Lek och inredning ???

#1 - 8 februari 2004 12:22
hej jag undrar om man ska ha mkt sten i akvariet, nu har jag ett antal kilo kalk och lava sten i akvaret det finns ju plats för fiskarna men det finns ju inte så stora plana yter i akvariet ... är det lättare att få malawisarna i Lek om man plockar ut lite sten ?????

skulle vara tacksam fall någon visste =)

hare gött
#2 - 8 februari 2004 12:49
Vi har fullt med sten i vårat akvarie och de leker för fullt. De leker oftast i en grotta, iaf våra arter.

MVH Markus
#3 - 8 februari 2004 12:53
jag kollade på dina bilder du har inte hälften så mkt sten som mig
#4 - 8 februari 2004 14:13
nån som vet nått mer *vill få fiskarna att yngla avsig *
#5 - 8 februari 2004 15:07
har ett par släktingar till palettciklider med dom vill ej leka hur får man dom att leka
#6 - 8 februari 2004 17:19
???? det svaret gav mig inte så mkt
#7 - 8 februari 2004 17:50
Att ha mycket sten gör inte att de liker mindre.. Snarare är det bra att ha mycket grottor där ruvande honor sedan kan få lite skydd.
De händer ofta att de leker när man bytt vatten, hällt i lite salt och kanske att temperaturen ändrat sig någon grad.
Om fiskarna gått utan mat ett tag kan de också leka när de får mer mat och lite bättre förhållanden som tex efter ett vattenbyte.

Om det är det akvariet du har på bild på den zoon så tycker inte jag att du har för mycket sten.

Det är bara att ha tålamod så leker de snart.

mvh Ted
#8 - 8 februari 2004 17:54
heheh okii men jag har slängt i 2 stora lavastenar till,nu har jag 27 grader i utan och 26 på bottnen
#9 - 8 februari 2004 17:55
27 grader i ytan ska det stå
#10 - 8 februari 2004 18:10
Jag kör också 27grader, vid ett vattenbyte så blir det lite kallare.

Leken kommer säkert när som helst..

mvh Ted
#11 - 8 februari 2004 18:12
joo det tror jag säkert eller hoppas det har jag inte för mkt fisk d¨å lr för ibland börjar tex zebrorna leka lite o då kommar arautus hanne o jagar iväg dem
#12 - 8 februari 2004 19:12

Det där med stenarna har ofta ingen betydelse bara dom har lite stenar så där inte är helt sterilt vet folk som haft malawi helt utan sten och dom har ynglat.
Malawi är inga grottlekare däremot kan det vara en fördel för honorna att ha någon stans att gömma sig om hannarna blir för agressiva.

Det viktiga är dina vattenförhållanden rätt fördelning hannar kontra honor och tålamod.

mycket är ochså hur just din grupp fiskar funkar fins inget som att rödzebra är lättast och så vidare kan tillägga att jag haft rödzebror länge nu och har bara haft en hona till att tugga 2 gånger har aldrig blivit mer sen dess sen har jag fått massor av frontosa yngel vilket skall vara svårare allting är relativt.

Går lite i omgångar ibland är där massor av tuggande honor sen några månader är det inga.

Kan också tillägga att ditt akvarie såg inte så stort ut och att du vet hur stora frontosor blir. annars bör du läsa lite om dom för dom blir mycket stora.

Lycka till med dina fiskar
#13 - 8 februari 2004 21:58
okej joo jag vet hur stora frontoserna blir ....
jag har tänkt att sälja dem när de kommer upp i storlek
#14 - 10 februari 2004 09:16
??

Annons