Vilken inverkan har vattnets ledningsförmåga på fiskar?
Jag har ca 130 mS/m som jag har förstått är ganska högt.
Har detta en negativ inverkan på fiskarna?
Absolut. Jag anser ledningsförmåga är ett minst lika viktigt om inte viktigare värde än pH.En del menar att en konduktivitetsmätare är "en överflödig mojäng". Jag säger att det är det bästa sättet att få reda på hur mycket salinitet det finns i vattnet.
Danei skrev:mS/m är SI enheten.
Det är alldeles sant, men konceptet bakom s.k. TDS-mätare är att man mäter ledningsförmåga och räknar om till gram standard-salt-mix per liter vatten.Danei skrev:Nej. Ledningsförmåga är inget ämne så det går inte att räkna ut någon koncentarion.
Danei skrev:
EDIT: Twisted: helt rätt. Det var ingen lyckad formlering av mig. Vad jag igentligen skulle påpeka var att det blir helt fel om man inte har rätt enhet.
Tidigare i tråden har någn förväxlat prefixen M och µ det blir 1000 000 000 000 gånger fel. Så det gärller att hålla ordning på enheterna.
Twisted skrev:Jag vill verkligen inte låta som någon besserwisser, men när någon missbrukar SI-systemet så känner jag att jag måste ingripa :)
mS/m är verkligen ingen SI-enhet. SI-systemet är uppbgyggt på sju grundenheter och bland dessa finns inte Simens med. Det finns även sedan ett antal härledningar utifrån grundenheterna och bland dessa kan man finna enheten Simens, men här finns inte S/m. Så, milliSimens per meter är inte någon SI-enhet och det kan bli väldigt fel när man referar till den som en SI-enhet.
Hoppas du inte tar illa upp, väldigt lätt att ta fel på vad som är och vad som inte är SI-enheter och härledningar av dessa.
Lite kvällslektyr för den intresserade:
http://www1.bipm.org/en/si/
http://physics.nist.gov/cuu/Units/introduction.html
Azur skrev:Det är alldeles sant, men konceptet bakom s.k. TDS-mätare är att man mäter ledningsförmåga och räknar om till gram standard-salt-mix per liter vatten.
Om det är försvarligt eller rimligt att göra så, det kan man ju ha åsikter om, och det har jag, men TDS mätare är mycket populära inom akvaristik.
TDS mätare är kalibrerade mot en standard-salt-lösning, och har en inbyggd algoritm/omräkningsfaktor. Exakt hur algoritmen/sambandet ser ut, eller den exakta sammansättningen på standard-salt-lösningen, känner jag inte till.HazelCR skrev:Finns det en tabell eller en tumregel för omräknandet?
Hur ser sambandet ut?