Nu har jag kommit dithän med mitt IKEA-projekt att jag behöver införskaffa belysningen.
Hur bra skulle 3 st sådana här fungera i ett 40cm grunt kar?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=380210
perfetto skrev:Nu har jag kommit dithän med mitt IKEA-projekt att jag behöver införskaffa belysningen.
Hur bra skulle 3 st sådana här fungera i ett 40cm grunt kar?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=380210
Kjell Fohrman skrev:Jag TROR att det blir för svagt.
Jag har denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=50337823 i ett 25 cm högt akvarium och nere vid botten är det relativt mörkt.
endymion skrev:Det lär bli för svagt ljus, du måste nog upp på dioder på åtminstone 1.5 Watt. Dessutom är färgtemperatur på 4000 K rätt så gult ljus. Välj hellre sådana på 6000 K, kolla in Kjell och Company de har stort urval av billiga spottar.
perfetto skrev:- Jag hade en liknande liten LED i mitt 20-liters. Där frodades växten trots att det var en ganska koncentrerad spot-stråle från den där lilla lampan.
Men jag tror att du har rätt i att det jag kikade på ovan blir för svagt för mitt 200+ akvarium.
petnym skrev:Du kommer säkert att kunna se dina fiskar med den belysningen...
storfiskarn skrev:Ett argument för LED är ju att de är energisnålare än rör, lågenergi, glödlampor. Dock brukar ju belysning dra mer än vad som anges på själva rören. Det är bl.a drosslar, drivdon, transformatorer som gör att strömförbrukningen går upp.
Det skulle vara intressant att höra vad dessa 6 st 1W LED drar. Det kan ju lätt mätas med en energimätare för n hundring på clasohlsson.
BTW så verkar ikeas HE t5 vara verkligt effektiva bara 0,5-1w mer än lysrören. Pl11-rör(rör till guppy-hotell mm.) drar nästan 3 ggr mer än vad som anges på röret.
perfetto skrev:- Jag vet faktiskt inte vad dessa 6 W drar, men det är ett så vackert och naturtroget flimrande "solsken" att jag är fullt nöjd om det inte drar mer än vanliga lysrör : )
De marknadsförs iallafall som mycket snålare än energilampor som i sin tur är 80% snålare än standardglödlampor.
storfiskarn skrev:Ett argument för LED är ju att de är energisnålare än rör, lågenergi, glödlampor. Dock brukar ju belysning dra mer än vad som anges på själva rören. Det är bl.a drosslar, drivdon, transformatorer som gör att strömförbrukningen går upp.
Det skulle vara intressant att höra vad dessa 6 st 1W LED drar. Det kan ju lätt mätas med en energimätare för n hundring på clasohlsson.
BTW så verkar ikeas HE t5 vara verkligt effektiva bara 0,5-1w mer än lysrören. Pl11-rör(rör till guppy-hotell mm.) drar nästan 3 ggr mer än vad som anges på röret.
gugges skrev:Jag har i princip bara kört med riktiga konstantströmsdrivare, 8 dioder på 1w st drar 9w på nätsidan där.. Använder man diverse fullösningar som finns tex lm317 så kan det dra hur mycket som helst på nätsidan.. lite som med lysrör när man inte trimmar in fasförskjutningen...
Erik... skrev:"Falsk marknadsföring" och "LED" är oskiljaktiga begrepp.
Märkeffekt och strömförbrukning hos LEDs; märkeffekt är inget som man kan lita på i vanliga fall, och med LEDs med en billig transformator blir det värre än vanligt, strömförbrukningen kan variera hos samma exemplar till och med.
LEDs är "strömsnåla" på det viset att de har låg effekt, men vad gäller ljusutbytet är det bara det absoluta toppskiktet som kan mäta sig med lysrörsteknik. Du skulle säkert få ut större ljusflöde ur en 11watts "energisparlampa" och en bit aluminiumfolie, till en inköpskostnad av ca 40:- inklusive sockel, sladd/kontakt, än vad du får ur dina 6 LEDs tillsammans.
Huruvida dina dioder drar exakt en watt styck plus transformatorer eller inte är rätt ovidkommande, för prisskillnaden mellan energisparlampa hade du kunnat köpa över 700 kWh vilket driver energisparlampan 12 timmar om dagen i över 13 år, vilket är mycket mer än den faktiska genomsnittslängden på LED-lampor.
Angående den fantastiska livslängden känner jag mig trygg på att du kan rapportera när första dioden går sönder inom rimlig framtid, om de inte körs på en effekt som ligger klart under vad de är anpassade till.
Nu är det så att många växter kan växa hyggligt under ljus som är långt ifrån optimalt, så du kanske kan få några mörkertåliga växter att överleva med den belysningen, rakt under en diod kan du säkert få tillväxt till och med.
Om du inte ska ha växter (eller nämnvärd tillväxt iaf) och du tycker att ljuset är snyggt och du fått tag på exemplar som inte är måndagsexemplar har du ju gjort ett riktigt bra köp
perfetto skrev:Idag åkte jag till Bauhaus och införskaffade en helt reflekterande lysramp att montera LED-dioderna i, så nu har jag full reflektor dessutom.
Filmsnutt kommer : )