LED-ljus för tillväxt, färgåtergivning och estetik

#1 - 11 mars 2012 09:08
Jag skrev först detta inlägg på saltvattensguiden men det kanske finns intresserade även på detta forum... Det är ett ganska komplext område men jag har försökt att fatta mig kort.

När det gäller saltvattensakvarium för hemmabruk så vill man inte enbart optimera ljuset för tillväxt då akvariet oftast hålls för att kunna betraktas. Så ljuset blir en kombination (kompromiss) för att uppnå tillväxt, färgåtergivning och estetik. Här nedan följer en kort beskrivning av vad jag menar med vart och ett av dessa tre.

För tillväxten hos koraller så är det klorofyllets aktiva områden, våglängder, (blå-violett samt rött) som gäller (troligtvis främst blå-violett för saltvattensakvarium eftersom rött absorberas av vattnet). Detta är orsaken till att vi använder Royal Blue LEDs över våra akvarium. Ljuset från Royal Blue LEDs prickar nämligen klorofyllets aktiva område bättre än vad föregångaren Blue / Cold blue gör. Men dessa LED har ett relativt smalt frekvensområde så nu för tiden kompletterar man ofta med violetta LEDs. Violetta LEDs har ytterligare en fördel som komplement; Det mänskliga ögat är inte så känsligt för de violetta våglängderna så dessa upplevs lysa svagare än tex royal blue LEDs. De violetta ljuset ökar således tillväxten hos korallerna men påverkar inte färgtemperaturen lika mycket som det blå ljuset.

I ett sammansatt spektrum så kan våra ögon inte särskilja på olika våglängder. Orsaken till detta är att ögat endast har tre olika receptorer för färg. Det vi kan urskilja är röd, grön och blå. (Det är ingen slump att TV'n använder dessa tre färger!). Det är kombinationen av dessa tre som uppfattas som en färg i vårt medvetande. Som följd av detta så kan två ljuskällor som utsänder ljus med helt olika spektrum (ie kombinationer av våglängder) faktiskt uppfattas som identiska. Det är först när ljuset reflekteras av färgade objekt som vi ser skillnaden. Kontentan är således att trots att ett spektrum med tre diskreta toppar, tex RGB, kan ha nästan godtycklig färgtemperatur så kan ljuset inte återge godtycklig färg på ett objekt (i vårt fall fiskar och koraller). Detta är viktigt att förstå, eftersom det är grunden i färgåtergivning och det förklarar varför färgtemperaturen inte vara ett mått på färgåtergivning.

För att förstå vilken färg kombinationen av olika våglängder får så gäller additiv färgblandning, tex vilken färg det vita sanden på botten får. Jämför med RGB-LED's eller färgerna på en TV. Men när ljuset träffar en färgglad fisk eller korall så reflekteras bara en del våglängder. Om ljuset då inte innehåller alla, eller åtminstone de för den aktuella färgen viktiga våglängderna, så kommer objektet att se färglöst eller missfärgat ut. Här gäller subtraktiv färgblandning. För att undvika sådana missfärgningar behöver vi välja en kombination av LED's som ger ett kontinuerligt spektrum. En LED-ramp med enbart kombinationen av CW och RB LEDs har inte det, utan kommer att ha stora hål i sitt färgspektrum.

När det kommer till övrig estetik så är också själva ljusets färg viktigt. Det är först här begreppet färgtemperatur kommer in. Färgtemperaturen är alltså ett mått på hur våra ögon uppfattar ljuset. När det gäller vilken färgtemperatur som är "bäst" är upp till var och en. En del gillar ett blåare eller mer violett ljus, andra vill inte ha så blått (kallt) ljus. Färgtemperaturen är avgörande för hur vi upplever färgen på den vita sanden i akvariet.

Lite länkar för fördjupning:
Graf över klorofyllet aktiva spektrum
Additiv färgblandning
Subtraktiv färgblandning
Ögats receptorer
#2 - 11 mars 2012 09:38
Det är verkligen mördande reklam för LED just nu. Och LED är nog framtiden.

Mitt stora problem med LED belysningar idag är att de har dålig färgåtergivning, runt 80 CRI. Det är en färgåtergivning i klass med den hos kallvita lysrör, och personligen tycker jag inte det är acceptabelt. Bättre LED'ar med en färgåtergivning på 95 CRI, vilket skulle göra dem jämförbara med en bra metallhalogen, har nyligen släppts, men har vad jag vet inte börjat användas i akvariebelysningar än.

Det här med klorofyllets absorptionsspektrum är ett villospår - det är inte svårt att förse koraller med tillräckligt mycket ljus för deras tillväxt, det kan man tillochmed göra med kvicksilverlampor, och de flesta av oss är i alla händelser mer intresserade av att ha ett estetiskt tilltalande akvarium än en högintensiv industriell korallodling.
#3 - 11 mars 2012 09:42
Azur skrev:
Mitt stora problem med LED belysningar idag är att de har dålig färgåtergivning, runt 80 CRI. Det är en färgåtergivning i klass med den hos kallvita lysrör, och personligen tycker jag inte det är acceptabelt. Bättre LED'ar med en färgåtergivning på 95 CRI, vilket skulle göra dem jämförbara med en bra metallhalogen, har nyligen släppts, men har vad jag vet inte börjat användas i akvariebelysningar än.

Vita LED har som du säger ofta stora hål i sina spektrum, vilket ger ett lägre CRI-värde. Man kan gå runt detta genom att använda flera olika LED med olika spektrum, vilket ger högre CRI. De flesta LED-ramper för akvarium är idag byggda på det sättet.
#4 - 11 mars 2012 09:57
petnym skrev:
Vita LED har som du säger ofta stora hål i sina spektrum, vilket ger ett lägre CRI-värde. Man kan gå runt detta genom att använda flera olika LED med olika spektrum, vilket ger högre CRI. De flesta LED-ramper för akvarium är idag byggda på det sättet.

Jag tycker alltså att akvariebelysningar med blandade LED har oacceptabelt dålig färgåtergivning; det är möjligt att man totalt sett får bättre färgåtergivning av att blanda tre typer av LED med låg CRI (om man kan undvika "disco-effekten"), men färgerna ser fortfarande ojämna och bitvis blaskiga ut.
#5 - 11 mars 2012 11:07
Azur skrev:
Jag tycker alltså att akvariebelysningar med blandade LED har oacceptabelt dålig färgåtergivning; det är möjligt att man totalt sett får bättre färgåtergivning av att blanda tre typer av LED med låg CRI (om man kan undvika "disco-effekten"), men färgerna ser fortfarande ojämna och bitvis blaskiga ut.

Det tyder väl på att de inte riktigt gjort sin hemläxa vad gäller det jag beskriver i mitt första inlägg. Själv upplever jag att hemmabyggarna ligger ca 6 månader före de kommersiella aktörerna när det gäller sånt här.
#6 - 11 mars 2012 21:48
En fråga: det jag sett, dock ej i akvariesammanhang (operationslampa faktiskt..)..är att när man gör en LED armatur med olika färgdioder, så blandas inte ljuset så bra...eftersom det är punktkällor var o en för sig, så på träffytan tycker jag man fortfarande kan se tex ett litet mer lila område, ett lite mer blått, ett lite rödare...det är ju inte meningen..meningen är väl att få ett vitt ljus utan frekvensluckor..eller?...
Sen undrar jag om glittret...där jag precis läste att Nixon anser att det glittrar till o med mer än en MHI. Stämmer det alltså?..hur kan det komma sig, när det är så många små punktljuskällor som ligger så tätt intill varann?...Det är oron för avsaknad av glittret samt känslan av det lite uppdelade ljuset som avskräckt mig...förrutom priset då...Men jag är mkt novis på LED så berätta mer:-)

/Jonas
#7 - 11 mars 2012 22:36
Jonasroman skrev:
på träffytan tycker jag man fortfarande kan se tex ett litet mer lila område, ett lite mer blått, ett lite rödare...det är ju inte meningen..

Det är det som kallas "disco-effekten".

Sen undrar jag om glittret...där jag precis läste att Nixon anser att det glittrar till o med mer än en MHI. Stämmer det alltså

Glitterlinjer blir det, om det är mer än MH vet jag inte.
#8 - 12 mars 2012 07:37
Azur skrev:
Det är det som kallas "disco-effekten".

Ja, men den kan ju minimeras genom montera LED's i kluster så att LED'ar med olika färger sitter nära varandra. Andra lösningar är ju att använda en mattskiva eller prismatisk akryl under LED:arna som kan se till att ljuset från olika LED:ar får samma utbredning. Jonas nämner samtidigt frekvensluckor, associerar jag till ett annat potentiellt problem, att ljuset från färgade LED kan bli dominerande om de inte balanseras upp med lämplig komplementsfärg.
#9 - 12 mars 2012 07:45
Azur skrev:
Det är verkligen mördande reklam för LED just nu. Och LED är nog framtiden.

Inser att min inlägg kan uppfattas som reklam för LED, men det var verkligen inte syftet med denna tråd...

Azur skrev:
Det här med klorofyllets absorptionsspektrum är ett villospår - det är inte svårt att förse koraller med tillräckligt mycket ljus för deras tillväxt, det kan man tillochmed göra med kvicksilverlampor, och de flesta av oss är i alla händelser mer intresserade av att ha ett estetiskt tilltalande akvarium än en högintensiv industriell korallodling.

Vem vill ha ett korallakvarium belyst med kvicksilverlampor i sitt vardagsrum?

Syftet med denna tråd var att få igång en diskussion om hur man komponerar ett estetiskt tilltalande ljus för vanliga "hemma-akvarium" med LED-teknologin. Men intresset för detta verkar vara noll på de svenska forumen...
#10 - 12 mars 2012 08:54
Jag har märkt 2 lägen där man kan få disco effekt.
1. för snäva dioder för nära vattnet, 45grader eller lägre bör hänga rätt högt upp.
2. När man dimmar ner dom vita riktigt lågt och kör fullt fläsk på dom blåa så kan man få blått glitter blandat med vitt.

Om man har 60-80 graders linser så blir det inte så mycket disco om man inte kör enl punkt2.
Varje diod kan ge glitter så direkt vattenytan bryts under dom så ser man effektena på bottnen.
Jag har varit tvungen o sänka ytrörelsen för annars blir det för mycket av det goda...

Färgerna är en historia i sig, att vi som håller på med salt gillar led har nog sin förklaring i att det ger oss mest fördelar.
-Blått är basfärgen för dioderna, dvs man får väldigt bra och effektivt blåljus som gangnar korallerna då det hamnar på deras "sweet spot".
-Vi simulerar ofta en miljö som är lite djupare ner i vattnet där den röda delen av spektrumet börjat falla bort eller är helt borta.
-Inget överdrivet rött ljus som kan hämma korallens tillväxt/färg.
-Ingen IR strålning vilket ger en lägre belastning på korallerna samt lägre värmeöverföring.
-Jag får höga PAR värden som motsvarar min metallhalogen men med hälften så mycket watt.
-Möjligheten att fokusera ljus där det behövs, man kan få höga värden utan att behöva belysa upp hela karet/rummet.

Jag kan väl säga mitt om färgen och det är kanske inte så mycket då jag inte vetat att jag haft så dålig färgåtergivning ;)
Med min CW/RB ramp så har jag fått helt ok färger men det skulle inte vara mig emot om dom gick o få bättre.
Jag upplever dock färgerna väldigt krispa och skarpa redan med den befintliga uppsättningen.
Mitt kommande bygge kommer att ha styrbara färger på vit CW/NW/B på en slinga, RB(royal blue), Grönt, Rött på var sin.
Det är en kompromiss då jag har 4 styrbara kanaler på min akvariedator...

Hur man sedan ställer in ljuset är nog upp till var och en, jag har väldigt svårt för 10k eller lägre.
http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/110-tank-of-the-month
Karet i länken är ett exempel på verklig full spektrum då det handlar om solljus men det ser inte så roligt ut tycker jag.

//NiXoN
#11 - 12 mars 2012 10:41
petnym skrev:
Inser att min inlägg kan uppfattas som reklam för LED, men det var verkligen inte syftet med denna tråd...

Lessen, det var inte riktat speciellt mot dig, men jag har sett så oerhört många oerhört positiva inlägg om LED att jag börjar krokna. Minsta kritik mot LED på t.ex. Reefcentral så får man verkligen veta att man lever (och jag är rätt säker på att en del av de ilsknaste & högljuddaste där egentligen är försäljare).

Vem vill ha ett korallakvarium belyst med kvicksilverlampor i sitt vardagsrum?

Ingen hoppas jag - jag har haft det, och kvicksilverljus är skitfult.
Å andra sidan vill tydligen alla saltvattensakvarister ha ett akvarium upplyst med ljus som perfekt överensstämmer med absorptionsspektra för klorofyll, bestående av uteslutande en spik vid 420nm och en vid 670, trots att resultatet blir avsaknad av gröna och röda färger och en märklig lilarosa ton på ljuset.

Min poäng är alltså att det inte är svårt att förse koraller med det ljus de behöver, man måste inte specialdesigna ljuset åt dem, man måste inte ha lilarosa ljus, så det är lika bra att koncentrera sig på det estetiska.



Syftet med denna tråd var att få igång en diskussion om hur man komponerar ett estetiskt tilltalande ljus för vanliga "hemma-akvarium" med LED-teknologin. Men intresset för detta verkar vara noll på de svenska forumen...

Intresset för LED är enormt - på ciklid.se finns åtminstone två trådar om hemmabygge av LED, och LED-trådar poppar upp här på zoopet med jämna mellanrum också. Däremot verkar estetiken vara i stort sett bortglömd vad gäller alla typer av belysning i saltvatten, allt handlar bara om PAR.

[quote="NiXoN"]Hur man sedan ställer in ljuset är nog upp till var och en, jag har väldigt svårt för 10k eller lägre.
http://reefkeeping.com/joomla/index....k-of-the-month
Karet i länken är ett exempel på verklig full spektrum då det handlar om solljus men det ser inte så roligt ut tycker jag. [/quote]
Om fotot är rättvisande (stort om!) har det karet inte 10K belysning. Vid 6500 K är ljuset neutralt, vitt = rent vitt, utan ton. Vid högre färgtemperatur får det en blå ton. Hans ljus har en tydlig gul ton, runt 5000 K skulle jag tippa mellan tummen och pekfingret, dvs som svenskt solljus.

Personligen föredrar jag 10-12KK ljus, dvs vitt med svag blå ton, men var jag tvungen att välja skulle jag ändå hellre ta "gult som solljus" belysning än sånt här.
Fast jag måste erkänna att algproblemen i stort sett försvinner med så blå belysning.
#12 - 12 mars 2012 11:39
Jag sticker inte under bordet med att jag är en förespråkare av led, men jag säger inte att dom är felfria.
Orsaken till att jag gillar dom är att dom löser fler problem jag haft med Mh och T5.
Vet inte om jag inte är lika kräsen när det kommer till färgen men jag tycker det fungerar ok med 2 diodtyper och jag satsar på att utveckla de hela i mitt hemmasystem.
Estetiken är steg 2 efter att jag fått bekräftat att jag kan få korallerna att växa under diodbelysning.
Kort sagt så var jag skeptisk att börjas med och gjorde ett försök innan jag beslutade mig för att byta helt.

Jag upfattade Petnym´s öppning som en bra början till att diskutera lite LED både för och nackdelar men det blev så hätskt svartvitt direkt så jag funderade om det ens var värt o försöka för min del.
Jag kan inte alltid hävda mig lika elegant i dom mer teoretiska delarna och då blir det jag skriver så lätt feltolkat.
Men jag undrade om vi inte kunde försöka fokusera mer på att lösa problemen vi ser med tekniken istället för att bara vara för eller emot?

Bilden/karet jag länkat till är fottat i dagsljus, dvs inte 10K utan ett exempel av hur kar kan se ut under dagsljus.
Sen är blått ljus i akvarier överlag hopplöst o fotta så att det ser representativt ut (för dom flesta amatörfotografer)...

En OT notering är att 670-660nm ljus inte är så fördelaktigt för koraller som man trott, SPS kan t.o.m hämmas av rött ljus.
En stor del av hobbyn för mig är att odla koraller så jag har experimenterat lite med rörtyper och färger, bäst tillväxt ligger nog kring 14-16k hemma hos mig.

//NiXoN
#13 - 13 mars 2012 09:01
Azur skrev:
Mitt stora problem med LED belysningar idag är att de har dålig färgåtergivning, runt 80 CRI. Det är en färgåtergivning i klass med den hos kallvita lysrör, och personligen tycker jag inte det är acceptabelt. Bättre LED'ar med en färgåtergivning på 95 CRI, vilket skulle göra dem jämförbara med en bra metallhalogen, har nyligen släppts, men har vad jag vet inte börjat användas i akvariebelysningar än.


Kan inte bemöta detta på något bra sätt eftersom CRI är uselt mått på färgåtergivning, särskilt för LED, men också för lysrör. CRI är ett mått på hur väl 8 st förutbestämda färger återges, och blir endast ett mått på hur väl tillverkaren lyckats optimera sitt spektrum efter dessa åtta färger...

Några citat från länken nedan: “The conclusion of the Technical Committee is that the CIE CRI is generally not applicable to predict the color rendering rank order of a set of light sources when white LED light sources are involved in this set.”, samt "Over the years, fluorescent phosphors have been tuned and refined to render those eight color samples well"

Länk:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=cri%20color%20rendering%20index%20need%20for%20a%20new%20metric.&source=web&cd=2&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fcool.conservation-us.org%2Fbyorg%2Fus-doe%2Fcolor_rendering_index.pdf&ei=SgxfT6quBInY4QTMmL3TBw&usg=AFQjCNF1fQ6_5ZTZ9_ThsBbkxVQD8UCPMg&sig2=Kxasw1ZS4G7I64Fqw4gudA&cad=rja
#14 - 14 mars 2012 11:10
Men om det handlar om återgivningen av färger så undrar jag hur en 20k Mh lampa klarar sig då?

Nåja för att gå mer tillbaka till kärnfrågan så har jag haft lite funderingar på diodblandningar.
En av trådarna där vanligt blått diskuterades nämde man att 1 vanlig blå per 7 vita gav en bra mix.

Det verkar vara svårare att hitta någon typ av fördelning för röda/gröna dioder, mina erfarenheter av dom röda är att det skulle eventuellt behövas väldigt lite rött.
Då jag provat har jag tyckt att det röda dödar av djupet i karet och får saker o ting att frammstå väldigt platta och tråkiga.
Det röda skall bidra till att plocka fram vissa färger men jag undrade om det inte kunde räcka med att blanda in NW dioder som har lite mer "rött"?

Jag skulle gärna vilja veta hur mycket det röda bidrar till helheten.
Eftersom jag har 4 kanaler så vill jag gärna göra det mesta av mina möjligheter att styra färgerna.
Om jag lägger in rött så måste den i princip vara dimmningsbar för att den skall stämma överense med dom övriga dioderna när man höjjer och sänker effekten.

//NiXoN
#15 - 14 mars 2012 13:13
NiXoN skrev:
Då jag provat har jag tyckt att det röda dödar av djupet i karet och får saker o ting att frammstå väldigt platta och tråkiga. Det röda skall bidra till att plocka fram vissa färger men jag undrade om det inte kunde räcka med att blanda in NW dioder som har lite mer "rött"?

Vilken våglängd var det på det röda ljuset, 630 nm eller 660 nm? Samt vilken färg på LED använde du för att balansera upp det röda ljuset?
#16 - 14 mars 2012 13:16
Jag måste medge att jag körde med dom inte helt röda 630nm dioderna, för att balansera upp så använde jag RB/CW.
Med ett par röda på 700ma så tyckte jag det blev väldigt konstigt(hade inte möjligheten o dimma).

//NiXoN
#17 - 14 mars 2012 13:40
Släng 630 nm LED:arna i papperskorgen och skaffa 660 nm istället... Balansera sedan upp dom med blågröna LED på 495 nm i kombination med Royal Blue. Så är receptet om man följer de utländska trådarna... 495 nm ser grönt ut, och grönt är ju komplementsfärg till det röda så det borde vara en bra kombination... så här står det på Ledgroupbuy: "495nm is Turquoise that should be used small amounts on a tank as it will quickly over power other colors if not mixed with 660nm Deep Red and 455nm Royal Blue. When mixed with the Deep Red and Royal Blue, all 3 colors will display a "White" light but still bring out fluorescent pigments found in corals. The Turquiose is going to bring out oranges and reds."
#18 - 14 mars 2012 17:29
630nm Dioderna tjänstgör som refugiebelysning med stor framgång så därav så testade jag bara kort med dom.

RB utgör ju basen i belysningen så det lär inte bli nåt större problem, men du menar att min styrningskombo på 4 kanaler skulle vara.
1.Vitt (jag har redan handlat lite dioder så de blir cw/nw mix)
2.Royal Blue
3.Röd
4. Turkos/blågrön

Frågan som följer är självfallet hur många?
Ytan på karet är 75x100 och jag kommer troligtvis o ha 4 st kylflänsar på 15x50, 36 platser på varje fläns(borrade)..
Min tidigare plan var att ha 2 gröna och röda på var fläns för att sprida ljuset jämnare över karet, antar att samma gäller för turkos/röd kombo.
Jag har 2 större Meanwell don som klarar av 60-70 dioder var, dom hade jag tänkt använda till mina vita och RB dioder.
Jag har inte skaffat några don för dom kosmetiska färgerna ännu så det är lite flexibelt, styrningen jag har är en PWM signal.

Planerade även o lägga till en grupp med 390nm på ett drivdon utan styrning.

//NiXoN
#19 - 14 mars 2012 20:38
Här hittar man folk man känner igen :)

Jag har byggt en ramp som jag är grymt nöjd med.
Det finns lite att läsa om den här:
http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=12&t=15215
Ljuset är det inget fel på - det blir snyggare än alla andra ljuskällor jag testat innan. D.v.s. ALLA.
#20 - 15 mars 2012 16:14
Ja det är nog inte så många på sötsidan som gått över till led när det gäller växtkar, kul o se att det funkar.

Petnym, hur går det med din ramp?

//NiXoN
#21 - 15 mars 2012 17:10
NiXoN skrev:
Petnym, hur går det med din ramp?

LED:arna med drivare och styrelektronik och all ledningsdragning samt mjukvara är klart förutom montering av linser, just nu kämpar jag med borrmaskin och bågfil på mekaniken. Jag behörskar ju både mjukvara och elektronik riktigt bra så det är de mekaniska bitarna (metallslöjden) som är den största utmaningarna för mig personligen, och jag borde verkligen köpa mig lite riktiga verktyg... ;-)

En tråd om mitt LED-ramp-bygge finns på saltvattensguiden:
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44878-PNY-s-2x275-W-Cree-XT-E-LED-ramp!
#22 - 17 mars 2012 10:44
Kul att läsa om LED..jag har ingen egen erfarenhet, utan bara i vanlig ordning;-)...en grundskeptisicm..men i detta fall säkert baserat på min okunnighet. Är ej ironisk;-)
Så...för mig är priset direkt avskräckande...skall jag falla för ngt så dyrt måste jag bli övertygad om dess överlägsenhet...i mina ögon är en MHI med fint glitter förstärkt med lite blåa t5:or det finaste ljus jag vet. Men jag har inte sett alla led ramper såklart...det lilla jag sett..där får jag en liten känsla av sterilitet o konstgjordhet...den sk discoefekten ger mig kalla kårar..det är det sista jag vill ha...
Jag är nog lite färgad av att jag jobbar under operationslampor med flera LED...dom är helt värdelösa med konstiga färgpunkter...men jag inser att jämförelsen är helt irrelevant...jag tror säkert akvarieiararmaturerna kommer utvecklas, och gå ner i pris. För mig är det estetiska det viktigaste...för ljus det får allt korallerna med alla våra alternativ så det räcker...och oavset t5, mhi, led så kan vi rikta spektrat runt där klorofyll absorberar mest etc....så vad blir kvar då som urskiljningsparameter...estetik o pris i min värld.
Fortsätt debattera...jag lär mig.

förresten..upfattade heller inte inlägget som reklam för led..och för den delen...man får göra reklam för det man tror på..det är det vi har våran diskussiongrupp till;-)...

Mvh
Jonas
#23 - 17 mars 2012 14:59
Jonasroman skrev:
Kul att läsa om LED..jag har ingen egen erfarenhet, utan bara i vanlig ordning;-)...en grundskeptisicm..men i detta fall säkert baserat på min okunnighet. Är ej ironisk;-)

Så...för mig är priset direkt avskräckande...skall jag falla för ngt så dyrt måste jag bli övertygad om dess överlägsenhet...i mina ögon är en MHI med fint glitter förstärkt med lite blåa t5:or det finaste ljus jag vet. Men jag har inte sett alla led ramper såklart...det lilla jag sett..där får jag en liten känsla av sterilitet o konstgjordhet...den sk discoefekten ger mig kalla kårar..det är det sista jag vill ha...

Jag är nog lite färgad av att jag jobbar under operationslampor med flera LED...dom är helt värdelösa med konstiga färgpunkter...men jag inser att jämförelsen är helt irrelevant...jag tror säkert akvarieiararmaturerna kommer utvecklas, och gå ner i pris. För mig är det estetiska det viktigaste...för ljus det får allt korallerna med alla våra alternativ så det räcker...och oavset t5, mhi, led så kan vi rikta spektrat runt där klorofyll absorberar mest etc....så vad blir kvar då som urskiljningsparameter...estetik o pris i min värld.

Fortsätt debattera...jag lär mig.

Jag har inte tittat så mycket på kommerciella armaturer, bara såpass att jag kunnat konstaterat att de ligger långt över min budget också. Mitt inlägg om LED-val var därför tänkt att vända sig till dom som komponerar sitt eget spektrum med hemmabyggen inom LED, precis som jag själv gör.
#24 - 18 mars 2012 13:10
@Jonas
Disco effekten som problem härstammar nog från dom första försöken med LED då man använde snäva linser.
Sen har det blivit en käpphäst för motståndarna som inte riktigt hängt med i att man ändrat utformningen av ramper/byggen.
Som alltid så kan man såga allt nytt som farligt o ineffektivt, det har hänt med alla former av belysning som använts inom salt även mh/t5.
Att köpa en färdig ramp i dagsläget är lite väl dyrt, men det är nog mer och mer "på gång" att bli normen.
Det man sparar på är att man slipper byta ljuskällor, en diod skall kunna hålla i 10 år men det är nog längre än vad man kommer använda den.
Även elen är en besparing, man kan minska mängden watt och fortfarande få samma PAR/tillväxt.
Här finns det lite olika skolor, men hälften av watten jämfört med en Mh och ca 2/3 av vad man haft i T5 har diskuterats.
Mina experiment hemma tyder på att det är rätt rimligt...

@Petnym
Dina byggen brukar vara utomordentligt noga konstruerade så du kunde kanske sänka kraven lite så slapp du shoppa verktyg ;)
Jag funderade dock lite på det hela med färgerna, det är nog omöjligt att få fram generella riktlinjer kring hur mycket det behövs för att täcka en yta homogent.
Vad jag menar är att det nog skulle räcka med 2 röda dioder i många kar för färgens skull men man kommer garanterat få problem med spridningen.
Så fort det finns nåt som blockerar en enfärgad diod så blir det en automatisk skuggning, dvs man skulle behöva flera svagare dioder som är utspridda för att "jämna ut färgen".

//NiXoN
#25 - 18 mars 2012 16:54
Såg dessa i Tyskland i december http://www.econlux.de/Documents/PDF/LED_SunStrip.pdf?aurora=d2af018b8525334ba8b304fafb47ccd5
Såg riktigt bra ut (iaf. i ett litet kar), krispigt värre i demokaret, säkert optiwhite oxå. Dom finns dock i längder upp till 140cm så undrar hur det skulle se ut i ett större akvarium.
Priset, 120cm 24W 179,95 Euro.
#26 - 18 mars 2012 19:39
NiXoN skrev:
Dina byggen brukar vara utomordentligt noga konstruerade så du kunde kanske sänka kraven lite så slapp du shoppa verktyg ;)

Det löser sig nog med befintliga verktyg också. Det tar bara lite längre tid.

NiXoN skrev:
Jag funderade dock lite på det hela med färgerna, det är nog omöjligt att få fram generella riktlinjer kring hur mycket det behövs för att täcka en yta homogent. Vad jag menar är att det nog skulle räcka med 2 röda dioder i många kar för färgens skull men man kommer garanterat få problem med spridningen.

Den åsikten delar jag med dig. Frågan är bara hur många man behöver för att täcka hela akvariet homogent. Själv har jag valt 4st röda LED (660 nm) till mitt tvåmetersakvarium. (Återstår att se om det är tillräckligt eller ej). Skulle jag få problem med disco-effekt så överväger jag nog att exprementera med prismatisk akryl för att få ett jämnare ljus...
#27 - 20 mars 2012 09:40
Ja absolut..alltså..vore prislappen säg den halva skulle jag också i alla fall testat...men nu är det för dyrt för att testa och inte med säkerhet bli nöjd. det finns ju bara ett oemotsagt argument för led och det är driftsekonomin...och så länge den vinsten äts upp med marginal av inköpspriset försvinner ju det enda argumentet. För om vi ser till koraller o dess trivsel..så funkar det ju lika bra med alla ljuskällor. Även rent estetiskt har jag svårt att se varför man skall köra LED...vad slår en MHI förstärkt med blåa t5 or?...
men driftsekonomin ÄR ett bra argument men då måste inköpspriset vara sådant att man tjänar in den på i alla fall 2 år..vi kommer säkert dit en dag. Då blir säkert LED framtiden...ersätter säkert lysrören...men kanske inte lika säkert MHI...för där får man en dimension till beträffande naturrogenhet o naturligt glitter. det är trots allt EN punktkälla istället för många små utspridda.

/Jonas
#28 - 20 mars 2012 10:17
Jonasroman skrev:
Ja absolut..alltså..vore prislappen säg den halva skulle jag också i alla fall testat...men nu är det för dyrt för att testa och inte med säkerhet bli nöjd. det finns ju bara ett oemotsagt argument för led och det är driftsekonomin...och så länge den vinsten äts upp med marginal av inköpspriset försvinner ju det enda argumentet.

Märkesramper för MH eller T5 från de främsta märkena är ju inte direkt billiga heller så detta argument är nog inte så generellt som du vill få det att framstå. Inköpskostaden för mitt eget LED-hemmabygge kommer att vara mindre än inköpskostaden för min nuvarande MH+T5 setup, och då räknar jag inte ens med de löpande kostnaderna för lampbyten...

Jonasroman skrev:
För om vi ser till koraller o dess trivsel..så funkar det ju lika bra med alla ljuskällor. Även rent estetiskt har jag svårt att se varför man skall köra LED...vad slår en MHI förstärkt med blåa t5 or?...

Ja, LED slår MH+T5 med hästlängder... (!) :-)

Jonasroman skrev:
vi kommer säkert dit en dag. Då blir säkert LED framtiden...ersätter säkert lysrören...men kanske inte lika säkert MHI...för där får man en dimension till beträffande naturrogenhet o naturligt glitter. det är trots allt EN punktkälla istället för många små utspridda.

Jag håller inte med här... Vi ser ju redan alltfler som byter från MH till T5 och får bättre tillväxt på sina SPS-koraller. Troligen pga att SPS-korallerna föredrar ett mer spritt ljus framför punktkällor. Med dagens massiva T5-ramper och effektiva rör ser jag nog att T5 slår MH.
#29 - 20 mars 2012 12:03
Jag har kört Mh förstärkt med blåa T5, och dom spelar inte i samma liga som min enkla LED ramp.
Har man dimmer till sin Mh/T5 ramp så kan man komma lite närmare möjligheterna att få fram färgerna men glitter, nä inte en chans. ;)
En klassisk kombo är just 1-2 Mh lampor på ett långt kar, det ser otroligt konstgjort ut med ett par skarpa ljuskällor nära vattnet kontra en spridd som ger ett mer naturligt glitter.
Ljusbilden blir även den mer spridd och jämn så man slipper skuggade koraller när dom växt tilll sig.
För oss som gillar lite blåare kar så är det även skönt att inte vara beroende av vitt ljus för att få effekt/tillväxt.

Nackdelen med Mh T5 är även att du får köpa nya rör och lampor för att hitta en kombination som behagar dig estetiskt.
Jag tror dock att LED kommer att ersätta Mh i första hand...

//NiXoN
#30 - 23 mars 2012 08:52
Kul med lite svar här:-)
ja...som sagt..jag har ingen egen erfarenhet av LED mer än de jag sett i butik, mm...så visst har ni mer kött på benen där såklart. Dock är jag uppväxt med MHI och varit med i övergången till t5 och testat båda, samt kombo...och där tycker jag man måste lägga in den estetiska aspekten..för det är ju vad akvaristik handlar om väldigt mkt, samt ett starkt argument ni själva väljer till leds fördel...och då måste jag säga att jag tycker lysrör blev en fluga med alldeles för lite kritik mot dess estetiskt otilltalande ljus. Det råder inget tvivle om att korallerna trivs under t5 or...men gud så sterilt, inga skuggot, inget glitter. man vänjer ju sig, men går man tillbaka till en glitterskapande ljuskälla ser man ju vad man missat. Om led nu är så bra, o ger glitter o kommer ner i pris, så tror jag led kommer ersätta lysrör. Samma fördelar som med lysrör fast snyggare ljus. Då har vi kvar MHI o LED. Det är ändå stor skillnad i pris än s länge..du får en ny aqua medic ramp av hög kvalitet inklusive lampa i 2 t5 or för 3000:-....tex ocean light plus. Det ljuset är helt fantastikst vackert och en lampa över ett 1m-1.2, ger inga som helst konstiga skuggpartier utan ett jämnt ljus.
jag köper de fördelar ni skriver om LED för jag vet att ni har mer erfarenhet än mig om detta...men jag håller inte med om att MHI är en dålig ljuskälla, och lysrör tycker jag är rena skiten om vi talar om estetik..vilket vi inte får glömma.
jag kommer säkert köra led en dag, när priset halverats. eco tech marines ramper ligger ju på 20000 spänn...okej...detta är väl high tech..men ändå...
Jag har ju själv..som ni nog färstår...konverterat från bara t5 till MHI+T5 blått....ljuset är löjligt snyggt...men det kan vara lite lättare med ett så litet kar förvisso. den är det viktigt att placera MHI lampan rätt högt...då får man inte de där skuggavsnitten ni beskriver.

/Jonas
#31 - 9 april 2012 19:13
Jag börjar svänga över lite på led;-)...ja..nyfiken är jag..men behöver se fler irl...jag tilltalas av möjligheten att kunna styra Kevintalet OCH ljusstyrkan...precis som cirkulatiOnen kan man gasa i bromsa...anpassa ljuset efter stigande behov etc...enorm fördel. Så...ner med priset...då ni!!;-)
#32 - 10 april 2012 09:38
Ja du, så dyrt är det ju inte som du är inne på ;)
7-8 Papp kostar en ecotech och då är det en hightech variant som sagt, men den har lite samma nackdelar som en Mh.
Ljuset är väldigt fokuserat från en liten yta uttåt när jag heldre hade sett dioderna lite mer utspridda över en större ramp.
Men börjar man räkna med elpriser och byte av ljuskällor så börjar det snart bli rimligare.
Den kalkylen jag sett på RC har varit att man behöver 1/3 av watten från ens gamla mh eller 1/2 av T5 rampens effekt när man byter till LED för att få motsvarande effekt på korallerna.

Sen är aquamedic inte en motpart till ecotechen när det kommer till kvalitet, har haft 3 olika AM ramper så jag har viss erfarenhet.
AM är nog satvattensvärdens "Eldorado" producent för det mesta, ser bra ut o låter rimligt men det kostar mer än det smakar ;)
Giesemann eller Sfiligoi är mera samma klass och kvalitet...

//NiXoN
#33 - 14 april 2012 12:31
NiXoN skrev:
Ja du, så dyrt är det ju inte som du är inne på ;)

7-8 Papp kostar en ecotech och då är det en hightech variant som sagt, men den har lite samma nackdelar som en Mh.

Ljuset är väldigt fokuserat från en liten yta uttåt när jag heldre hade sett dioderna lite mer utspridda över en större ramp.

Men börjar man räkna med elpriser och byte av ljuskällor så börjar det snart bli rimligare.

Den kalkylen jag sett på RC har varit att man behöver 1/3 av watten från ens gamla mh eller 1/2 av T5 rampens effekt när man byter till LED för att få motsvarande effekt på korallerna.



Sen är aquamedic inte en motpart till ecotechen när det kommer till kvalitet, har haft 3 olika AM ramper så jag har viss erfarenhet.

AM är nog satvattensvärdens "Eldorado" producent för det mesta, ser bra ut o låter rimligt men det kostar mer än det smakar ;)

Giesemann eller Sfiligoi är mera samma klass och kvalitet...



//NiXoN


Hej igen
Instämmer! Är lite besviken på echotech dels av det skäl du beskriver..smal cirkel med tillräckligt PAR..dvs på mim burk som bara är 1 m krävs två...då är vi uppe i 14 papp.
Då kommer jag osökt in på det märke jag uppfattar som ledande och öerlägsen(kanske en smula överdrivit) echotech, nämligen pacific sun! Har du tittat på denna?..fen har dioderna jämnt utspridda på längden. Det betyder att du får dina 2x150w i EN ramp. Det håller nere priset, samt är snyggare. Mellan 7000-11000 för en 2x150w beroende på modell. Deras senaste heter hyperion r2 och innehåller 8 färgkanaler=mer naturligt ljus med mindre rusk att det ser platt ut som vissa led ljus gör. Dessutom har som inte linser på sina dioder vilket minskar risken för discoeffekt. Till detta en uva A kanal! Nu närmar vi oss alltså Kvalitén som ett MHi ljus men med ledens övriga fördelar. Jag är grymt nära att köpa denna pacific sun hyperion r2 2x150w. Dessutom skall mjukvaran vara bättre än ecotechmarines som är nersolkad med buggar.
2x150 w led motsvara ca 2x400w MHI. Jag har då en god marginal uppåt i kanske kör på 70% som mest..?...
Som du mörker har jag styrt om till ett renodlat sps kar. I enlighet med det har jag nu två mp40. Pumpar som går på 70%. Bra ljudbild och rejäla reserver uppåt.
Ngr kommentarer ang pacific sun?
#34 - 14 april 2012 19:15
Jag har faktiskt vart o petat på en av dom första Hyperion ramperna som kom till sverige ;)
Ser avsaknaden av linser som en brist faktiskt, disco effekten är ett problem om man har fel prylar(under 60 grader o nära ytan).
Att köra en DE mh är extremt illa för koraller om man inte har skyddsglas, med samma logik skulle man då hävda att DE lampor är oanvändbara/skadliga.

Jag hade ett par reflektioner på hyperion rampen, den är långsmal så har man mer djup på burken så kan man behöva 2 st för att slippa skuggning o få en bra ljusbild.
Man blir nämligen lite förvånad hur smal rampen är, det är som en 2 rörs T5 ramp.
Skalet dom har till rampen är nog den största bristen när det kommer till kvalitet, har sett en annan PS ramp med liknade ojämnheter som det var på hyperion.
Själv skulle jag vilja sett mer blått i rampen men det är delvis en smaksak.
Elektroniken är väldigt prydlig och snygg, inget o klaga på.
Men skulle jag väljja mellan PS o ecotech så skulle det nog bli PS.
Jag och mina lokala "hobbypolare" har haft så dåliga erfarenheter med ecotech att jag inte handlar deras prylar i första taget.

//NiXoN
#35 - 15 april 2012 06:17
NiXoN skrev:
Jag har faktiskt vart o petat på en av dom första Hyperion ramperna som kom till sverige ;)

Ser avsaknaden av linser som en brist faktiskt, disco effekten är ett problem om man har fel prylar(under 60 grader o nära ytan).

Att köra en DE mh är extremt illa för koraller om man inte har skyddsglas, med samma logik skulle man då hävda att DE lampor är oanvändbara/skadliga.



Jag hade ett par reflektioner på hyperion rampen, den är långsmal så har man mer djup på burken så kan man behöva 2 st för att slippa skuggning o få en bra ljusbild.

Man blir nämligen lite förvånad hur smal rampen är, det är som en 2 rörs T5 ramp.

Skalet dom har till rampen är nog den största bristen när det kommer till kvalitet, har sett en annan PS ramp med liknade ojämnheter som det var på hyperion.

Själv skulle jag vilja sett mer blått i rampen men det är delvis en smaksak.

Elektroniken är väldigt prydlig och snygg, inget o klaga på.

Men skulle jag väljja mellan PS o ecotech så skulle det nog bli PS.

Jag och mina lokala "hobbypolare" har haft så dåliga erfarenheter med ecotech att jag inte handlar deras prylar i första taget.



//NiXoN


Intressant att du fingrat på denna ramp!:-)..då har jag ngr frågor: såg du ngn discoeffect på hyperion? Dvs hade eu möjlighet att se den över ett akvarium?.. Dom har väl bra vinkel på sina dioder och om jag hänger upp den kanske 20 cm ovan vattenytan..??..
De där med blått går ju fixa..alla 8 kanaler går att styra..dvs man kan ju köra alla kanaler på tex 80% och Max på den blåa. Det borde gå vilken färgtemp som helst mellan 13000k-23000k med deras mjukvara. I mitt fall kommer jag ändå bara köra rampen på Max kanske 70-80 procent då ju 2x150 w motsvara ju 2x400wmhi som ju är rejält i överkant på mitt lilla kar(1mx0.5x0.5).
Tror du inte mitt kar på 0.5 i djup får ljus hela vägen om jag hänger upp rampen em bit??..på ps PAR kurvor kan man se att på ett avstånd av 30 cm har man en mkt god spridning i djupled med höga par som jag minns det ca 60 cm. Men det viktigaste för mig är att ljuset är snyggt, likt en MHI och ingen discoeffect.
Vad tror du?
#36 - 15 april 2012 06:20
En grej till. Du skriver DE..förstår inte den förkortningen..?
Men om du menar UV ljuset så är det alltså bara UVA som är bra för bildning av chromoproteiner. Detta får man från de flesta MHI lampor också med skyddsglas. Det är ju UVb och UVC som glaset filtrerar bort och som är skadligt. Så en liten dos uva tror jag är extremt rätt tänkt.
#37 - 15 april 2012 10:19
DE=double end...
Vad jag försökte komma fram till med jämförelsen är att man inte bör avskriva en metod eller utrustning bara för att någon byggt en dålig prototyp en gång i tiden.
Du har snöat in på discoeffekten som är ett problem om man går tillbaka till dom första ramperna.
Lite som att bedöma dagens flygsäkerhet baserat på Wright brödernas första plan ;)

Linser är en klar fördel om man vill få ut mer effekt ur en svagare ramp och om man vill slippa spill ut till rummet.
Disco effekten är inget jag märker av och då har jag 60-80 graders linser på samtliga dioder.
Jag provade utan linser likt hyperion rampen och jag såg inga fördelar, mest nackdelar faktiskt men därav byggde jag en testramp.
Med 60-80 graders linser 25cm ovan ytan blir ljusbilden jämn och spillet till rummet minimalt.
Jag har dock en fläck under en tät acropora där det är klart blåare är på andra ställen men det beror på dom täta grenarna som råkar blockera dom vita dioderna.
Man skall tydligen passa sig lite för dom starka blåa dioderna, dom lär inte vara så nyttiga för synen men det är bara nåt jag hört.
Där hjälper även linserna å man blir av med den skarpa punkten o får lite difusare ljus.

Men som du är inne på så kommer det inte vara något större problem o få nog med ljus, jag skulle dock föreslå att du bygger en PAR mätare(stig har lagt upp ritningar på guiden).
Det är omöjligt för det mänskliga ögat o bedöma styrkan, och om det är nåt jag blivit imponerad av med LED så är det deras förmåga att fokusera kraften där det gäller.
Dvs du kan ha bra visuellt ljus men genom att flytta en korall 5-10cm så kan det diffa med 100-200 PAR.

Jag hade inte min par mätare med när jag kollade på hyperion rampen men spridningen är estetiskt sett säkerligen bra till en 60cm.
Karet jag kollade på var 70djupt och jag tyckte de såg lite ut som om det avtog vid framrutan(kan vara att rampen var lite för nära ytan 15cm ca).

Vad jag tror många missar med avståndet är att dom baserar det på gamla ljuskällor.
Då hade man reflektorer så ljuset kom från en större och mer diffus yta, varpå man kunde ha ljuset närmare vattnet.
Med dioder blir spridningen mer fokuserad från en liten punkt eller ramp, dvs man behöver höjja den lite mer för att få en motsvarande grad av täckning vid ytan.
Annars simmar fiskarna plötsligt in och ut ut skuggor vid ytan där dioderna inte har täckning.

//NiXoN
#38 - 15 april 2012 22:28
Azur skrev:
Däremot verkar estetiken vara i stort sett bortglömd vad gäller alla typer av belysning i saltvatten, allt handlar bara om PAR.


Jag kommer sent till diskussionen, men här har du en drygt 1500 inlägg lång och ifrågasättande diskussion kring led-färg-estetik för saltvattensakvarium:
LED Aesthetics: What do you really think of your color?
http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=246394&st=1560

När den tråden startades i slutet av 2010 var en kombination av kallvita och royal blue dioder det förhärskande, och i stort sett alla som testat var lyriska och påstod det var det ultimata ljuset. På det okritiska sätt som ofta entusiastiska early adopters tenderar att vara. Men plötsligt svängde det ganska snabbt och neutralvita ersatte kallvita som förstahandsval för hemmabyggarna, för bättre färgåtergivning. Kommersiella ramper låg där efter åtminstone ett halvår men ofta mer. Nu kommer det både hemmabyggda ramper och kommersiella ramper som testar med ganska avancerade kombinationer av tre, fyra eller ibland ännu fler färgkombinationer. Flexibiliteten och möjligheten att exakt styra ljusstyrka och färgspektra överträffas knappast av någon annan belysningstyp. Och utvecklingen går i en rasande takt.
#39 - 16 april 2012 20:44
Tack Nixon för ett som vanligt kunnigt inlägg förankrat i erfarenhet:-)

Saken är att sedan jag skrev här har jag fått en del mer info bl.a. Direkt från pacific sun.

Att bara ha vita o blå dioder börjar bli uppenbart för mig är förenligt med ett platt ljus med dåligt CRI. Dom senaste ramperna är därför multicolor dioder där PS slår rekordet med hela 8 färger samt tom uva ljus! Jag är livrädd för ett ljus som inte blir lika naturligt som en MHI varför en sådan multicolorramp är det enda jag kan tänka mig. Deras hyperion R2 ramp sägs ha en täckning i djupled på 75 cm. Mitt kar är bara 50 så jag har marginaler.
Jag har inte direkt snöat in på discieffekten utan vill bara vara helt säker på att den inte existerar. Jag känner mig övertygad med ditt svar och även uppgifterna från PS direkt.
Särskilt tilltalande tycker jag är deras fördelning vita/blå med en kvot på 6/14 samt två olika royal blue samt 5 dioder på 420 nm(djupt lila=pure action) och 5 på 400nm(äkta UVa). Samt utöver detta 5 gröna, två vanliga blå(ljusblå) 1 röd 1 orange. Det ger nog ett djup i ljuset jag kräver och jag misstänker att om jag kör alla kanaler lika mkt får jag redan där ett mkt fint ljus med starkt inslag av blått/violett. Vill jag ha ännu mer blått kan jag ju köra alla kanaler på typ 80% och de blå på 100%. Möjligheterna är ju att jag kan få vilka kelvintal som helst i princip.
Deras PAR kurva ser mkt bra ut dessutom med rätt stor yta som noterar högsta PARen.
Och nej Azur: jag är definitivt inte mest intresserad av par utan prioriterar estetiken. Just därför mitt val av en lampa som kan ge ett bättre CRI:-)

Ja..faktiskt...så la jag en beställning idag på en 2x150w hyperion R2!!!!...nu lär jag ha ljus så det räcker;-)....
En MAC os version är på väg ut också:-)
#40 - 17 april 2012 09:34
Jag kommer sent till diskussionen, men här har du en drygt 1500 inlägg lång och ifrågasättande diskussion kring led-färg-estetik för saltvattensakvarium:

LED Aesthetics: What do you really think of your color?

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=246394&st=1560



När den tråden startades i slutet av 2010 var en kombination av kallvita och royal blue dioder det förhärskande, och i stort sett alla som testat var lyriska och påstod det var det ultimata ljuset. På det okritiska sätt som ofta entusiastiska early adopters tenderar att vara. Men plötsligt svängde det ganska snabbt och neutralvita ersatte kallvita som förstahandsval för hemmabyggarna, för bättre färgåtergivning. Kommersiella ramper låg där efter åtminstone ett halvår men ofta mer. Nu kommer det både hemmabyggda ramper och kommersiella ramper som testar med ganska avancerade kombinationer av tre, fyra eller ibland ännu fler färgkombinationer. Flexibiliteten och möjligheten att exakt styra ljusstyrka och färgspektra överträffas knappast av någon annan belysningstyp. Och utvecklingen går i en rasande takt.

Ja, den tråden har jag följt det senaste året och jag håller med om att den verkligen är en guldgruva. Sen en tid tillbaka känns det dock som om den tråden stannat av och diskussionen fortsatt lite mer spritt i andra trådar. Är man intresserad av djupgående diskussioner kring belysning (LED) på engelska är nog generellt ljus-forumet på nano-reef.com det främsta stället på nätet...
#41 - 25 april 2012 07:19
Uppdatering:
Jag har fått min pacific sun hyperion 2x150w och kört den i en vecka.
Det räcker med två sekunder för att direkt konstatera vilket fantastiskt fint ljus som fått till!!..och då har jag gått in i detta med oerhört kritisk blick rörande färgåtergivning, CRI. I mina ögon så är ljuset perfekt beträffande naturlighet och färger, sannolikt beroende på att dom förutom blått och vitt har inkluderat uva, två olika total blue, en cyanoblå, grön, orange, röd. Släcker man ner alla färger utom blått i vitt blir det mer platt ljus så multicolor verkar vara vägen till ett bra CRI.
Programvaran kunde vara bättre men där finns ju oändlig utvecklingspotential med uppdateringar.
Jag är också imponerad över spridningsvinkeln där denna smala ramp på 13 cm lätt sprider ljuset i djupled 60 cm. Pacific sun själva förklarar detta med att dom valt att inte ha linser.
Korallerna har redan efter en vecka svarat positivt med mer färger och tydligare tillväxtzooner. Jag kör runt 65 proc av ljudstyrkan just nu.
Om man kör 100 proc på alla färger blir ljuset lite väl blått...det anser nog många är bra men själv har jag dratt ner de blå kanalerna med 20 proc för att få ett ljus mer likt solen.

Priserna har precis gått ner en aning och nu blir det ett par tusen billigare än en radion...

Lite lite discoeffect..men mkt diskret. Glittret är riktigt snyggt...glittrar mer än en MHI.

/Jonas
#42 - 28 april 2012 13:25
Roligt o höra att du är nöjd med rampen, vore riktigt tråkigt annars;)
Du får gärna lägga upp lite bilder/film på hur det artar sig i ditt kar, om du har tid så någon form av hänvisning till vilka fördelar du ser med dom olika dioderna.
Tänker mest på hur dom framhäver färger och vilka som verkar göra vad...

Vilken typ av disco effekt upplever du?

//NiXoN
#43 - 29 april 2012 05:05
Absolut Nixon..får fixa ett goldmedlemskap först då;-)

Ja..jag fick möjligheten att lämna tillbaka rampen så det var väl skälet att jag slog till. För man betalar ju inte 12000 SEK för nåt man inte sett..;-)

Så här är mitt intryck rörande dioderna: det går ganska bra med bara vitt i blått men lite platt ljus som sagt. Utav det blåa så har dom ju två royal blue på 450 och 465 nm. Inte minst den på 450 nm gör väldigt mkt åt djupet i den blå färgen.sen har dom en blå kanal som är mer turkos..den upplever jag förbättrar färgåtergivningen en hel del. Så med dessa tre blåa dioder samt vitt får man ett fint ljus och så är ju deras enklare ramper konstruerade.
De övriga färgerna gör rätt mkt nytta där helt enkelt röda koraller får mer must såklart när de röda dioderna kopplas in, samma för grönt osv.
Helheten när dessa färgdioder är på är inte att "oj där kom det lite rött"...utan mera en totalipplevelse att ljuset återger alla färger bättre o ser liksom ljusare i klarare ut, som ett glittrande solljus. Men hela tiden med en rejäl dragning åt blått även om man drar ner ca 20 proc på de blå. Du måste nästan minska alla royal blue till kanske 40 proc för att inte se ngt blåstick i ljuset. Då är det helt vitt i väldigt likt en MHi utan blåförstärkning.
Men många verkar köra 100 proc på alla kanaler och det kommer helt klart göra dom flesta som vill ha mkt blått i fluorescens nöjda.

Disco effekten tycker jag syns mest pgr av just att det är fler färger...för glittret från dom blå i vita dioderna upplever vi ju också men reagerar inte på. Dvs en röd strimma kan skymtas nån gång här i där, särskilt om ngt annat skuggar, så att just där bara den röda dioden kommer fram. Tex i en grotta eller under ett överhäng mm..kan man se fenomenet.
Totalt sett är det dock väldigt diskret så jag störs inte av det och då är jag ändå rätt kräsen.

Det känns som risken att bränna koraller är mindre än jag trodde. Jag hade ju bara 150w MHi innan och när jag kör mina LED på ca 35 proc då ser det ut ungefär som med min MHI vilket stämmer bra med att en led ger ca 3 ggr mer ljus än en MHI/watt. Så jag har ju kraft kvar uppåt;-)...
Nu kör jag på runt 60-70 proc samt en halvtimma med 100 proc....ser inte tillstymmelse till att korallerna inte gillar detta..o rätt stor skillnad redan på utfärgning.











Annons