[QUOTE=*Ulrica*;944444]Jag har använt
den här motståndskalkylatorn. Den rekommenderar ett motstånd på 1 ohm till min 4-diod-seriekoppling. Och då angav jag lägsta voltvärdet, dioderna är på 3,0 - 3,6 V. 1 ohm - försumbart med andra ord. Du lyckas (ännu :)) inte övertyga mej om att min koppling skulle vara totalfel.[/QUOTE]
Jag får väl göra ett försök att övertyga dig ;)
Du skrev själv att dioderna hade en märkström på 20mA dvs strömen då dioden lyser för fullt och håller så länge som den ska.
För att göra det enkelt så säger vi att spänningen ska vara 3.0V
För att förstå måste man även ha koll på Ohms lag dvs U=I*R där I=Ström (A) U=Spänning (V) och R=Resistans(Ohm)
Spänningen kan man regera genom att välja lämplig transformator eller batteri, men strömmen beror på resistansen.
En lysdiod har väldigt låg resistans, för att förenkla säger vi att den är O Ohm.
Om man då ränar mha Ohms-lag så får man fram att strömmen blir oändlig, dvs inte bra.
Det man vill i detta fall är att begränsa strömmen till 20mA. Då behövs en seriekopplad resistor. Denna resistor kommer också ha en spänning över sig (förutom spänningen över dioden) så man kan altså inte driva en 3V diod med en spänningskälla på 3V om man har en seriekopplad resistans.
Men säg att vi har en spänningskälla på 4.5V istället.
Spänningsfallet över dioden är som tidigare 3V, kvar blir då 1.5V som vi kommer att ha över resistorn. Vi vill att resistorn ska begränsa strömmen till 20mA, för att beräkna vilken resistans vi behöver använder vi Ohms lag.
R=U/I => 1.5V/20mA= 75 Ohm.
I ditt fall med 12V-spänningskälla skulle man kunna köra 3 dioder i serie med en resistans, 9V kommer att ligga över dioderna dvs 3V över resistorn. 3V/20mA= 150 Ohm.
För att krångla till det lite till om du nu hängt med så här långt så är det inte spänningen som styr ljusstyrkan (som för en vanlig glödlampa) utan det är strömmen. Så för att minska ljuset från dioden så ska man sänka strömmen.
Samma exempel som ovan 3dioder i serie med en resistor men strömmen 10mA istället för att dimma ner dioderna: 3V/10mA = 300 Ohm. Man behöver alltså en potentiometer (reglerbar resistor) för att dimmra dioderna.
Ett problem man kan dyka på är att om man har ett gäng sånna kopplingar med 3 dioder och en resistor i serie, som man i sin tur parallell kopplar till samma transformator så kan strömmen bli högre än vad transformatorn klarar av.
Exemplet med 3 dioder och en 150 Ohms resistor drar altså 20mA, parallell kopplar man tio sånna kretsar blir den totala strömstyrkan 0.2A. Det gäller att man har en trafo som klarar att lämna tillräklig ström på sekundär sidan (12V sidan) men sånna som fixar 1A är inget konstigt.