Led- dimmer funkar detta?

#1 - 26 februari 2008 23:59
Gjorde ett Schema e inte 100% på att det funkar, har bara gått el-linjen ett år :P (6 månader då :P)

http://img184.imageshack.us/img184/1...ddimmernz3.jpg

ok fixade den
http://img521.imageshack.us/img521/3679/leddimmerbb8.jpg
#2 - 27 februari 2008 10:47
nehe ingen liten elektriker här :P
#3 - 27 februari 2008 12:02
Som jag uppfattat det så går det inte att dimma en LED, utan vad som händer är att den börjar blinka. Kollade inte schemat, då jag håller på med VVS (alltså meningslöst att kolla...).
Inte säker alls. Kan ha helt fel, men en ficklampa med LED jag har börjar blinka när batterierna blir lite dåliga.
#4 - 27 februari 2008 14:01
Det finns två sätt att "dimma" en lysdiod.
Antingen genom att strömbegränsa dioden mha en variabel resistor eller genom pulsbreddsmodulering. Det senare är inget jag kan i huvet direkt.
I det första fallet så är det bara att använda ohms-lag för att hitta en lämplig serieresistans som begränsar strömmen genom dioden.

Edit: En väldigt lätt förståelig länk om strömbegränsning:
http://www.kjell.com/kjellfakta/lysdioden/
#5 - 27 februari 2008 14:08
Dahla skrev:
Som jag uppfattat det så går det inte att dimma en LED, utan vad som händer är att den börjar blinka. Kollade inte schemat, då jag håller på med VVS (alltså meningslöst att kolla...).

Inte säker alls. Kan ha helt fel, men en ficklampa med LED jag har börjar blinka när batterierna blir lite dåliga.

När batterierna i min led lampa börjat ta slut lyser den bara svagare, så det borde ju gå att dimmra med strömbegränsning.
det kostar ju inte så mycket ändå, ska nog testa iaf
#6 - 27 februari 2008 14:17
Det är inte att spänningen minskar som gör att dioden lyser svagare utan det är att strömen genom dioden minskar.

Ex, säg att du driver en diod med ett batteri utan att använda en serieresistor. Då kommer dioden att (i teorin åtminstånne) lysa med full styrka till spänningen i bateriet minskar till under diodens drivspänning och då komer den att slockna helt.
Späningen är konstant över dioden (normalt runt 2-3V men det beror på vilken typ av diod det är)
Det är strömen som styr ljusstyrkan (normalt är max ström runt 20mA, dv snär dioden lyser 100%, minskar man strömen lyser dioden mindre)
#7 - 27 februari 2008 14:25
så du menar att om jag Kör på en diod som drovspänningen ligger på 3V och klarar 20mA,
om jag då Drar ner amperen så kommer den Lysa svagare, det är serie koppling av resistorer som amperen är densamma eller hur? så då måste jag parallel koppla en Variabel resistor förbi dioderna med en vanlig resistor och genom att Sänka resistansen på den variabla så kommer mer amp gå den vägen och därmed kommer dioderna Lysa svagare?
#8 - 27 februari 2008 16:01
Nje, så här tex:

Spänningskälla: 5V
Lysdiod: 3V, 20mA

Beräkning av seriemotstånd:

För maximal ljusstyrka, dvs 20mA genom dioden;
Spänning (U) över resistorn: 5V - 3v = 2v
Ström (I) genom diod och resistor (seriekopplat = samma ström genom båda): 20mA
Resistans (R) = U/I (ohms-lag) = 2V / 20mA = 100 Ohm
Altså med givna förutsättningar ska seriemotståndet vara på 100 Ohm för maximal ljusstyrka (och bibehållen livslängd på dioden, för hög ström ger kortare livslängd men inte mer ljus)

Om man nu vill dimra ner dioden något så vill man ha en lägre ström (säg 10mA som ett exempel) genom dioden, andra förutsättningar samma som tidigare:
R = U/I = 2V / 10mA = 200 Ohm

Hoppas det gick att förstå :)
Som sagt spänningen över dioden är konstant.

Annons