lek ancistrus?

#1 - 2 februari 2007 17:01
Hej!

Har haft två honor under ett års tid, så i dag åkte vi o köpte en hane till dem.
Efter typ en kvart, så började hanen och en av honorna att fajtas eller leka, det är det jag inte vet riktigt... De låg liksom brevid varandra och på varandra och tryckte liksom kropparna mot varandra under roten i säkert 10 minuter....
Är detta hur dem leker, eller slogs dom om revir??
Någon som vet?
#2 - 2 februari 2007 17:36
de slåss om revir
#3 - 2 februari 2007 17:48
jaha..det var ju tråkigt..kan honor och hanar slåss om revir, eller är det en hane jag hade sen tidigare, tro...??
#4 - 2 februari 2007 17:54
juppp...hanar och honor kan bråka om revir ibland..men om du har tur så efterett tag så kanske de blir sams och parar sig......kommer ihåg att att när jag skaffa 2 honor till min gamla hane (han e död nu:()...så dan efter så hade han grävt en gropochsenså lekte han med en honerna^^
#5 - 2 februari 2007 18:07
hoppas det är så! jobbigt om det skulle vara två hanar...jag får väl se hur det hela utvecklar sig.....
tack för svar!
#6 - 2 februari 2007 18:11
hur stora är dom??....varså god:)......man kan se skillnad vid ungefär 5-7 cm och ibland tidigare
#7 - 2 februari 2007 18:26
Dom är typ 5-6 cm allihopa...han vi köpte i dag har tydliga taggar, och de två sen tidigare, har typ inga alls, eller väldigt små taggar i alla fall...så de borde ju vara färdigutvecklade..tycker man ju... men man vet ju aldrig....

hur går deras lek till egentligen...uppvaktar de varandra på nåt sätt innan själva leken?
#8 - 2 februari 2007 18:33
hanen väljer ut en grotta och gräver ut den lite om det behövs....sen när han har gjort sig hemmastadd i den så viftar han med svansen för att locka dit en lekmogen hona och om hon är accepterad så åker hon in i grotan och sen så snurrar de runt där inne (vetinte riktigt hur länge) och sne när det är klart så simamrhonan ut och hanen vaktar grottan.....hanen äter inte under tiden när han har äggen/ungarna
#9 - 2 februari 2007 18:40
OK - Tack!!
#10 - 2 februari 2007 18:43
varså god....lycka till:D

Annons