LED-belysning

#1 - 13 januari 2011 14:47
Jag har en fundering om att bygga min egen LED-belysning. Karet är på 50l*40d*35h, alltså 70 liter. Det är low-light, de enda växterna är javamossa, anubias och lite cryptar. Tror ni att det skulle räcka med 2 st såna här:
http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=544

Jag tänkte mig i så fall den kallvita, tyvärr anges inte färgtemperatur och inte heller hur stark varje LED är. Men det skulle isåfall bli 42 dioder. Någon som kan gissa på om det skulle räcka?
#2 - 13 januari 2011 15:19
Finns en liten nystartad diskussion här om detta, om du vill joina:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63458
#3 - 13 januari 2011 16:15
Jag är inte medlem på Ciklid, men ska följa diskussionen med intresse!
#4 - 13 januari 2011 16:36
Kolla in pacific sun. Kommer med en led för sötvatten den 15e. Blåa, vita och röda cree leds. Alla dimmbara och du kan ställa in kelvinfärgen med programvaran på dator som har kontakt med lampan via bluetooth. Fett nice :)
#5 - 13 januari 2011 17:36
#6 - 13 januari 2011 19:49
Hmmm, har en androidlur så då blir det väl ny telefon på köpet... Nä, men jag har tittat på en massa armaturer som finns färdiga, tex den här: http://www.aquaessentials.co.uk/tmc-grobeam-1000-tile-with-controller-p-3801.html

Den är för sötvatten och kan simulera soluppgång/nedgång. Men den har alldeles för mycket ljus och ganska saftigt pris. Jag vill ha en liten armatur som inte ger för mycket ljus men som ger det där snygga LED-skimret.
#7 - 13 januari 2011 19:53
Nä pacific sun är rätt dyra med. Men inte för att vara led. Då är de väldigt prisvärda. Ja nice med kontroll på mobilen :)
#8 - 13 januari 2011 20:20
Här är en film på mitt kar, Där sitter 6*3w powerLED 6000k :)

" target="_blank">

Bli inte rädda nu ;)
#9 - 13 januari 2011 20:30
Nice. Skimmer och allt. Vill ha led men dyrt :(
#10 - 13 januari 2011 20:36
Faltaren skrev:
Nice. Skimmer och allt. Vill ha led men dyrt :(

Skimmer och allt = 500:- Dyrt? :p
#11 - 13 januari 2011 20:42
Varifrån köpte du grejerna? (är nästan säker på att jag läst det)
#12 - 13 januari 2011 20:50
Det var ju en viss skillnad i storlek på din balja och min, Bong... Jäddrar vad det skimrar! Men frågan är ju hur växter klarar sig under det ljuset. Och som VisualDarkness sa; vad har du för lampor och var har du köpt dem?

Helst skulle jag bygga med Cree-dioder (http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=816) men då måste man köpa drivare och linser och allt möjligt som jag inte kan något om. Kanske behövs det kylning då också. Finns det ingen som kan svara på om de dioderna som jag länkade till i första inlägget kan hålla liv i några växter?
#13 - 13 januari 2011 21:40
Det är cree dioder från molectric jag har ;) dock gamla modellen som bara ger 145 lumen vid 700ma

sätter du 3 såna CREE XP-G och driver dom på 700ma så ska jag lova att det kommer växa så det knakar i ditt kar :)

3 såna och en drivare så kommer du undan med 600:- ink frakt :) du behöver några plåtbitar för att kyla dom och löda är bra att kunna (jag kan inte men klarade det ändå)

Här är en bild på hur jag gjorde:
#14 - 13 januari 2011 22:53
bong skrev:
Det är cree dioder från molectric jag har ;) dock gamla modellen som bara ger 145 lumen vid 700ma

sätter du 3 såna CREE XP-G och driver dom på 700ma så ska jag lova att det kommer växa så det knakar i ditt kar :)

3 såna och en drivare så kommer du undan med 600:- ink frakt :) du behöver några plåtbitar för att kyla dom och löda är bra att kunna (jag kan inte men klarade det ändå)

Här är en bild på hur jag gjorde:

Vackert kopplingsarbete där. :p
Men funktionell! :D
#15 - 13 januari 2011 23:05
Vackert kopplingsarbete där. :p

Men funktionell! :D

Hehe :) vill ju snabbt kunna byta en diod ifall olyckan skulle vara framme. Man krossar dom väldigt lätt, jag vet :(
#16 - 13 januari 2011 23:06
Aha, taskig läge...
Är de så känsliga alltså? Borde man inte ha en "skyddsram" runt varje då?
#18 - 14 januari 2011 08:55
Blåvita? Hur blir det i ett akvarium med fisk?
#19 - 14 januari 2011 13:20
Dre, här finns de i helvitt: http://cgi.ebay.com/White-5mm-LED-Aquarium-Grow-Light-Panel-12-14w-total-/220723517920?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33642599e0#ht_4034wt_1139

Jag funderade lite på en sån, men den är 30*30cm och det känns lite stort.

Bong- tack för bilden! Löda kan jag. Kanske ska jag våga mig på ett sånt bygge ändå, det kanske räcker med två dioder. Jag har öppet kar och gillar att kunna se vattenytan. Om man svetsar ihop två plåtvinklar som får skjuta ut över karet och sätter en diod under varje så kanske det räcker som kylning. Sen vore ju drömmen att kunna dimma också förstås...
#20 - 14 januari 2011 20:37
Sniff skrev:
Dre, här finns de i helvitt: http://cgi.ebay.com/White-5mm-LED-Aquarium-Grow-Light-Panel-12-14w-total-/220723517920?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33642599e0#ht_4034wt_1139

Jag funderade lite på en sån, men den är 30*30cm och det känns lite stort.

Bong- tack för bilden! Löda kan jag. Kanske ska jag våga mig på ett sånt bygge ändå, det kanske räcker med två dioder. Jag har öppet kar och gillar att kunna se vattenytan. Om man svetsar ihop två plåtvinklar som får skjuta ut över karet och sätter en diod under varje så kanske det räcker som kylning. Sen vore ju drömmen att kunna dimma också förstås...

Ja men det är bara att sätta igång :) prova med 2 dioder det räcker säkert. Bara att köpa en dimmbar drivare, dock mycket dyrare :p om man inte har turen som jag att de vanliga drivarna var slut o dom skickade en dimmbar för samma pris :D
#21 - 14 januari 2011 21:00
Oj, det var tur att du fick en dimmbar, det är ju en viss skillnad i pris. Egentligen skulle man ju vilja ha automatisk dimmning på morgon och kväll, men då måste man väl koppla till datorn.

Får se om jag ger mig på kopplandet. Jag kan löda på jobbet men är mammaledig nu, så det är ganska korta intervaller man har tid över att pyssla med akvariegrejer. Det var därför jag hoppades på dioderna i första inlägget, som är plug-and-play...
#22 - 14 januari 2011 21:05
Man kan ju ha en duktig kompis som fixar ett programerat kretskort som styrning om man har tur. :p
#23 - 14 januari 2011 22:31
Sniff skrev:
Oj, det var tur att du fick en dimmbar, det är ju en viss skillnad i pris. Egentligen skulle man ju vilja ha automatisk dimmning på morgon och kväll, men då måste man väl koppla till datorn.

Får se om jag ger mig på kopplandet. Jag kan löda på jobbet men är mammaledig nu, så det är ganska korta intervaller man har tid över att pyssla med akvariegrejer. Det var därför jag hoppades på dioderna i första inlägget, som är plug-and-play...

Ja jag klagade inte :D Det tar inte många minuter att fixa ihop, det löser du medans den han/hon tar en tupplur :) Tror de första dioderna du länkade till är för klena tyvärr.
#24 - 15 januari 2011 19:52
Ja, det får bli Cree. Och det är ju alltid roligt att bygga saker. Det är bäst att lillplutten börjar lära sig också, hon är ändå fem månader nu, då är det dags att börja med elektronikfinliret tycker jag! Det enda som känns meckigt är att man rekommenderas kylflänsar till om man ska köra över 350mA, men det finns ju att köpa till på samma ställe.

Sen är det väl bara att börja programmera också så man kan fixa automatisk dimmning...
#25 - 15 januari 2011 20:14
Sniff skrev:
Ja, det får bli Cree. Och det är ju alltid roligt att bygga saker. Det är bäst att lillplutten börjar lära sig också, hon är ändå fem månader nu, då är det dags att börja med elektronikfinliret tycker jag! Det enda som känns meckigt är att man rekommenderas kylflänsar till om man ska köra över 350mA, men det finns ju att köpa till på samma ställe.

Sen är det väl bara att börja programmera också så man kan fixa automatisk dimmning...

Haha helt rätt att det ska börjas i tid! :) Min"lillplutt" fyller 11år den 31:e och jag har inte börjat lära henne än :p fast hon hjälper till att byta vatten nere på odlinen ibland så jag har ju iaf lärt henne något vettigt :D

Det räcker med små plåtbitar som kylning, jag har 100*80mm och det räcker till 700ma iaf :)

Se till och lägga upp bilder på bygget :)
#26 - 18 januari 2011 15:57
Oj, det var en stor lillplutt, då kan man ju börja dra nytta av barnarbete...

Får se hur det blir med byggandet, har ett nytt LED-förslag nu: http://www.xenonkungen.com/se/art/led-worklight-sm912-24w.php

Vad tror ni om det?
#27 - 18 januari 2011 20:11
Sniff skrev:
Oj, det var en stor lillplutt, då kan man ju börja dra nytta av barnarbete...

Får se hur det blir med byggandet, har ett nytt LED-förslag nu: http://www.xenonkungen.com/se/art/led-worklight-sm912-24w.php

Vad tror ni om det?

Den lampan lär det glöda gott i :D det kostar ju inte så mycket mer att köpa den :)

Annons