Lek frågor?

#1 - 12 juli 2008 17:24
Hej har ett hyfsat nystartat akvarium, kanske ni har sett som kika in på "mitt första...". Nu har jag en liten fråga om lek osv.

Har märkt att 2 av mina "golden" fiskar har färgat upp både anal och bukfenorna jätte svarta och allmänt fått mer färg, är detta ett tecken på köns mognad!? Mina fiskar är mellan 3-5 cm, vet inte hur gammla.

Sen en fråga jag redan ställt... Har ite ångest lyckas inte se skillnad på mina rödzebra fiskar. Har även 4 av dem. Tycker dom är väldigt fredliga och lugna och håller ihopp i grupp. Jag tolkar detta som jag har 4 st honor! Är det någon som kan se skillnad på hane/hona på rödzebra om man har den varianten där även hanen är orange!? Vill ha 1 orange hane till dem, vad göra!?

Sen tänkte jag bara tacka och fördömma denna sida/användare för att ha snott den lilla fritid jag har. Helt sjukt detta från 0 intresse till 100.000 %. Fattar inte varför men så e det!
JeBoro
#2 - 13 juli 2008 02:45
Det låter som att du har fyra rödzebra-honor,men det beror lite på hur stora dom är. Är dom över 4 cm så tycker jag att om du har en hane så hade den börjat färga ut. Men om så är fallet så är det ju lätt att köpa en hane till dom.
#3 - 14 juli 2008 15:31
Men det är väl inte lätt att köpa en orange hanne när ingen ser skillnad på dom! Har 2 rosa hannar på g om allt går som det skall iofs
JeBoro
#4 - 15 juli 2008 13:33
En sak som jag har märkt är att på mindre fiskar innan dom har färgat ut så är ryggfenan mycket ljusare på en hane.
#5 - 15 juli 2008 17:18
Det är svårt det där med o få till fördelningen!

Du kan ju alltid prova att spana på fiskarna i affären och försöka se om det är någon fisk som mutat in en grotta och försöker vara lite översittare. Detta är då med stor sannolikhet en hane. Annars tror jag det bara är att köpa på sig fler på chans. Borde ju vara 50/50 chans på en hane, hehe!

MVH Simon B:)!

Annons