Vanliga lysdioder är väl inte aktuellt till något annat än månljus, men powerleds tror jag på! ska man ha en växtbelysning som ska hålla för en CO anläggning så får man ju ta i en del men går gör det ;)
Watt går nog inte att prata mellan olika sorter riktigt, för som du säger så ger en glödljus lampa som är 10w inte mycket ljus, medans lysrör ger i bästa fall 96lumen per watt. De nya dioderna ger idag runt 85-90lumen per watt men har en fördel som lysrören inte har i sitt grundutförande! allt ljus riktas ner i akvariet men lysrören riktar det 360 grader runt röret, man kan hjälpligt förbättra detta genom en reflektor men man får ändå inte ner allt ljus där man vill ha det, här är det lite lättare med powerLEDs även om inte exakt allt kommer rakt ner.
Jag gjorde en testramp till mitt 140liters med en billig sort av Powerleds, de ger 55lumen per watt och 8st, till dem använder man inte motstånd utan konstantströmsdrivare och jag är helt såld! rampen drar total 8watt mot det tidigare 30w rör som satt i(som säkerligen drog mer än 30w med för den delen) Jag upplever(jag vet att det inte är samma sak som faktiskt ljus) att dessa 8 ger lika mycket ljus i akvariet som lysröret gjorde!
Bild på testet
http://www.goc.se/ld/PICT2242.JPG
Här ligger den bara på akvariet utan att var inmonterad eller så.
Nu är detta för lite ljus för växter men som ni ser är det inte ett problem här heller!
Efter det här testet med ett litet akvarium så ska det in en sån här belysning på ett 375liters som är under konstruktion just nu, där kommer jag använda mera prestanda dioder med 80-90lumen per watt(dessa dioder kan man mata med 3watt så det blir väldigt bra drag) istället för dessa billiga sorter.
Det kommer att bli dyrare i inköp, det är ingen tvekan om det, men en sån här diod har minst 70% kvar av ljuset efter 50000 timmar! och livslägnden är betydligt längre än så, har man rampen tänd 10 timmar om dagen kommer man ha minst 70% kvar av ljuset efter 13 år av användande, lysrör har jag för mig rekomenderas bytas varje år? Man får en helt annan energiförbrukning på det med än med lysrör, för det mesta har jag nöjt mig med dioder som drar 1/3 - 1/2 av effekten mot vad motsvarande lysrör gjorde i akvariet! Dessutom får man ju en annan effekt av dem som man inte får av lysrör, man får MH känslan på botten med "flimmrandet" från ytans rörelser(en bonus i det hela)
Sen om man har krävande växter så kan det ju hända att man måste gå upp i antal så pass att man kan ifrågasätta inköpet, men de som har så ljuskrävande växer hör nog inte till mägnden akvarister, i det akvariet ovan så har jag ju inga växter men i mitt 23liters har jag några ganska vanliga(inte anubias) växter och andmat som har klarat sig bra och växt på mycket bra under det havlår jag har kört dem däri(där har jag 3st 1w dioder)
Men 5mm lysdioder går bort helt då de inte har i närheten av effektiviteten som powerleds har, men de är bra till månljus ;)
Edit: Såg att de värre som säljs i kvantiteter idag ger 133lumen per watt och inte de 80-90 jag pratade om högre upp.