, och kanske fick dem ordentlig erfarenhet denna gång, och bättrar på resultatet till nästa gång.

Funderar lite kring hur länge det dröjer innan ynglen blir frisimmande och hur lång tid det tar innan gulesäcken är uppäten och dem börjar mumsa på föräldrarna

ps, hej bw och välkommen i tråden.

H.
[/QUOTE]

Kul med framsteg i alla fall, små steg du vet :)
#26 - 13 november 2016 11:26
[QUOTE=H..;n2362580]Funderar lite kring hur länge det dröjer innan ynglen blir frisimmande och hur lång tid det tar innan gulesäcken är uppäten och dem börjar mumsa på föräldrarna
[/QUOTE]

Halloj! Kul att discusarna gör framsteg!
Äggen kläcks efter cirka 3 dagar. I kläckningsstadiet fäster sig ynglen mot underlaget med en liten tråd på huvudet. Ynglen kallas nu för "sprattlare" ("wrigglers") och det tar ungefär en vecka innan ynglen blir frisimande (och gulesäcken förbrukad).
Ynglen lossnar ofta och föräldrarna tar då sprattlarna i munnen och spottar tillbaka dom på underlaget (lek-kon, gren - eller vad det nu kan vara).

När ynglen blir frisimmande söker de sig till föräldrarnas kroppar - huvudet och sidorna - där de "betar" på ett sekret som föräldrarna avsöndrar.

Som sagt, discusarnas yngelvård är verkligen spektakulär. Hoppas att du snart får uppleva hela lek-cykeln med dina discusar!

#27 - 13 november 2016 18:12
Tack Mats för infon
Bra att veta att dem skall sitta en vecka till på (PVC röret i deras fall). Och ytterligare ett moment såklart dem skall bemästra också, förutom att dem sedan skall utfodra dem också.

Bara att vänta någar dagar igen till nästa lek.

H.
#28 - 14 november 2016 09:55
Här kan du se ett ungt par ”White Butterfly”-discus med sprattlare.
De turas om att kolla så att ynglen sitter fast på underlaget. Lossnar något yngel tar dom detta i munnen och spottar tillbaka det mot underlaget.

" target="_blank">

Jag drar in några bilder till på discusar med sprattlare på olika underlag.

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

När föräldrar och yngel klarat av "sprattlar"-fasen kommer det verkligt roliga - när ynglen blir frisimmande och börjar beta sekret på föräldrarnas kroppar.
Det kommer bli en syn att njuta av!
#29 - 15 november 2016 10:43
Underbar sprattlar-bildbomb!
Är du förresten helt säker på att de ätit upp dom? De flyttar ju ibland ynglen?
#30 - 15 november 2016 17:23
Trevliga bilder där mats, har du alla ynglen kvar torde du ha en rejäl samling diskusar nu.

Mina rackare är riktigt sugna. Dem har lekt idag igen under dagen... så vi får hoppas på sprattlare på fredag morgon då

H,
#31 - 15 november 2016 21:33
[QUOTE=H..;n2362718]Trevliga bilder där mats, har du alla ynglen kvar torde du ha en rejäl samling diskusar nu.

Mina rackare är riktigt sugna. Dem har lekt idag igen under dagen... så vi får hoppas på sprattlare på fredag morgon då

H,[/QUOTE]

Nja, merparten av ynglen har försvunnit på naturlig väg. Men, några stycken har nått såpass storlek att jag kunnat ge bort dom.

Japp, hoppas dina discusar lyckas med sina lekar framgent!
#32 - 28 november 2016 11:51
Nä, nu ger jag upp för denna gng med dessa två. Dem leker var fjärde dag ungefär, men nu har det gått sämre och sämre för dem.
Dem äter upp romen bara timmar efter leken, så dem får gå tillbaka till övriga gruppen nu. Kanske tar upp dem till lek senare eller testar ett annat par.

paus...

Annons