[QUOTE=NIC;1390571]Tråkigt ju!
Hur pass nystartade är karen?
Låter nästan som koppar i vattnet elr nåt.. ?[/QUOTE]
Det lilla karet är igång sen i mitten på november och det stora är systemet 1 mån gammalt. Har ingen aning om det kan vara koppar i...
[QUOTE=Xanee;1390572]Jag tycker att du helt enkelt borde gå till någon profesionell på någon fiskaffär o fråga :) Kan det vara sanden ?[/QUOTE]
Jag har frågat och frågat och det finns typ en enda affär här där de verkar veta vad de pratar om. Men de kan inte säga vad det skulle kunna vara :(
[QUOTE=hult87;1390574]har du komunalt vatten? vattenberedningsmedel? kan finnas dåliga ämnen i vattnet som inte syns på dina tester. hoppas det går bättre :)[/QUOTE]
Jag har kommunalt vatten, vattenberedningsmedel använder jag inte i stora karet, i det lilla har jag slutat med det eftersom nån sa att det jag använder är värdelöst (aquasafe)
[QUOTE=JLi;1390576]Tråkigt. Gurammisar kan vara rätt otrevliga mot varandra om de inte har tillräckligt med utrymme. Det vita och såren tyder på någon sjukdom. Hur nystartat kar har du? Hur stort är det? Har du skött vettenbyten etc. Du borde kanske kolla in vattenledningsvattnet där du bor. Det kan finnas en massa olika orsaker till ditt problem.[/QUOTE]
Ja jag har lärt mig det. I affären sa de att det gick jättebra att ha 2 dvärgguramihannar i ett 41L. Nu vet jag mycket bättre.
Det lilla karet (41L) är ca 4 mån och det stora (180L) ca 1 månad, så de är ganska nya. Vattenbyten har jag skött, 20% i lilla karet 1 gång/V, 25-30% gång/V i det stora.
Hur kollar jag vattnet? Har kommunalt och bor i stad.
[QUOTE=Dre;1390579]Plocka bort de som ser sjuka ut så snart som möjligt så minskar risken att det sprids och prova med vattenberedningsmedel. Det har effekt.Jag har en svärdbärarhanne i ett kar och han är känslig som attan mot vattenbyten utan beredeningsmedel. Piggnar till direkt då jag pytsar i medel.
Kan du beskriva hur du byter vatten, vilket vatten du har, hur stort kar du har och hur snabbt maten tar slut då du matat (även wafers och tabletter)?[/QUOTE]
Jag har faktiskt slutat med vattenberedningsmedel. Fick höra att AquaSafe var skitdåligt så de senaste 2 veckorna har jag hoppat över det, dåligt beslut kanske? Fast fiskar har dött innan när jag använde det också.
När jag byter vatten använder jag slamsugen och dammsuger botten. Kramar inte ur filtret om det inte är dålig fart på det och då isf i det gamla vattnet. Jag fyller ljummet vatten från badkarskranen och häller i. När jag använde vattenberedningsmedel pytsade jag i det i hinken och sen direkt ner i karet med vattnet.
Maten tar slut efter ca 10sek, matar 2-3ggr/dag. Algae Wafers vet jag inte riktigt hur snabbt det går. Tar 1/4 och den är borta på morgonen (ger efter kl 24).
[QUOTE=Måns;1390582]Ofta är det rätt många fiskar som dör månaderna efter att amn köpt dem. Om de väl överlever några månader så brukar dödsfallen minska. Jag skulle testa att halvera mängden mat, om fiskarna blir alldeles för smala så kan du öka mängden igen.[/QUOTE]
Känns dock som att jag inte ens kommit upp i full mängd mat ännu. Har tyckt de sett smalare ut än de i butikerna :(