LED till akvarium

#1 - 5 oktober 2015 22:20
Jag har sökt en del på färdiga producerade svensk sålda LED's för akvariet och hittar en blandat kompott. Orsaken till att jag vill ha Svensk sålda är garantien och slippa skicka fram och tillbaka osv och orsaken till att det borde vara färdig producerat är att jag inte kan bygga ihop detta själv samt att jag vill att allt ska vara CE märks då jag bor i hus och skulle skiten börja brinna eller så då vill jag inte har några problem med försäkringsbolaget pga det vara "DYI Kina grejor". Där finns en hel del olika men de flesta verkar inte ge så mycket ljus (Lumen) när man tittar på t.ex. Sera LED E-Change eller Eheim PowerLED (hittar mycket lite info om dessa och ingen Svensk återförsäljare) eller EconLux LED's.

EconLux Sunstrip (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/econlux-hagen/sunstrip-35-led-fresh-145cm-508w.html) är annars rätt smidiga om man t.ex. har Juwel kar som jag har då man kan köpa en aluminium platta (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/econlux-hagen/sunstrip-cover-juwel-150cm.html) som är som Juwel's ljusarmarturen och då kan man hänga LED'n under den och stänga locken så de inte syns. Dessa hade jag varit mycket intresserad av. Jag har dubbla armaturer med dubbla 54W rör idag (4 x 54W alltså) och varje aluminium platta kan ha 2 st LED's så om jag kan tyda hur mycket ljus jag skulle behöva för att få det bra (jag har mörkt grus i den ena och stora rötter så det tar mycket ljus) så skulle jag alltså behöva minst 3 st SunStrip i varje kar. Men är de något att ha?

Där står också "Fullt kontrollerbar via tillbehör (ingår ej)" men något tillbehör för att styra dem ser jag inte men det är kanske en "vanlig" LED styrnings modul/dator som man kan koppla in?

Jag hittade också ett ställe som verkar ha lite bättre grejor: https://ledsale.se/led-akvariebelysning.html

Ni som har byggt själv och kan detta område mycket bättre än mig. Kan ni kolla på dessa LED's som finns där och säga om det kan vara något att ha och vad man skulle behöva?

Det jag ska ha dem till är först och främst mina 450 l Juwel kar (150 cm i längd och 60 cm i höjd).
#2 - 6 oktober 2015 18:48
Ingen som har någon feedback på detta?
#3 - 6 oktober 2015 19:49
När det gäller LED till Juwel-akvarier verkar marknaden vara begränsad. Har kolat lite själv men hittar inget som känns vettigt. Till ett öppet kar däremot finns ju rätt mycket att välja på.
#4 - 6 oktober 2015 19:52
Ingen koll på dessa. Annars kolla buildmyled.com
#5 - 6 oktober 2015 21:19
Sleaper skrev:
När det gäller LED till Juwel-akvarier verkar marknaden vara begränsad. Har kolat lite själv men hittar inget som känns vettigt. Till ett öppet kar däremot finns ju rätt mycket att välja på.

Nej där finns inte mycket men om ledsen bara är IP67 och inte så tjocka så kan man köpa en sån aluminium platta som har samma storlek som en Juwel ljusramp och fästa dem under. Då kan man ha stängt också. Annars så finns där ju såna som man kan sätta i ljusrörshållarna och då kan man också stänga locket. Sera LED X-Change är en sån lösning men hittar inga vettiga tester eller utlåtande om dem. LED koster ju lite så man vill ju ha rätt med en gång då det annars blir dyrt om man köper fel.
#6 - 6 oktober 2015 21:23
Faltaren skrev:
Ingen koll på dessa. Annars kolla buildmyled.com

buildmyled.com är ju tyvärr från utlandet. hade det bara varit en Svensk butik så hade det varit intressant :)

Inget du kan säga om värdarna eller tekniken på någon av dem? Som t.ex denna: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/econlux-hagen/sunstrip-35-led-fresh-145cm-508w.html
#7 - 7 oktober 2015 04:43
Aha tänkte inte på det
#8 - 7 oktober 2015 05:38
Webo skrev:
buildmyled.com är ju tyvärr från utlandet. hade det bara varit en Svensk butik så hade det varit intressant :)

Inget du kan säga om värdarna eller tekniken på någon av dem? Som t.ex denna: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/econlux-hagen/sunstrip-35-led-fresh-145cm-508w.html

När det gäller dessa LED får man ju tänka på att det tillkommer kostnad för drivdon. Dom presterar annars rätt bra. Kollade på att detta som alt. till lysrör till ett Lido 200W, men priset blir rätt högt för två sunstrip, drivdon mm..
#9 - 7 oktober 2015 05:55
Faltaren skrev:
Aha tänkte inte på det

:)
#10 - 7 oktober 2015 05:59
Ja det kostar ju tyvärr en del och det är därför jag behöver hjälp med att veta vilka som som är bra ☺. Jag har ca 14.000 kr att lägga på belysning och vill få till så många kar som möjligt men också få så bra ljus som möjligt för pengarna.

Fördelen med SunStrip är ju att man kan ha stängt så man slipper lysa upp rummet och inget kan hoppa ur och vatten stänk undviks men alla dessa fördelar är ju inget värd om inte led'sen är något att ha ☺.

Jag vet dock inte om det räcker med 2 st. Jag har ju 4 st 54W rör idag och jag misstänker att man skulle behöva minst 3 för att det skulle bli i närheten av det jag har nu och då börjar det dra iväg för då behövs också en platta mera men också den stor nätdelen. Där finna kanske annan lösning som ger mera ljus för den mindre eller samma kostnad.

2 st SunStrip ger ju mera ljus och W/LUX/LUM än 4 st Sera LED X-Change ger. Kostnaden för 2 SunStrip jämförd med 4 st Sera skulle bli ca 5900 kr för SunStrip (utan dimmer då jag inte hittar någon på sidan som säljer SunStrip så de kanske inte kan styras alls?) resp ca 4700 kr (inkl dimmer) för Sera.

Skulle man behöva 3 st SunStrip så dra det iväg (största drivdonet behövs då) och blir ca 8500 kr.

Som det lutar åt just nu så är det SunStrip och 2 st i varje 450 l kar men jag håller på att undersöka kostnaden för JMB leds också.
#13 - 7 oktober 2015 09:58
Mr Woods skrev:

Ja läste om den också är ni skrev om den i denna tråden. Verkat vara bra men när jag kollar på deras hemsidor på de videos som de har så ger dessa en massa ljusspel som solstrålar och jag vet inte o det inte blir lite störande om man har 2 st i varje kar och sitter sidan om dem (om man t.ex. kollar på TV som ju dock inte är så ofta sedan man fick akvarier). Det var då 160 versionen på 40W jag kollade på.
#14 - 7 oktober 2015 10:12
Faltaren skrev:

Har kollat på dem också men jag behöver 2 till varje kar för att det ska fungera och då blir det lite för dyrt tycker jag. Bra funktioner och enligt vad jag förstår och bra ljus i dem.
#15 - 7 oktober 2015 10:30
Webo skrev:
...när jag kollar på deras hemsidor på de videos som de har så ger dessa en massa ljusspel som solstrålar...

Det är ju just det som är så makalöst vackert!
#16 - 7 oktober 2015 10:34
Ja snyggt är det tycker jag också men om det blir störande med flimret i längden är en annan sida av saken.

EDIT: Jag har mina 2 st 450 L i vardagsrummet och soffan står så en är sidan om och en bakom. Så dels att man då har flimret i ögonvrån när man tittar TV men också att det då reflekteras från det bakom soffan in i TV'n.
#17 - 7 oktober 2015 10:53
Webo skrev:
Har kollat på dem också men jag behöver 2 till varje kar för att det ska fungera och då blir det lite för dyrt tycker jag. Bra funktioner och enligt vad jag förstår och bra ljus i dem.

Ja. Men vill du ha riktigt grymma köp ghl eller gisemann. Dyra men badass 😄
#18 - 7 oktober 2015 11:44
Hehe. Jag vill ju ha badass men inte betala skjortan för det :)
#19 - 7 oktober 2015 14:44
Mr Woods skrev:

Johan här finns en som gör samma som Kessil: http://www.kelolight.com/aquarium_detail.php?menuid=124&id=19

Dock så är det bara tillsaltvatten som de har de runda till än, men de borde ju komma med en sötvattens modell också. Du kan se dem här:
" target="_blank">

Enligt han som gör denna review så är Kelo 150 pund billigare (enligt deras FB sida så ska dessa kosta 250 pund) och innehåller svanhalsen för montering i priset.

Jag hittar dock inte så mycket info om dessa än.
#20 - 7 oktober 2015 20:13
Jag har kamrater som kör med Econlux, det ska fungera fantastiskt bra faktiskt. Jag har sett ljusbilden live också, det blir läckert. Jag ska förmodligen köra samma lösning till mitt 150-liters snart.

Kolla Christian Brams akvarium i tävlingen på Plantswap, han kör med Econlux till det akvariet.
#21 - 7 oktober 2015 21:39
Jag har kamrater som kör med Econlux, det ska fungera fantastiskt bra faktiskt. Jag har sett ljusbilden live också, det blir läckert. Jag ska förmodligen köra samma lösning till mitt 150-liters snart.

Kolla Christian Brams akvarium i tävlingen på Plantswap, han kör med Econlux till det akvariet.

Hittar tyvärr inget sånt på plantswap. tävlingen där är bara 3 st månadens växtakvareium och ingen av de bidrag som är med heter något med Christian eller brams. Du kan inte lägga en länk till den?
#23 - 7 oktober 2015 22:22
Tack. Det ser ju bra ut. Detta är dock ett litet akvarium som bara är typ 40 cm högt, men jag antar att de stora 50W som man har till 450L kar gör sitt och att ljuset kommer ner till bottnen.
#24 - 8 oktober 2015 12:36
Jag har bestämt mig nu. Det blir SunStrip 145cm 50W med Juwel cover. 2 st LED's till varje kar till att börja med. Jag köper också 150W drivdonet så om jag vill så kan jag koppla på ytterligen 1 SunStrip 145cm 50W till på varje kar eller om jag skulle gå upp i storlek på något kar så finns där så man kan lägga till 1 LED mera.

Kollade på JMB också men deras stora är 150cm och det går inte ner i karet (som är 150cm) så det hade blivit 120cm varianten där men då går man ner till 36W istället för SunStrip som är på 50W och jag känner att då bör man ju ha minst 3 på varje och då springer det iväg också i pengar och enda styrningen man kunde göra med JMB som man inte kan göra med SunStrip är sol upp och nergång (som visserligen är trevligt). Så valet föll alltså på alltså SunStrip.
#25 - 19 december 2015 10:54
Har du köpt grejorna än Webo? Spännande att se hur det går ... [:-26]
#26 - 19 december 2015 13:54
Nej det blev tyvärr inget. En kompis som har firma som jag hade en del innestående hos skulle köpa in dem men eftersom det bara var Zoo/djurhandlare som hade dessa så kunde han inte då det blir helt fel för honom. Lite trist för jag skulle vilja ha dem istället för ljusrören jag har nu.

Annons