Ledsen och beredd att ge upp!

#1 - 7 mars 2010 19:51
Har kännts så kul det här med akvarium och jag har läst på som sjutton. Ändå har det inte gått vidare bra. Mina fiskar trillar av en efter en. Hur otur får man ha?

Först blev en dvärggurami ihjäl jagad. Sen 2 guppys som dog efter nån månad. Ancistrusen låg helt plötsligt stendöd en morgon. Neontetrorna fick något vitt på sig så jag har avlivat dem en efter en.

Tänkte senast imorse att det var skönt att det inte blivit någon mer sjuk på ett tag. Nu ikväll upptäckte jag att min nya mal har något vitt vid ena fenan och min dvärgguramihane har ett sår vid munnen och ljusa fält längs ryggfenan, helt symmetriskt.

20 neontetror ,5 dött
3 dvärggurami ,1 dött, 1 med sår och vita fält
2 ancistrus,1 dött
2 vanliga guppy ,2 dött
4 endlers, ingen dött!

Vattenvärdena är kollade och de är bra. jag matar med flingor och granulat, malen med hikari algae wafers.

Vet inte vad jag gör för fel :( har 2 olika kar, dödsfall i båda. Har skött vattenbyten helatiden.

Känns tungt det här...

Behövde nog mest skriva av mig...
#2 - 7 mars 2010 19:54
Tråkigt ju!
Hur pass nystartade är karen?
Låter nästan som koppar i vattnet elr nåt.. ?
#3 - 7 mars 2010 19:55
Jag tycker att du helt enkelt borde gå till någon profesionell på någon fiskaffär o fråga :) Kan det vara sanden ?
#4 - 7 mars 2010 19:56
har du komunalt vatten? vattenberedningsmedel? kan finnas dåliga ämnen i vattnet som inte syns på dina tester. hoppas det går bättre :)
#5 - 7 mars 2010 20:03
Tråkigt. Gurammisar kan vara rätt otrevliga mot varandra om de inte har tillräckligt med utrymme. Det vita och såren tyder på någon sjukdom. Hur nystartat kar har du? Hur stort är det? Har du skött vettenbyten etc. Du borde kanske kolla in vattenledningsvattnet där du bor. Det kan finnas en massa olika orsaker till ditt problem.
#6 - 7 mars 2010 20:08
Plocka bort de som ser sjuka ut så snart som möjligt så minskar risken att det sprids och prova med vattenberedningsmedel. Det har effekt.Jag har en svärdbärarhanne i ett kar och han är känslig som attan mot vattenbyten utan beredeningsmedel. Piggnar till direkt då jag pytsar i medel.

Kan du beskriva hur du byter vatten, vilket vatten du har, hur stort kar du har och hur snabbt maten tar slut då du matat (även wafers och tabletter)?
#7 - 7 mars 2010 20:13
Ofta är det rätt många fiskar som dör månaderna efter att amn köpt dem. Om de väl överlever några månader så brukar dödsfallen minska. Jag skulle testa att halvera mängden mat, om fiskarna blir alldeles för smala så kan du öka mängden igen.
#8 - 7 mars 2010 20:22
Nee, Va trökigt!!
Jag känner dig inte privat men jag tycker defenitivt inte att du ska lämna varken Zoopet eller Akvarievärlden!
Nu vet jag ju inte om du hade tänkt lämna Zoopet men...Nee! :S
#9 - 7 mars 2010 20:30
Pliina vad trist!! vet hur jobbigt det är när saker och ting inte går som man vill,
Kolla dina vattenvärden, det skulle jag göra.
Hur länge hade du karet igång, kan vara för mkt fisk och inte etablerad akvarium-bakteriergojs ;)
#10 - 7 mars 2010 20:34
[QUOTE=NIC;1390571]Tråkigt ju!
Hur pass nystartade är karen?
Låter nästan som koppar i vattnet elr nåt.. ?[/QUOTE]

Det lilla karet är igång sen i mitten på november och det stora är systemet 1 mån gammalt. Har ingen aning om det kan vara koppar i...

[QUOTE=Xanee;1390572]Jag tycker att du helt enkelt borde gå till någon profesionell på någon fiskaffär o fråga :) Kan det vara sanden ?[/QUOTE]

Jag har frågat och frågat och det finns typ en enda affär här där de verkar veta vad de pratar om. Men de kan inte säga vad det skulle kunna vara :(

[QUOTE=hult87;1390574]har du komunalt vatten? vattenberedningsmedel? kan finnas dåliga ämnen i vattnet som inte syns på dina tester. hoppas det går bättre :)[/QUOTE]

Jag har kommunalt vatten, vattenberedningsmedel använder jag inte i stora karet, i det lilla har jag slutat med det eftersom nån sa att det jag använder är värdelöst (aquasafe)

[QUOTE=JLi;1390576]Tråkigt. Gurammisar kan vara rätt otrevliga mot varandra om de inte har tillräckligt med utrymme. Det vita och såren tyder på någon sjukdom. Hur nystartat kar har du? Hur stort är det? Har du skött vettenbyten etc. Du borde kanske kolla in vattenledningsvattnet där du bor. Det kan finnas en massa olika orsaker till ditt problem.[/QUOTE]

Ja jag har lärt mig det. I affären sa de att det gick jättebra att ha 2 dvärgguramihannar i ett 41L. Nu vet jag mycket bättre.

Det lilla karet (41L) är ca 4 mån och det stora (180L) ca 1 månad, så de är ganska nya. Vattenbyten har jag skött, 20% i lilla karet 1 gång/V, 25-30% gång/V i det stora.
Hur kollar jag vattnet? Har kommunalt och bor i stad.

[QUOTE=Dre;1390579]Plocka bort de som ser sjuka ut så snart som möjligt så minskar risken att det sprids och prova med vattenberedningsmedel. Det har effekt.Jag har en svärdbärarhanne i ett kar och han är känslig som attan mot vattenbyten utan beredeningsmedel. Piggnar till direkt då jag pytsar i medel.

Kan du beskriva hur du byter vatten, vilket vatten du har, hur stort kar du har och hur snabbt maten tar slut då du matat (även wafers och tabletter)?[/QUOTE]

Jag har faktiskt slutat med vattenberedningsmedel. Fick höra att AquaSafe var skitdåligt så de senaste 2 veckorna har jag hoppat över det, dåligt beslut kanske? Fast fiskar har dött innan när jag använde det också.

När jag byter vatten använder jag slamsugen och dammsuger botten. Kramar inte ur filtret om det inte är dålig fart på det och då isf i det gamla vattnet. Jag fyller ljummet vatten från badkarskranen och häller i. När jag använde vattenberedningsmedel pytsade jag i det i hinken och sen direkt ner i karet med vattnet.

Maten tar slut efter ca 10sek, matar 2-3ggr/dag. Algae Wafers vet jag inte riktigt hur snabbt det går. Tar 1/4 och den är borta på morgonen (ger efter kl 24).

[QUOTE=Måns;1390582]Ofta är det rätt många fiskar som dör månaderna efter att amn köpt dem. Om de väl överlever några månader så brukar dödsfallen minska. Jag skulle testa att halvera mängden mat, om fiskarna blir alldeles för smala så kan du öka mängden igen.[/QUOTE]

Känns dock som att jag inte ens kommit upp i full mängd mat ännu. Har tyckt de sett smalare ut än de i butikerna :(
Bilagor:
#11 - 7 mars 2010 20:59
Orkar du "klättra" upp på hästen igen och galoppera iväg eller har du tröttnat??
För ifall du orkar skena iväg så köp dropptest för nitrit och ph-värde. Det är de två testerna du verkligen behöver för sällskapsfiskar. Kom ihåg, måste vara DROPP-test, stickorna som finns är inte dugliga alls. Testa det vattnet du har och se vad det säger. Sen köper du Easy life, som vattenberedningsmedel! skitbra vid nytt kar och nya fiskar.

Ta ut all fisk som mår dåligt och byt 50% vatten. Ta filtergojset från det lilla karet och squeeza ut det i det Stora karet :)
Och sen köp INGA fler fiskar på ett tag. Försök att få karet så stabilt som möjligt. Kontrollera nitrit och ph varannan dag om det skulle vara så att nitriten är för högt.

Vad är det för sand du har??
#12 - 7 mars 2010 23:45
[QUOTE=Nubi;1390617]Orkar du "klättra" upp på hästen igen och galoppera iväg eller har du tröttnat??
För ifall du orkar skena iväg så köp dropptest för nitrit och ph-värde. Det är de två testerna du verkligen behöver för sällskapsfiskar. Kom ihåg, måste vara DROPP-test, stickorna som finns är inte dugliga alls. Testa det vattnet du har och se vad det säger. Sen köper du Easy life, som vattenberedningsmedel! skitbra vid nytt kar och nya fiskar.

Ta ut all fisk som mår dåligt och byt 50% vatten. Ta filtergojset från det lilla karet och squeeza ut det i det Stora karet :)
Och sen köp INGA fler fiskar på ett tag. Försök att få karet så stabilt som möjligt. Kontrollera nitrit och ph varannan dag om det skulle vara så att nitriten är för högt.

Vad är det för sand du har??[/QUOTE]

Jag kommer inte lägga ner allt nu på stört. Kände mig bara så jäkla uppgiven när mina 2 finaste fiskar såg ut att må dåligt mitt i allt. Har nu studerat malen flera gånger och kan faktiskt inte hitta någon vit fläck längre!!! :) Bytte vatten och körde i vattenberedningsmedel nu ikväll.

Dvärgguramin vet jag dock inte va jag ska göra med. Jag TROR att honan kan ha varit lite elak mot honom tillbaka, och han därför förlorat några ytterfjäll. Men det på munnen vet jag inte vad det är. Ser ut som en blodprick, har försökt ta kort men misslyckats.

Jag har PH-dropptest här hemma, då ska jag kolla varannan dag, ska köpanitrit-test också, det var inte så dyrt, 89kr för tetras dropptest. Jag var nere för bara några dagar sen i en butik och de testade vattnet. Ingen nitrit alls :).

Easylife, är det som nitrivec?

Tack Nubi och alla er andra för stöttning och välbehövda råd!
#13 - 8 mars 2010 09:30
Aldrig kört nitrivec, så jag vet inte vad det innehåller.
Så ser Easy life flaskan ut http://www.aquaristic.net/out/1/html/0/dyn_images/1/easy_life_p1.jpg
#14 - 8 mars 2010 09:35
Guramis kan vara rätt jobbiga, det är bäst att ha dem i större kar så de kan simma iväg från varandra. 41 liter är för lite, och jag skulle nog vilja säga att man helst skall ha över 200 liter för dem. Dessutom är så små kar rätt jobbiga att sköta.

Vänta tills allt stabiliserats och kolla sedan på lite mindre jobbiga firrar, som t ex dvärgciklider. :)
#15 - 8 mars 2010 09:50
Matar 2-3 ggr per dag, hm låter kanske lite mycket? Beror ju iof hur mycket dom får varje gång, men testa att dra ner lite på det. Blir det mat kvar så bildas nitrit, och det dödar fisken tillslut. vissa fiskar är känsliga, bland annat gurami har jag för mig.
#16 - 8 mars 2010 10:06
Bra att du inte helt gett upp. Det brukar reda sig med litet tålamod och av sina misstag lär man sig. Vi har nästan alla gått den vägen. Som det nämns i tidigare inlägg bör du få balans på dina akvarier och avlägsna de sjuka fiskarna. Skaffa inte mer fisk på ett tag. Du nämner att du fyller på med ljummet vatten från badrumskranen. Ta alltid vatten endast från kallvattenkranen. Har hört någonstans att varmvatten kan föra med sig metaller (koppar mm.) från vattenledningen. Du nämner också att dina fiskar är magra. Sjuka fiskar magrar ofta då de inte orkar äta. De jagade Guramina magrar också eftersom de inte kommer åt att äta. Ta tid på dig och mata sparsamt. I normala fall är det väldigt svårt att svälta ihjäl en fisk.
#17 - 8 mars 2010 10:26
Sånt som händer...kan va att du har fått dåliga exemplar från butiken och ja dävrgguramis kan bli rätt så jobbiga mot varandra på en liten yta men även väldigt känsliga när det gäller vattenvärden också.

ett tips är att alltid läsa på om fisken innan du köper den så kan jag lova att det går mycket bättre....
#18 - 8 mars 2010 20:02
Tack för alla era tips och er uppmuntran! Det behövs verkligen.

Tog bort min dvärgguramihane idag :( Igår hade han som sagt lite vita fält och en blodprick vid munnen. Imorse var han jättesmal och ögonen höll på att ploppa ut såg det ut som. Plockade då bort direkt.

Har inte köpt mer än en mal senaste tiden och ska inte köpa mer på ett tag heller. Mina räkor lever iaf :)
#19 - 8 mars 2010 20:19
De vita fälten råkar inte möjligen vara små prickar? i så fall är det vita pricksjukan. den är enkel att bota med medicin. Mycket vanlig sjukdom.

I annat fall (om det är större områden) skulle det kunna vara svamp. Det finns mediciner som är bra mot flera olika sorters svamp och infektioner (när man inte veta vad dem har exakt). exempel på medicin; Aquafuran, Dessamor och Sera Bactopur

Angående dina guppysar som dött vill jag påpeka att dessa fiskar inte lever länge även om de är friska.
#20 - 8 mars 2010 20:46
[QUOTE=Pliina;1390598]Jag har kommunalt vatten, vattenberedningsmedel använder jag inte i stora karet, i det lilla har jag slutat med det eftersom nån sa att det jag använder är värdelöst (aquasafe)

Jag har faktiskt slutat med vattenberedningsmedel. Fick höra att AquaSafe var skitdåligt så de senaste 2 veckorna har jag hoppat över det, dåligt beslut kanske? Fast fiskar har dött innan när jag använde det också,[/QUOTE]

VA!!!
Är Aqua safe dåligt???
Det är ju det jag har...
#21 - 8 mars 2010 20:49
[QUOTE=Speedo;1391004]VA!!!
Är Aqua safe dåligt???
Det är ju det jag har...[/QUOTE]

Dåligt kanske är fel ord, mer onödigt dyrt vatten. (undantag om man har egen brunn)
#22 - 8 mars 2010 20:57
Har jag också tyckt...
Som jag prata med en kille Pontus om att tänk om man har typ 600l så kommer man ju få ha i en sån flaska per vattenbyte...
Men vad ska jag ha istället då?
#23 - 8 mars 2010 21:02
Ja det är rätt så dyrt vatten och hjälper inte mkt om man inte har egen brunn.
Jag skulle rekomendera Easy Life :)vid uppstartning av fiskar, inkörning av nya fiskar, stressade fiskar eller vb när fisk varit sjuk.

Jag tillsätter inget i mitt kar vid vb förutom Pmdd för växterna :)
#24 - 8 mars 2010 21:14
Ok, Vi har ju egen brunn men inte fått någon massdöd...Men ska storhandla fiskgrejer! Fick precis reda på att den mat jag ger mina fjärilar är helt fel!
#25 - 8 mars 2010 21:16
[QUOTE=Speedo;1391029]Ok, Vi har ju egen brunn men inte fått någon massdöd...Men ska storhandla fiskgrejer! Fick precis reda på att den mat jag ger mina fjärilar är helt fel![/QUOTE]

Man lär sig alltid något nytt :) när det gäller akvariehobby :)
Vet inte hur easylife fungerar med egen brunn, du får googla på det :)
#26 - 8 mars 2010 21:17
ok, men vad gör Easy life?
#27 - 8 mars 2010 21:18
[QUOTE=Speedo;1391034]ok, men vad gör Easy life?[/QUOTE]

Jag vet ju att det är vattenberedningsmedel men har den några speciella egenskaper?
Bilagor:
#28 - 8 mars 2010 21:22
[QUOTE=Speedo;1391036]Jag vet ju att det är vattenberedningsmedel men har den några speciella egenskaper?[/QUOTE]

http://www.gibbon.se/archive/documents/S%C3%A4ljinfo/Easy-Life.pdf
#29 - 8 mars 2010 21:23
speedo vad var det för mat du matade med som var fel? vad ska du ha ist?
#30 - 8 mars 2010 21:46
Jag köte en liten burk när jag startade mitt kar i höstas vid namn "Tetra betta" För då hade jag ju en kampfisk...Sen skaffa jag Alg Waffers till min mal och (jag vet, jag vet) Röda mygglarver...Först flingfodret var ju till kampfiskar och det passade inte till ciklider sen waffersen var okej men ingen direkt super mat och det förstog jag också...Men till mygglarverna så kunnde inte fjärilarna smälta dom och blir sjuka...Jag har ju en fjärilshona som inte verkar må bra...Jag gjorde ett snabbt vattenbyte och hade i lite aquasafe :P och flytta alla fiskar förutom hanen och hon modde bättre men nu mår hon dåligt igen!! Och jag bara HOPPAS att hon inte ska ligga och flytta vid ytan imorrn! OCH JAG VET ATT FJÄRILAR ÄR KÄNSLIGA OCH HOPPAS ATT FOLK
RESPEKTERAR DET SÅ JAG INTE FÅR PÅ MIG DET ATT : NANANANANA, VAD VAR DET JAG SA... Och iallafall så fick jag ett tips om någon GVG-mix som ciklider skulle ha!
#31 - 8 mars 2010 21:53
Tack, Lärde mig jätte mycket på den sidan!:)
#32 - 8 mars 2010 21:55
okej, tänkte så jag inte hade samma :P mjag har 2st blå fjärilar :) har haft dom i ca 3veckor och hoppas jag får ha dom länge till :) dom är ju så fina!!! :D jag har vita och svarta mygglarver, alg waffers och tetra rubin, dom äter och verkar gilla det :) har du många fjärilar? jag har ett par och vill ha fler, men vill inte att dom ska bråka.
#33 - 8 mars 2010 22:02
[QUOTE=JLi;1390758]Ta alltid vatten endast från kallvattenkranen.
Nja, tempen skjunker ganska rejält vid ett 30% vattenbyte. Ska i de allra flesta fall funka med tempererat vatten men i detta fallet så kanske det skulle vara bra med ett försök. Har hört någonstans att varmvatten kan föra med sig metaller (koppar mm.) från vattenledningen.[/QUOTE]
Sant, men det brukar hjälpa att spola med varmvatten ett tag innan man fyller på karet.
#34 - 8 mars 2010 22:35
Vi har egen brunn å aldrig tillsatt nåt medel, bor utanför Växjö, då jag skulle köpa ville zoobutiken inte sälja för det var helt onödigt med det perfekta vattnet vi har i vår brunn, har bara använt kranvatten å inget annat. Men är nog olika från brunn till brunn å beroende var man bor, har inte haft mer dödsfall än naturliga vad jag vet:)
#35 - 9 mars 2010 06:15
Idag var min hona död :(
Men hon hade ju ingen yttre sjukdom eftersom det såg ut som om hon levde bara det att hon var färglös och reagera inte såklart...
Men de 4 senaste dödsfallen har ju varit att först kan så är dom mest vid ytan och sen kan dom inte använda bakfenan sen dör dom...Och jag tänkte att det var syrebrist men då borde väl alla göra så?

Pliina:Va kul att ialllafall räkorna överlevde! :)

Annons