ledsen kampfisk

#1 - 6 juni 2007 14:52
Börjar bli riktigt orolig för min kampfisk, han är ungefär ett år gammal.
efter att jag skaffade fyra stycken sorgmanteltetran så ligger han mest på bottnet bakom en sten och kommer endast upp vid mat-tider. samma beteende har mina platyn. Han visar inga tecken på någonslags sjukdom och värden är bra i akvariet...
What to do?
#2 - 6 juni 2007 14:58
Jag är ingen expert men jag vet att de gjorde så för oss när det var för kallt i akvariet. Kan det kanske vara det??
#3 - 6 juni 2007 15:33
Om du inte förändrat något annat så skulle jag tro att sorgmanteltetrorna är ett stressmoment för honom, Du kan ju testa att flytta dem och se om han kommer fram igen
#4 - 6 juni 2007 19:04
har 25½ grader i vattnet så det är nog inte för kallt...

måste pröva på att flytta på sorgmanteltetrorna.
#5 - 6 juni 2007 19:19
Låt oss veta hur det går sen :)
#6 - 7 juni 2007 08:37
Jag känner igen beteendet hos din kampfisk. Min förra hane drabbades av kurrakömma-sjukan efter att ajg inskaffat tre honor (en var en unga kamphane). Den unga kamphanen jagade honom till döds. Tror att de gömmer sig för att de känner sig stressade.

I mitt fall var det nog mest för överlevnad men hos dig är det troligtvis stress. Biter sorgmantel tetrorna på hans fenor kanske?
#7 - 7 juni 2007 17:47
Sorgmanteltetrorna är jätte snälla mot honom. De tar ingen notis om honom
över huvudtaget. Det är så konstigt det hela, har aldrig upplevt något sådant här tidigare. Har ledigt imorgon så ska pröva flytta tetrorna då.
#8 - 8 juni 2007 07:54
höj tempen till 28 åtminstonde skafa några växter och mata lite med röda mig larver JAG så LITTEN hatar dem men kampfixar inte verkar va lika lätsjuka av de som andra fiskar de e tetrorna som sabar för han vill du ha tetror blir de kardinal eller neon...
#9 - 8 juni 2007 08:22
Den Har TRÅKIGT;,,,

Jag antager nu att du inte har några honor...
en kampfisk är vacker med stora båljande fenor..
men utan minst 3-4 honor så har den inget att göra.
dom bör var minst 3 per hanne..annars jagar hannen ihjäl honan.

tetrorna stör nog inte..men är ju inte riktigt samma fisk,
så..skaffa honor. och se om det händer nåt..
#10 - 8 juni 2007 16:19
NoZ, det är nog inte brist på växter i akvariet. Han har haft det senaste halvåret 25½ och inte visat några tecken tidigare på att vantrivas med det.

Talade tidigare idag med Helsingin Akvaariokeskus (en av Finlands största akvarie butik) och de sa att sorgmantelterorna inte borde vara till problem och det utan det är nog det att han har tråkigt.
#11 - 20 juni 2007 20:45
Det har gått några veckor. Hur gick det sedan?
Köpte du någon hona eller kom du på något annat knep?
/kine
#12 - 22 juni 2007 13:01
Problemet löste sig med att jag gjorde ett litet delvattenbyte (kanske 10 liter) och blandade i 10 ml general tonic. Sen ändrade jag lite på maten också. Vid kvällsmaten ökade jag med räkor.

Så nu är han sig själv igen. Jagar "dammsugaren" när man ska dammsuga akvariet, simmar ovanpå flytväxterna och håller på med en massa annat.

Från en sak till en annan, läste på en hemsida att man ska sluta mata fiskarna två dagar före man ska flytta. (Min sambo och jag ska flytta om två veckor.)
Stämmer det? Och i så fall till vilken nytta?

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!:)
#13 - 22 juni 2007 17:25
Bra att kampisen mår bra igen. Och Glad midsommar tillbaka. :)
#14 - 26 juni 2007 23:38
Har precis fått samma problem som Iinah. Min kampfisk är mest i ett hörn av akvariumet vid ytan, ofta ovanpå mitt innerfilter. Ska prova delvattenbyte och städa rent lite grann och ev. skaffa honom ett par st honor :)
#15 - 27 juni 2007 00:23
Xzion skrev:
Har precis fått samma problem som Iinah. Min kampfisk är mest i ett hörn av akvariumet vid ytan, ofta ovanpå mitt innerfilter. Ska prova delvattenbyte och städa rent lite grann och ev. skaffa honom ett par st honor :)

EDIT: Märkte nu efter jag skrev inlägget att min älskade kampfisk är död. Det har vart en fruktansvärd dag med 2 räkor 1 sebrafisk och nu akvariets stolthet som avlidigt :( Dock så var inte räkorna i samma akvarium och jag utreder nu varför detta har hänt. Gjorde akut vattenbyte och filterrengöring etc...
#16 - 1 juli 2007 14:14
Deltar i sorgen! Tänker du skaffa en ny kampfisk? Har du hittat problemet till den akuta döden?

Annons