Lejonhuvudsciklid/palettciklid? !

#1 - 8 juni 2009 18:23
Hej!
Jag funderar på att starta upp ett nytt akvarium nu till sommarn då jag har mer tid att sköta om de då.

Akvariumet är på 120 liter och här är lite hur akvariumet ska se ut.

Jag ska ha sand som bottenmaterial och akvariumet ska innehålla mycket växter och stenar. Dvs mycket gömmställen.

Jag funderar på att ha Palettciklider eller Lejonhuvudsciklider i akvariumet. Blir 1 par av någon av sorterna.

Vad tycker ni är mest lämpligt?
Vilken fisk är roligast?
Vilken fisk leker lättast?
Vilken av fiskarna är mest lätthanterlig?
Är lejonhuvudscikliden grå eller blå? (har sett bilder på båda färgerna)

Kommer säkert mer frågot sen :)!

Tack i förhand Mvh Simon :)
#2 - 8 juni 2009 18:35
Lejonhuvudscikliden är ju lite mer spännande och annorlunda än paletten tycker jag. De påstås ha svårt att acceptera en ny partner om den ena dör, och jag tror att jag har läst att de matar ungarna, men inget jag har lagt märke till själv. Färgen kan variera, från ljus med mörkare mönster, till mörkt blågrå eller grafitgrå.

I ett akvarium av den storleken kan det vara svårt att ha andra fiskar ihop med lekande paletter och lejonhuvuden.

Både paletter och lejonhuvuden tar bra hand om ungarna, och lär sig när akvariet släcks, och tar in ungarna i deras grotta inför natten.

Jag skulle nog köra på lejonhuvuden, de är lite ovanligare än paletter, och ser som sagt lite annorlunda ut.
#3 - 8 juni 2009 18:39
Micke_A skrev:
Lejonhuvudscikliden är ju lite mer spännande och annorlunda än paletten tycker jag. De påstås ha svårt att acceptera en ny partner om den ena dör, och jag tror att jag har läst att de matar ungarna, men inget jag har lagt märke till själv. Färgen kan variera, från ljus med mörkare mönster, till mörkt blågrå eller grafitgrå.

I ett akvarium av den storleken kan det vara svårt att ha andra fiskar ihop med lekande paletter och lejonhuvuden.

Både paletter och lejonhuvuden tar bra hand om ungarna, och lär sig när akvariet släcks, och tar in ungarna i deras grotta inför natten.

Jag skulle nog köra på lejonhuvuden, de är lite ovanligare än paletter, och ser som sagt lite annorlunda ut.

ja okej! Meningen är att det iaf ska få gå ensamma i de karet! Lutar lite mer åt lejonhuvudciklid eftersom jag har haft paletter innan. Lejonen är lite tuffare med! Får vänta till någon annan övertalar mig! :P

Vad kan iaf lejonhuvudsciklid kosta i handel?
Mer än 100kr? :O
Tycker de är lite synd att dem har sån trist färg men jag är även skeptisk till om dem verkligen bildar ett par eller om de slutar med att hanen dödar honan!

Tack Mvh Simon
#4 - 8 juni 2009 18:58
Tja, starka färger är ju inte allt, en fisk kan ju vara intressant och attraktiv ändå, och deras speciella utseende gör ju att de syns ändå. När de är riktigt mörkt grå är de faktiskt rätt snygga.

De bildar starka par, så starka att en ny partner inte alltid accepteras, har jag som sagt hört. Att hanen dödar honan om de är ett sammansvetsat par är inte så troligt.

De kostar väl runt 50:- häromkring.
#5 - 8 juni 2009 20:05
Micke_A skrev:
Tja, starka färger är ju inte allt, en fisk kan ju vara intressant och attraktiv ändå, och deras speciella utseende gör ju att de syns ändå. När de är riktigt mörkt grå är de faktiskt rätt snygga.

De bildar starka par, så starka att en ny partner inte alltid accepteras, har jag som sagt hört. Att hanen dödar honan om de är ett sammansvetsat par är inte så troligt.

De kostar väl runt 50:- häromkring.

Okej :)! Får nog bli ett par av dem då :)! Tack
#6 - 9 juni 2009 16:53
Lejonhuvudscikliderna är väl väldigt bottenlevande? Kommer inte akvariumet bli lite tråkigt då?

Är den cikliden en fisk som simmar rumt eller mest står stilla och kollar?

Mvh SImon
#7 - 9 juni 2009 19:05
De brukar simma runt en del, mest nära botten, lite ryckigt. När jag hade ett lejonhuvudspar i ett 250-liters har jag för mig att de tog hela akvariet som revir, från botten upp till ytan, när de hade yngel. De andra fiskarna hade inte mycket att säga till om.

Om du vill kan du skaffa nå´n ytorienterad fisk, som t.ex Epiplatys sexfasciatus, de är också från Afrika, och verkar rätt tuffa och tåliga.
#8 - 9 juni 2009 20:14
Micke_A skrev:
De brukar simma runt en del, mest nära botten, lite ryckigt. När jag hade ett lejonhuvudspar i ett 250-liters har jag för mig att de tog hela akvariet som revir, från botten upp till ytan, när de hade yngel. De andra fiskarna hade inte mycket att säga till om.

Om du vill kan du skaffa nå´n ytorienterad fisk, som t.ex Epiplatys sexfasciatus, de är också från Afrika, och verkar rätt tuffa och tåliga.

Ja okej! Tack micke!

Jag tror jag håller mig till ett ensamt par av den sorten!
Ska se om Djuraffären har Lejonhuvudscikider eller om hon kan beställa hem. Får hoppas på de men har för mig att jag frågat innan men då fanns den inte så hon kunde beställa! Men kan fråga igen!
Tack för hjälpen, kommer säkert mer frågor ;D

Mvh Simon

Annons