- Lek, hur gamla?

#1 - 6 mars 2007 07:06
När blir Ancistrusar könsmogna? Och hur ser man att de "leker"?
Har ett sött skäggmunsacistruspar som är c.a 1/2 år..

Inte för jag ens vågar hoppas på avkomma - om det blir någon lär den nog tyvärr hamna i farbror eldstjärts mage...
#2 - 7 mars 2007 07:08
INGEN som vet? :(
#3 - 7 mars 2007 07:18
När honan och hannen är i närheten av 10 cm (ca 1 år) leker dom! Dom vill gärna ha en grotta som hannen kan vakta rom och sedan yngel i!

Glömde!
Mina har lekt massor av gånger så jag blir översvämmad me yngel i olika storlekar! Leken har jag aldrig sett! Sker kanske på natten?
#4 - 8 mars 2007 07:15
A-haaaa..då får jag nog vänta tills i sommar då :)
Grottor finns, och de enda som min bråkiga eldstjärt har respekt för - är just ancistrusparet! Så de kanske kan komma att vakta sina ev. småttingar så någon enstaka hinner växa upp.

Är inte ancistrusar ganska "beskyddande" om sin avkomma??
#5 - 8 mars 2007 11:10
mina är ca 8 cm nj dom simmar frit när dom är 1 cm din eldskärt kan ta yngel men anicisrur brukar inte smaka så gott för dom är hårda
#6 - 8 mars 2007 11:49
Skonsam ancistrus - fälla??

Snälla..hjälp mig!! Jag jagar min stackars lilla Rune fördärvad - men han är illerkvick och smiter undan. Rune ska flytta till mitt 115 - liters, och jag har hållit på såhär i över en vecka!!! Eftersom jag har problem med axlar/nacke kan jag ej hålla på hur länge somhelst dagarna i ända...
Och lilla goa Rune blir ju max - stressad!!

Så jag undrar bara i lätt förtvivlan - FINNS det något lättare men ändå skonsamt sätt att "fånga illerkvick ancistrus - kille" än att hela tiden jaga med håv :confused:

/Snart förtvivlad ancistrus - matte!!!
#7 - 15 mars 2007 13:39
Jag har ett lek par i ett 100l kar som dom går själva i och leker regelbundet...
#8 - 15 mars 2007 14:29
kan säga att min eldis (dog nyligen, blev 12 år) åt inga ancistrusyngel. hon gick med ganska små yngel och jag såg aldrig att hon var aggressiv mot dom
Guest
#9 - 16 mars 2007 19:51
åldern är viktigare än längden...så nästan ett år gamla exemplar borde vara lekmogna

Annons