Lejonhuvud

#1 - 11 augusti 2002 10:39
Hej!

Jag har discus i mitt kar nu, har haft dom i ca 1,5 år nu. Men jag tycker dom börjar bli lite tråkiga på nåt sätt. Dom e ju fina o titta på men dom står mest still. Jag funderar på att skaffa Steatocranus casuarius. Jag undrar om det är någon som har lite erfarenheter av denna fisk? och även om det finns några vanliga problem med fisken?

Är tacksam för svar!

MvH//OLa

#2 - 11 augusti 2002 15:03
Jag har haft dom de är väldigt aggresiva när dom leker, så du får ha dom med andra väldigt tuffa ciklider ,men dom e fina och roliga att titta på.
mvh kim

Kim http://w1.456.telia.com/~u45606635/tropheus.htm
#3 - 11 augusti 2002 16:39
Hej!
Hoppas du köper lejonhuvudciklider!!
Tänkate ha sådana förrut, men det blev inga. Jag tycker att de är jätte tuffa och fina, någon gång måste jag bara ha dem!!
Lycka till!!
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 augusti 2002 07:57
Hej Ola,
Både diskus och lejonhuvudciklider är vackra och intressanta, men de har ytterligare en sak gemensamt nämligen att de är ganska passiva.
Så varför skaffa ytterligare en art som är tämligen stillastående i akvariet.
Dessutom vill lejonhuvudena ha kraftigt syresatt vatten vilket inte direkt diskusarna eftersträvar.
Varför inte hellre välja en sydamerisk dvärgciklid eller en av de medelstora sydamerikanska tetrorna - då får du både en livlig fisk och ett mer biotopriktigt akvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons