LED-list

#1 - 23 april 2010 07:08
Funderar på att lägga in en eller två LED-lister i min lysramp då det är rätt dåligt ljus. Har bara ett lysrör.

Kan man använda sig av dom här tro?

http://ljus-punkten.se/?inc=subcat.php&subcat=14&cat=4&prefix=ljus_

Behöver man något speciellt för att koppla in dom osv?

Eller har någon annan nått bättre förslag?

Rampen är 76 (längd) x 15 (bredd) så det är en ganska liten.
#2 - 23 april 2010 08:12
Naargrimh skrev:
Funderar på att lägga in en eller två LED-lister i min lysramp då det är rätt dåligt ljus. Har bara ett lysrör.

Kan man använda sig av dom här tro?

http://ljus-punkten.se/?inc=subcat.php&subcat=14&cat=4&prefix=ljus_

Behöver man något speciellt för att koppla in dom osv?

Eller har någon annan nått bättre förslag?

Rampen är 76 (längd) x 15 (bredd) så det är en ganska liten.

en reflektor skulle ge mångfalt större effekt......

storlek på karet ?

storlek på lysröret ?

vilket lysrör har du ?

.
#3 - 23 april 2010 20:03
ihop med lysrör lär du inte märka att ledlisten finns där, kan möjligen funka bra som månljus.
Håller med Kensa, skaffa en reflektor.
Nästa steg är byta ramp eller skaffa en till, dvs om du redan har bra lysrör som power-glo eller aquastar tex.
#4 - 24 april 2010 06:24
Det är ett 100 liters kar. Lysrören är 59 eller vad det är (kan inte mäta just nu).
Köpte ett power-glo för ett tag sen o fick mycket bättre ljus men ändå inte tillräckligt.

Man får väl helt enkelt skaffa en till ramp om man får tag på nån billig.

Reflektor har jag redan i, dock är den till en annan ramp och är lite äldre så det blir säkert lite skillnad om man byter ut den.
#5 - 24 april 2010 08:29
en ny ramp är nog tyvärr enda lösningen då om du inte kan klämma in ett rör till i den du har, det måste ju inte ha optimal placering för att tillföra lite :)
#6 - 24 april 2010 12:04
om röret är ca 60 långt och ett T8 rör, så är det väl en 18 Wattare som sitter där.

till hundra liter är det väldigt dålig mängd med ljus.

ett rör till som är lika stort måste nog till om du vill ha hyfsat vettigt ljus.

men tänk på att du kommer då upp i cirka 0,36W / liter, och många som
håller på med blommor i karen ligger på kanske 0,5W / liter.

Själv ligger alla mina kar på 0,28-0,32W / liter, men s har jag oxå anpassat
alla mina blommor till de arter som kräver väldigt lite ljus....

.
#7 - 12 maj 2010 09:40
Lånar tråden lite, vad kostar olika ljusramper ca? Jag har ett 126 liters som är 80 långt och 35 djupt, men är inte nöjd med ljusmängden. Det sitter två 18w t8 i just nu men eftersom reflektorerna är dåliga och rampen är i olika nivåer under så sprids inte ljuset gämnt i i hela akvariet. Akvariet är köpt på hornbach och är ett mp kit om jag inte är ute och cyklar, så ni vet nog vad jag menar. Hade gärna velat ha bra mycket bättre tryck i ljuset, men vad ligger olika ramper på i pris osv tipsa gärna.
#8 - 12 maj 2010 15:13
Vad har du för lysrör då?
Typ power-glo ger mera ljus än ett aqua-glo.
Har ingen koll på vilket kit du har men går det inte att byta reflektorer då om dom är dåliga?
Mängden lysrör borde vara tillräckligt med bra rör men vill du byta så kolla priserna på olika webbutiker bara
#9 - 12 maj 2010 16:34
Grejen är att hela rampen är dålig så att det är svårt att modifiera, hela skiten är i gjuten plast.

Just nu har jag philips aquarelle, inköpta i juni/juli 09. Så det är väll dags att byta igen snart. Kanske ska testa powerglo då?
#10 - 12 maj 2010 17:30
dom rören kan du behålla, dom tappar väldigt lite innan dom dör och är ganska snarlika med power-glo i ljusstyrka.
Bara att se sig om efter ny ramp då, kanske med 3-4 lysrör ;)
#11 - 12 maj 2010 19:32
Jag får väll se vad som erbjuds, har ju gångavstånd till Herkuleszoo och Hornbach.

Tack för hjälpen
#12 - 12 maj 2010 23:05
[COLOR=#2674e9]http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11303[/COLOR]

Extremt bra LED list som faktiskt ger bra ljus som fungerar fint på mina växter, billiga var dom också fast man behöver en transformator till dom. Det tog typ 10 dagar från beställning tills dom kom till lokala posten så det fungerade klockrent, ta en funderare på dom där, det är väldigt många ljus på 50 cm, även om du kanske inte uppfattar skillnaden som jättestor gör mina växter det.

Annons