Lek grottor till ancistrus vilken storlek?

#1 - 24 juni 2013 19:35
Hej, vad för storlek ska grottor ha för ancistrus ska leka i? jag har lite 30mm pvc rör samt ett 40mm rör

Jag undrar om just 30mm funkar för vuxna fiskar? jag har 2 full vuxna par som jag vill ha lek grottor till.
Gör det något om det blir svängar eller måste rören vara raka?

Finns det något annat billigt och lätt sätt att göra egna kommer gräva ner dom under sanden så dom inte syns.
#2 - 24 juni 2013 22:49
De leker i nästan vad som helst, och hittar de inga grottor klämmer de in sig i nåt hörn... men vill du ge dem idealgrottor, ska de vara ungefär så hög som malen med fälld ryggfena, 1.5-2x bredare än malen med indragna bröstfenor, och sisådär 1.5 gånger längre än malen. Det ska vara trångt.
Jag gjorde lekgrottor till mina L-malar av skifferplattor som jag kapade med kakelklyv och klistrade ihop med svart silikon. Har inga bilder på mina underverk, men de såg ut precis som de här och de funkade utmärkt. Här har du några andra exempel på L-mals-lekrör. Men, som sagt, Ancistrus tar nog allt du erbjuder, och erbjuder du ingenting hittar den nog på nåt själv...
#3 - 25 juni 2013 07:46
Ancistrus är inte så noga på vad det är för grottor. De leker i allt. Jag använder svarta takpannor som jag slagit sönder som grottor samt några keramikgrottor. Det fungerar bra till alla malar. Grottor byggda av rötter fungerar också. I naturen finns det inte keramikgrottor så det är bara att testa sig fram.
#4 - 25 juni 2013 09:26
Jag var mest orolig för att dom skulle fastna i 30mm röret men då borde det funka. tackar för all hjälp
#5 - 25 juni 2013 18:29
Kazumi skrev:
Jag var mest orolig för att dom skulle fastna i 30mm röret men då borde det funka. tackar för all hjälp
Men 3 cm är väl för trångt för en vuxen ancistrus.

Annons