led-belysning

#1 - 21 oktober 2007 22:19
jag har funderat på att byta ut min belysning (lys-rör) till 10 led-lampor som har 220 lum/st, de ska antingen sitta i vattnet eller precis under täckglaset!

de ligger på 5600K

då undrar jag om någon vet om de går fint för växterna att växa på de eller man behöver mer lumen (går ju koppla hur många som helst) har ungefär samma spectrum som metallhalogenen

tackar för svar å ideer

ja just de, det är ungefär 225 liters akvarium.
#2 - 21 oktober 2007 23:40
lumen är inget bra mått att mäta ljus för växter med pga det är ljusstyrka våra ögon upfattar. Led har bra mycke mindre värmeförlust än lysrör, men vet du hur många watt de drar så kan det vara lättare att göra en jämförelse.
#3 - 22 oktober 2007 05:54
Även om lumens inte är hela sanningen så säger det iaf något.

Som en jämförelse så ger ett 120cm,36W Aquastar rör 2200lum.
Om då dina LEDs har lika "bra" skektrum som ett aquastar så är det ändå väldigt lite för i ett 225l kar med växter.
#4 - 22 oktober 2007 17:39
LED är absolut inte lika bra som lysrör, växterna mår inte lika bra med LED's enligt mig iaf :D
#5 - 22 oktober 2007 17:44
Det kommer ju mer och mer LED's nu med hyfsade spektrum, men det blir bra mycket dyrare än lysrör om man ska komma upp i samma ljusängd.
Energi besparingen blir inte heller så stor då dessa nya power LEDs på uppåt 1W alstrar en hel del värme istället för ljus.
Vi får nog vänta några år till innan det blir ett reelt alternativ till lysrör.
#6 - 22 oktober 2007 17:47
= ""; Hej namne,
Jag tror inte det är möjligt ännu. De jag har sålt till har mest haft som
effekter i akvarium.
Det går åt mängder för att uppnå motsvarighet av ett lysrör. Man brukar
kunna säga att det åtgår ca 25-30st 5mm lysdioder för att ersätta en 15w
spotlight.
Det tar nog något år till innan lysdioder ersätter allmänbelysning och
vägbelysning etc.
Kostnaden är idag för hög även om kunskapen fins

Hej jag planerar att bygga en akvariebelysning, med diodar, istället för
ljusrör. skulle dett vare praktiskt möjligt,lite fakta om akvariet.
1200*700*600, altså ca 500 l, jag tänkar att köra dett som växtakvarie, dett
innebär att jag syfter på att ha motsvarende 0,4-0,5 w pr liter.bifogar en
länk till vilken typ av ljus jag är ute efter
[COLOR=#0066cc]http://www.djurportalen.nu/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1[/COLOR]
skulle vare intresant med ett svar , ev. lite fingarvisning om kostaneden
mvh janne
har kollat lite , det är det svar som jag fick
mvh janne
#7 - 22 oktober 2007 20:19
heeke skrev:
Även om lumens inte är hela sanningen så säger det iaf något.

Som en jämförelse så ger ett 120cm,36W Aquastar rör 2200lum.

Om då dina LEDs har lika "bra" skektrum som ett aquastar så är det ändå väldigt lite för i ett 225l kar med växter.

ok, de har ungefär samma spectrum som en metallhalogen.. vilket tydligen skulle vara bra,

hur mkt lumen ska man ha(eller watt med Aquastar) för ett 225L kar

för de går ju koppla till 20 st så blir de det dubbla lumen eller 40st?
#8 - 22 oktober 2007 20:30
Shagrat skrev:
lumen är inget bra mått att mäta ljus för växter med pga det är ljusstyrka våra ögon upfattar. Led har bra mycke mindre värmeförlust än lysrör, men vet du hur många watt de drar så kan det vara lättare att göra en jämförelse.

de var lite olika hur man ville ha de med watt å antal, ska kika närmare på de jag vill ha, gick koppla ihop 24 st på 2.4 watt rätt ok, men gick även köra 2 watt st
#9 - 22 oktober 2007 20:32
Tio sådana här (Länk)funkar nog... :D
#10 - 22 oktober 2007 21:25
petnym skrev:
Tio sådana här (Länk)funkar nog... :D

jo de hade varit jäkla fint du:p
#11 - 22 oktober 2007 21:32
= ""; Hej namne,

Jag tror inte det är möjligt ännu. De jag har sålt till har mest haft som

effekter i akvarium.

Det går åt mängder för att uppnå motsvarighet av ett lysrör. Man brukar

kunna säga att det åtgår ca 25-30st 5mm lysdioder för att ersätta en 15w

spotlight.

Det tar nog något år till innan lysdioder ersätter allmänbelysning och

vägbelysning etc.

Kostnaden är idag för hög även om kunskapen fins

Hej jag planerar att bygga en akvariebelysning, med diodar, istället för

ljusrör. skulle dett vare praktiskt möjligt,lite fakta om akvariet.

1200*700*600, altså ca 500 l, jag tänkar att köra dett som växtakvarie, dett

innebär att jag syfter på att ha motsvarende 0,4-0,5 w pr liter.bifogar en

länk till vilken typ av ljus jag är ute efter

[COLOR=#0066cc]http://www.djurportalen.nu/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1[/COLOR]

skulle vare intresant med ett svar , ev. lite fingarvisning om kostaneden

mvh janne

har kollat lite , det är det svar som jag fick

mvh janne

jag kikade lite på priser, å som de ser ut så en led på ca 0,1 watt motsvarar en watt spotlight, så hundra st led drar ca 10 watt, (de är inte dåligt) å man får ca 24 st av den leden för under 200 kr ihop kopplade och färdiga att använda.. och de kan hålla över 30 år med endel mattande effekt, gentemot lysrör som bör bytas ut varje år!!!

de är vad jag fick för uppgifter..
#12 - 23 oktober 2007 06:10
Om dina siffror stämmer så är alltså LED:sen du pratar om 10ggr effektivare än en spotlight (glödljus)
Ett lysrör är också ungefär 10ggr effektivare än en glödlampa.
Förutsatt att spektart motsvarar ett "bra" lysrör så ska du sikta på ca 0.5W/l dvs.
Avrundat 100W till ditt kar. 100W är då 1000st LED's viket skulle kosta i runda slängar 8000kr med det priset.
För att kunna strömbegränsa 1000st LEDs så krävs lite rätt "häfftiga" effektmotstånd osv så själva "drivningen" kostar nog några slantar också.
Oavsätt vilket.
8000kr ger dig en rätt trevlig T5 armatur med rör ;)
#13 - 23 oktober 2007 14:51
Vanliga lysdioder är väl inte aktuellt till något annat än månljus, men powerleds tror jag på! ska man ha en växtbelysning som ska hålla för en CO anläggning så får man ju ta i en del men går gör det ;)

Watt går nog inte att prata mellan olika sorter riktigt, för som du säger så ger en glödljus lampa som är 10w inte mycket ljus, medans lysrör ger i bästa fall 96lumen per watt. De nya dioderna ger idag runt 85-90lumen per watt men har en fördel som lysrören inte har i sitt grundutförande! allt ljus riktas ner i akvariet men lysrören riktar det 360 grader runt röret, man kan hjälpligt förbättra detta genom en reflektor men man får ändå inte ner allt ljus där man vill ha det, här är det lite lättare med powerLEDs även om inte exakt allt kommer rakt ner.

Jag gjorde en testramp till mitt 140liters med en billig sort av Powerleds, de ger 55lumen per watt och 8st, till dem använder man inte motstånd utan konstantströmsdrivare och jag är helt såld! rampen drar total 8watt mot det tidigare 30w rör som satt i(som säkerligen drog mer än 30w med för den delen) Jag upplever(jag vet att det inte är samma sak som faktiskt ljus) att dessa 8 ger lika mycket ljus i akvariet som lysröret gjorde!

Bild på testet http://www.goc.se/ld/PICT2242.JPG

Här ligger den bara på akvariet utan att var inmonterad eller så.
Nu är detta för lite ljus för växter men som ni ser är det inte ett problem här heller!

Efter det här testet med ett litet akvarium så ska det in en sån här belysning på ett 375liters som är under konstruktion just nu, där kommer jag använda mera prestanda dioder med 80-90lumen per watt(dessa dioder kan man mata med 3watt så det blir väldigt bra drag) istället för dessa billiga sorter.

Det kommer att bli dyrare i inköp, det är ingen tvekan om det, men en sån här diod har minst 70% kvar av ljuset efter 50000 timmar! och livslägnden är betydligt längre än så, har man rampen tänd 10 timmar om dagen kommer man ha minst 70% kvar av ljuset efter 13 år av användande, lysrör har jag för mig rekomenderas bytas varje år? Man får en helt annan energiförbrukning på det med än med lysrör, för det mesta har jag nöjt mig med dioder som drar 1/3 - 1/2 av effekten mot vad motsvarande lysrör gjorde i akvariet! Dessutom får man ju en annan effekt av dem som man inte får av lysrör, man får MH känslan på botten med "flimmrandet" från ytans rörelser(en bonus i det hela)

Sen om man har krävande växter så kan det ju hända att man måste gå upp i antal så pass att man kan ifrågasätta inköpet, men de som har så ljuskrävande växer hör nog inte till mägnden akvarister, i det akvariet ovan så har jag ju inga växter men i mitt 23liters har jag några ganska vanliga(inte anubias) växter och andmat som har klarat sig bra och växt på mycket bra under det havlår jag har kört dem däri(där har jag 3st 1w dioder)

Men 5mm lysdioder går bort helt då de inte har i närheten av effektiviteten som powerleds har, men de är bra till månljus ;)

Edit: Såg att de värre som säljs i kvantiteter idag ger 133lumen per watt och inte de 80-90 jag pratade om högre upp.
#14 - 23 oktober 2007 14:59
Vad är kostnaden för dessa Power LEDs du provat med, och har du något ljusspektra för dom?
Vet vi lumens, watt, och spektra så kan vi få reda på hur många som faktiskt går åt för att motsvara ett lysrör ur växternas synpunkt.
#15 - 23 oktober 2007 15:10
Kommer inte ihåg vad jag betalade för dem just nu men här är databladet

http://www.lumileds.com/pdfs/DS51.pdf

Det är Cool-white jag har kört med
#16 - 23 oktober 2007 15:19
Nu behöver man inte ha motstånd för led ljusen .. seriekopplingar gör susen han skall ju ändå ha ett stort antal.

Och även om lysrören är 10 ggr mer effektiva än glödljus går lite effekt bort i "ballasten" Om vi nu talar om att spara energi dvs..

Skulle ändå inte bara köra med led....
#18 - 23 oktober 2007 16:45
Finns det ingen som provat i ett växtkar än, tycker det är väldigt mycket snack om dioder, men det verkar inte vara någon som gjort slag i saken. Men nu har jag ytterligare en fråga till er diodtokiga. Jag har ett 540-liters tanganyika kar utan växter, om jag skulle vilja installera en diodramp för att dioder ger ett snyggt ljus, hur många skulle jag behöva samt hur mycket skulle det kosta totalt för dioderna plus övrig elektronikutrustning?
#19 - 23 oktober 2007 20:05
[quote=gugges;1037477]Vanliga lysdioder är väl inte aktuellt till något annat än månljus, men powerleds tror jag på! ska man ha en växtbelysning som ska hålla för en CO anläggning så får man ju ta i en del men går gör det ;)

Watt går nog inte att prata mellan olika sorter riktigt, för som du säger så ger en glödljus lampa som är 10w ...... kortade ner lite

men jag håller helt med dig, de är ungefär de jag med har läst om, och man kan ha lyset ibland växterna med om man vill så de får ljus överallt, har skickat in en pris förfrågan till en snubbe som jobbar med det, ska se vad han säger, ska köpa å testa... är inte så negativ som de inbitna lysrörs snubbarna;P
#20 - 23 oktober 2007 20:10
heeke skrev:
Om dina siffror stämmer så är alltså LED:sen du pratar om 10ggr effektivare än en spotlight (glödljus)

Förutsatt att spektart motsvarar ett "bra" lysrör så ska du sikta på ca 0.5W/l dvs.

Avrundat 100W till ditt kar. 100W är då 1000st LED's viket skulle kosta i runda slängar 8000kr med det priset.

För att kunna strömbegränsa 1000st LEDs så krävs lite rätt "häfftiga" effektmotstånd osv så själva "drivningen" kostar nog några slantar också.

Oavsätt vilket.

men nu ansåg ja att med 100w spotljus så blir de samma som 10w led ljus.. går inte jämnföra det rakt av, då blir de som disel o bensin= hk/nm en stor skillnad, å de blev de bara 800 kr billigt å bra!!! jag ska test så får vi se hur de blir!!
#21 - 23 oktober 2007 20:24
[quote=gugges;1037477]Vanliga lysdioder är väl inte aktuellt till något annat än månljus, men powerleds tror jag på! ska man ha en växtbelysning som ska hålla för en CO anläggning så får man ju ta i en del men går gör det ;)

Bild på testet http://www.goc.se/ld/PICT2242.JPG

glömde säga, att de ser ut å lysa ungefär lika mkt som i mitt akvarium med ett 30 watt lysrör, fast mkt mer spridning i rummet på mitt:P

skickade pris på 20/st 220lumen/st se om man kan få tag på de så får ni se vad ni säger, blir de bra så går de ju alltid trycka i ett antal till, tar ju inte så stor plats!!
#22 - 23 oktober 2007 21:12
Xul skrev:
Nu behöver man inte ha motstånd för led ljusen .. seriekopplingar gör susen han skall ju ändå ha ett stort antal.

Nu vet jag inte hur det är för dessa "nya" power LEDs men vanliga LEDs bör ha seriemotstånd oavsätt seriekoppling av dioder eller inte.
Dom måste strömbegränsas (har alltså inte med spänningen att göra) för att inte få förkortad livstid pga för hög ström.
Lyser gör dom utan men inte lika länge. Det går bra att ha ett strömbegränsade motstånd till flera seriekopplade LED's.

Bortsätt från detta nu, så går det aldeles utmärkt att köra LED's, frågan är bara hur många man behöver, hur mycket dom kostar och om det pga dessa faktorer är värt det.

Gugge hade ju ett bra datablad som med all säkerhet ger svar på hur många som behövs för att motsvara lysrör, men det var så mycket data att vid första anblick var det svårt att sortera ut det som är viktigt.
Spektrat för Cool White såg ju iaf rätt ok ut, jämfört med ett tri-fosfor rör så var det väl främst en röd spik som saknades.
#23 - 24 oktober 2007 08:10
Zlim skrev:
[quote=heeke;1037335]Om dina siffror stämmer så är alltså LED:sen du pratar om 10ggr effektivare än en spotlight (glödljus)

Oavsätt vilket.

men nu ansåg ja att med 100w spotljus så blir de samma som 10w led ljus.. går inte jämnföra det rakt av, då blir de som disel o bensin= hk/nm en stor skillnad, å de blev de bara 800 kr billigt å bra!!! jag ska test så får vi se hur de blir!![/quote]

Nej vad fel du tänkt. Du menar alltså att du vill ha motsvarande 100W spotlightljus. Vilket motsvarande i lysrör och dioder är ca 10W. Dvs du får ca 10W ljus i karet med 100W spotlight, resten är värme! För att få ca 0.5W/l ljus i karet behöver du 100W ljus, dvs 100W leds, inte 10W. Tänk dig själv att enbart ha ett 10W lysrör till ett 500l kar.
#24 - 24 oktober 2007 09:26
Att driva powerleds med något annat med konstantströmsdrivare när man lägger en slant på det är iallafall för mig otänkbart, motstånd och seriekopplingar utan en konstantströmsdrivare som "bond"lösning får hålla sig till vanliga små dioder där de är billiga och i princip förbrukningsvaror..

Jag personligen bygger ju inte för växters skull och 0,5w per liter är inget jag strävar efter, många växter antar jag klarar sig med betydligt mindre med?! Den som ska bygga en helramp för ett rent avancerat växakvarium har en investeringskostnad på "några" tusen kr men har å andra sidan en ramp som håller för ändamålet i många år utan rörbyten osv osv jag som kör utan växer eller med enklare växter är mest ute efter ljuset som de ger! man skulle väl kunna om man vill ha en mer avancerad växt på en bestämd plats i akvariet koncentrera mer ljus just där, har sett att de gör så i saltvattensakvarium om de har koraller som är mycket ljuskrävande med sånna här LEDar!

Till 375 liters som står för dörren kommer jag att börja med ungefär 30 dioder som går att köra från 1-3watt och känna lite på resultatet, lysrör kommer dock inte in på den ;) det syns inte på bilden som jag har som exempel men akvariet blev sååå mycket snyggare med detta ljus så jag kommer ha svårt för att gå tillbaks till något annat ;) Jag har ju förutom det snygga ljuset och effekten på botten möjlighet att dimma dessa utan några stora bekymmer, jag har testkört en "gryning och kvälls" upp och ner dimmning tillsammans med månljuset som styrs med det också - ingen praktisk nytta men väldigt effektfullt :D
#25 - 24 oktober 2007 10:16
Hur många watt per liter bör man sikta på om man inte har växter, för syns skull dvs?
#26 - 24 oktober 2007 10:38
I exempelbilden är det 17,5 liter per watt vilket var helt ok tycker jag, i det nya siktar jag på att hålla 10liter per watt LED som högst med bra dioder då, sen får jag se till att det går att komplettera om det skulle behövas!
#27 - 24 oktober 2007 12:12
MrLogic skrev:
Nej vad fel du tänkt. Du menar alltså att du vill ha motsvarande 100W spotlightljus. Vilket motsvarande i lysrör och dioder är ca 10W. Dvs du får ca 10W ljus i karet med 100W spotlight, resten är värme! För att få ca 0.5W/l ljus i karet behöver du 100W ljus, dvs 100W leds, inte 10W. Tänk dig själv att enbart ha ett 10W lysrör till ett 500l kar.

jo jag vet, jag skulle bara ta i lite:) blev lite över drivet, men med led så lyser allt ner i vattnet, medans lysrör lyser runt och oftast sitter över ett täck glas, sen speglas de en del på vatten ytan, de är därför jag ska ha de under..

då blir led watten snarlikt mkt skapare och mer ljus..

de jag skikade på la på 2.5 watt st 220 lumen åt de hållet man lyser=)
#28 - 24 oktober 2007 12:23
[quote=gugges;1037787]

Jag personligen bygger ju inte för växters skull och 0,5w per liter är inget jag strävar efter, många växter antar jag klarar sig med betydligt mindre med?!

men där sa du nått=) de flesta växter klarar sig nog med betydligt mindre.. man behöver ju inte ha hela akvariumet grönt;P men men får la se hur de blir med mina led's sen, blir iallafall mer tryck per watt än rör och håller betydligt längre=)
#29 - 24 oktober 2007 12:40
Går ju även att koncentrera ljuset mer där man vill ha växter. Likaså så färgar ju fiskarna bättre om man har en ljuskälla så långt fram som möjligt i akvariet. Det är ju inte baksidan av fiskarna du vill belysa.
#30 - 24 oktober 2007 21:59
MagArne skrev:
Går ju även att koncentrera ljuset mer där man vill ha växter. Likaså så färgar ju fiskarna bättre om man har en ljuskälla så långt fram som möjligt i akvariet. Det är ju inte baksidan av fiskarna du vill belysa.

Kommit fram till de med... ska köpa starka led som riktas mot alla växterna, de står ju faktiskt längst in i akvariumet.. för den andra ytan vill ju fiskarna leka på.. sen funderar jag på att ha lite på botten som lyses uppåt på fiskarna med å se om de blir något cool effekt(då träffar även de lyset på bladens undersida där de annas alltid är skugga!!).. fast då kanske fiskarna börjar simma upp och ned:P:P
#31 - 1 november 2007 12:42
Är otrolig sugen på det här med power leds, vill lägga en beställning med en gång på lite grejer men tänkte hejda mig lite och fråga några saker som ni kanske har svar på..
Vart köper jag billigast powerled (inom sverige)?
Gugges, du kör med bright white, tycker du att det är bright white man skall satsa på? var köpte du dina? jag har kollat in det här setet http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=490 men som sagt det är bara "vanligt vitt ljus"
Räcker 20st till 640l? har inga växter utan skall bara köra för fiskarnas skull.
Som jag förstod det hade du fixat en dimmer med timer som kan styra ditt månljus också, en sån vill jag ha!!! hehe vad är det för pryttel du kör med?
Hälsningar
Fredrik
#32 - 2 november 2007 11:08
camaro skrev:
Är otrolig sugen på det här med power leds, vill lägga en beställning med en gång på lite grejer men tänkte hejda mig lite och fråga några saker som ni kanske har svar på..

Vart köper jag billigast powerled (inom sverige)?

Gugges, du kör med bright white, tycker du att det är bright white man skall satsa på? var köpte du dina? jag har kollat in det här setet http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=490 men som sagt det är bara "vanligt vitt ljus"

Räcker 20st till 640l? har inga växter utan skall bara köra för fiskarnas skull.

Som jag förstod det hade du fixat en dimmer med timer som kan styra ditt månljus också, en sån vill jag ha!!! hehe vad är det för pryttel du kör med?

Hälsningar

Fredrik

20st till ett 640 liters blir nog snålt, jag hade tänkt att köra 30st till ett 375 liters sen. men tanker man till lite under bygget så kan man ju göra så att det går att komplettera med flera dioder i efterhand!

Det är det stället där som jag har köpt mina på , och samma typ, det kan kännas lockande att köpa billigare sorter men jag rekomenderar det inte eftersom dessa för det mesta ger både dubbelt och 3 dubbelt med ljus mot de billiga sorterna!

De helt vita tycker jag ger bäst/finast ljus, de varmvita och neutralvita riskerar att ge vattnet ge gulaktigt ljus och det är väl inte det hetaste direkt...

Dimmingen ordnar jag med en analog lösning just nu byggd på MAX5160 som dimmar upp och ner i 32 steg, men det är inte den som ska vara sen utan en microprossessor som styr båda i 256 steg istället och på helautomatik, jag har bara en bit kvar att lära mig i programmeringen av dem om man utrycker det mildt...

Men, som det är i grundutförande så kan jag alltså även idag dimma ljuset manuellt med tack vare att den konstantströmsdrivare jag köpte till dem är dimbar - den har en ingång på trafon så jag har monterat dimmningen i ljusrampen så man kan vrida på den där för att öka/minska ljuset med.
#33 - 2 november 2007 11:32
gugges skrev:
20st till ett 640 liters blir nog snålt, jag hade tänkt att köra 30st till ett 375 liters sen. men tanker man till lite under bygget så kan man ju göra så att det går att komplettera med flera dioder i efterhand!

Det är det stället där som jag har köpt mina på , och samma typ, det kan kännas lockande att köpa billigare sorter men jag rekomenderar det inte eftersom dessa för det mesta ger både dubbelt och 3 dubbelt med ljus mot de billiga sorterna!

De helt vita tycker jag ger bäst/finast ljus, de varmvita och neutralvita riskerar att ge vattnet ge gulaktigt ljus och det är väl inte det hetaste direkt...

Dimmingen ordnar jag med en analog lösning just nu byggd på MAX5160 som dimmar upp och ner i 32 steg, men det är inte den som ska vara sen utan en microprossessor som styr båda i 256 steg istället och på helautomatik, jag har bara en bit kvar att lära mig i programmeringen av dem om man utrycker det mildt...

Men, som det är i grundutförande så kan jag alltså även idag dimma ljuset manuellt med tack vare att den konstantströmsdrivare jag köpte till dem är dimbar - den har en ingång på trafon så jag har monterat dimmningen i ljusrampen så man kan vrida på den där för att öka/minska ljuset med.

aha sjysst, jag börjar med 20st sen kan man ju alltid bygga ut, kör du dina på 700mA? har du köpt till kylplatta till dom också?
Okej, jag förstår dimmingen, jag skall kolla lite närmare på det också, har en kille här på jobbet som programmerat en del egna lösningar.

förresten, vad kör du med för drivare? dom som är på sidan driver max 3st(?), har du flera stycken eller har du löst detpå annat sätt?
ha d gött
#34 - 2 november 2007 17:15
sj kör med LED belysning några timmar på kvällen för mysfaktorns skull....
jobbar me elektronikbyggen så jag slängde ihop en liten ramp med 6st 2watts dioder... Den blev inte så tjock, bygger 5mm. Så med dubbehäftande tejp klistra jag upp det i mellan lysrören. riktig nice på kvällen
#35 - 6 november 2007 09:03
camaro skrev:
aha sjysst, jag börjar med 20st sen kan man ju alltid bygga ut, kör du dina på 700mA? har du köpt till kylplatta till dom också?

Okej, jag förstår dimmingen, jag skall kolla lite närmare på det också, har en kille här på jobbet som programmerat en del egna lösningar.

förresten, vad kör du med för drivare? dom som är på sidan driver max 3st(?), har du flera stycken eller har du löst detpå annat sätt?

ha d gött

Det exempel på bilden kör jag på 350mA, jag har monterat dem på en alu skiva som jag har skruvat in i rampen, på bilden ser man bara alu-skivan. Var nere på en plåtslagarfirma och fick en bit tillklippt som passar in bra :) Ju mer kylning de får ju längre håller de och ju starkare lyser de(även om det antagligen är marginellt så syns det väl på kurvorna i databladet)
Om din arbetskompis har ett bra sätt att lösa det på med en microprossessor så är jag intresserad av hans tankar och tillvägagångsätt!

Jag köpte drivare som driver 16st 350mA som var dimbara, just den modellen verkar inte finnas kvar på sidan(jag köpte några st som tur är för mig ;) ) Om jag ska köra de nya dioderna på 700mA så ska jag väl titta på andra drivare alternativt ordna så att jag kan köra den på antingen 350mA eller 700mA, dioder är som bekant mest effektiva i början sen får man kräma på ganska mycket mer ström för att få mer ljus så rent strömekonomiskt är det bättre att köra med flera dioder på 350mA än färre på 700mA med samma totalström i slutet. Värmeutvecklingen blir ju betydligt högre med på 700mA än på 350mA med försämrad verkningsgrad.
#36 - 6 november 2007 10:18
Gugge: Du säger att dina 8st 1W LED's på 55lm/st lyser lika starkt som ett 30W lysrör. Det har jag lite svårt att tro på då lummens alltid är lummens och ett 30W Dagsljus-rör (6500K) ligger runt 2500lm och ett 30W Aquastar (10000K) runt 1800lm.
Det kan vi diskutera en annan gång.

Men om jag vill ha 2000lm via Power LED's så skulle det kosta (med sånna här LED's http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=490) dvs 30st = 30W = lika effektivt som lysröret.
I runda slängar 2300kr + drivare = 3300kr plus lite kopplings materiell.

Kopplingssats för ett 30W lysrör + lysrör = max 500kr.

LED's = 6ggr dyrare än lysrör men håller mer än 6ggr längre så visst i det långa loppet billigare. Energiförbrukning = ungefär lika.
Estetiskt vinner LED's pga skuggeffekterna.

Så vad ville jag få sagt, jo, man ska inte tro att man spar en massa pengar på att köra LED´s, man gör det i det långa loppet men då pratar man om >5år iaf.
#37 - 6 november 2007 11:51
Heeke: Nej så skriver jag inte.... Så här skriver jag tidigare i tråden:
"Jag upplever(jag vet att det inte är samma sak som faktiskt ljus) att dessa 8 ger lika mycket ljus i akvariet som lysröret gjorde!"
Det krävs en 4-dubbling av det faktiska ljuset för att man ska uppleva det som dubbelt upp, men utan växter i akvariet så finns det ingen anledning till att sträva efter det.

Sen tror jag att man tjänar ganska mycket på att dioden är så fruktansvärt riktad ner i akvariet istället för lysrörets 360grader runt på röret(dioderna riktar runt 120grader utan lins dvs 1/3 av spridningen av ett lysrör), spillet blir ju mycket mindre(även med reflektor på röret är spillet stort), det är en sak som gör att det inte går åt lika många dioder mot lysrör, nu är det ju naturligvis omständigt att mäta sig till hur mycket ljus man har på botten i akvariet men det skulle vara intressant att se hur mycket ljus som faktiskt går ner i akvariet med ett lysrör kontra lysdiod.

Jag siktar på att ha 10l/watt i det nya akvariet istället för 17,5l/watt som det var i detta, testet, detta var med dioder som gav 55lumen/watt, de nya blir betydligt effektivare med så.. men inköp blir väl inte lågt, men det tror jag inte att jag har gett sken av heller, effekten som ljuset get är huvudsaken för mig, och lång hållbarhet, därtill sparar jag energi på att lägga mig på en nivå som jag upplever är bra istället för att kräma på med ljus för kung och fosterland, för växter är som jag skrivit innan - inte så intressant för mig, och de jag har haft har klarat sig bra och växer på.

(Edit :) Att jag sen kan dimma dioderna och skapa morgon och kvälls effekter är också en estetiskt mycket uppskattad sak från mig - det går med lysrör med, men till helt andra kostnader som ganska lätt gör att en motsvarande lysrörsramp blir dyrare än denna lösning)
#38 - 6 november 2007 14:31
Lummens är väl just ett mått på ljus som ögat uppfattar, men ok, det var inte att misstro dig som var min avsikt.
Det var mer ett förtydligande att LED's inte kan ersätta lysrör rakt av som jag var ute efter.
Ang. förluster från lysröret pga av att det är rundstrålande så kan man öka ljusmängden ner i karet med mer än 3ggr med en parabolisk reflektor.

Tycker man att man uppnår ett bra resultat till ett bra pris så naturligtvis ska man köra LED's.
Det är dock långt kvar innan de fullt ut kan ersätta lysrör.

Finns faktiskt färdiga armaturer att köpa om man tycker om att göra av med pengar ;)
http://www.jlaquatics.com/phpstore/store_pages/details/l-led.php?product_ID=pfo-s67036

Annons