Lek av frärilciklider

#1 - 31 oktober 2007 20:40
Funderar på vad som behövs för att få dom i lek?
jag har just nu ett ph på runt 7.5 och doppvärmaren inställd på 27 grader.
Alla svar är välkommna
#2 - 31 oktober 2007 21:04
Min artikel kanske kan vara till hjälp.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1449783
#3 - 31 oktober 2007 21:50
Mina leker med ca 14 dagars mellanrum. Jag har fått för mig att varken kH, gH, pH eller temp har någon större betydelse för om dom ska leka. Om dom däremot ska få en lyckad lek så är det lågt kH, gH och pH (~6,3) och en temp på ca 29 grader som gäller.

Detta är min helt personliga åsikt så den kan vara helt fel. :) Mina fjärilar lyckas att dra upp rommen till larver och håller dom vid liv i ca ett dygn, sen är det kört. Men det ljusa är att dom kommer lite längre för varje gång.

Det som triggar mina fjärilar otroligt är om jag har en temp på 29 och ett pH på 6,3 och sedan byter 50% vatten så att tempen rasar till 24 och pH stiger till 6,6, sen är det lek!

Lycka till!

-Per
#4 - 31 oktober 2007 21:58
Perrx skrev:
Mina leker med ca 14 dagars mellanrum. Jag har fått för mig att varken kH, gH, pH eller temp har någon större betydelse för om dom ska leka. Om dom däremot ska få en lyckad lek så är det lågt kH, gH och pH (~6,3) och en temp på ca 29 grader som gäller.

Detta är min helt personliga åsikt så den kan vara helt fel. :) Mina fjärilar lyckas att dra upp rommen till larver och håller dom vid liv i ca ett dygn, sen är det kört. Men det ljusa är att dom kommer lite längre för varje gång.

Det som triggar mina fjärilar otroligt är om jag har en temp på 29 och ett pH på 6,3 och sedan byter 50% vatten så att tempen rasar till 24 och pH stiger till 6,6, sen är det lek!

Lycka till!

-Per

Ör det verkligen friskt att ha en så kraftig temperaturskillnad på kort tid?
#5 - 1 november 2007 06:57
Jämför hur det är i verkligheten. Stora temperatur skillnader uppstår vid vårfloder, regnperioder mm. Detta triggar många fiskar att leka.
Så farligt kan det absolut inte vara.

/Stefan
#6 - 1 november 2007 08:21
Jag funderade också på hur "nyttigt" det var först. Men som sagt, tänk bara på hur det är i verkligheten! Dessutom så är väl just fjärilar känsliga mot dåliga vattenförhållanden och varje gång jag byter vatten så där är det enda som händer att dom färgar ut som bara tusan och börjar leka.

Ett litet tillägg oxå: mysisräkor är den bästa maten som jag har hittat till mina fjärilar!

-Per
#7 - 1 november 2007 13:46
tack för svar
#8 - 2 november 2007 12:58
Perrx skrev:
Ett litet tillägg oxå: mysisräkor är den bästa maten som jag har hittat till mina fjärilar!

-Per

Är det de räkorna som står nästan rakt upp på grundare vatten i havet? Fångar du dem själv och fryser? Hackar du dem eller hur serverar du?

//KJ

Annons