LED Arbetsljus till akvarie

#1 - 24 mars 2010 05:35
http://www.xenonkungen.com/se/art/led-worklight-6.php

Jag funderar på att skaffa två av ovanstående då jag vill se hur ljuset fungerar i ett akvarie, men jag tror jag behöver lite hjälp, jag har förstått att jag behöver en transformator, men hur många Ampere måste den vara på och hur fan kopplar man etc.

Har vi några elektriker här?

//Marcus
#2 - 24 mars 2010 06:08
En 12v strömadapter på minst 1,5A mer gör inget. Sedan bara koppla plus på plus och minus på minus.
#3 - 24 mars 2010 06:19
asnajs ju.. ska ta och leta upp det och prova, sen får man ju se vad växterna tycker om det :P Men lär bli ljust och fint i karet iaf.
#4 - 24 mars 2010 06:22
Jag har köpt en LED list som jag ska ha i mitt räkkar. Får se hur det lyser :)
#5 - 24 mars 2010 06:26
den arbetsbelysningen jag hittade var ju lyckligtvis färdiga powerledramper vilket borde innebära ordentligt med kräm :)
#6 - 24 mars 2010 06:41
#7 - 24 mars 2010 06:45
6 watt är inte mycket. LED är något mindre energieffektivt (ljus per energi) än lysrör, dvs du får totalt sett lite mindre än en tredjedel så mycket ljus som du får av ett 18 watts lysrör.

Vill du inte vill ha ljust i akvariet men vill ha en kompakt belysning som knappt drar nån ström och håller i 10 år, då funkar antagligen den där. Vill du ha starkt ljus är nog nånting typ http://www.jula.se/search-result/?q=ARBETSBELYSNING%20IP54%203X24%20W
eller
http://www.jula.se/search-result/?q=METALLHALOGENSTR%C3%85LKASTARE%2070%20W%20IP44
bättre.
#8 - 24 mars 2010 08:01
[QUOTE=Marnat;1397636]http://www.xenonkungen.com/se/art/led-worklight-6.php

Jag funderar på att skaffa två av ovanstående då jag vill se hur ljuset fungerar i ett akvarie, men jag tror jag behöver lite hjälp, jag har förstått att jag behöver en transformator, men hur många Ampere måste den vara på och hur fan kopplar man etc.

Har vi några elektriker här?

//Marcus[/QUOTE]

Är inte elektriker men har led som ett stort intresse. Jag antar att den är klar för 12v och då ska det räcka med en switchad trafo på 12 och 1,5A. Men jag tycker du borde dra iväg en fråga till dom, då får du ett korekt svar på hur du ska gå till väga.
Annars kan jag tippsa om molectric.se dom har massor i led-väg, även upplyst.se.
Molectric har powerleds för 29kr/st och en driver på det så har du 12st powerleds som du kan sätta i rad och få ett mer jämt ljusflöde för runt 600kr. Den går inte att dimma med dom billigaste drivers men lägg någon hundring till så går det.. Plus att du får en "custom made light"...
Dom är kanske lite svaga som någon skrev. Men det finns mycket starkare (dyrare) powerleds också..
#9 - 24 mars 2010 10:19
bra powerled likt man har i ficklampor är på 3W styck, skulle nog tro du lär få ganska kasst ljus från den lampan tyvärr.
Annars behöver du inte alls en trafo på 1,5A som vissa skriver, strömförbrukningen är 7,5w enligt länken och man räknar enligt dom formler du kan hitta här tex

http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/formler/

detta ger 7,5/12=0,625A så du behöver en trafo på minst 625mA.
En elektriker har väl behörighet att jobba med starkström så det kan jag inte kalla mig men har en utbildning på finelektronik ;)
#10 - 24 mars 2010 10:24
han ville ju ha två lampor så då landar han ju på 1250mA så då borde ju en på minst 1.5A behövas, visst?
#11 - 24 mars 2010 11:23
1W powerleds är med andra ord inte alls så starka med andra ord? Jaja, får väl kolla vidare i såddana fall.
#12 - 24 mars 2010 11:30
[QUOTE=bjornsson;1397729]han ville ju ha två lampor så då landar han ju på 1250mA så då borde ju en på minst 1.5A behövas, visst?[/QUOTE]

missade att han villa ha 2st men visst då behövs en på minst 1,25A, den behöver absolut inte vara på 1,5A för detta utan just 1,25A, led funkar generellt bäst med en så exakt drivning som möjligt, denna tror jag dock har en regleringskrets för detta då den är avsedd för en bil som ofta sällan har 12volt utan mera pendlar mellan 11-13,8v lite efter skick på batteri andra förbrukare mm.
#13 - 24 mars 2010 11:32
[QUOTE=Marnat;1397751]1W powerleds är med andra ord inte alls så starka med andra ord? Jaja, får väl kolla vidare i såddana fall.[/QUOTE]

brukar finnas lösa powerled med reflektor att köpa så det är inte omöjligt att knåpa ihop en egen belysning om bygglusten finns.
Min ficklampa har iaf en 3W led men det finns nog starkare skulle jag tro ;)
#14 - 24 mars 2010 11:35
http://www.ledbutiken.se/?artnr=170002

30W led färdig att hänga över karet?
#15 - 24 mars 2010 13:26
[QUOTE=Fuzzop;1397754]missade att han villa ha 2st men visst då behövs en på minst 1,25A, den behöver absolut inte vara på 1,5A för detta utan just 1,25A, led funkar generellt bäst med en så exakt drivning som möjligt, denna tror jag dock har en regleringskrets för detta då den är avsedd för en bil som ofta sällan har 12volt utan mera pendlar mellan 11-13,8v lite efter skick på batteri andra förbrukare mm.[/QUOTE]

Om du har en på tex 10Amp spelar ju ingen roll, lampan tar ju det den behöver, utan volten som är mer krävande på att ligga stilla på 12v men som du säger så lär det ju finnas någon sorts regulator som gör att den klarar av spänningsfall och toppar.
#16 - 24 mars 2010 13:56
[QUOTE=bjornsson;1397787]Om du har en på tex 10Amp spelar ju ingen roll, lampan tar ju det den behöver, utan volten som är mer krävande på att ligga stilla på 12v men som du säger så lär det ju finnas någon sorts regulator som gör att den klarar av spänningsfall och toppar.[/QUOTE]

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lysdioden/

läs den sidan är du snäll, led funkar precis tvärt om så vitt jag förstår, strömmen är viktigare än spänningen för en vanlig lysdiod.
#17 - 24 mars 2010 15:13
Både strömen och spänningen är viktig till EN diod. Nu frågades det om en färdig produkt som (förhoppningsvis) är klar för att kopplas in på bilens batteri, med regulatorer och motstånd och hela fadderullan. Om man tar en trafo på 1,25 eller 1,5A är av stor betydelse, tar du för klen trafo så finns risken att den får jobba ihjäl sig. Prisskilnaden mellan en trafo på 1,25 och 1,5 är så liten så jag hade tagit en 1,5a.
Om det däremot krävs en driver, som till powerleds, då är det viktigt att strömen är exakt.
#18 - 24 mars 2010 21:01
Sant det handlade om en färdig produkt, och efter en extra titt på den sidan blev jag lite tveksam till hur seriös den är för den anger en förbrukning på 7,5w och 700mA.
Så kanske 1,4A är absolut minimum?
#19 - 24 mars 2010 21:54
du kommer inte få så mycket spridning på det där ljuset. samt få tråkgul färg på det
#20 - 24 mars 2010 22:07
[QUOTE=Marnat;1397751]1W powerleds är med andra ord inte alls så starka med andra ord? Jaja, får väl kolla vidare i såddana fall.[/QUOTE]

Jo dom jag har sett är rätt starka! tror jag har sett en "en wattare" på 65 lumen.
#21 - 24 mars 2010 22:50
[QUOTE=fesoj;1398002]Jo dom jag har sett är rätt starka! tror jag har sett en "en wattare" på 65 lumen.[/QUOTE]

och ett vanligt lysrör ligger på 1000lumen för 18w vilket ger en bra led ungefär samma effekt (per watt) som ett lysrör med en bra reflektor (bara marginellt bättre).
#22 - 25 mars 2010 07:57
[QUOTE=Fuzzop;1397968]Sant det handlade om en färdig produkt, och efter en extra titt på den sidan blev jag lite tveksam till hur seriös den är för den anger en förbrukning på 7,5w och 700mA.
Så kanske 1,4A är absolut minimum?[/QUOTE]

Varför den ligger på 700mA och 7,5w är inte så konstigt igentligen.
Det sitter 6st 1wattare som vardera ligger på ca 1-1,2watt st. varje powerled drar 350mA och dom sitter i serie om 3 som sedan är pararellkopplat så det behöver 700mA. Troligen sitter det en driver i så man behöver "bara" tillsätta lite power så lyser det...
Nu är jag dålig på att skriftligen förklara vad jag menar, men jag vet hur det funkar men får inte ut det...

Att rata dioder som ett alternativ tycker jag bara är dummt. Fördelarna är så många. Finns bara en nackdel och det är priset. Men vad experterna säger så kommer priserna att sjunka då produktionen sätter igång på allvar. Utvecklingen går så fruktansvärt fort innom led just nu.

Är på g att starta ett akvarium vad det lider. Kommer inte ha annat än led. Sen om det blir 6 eller 20 powerleds det återstår att se. Kommer även bygga egen växtbelysning, om det blir "vanliga" dioder eller powerleds får vi också se, allt handlar om labborering, kanske slutar med att jag ger upp och köper lysrör, men ska försöka få det att funka med leds först. Inga färdiga produkter utan bygga själv, de färdiga ger för dåligt ljus.
Sitt inte och vänta på mitt projekt, det kommer inte att dras igång förens slutet av sommaren, just nu har jag inte den tiden som krävs, inte pengarna heller för den delen. Våren kommer med stora kliv så akvariumet ligger långt ner på priolistan.
#23 - 25 mars 2010 08:09
[QUOTE=Bahuba;1398061]Varför den ligger på 700mA och 7,5w är inte så konstigt igentligen.
Det sitter 6st 1wattare som vardera ligger på ca 1-1,2watt st. varje powerled drar 350mA och dom sitter i serie om 3 som sedan är pararellkopplat så det behöver 700mA. Troligen sitter det en driver i så man behöver "bara" tillsätta lite power så lyser det...
Nu är jag dålig på att skriftligen förklara vad jag menar, men jag vet hur det funkar men får inte ut det...

Att rata dioder som ett alternativ tycker jag bara är dummt. Fördelarna är så många. Finns bara en nackdel och det är priset. Men vad experterna säger så kommer priserna att sjunka då produktionen sätter igång på allvar. Utvecklingen går så fruktansvärt fort innom led just nu.

Är på g att starta ett akvarium vad det lider. Kommer inte ha annat än led. Sen om det blir 6 eller 20 powerleds det återstår att se. Kommer även bygga egen växtbelysning, om det blir "vanliga" dioder eller powerleds får vi också se, allt handlar om labborering, kanske slutar med att jag ger upp och köper lysrör, men ska försöka få det att funka med leds först. Inga färdiga produkter utan bygga själv, de färdiga ger för dåligt ljus.
Sitt inte och vänta på mitt projekt, det kommer inte att dras igång förens slutet av sommaren, just nu har jag inte den tiden som krävs, inte pengarna heller för den delen. Våren kommer med stora kliv så akvariumet ligger långt ner på priolistan.[/QUOTE]

Det låter helt klart som att jag kommer följa det projektet den dag helvetet fryser till is och du kommer igång.

Jag har själv kollat en hel del på de powerleds som molectric handhåller och jag är verkligt sugen på att bygga en egenhändigt komponerad ramp bestående av vita, röda och blå dioder för att på om möjligt bästa vis ge växterna maximalt utnyttjat ljus så att säga.

Problemet för mig är dock inte ekonomin utan det tekniska kunnandet, jag är inte sugen på att lägga ner 3 tusen spänn på något jag kan förstöra med mitt eget knåpande ;)
#24 - 25 mars 2010 08:25
[QUOTE=Fuzzop;1398014]och ett vanligt lysrör ligger på 1000lumen för 18w vilket ger en bra led ungefär samma effekt (per watt) som ett lysrör med en bra reflektor (bara marginellt bättre).[/QUOTE]

Molectric säljer en super ledstrip som levererar 800 (varmvit)-1000 (kallvit) lumen/meter och drar 16w/meter. http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=710
Fördelar är blandannat brinntid på 100 000h (50 000 garanterat) den är 10mm bred och 2,5mm hög! 120graders spridning. ljuset.
Nackdelen är enbart priset. Men man får vad man betalar för.

En annan fördel med dioder är att när man dimmar dioder så behålls färgtemperaturen men det är intensiteten som minskar. Till skilnad från glödlampor och halogen där både färgtemperatur och intensitet sjunker, dom blir gulare och nästan orangea.
#25 - 25 mars 2010 08:38
[QUOTE=Marnat;1398065]Det låter helt klart som att jag kommer följa det projektet den dag helvetet fryser till is och du kommer igång.

Jag har själv kollat en hel del på de powerleds som molectric handhåller och jag är verkligt sugen på att bygga en egenhändigt komponerad ramp bestående av vita, röda och blå dioder för att på om möjligt bästa vis ge växterna maximalt utnyttjat ljus så att säga.

Problemet för mig är dock inte ekonomin utan det tekniska kunnandet, jag är inte sugen på att lägga ner 3 tusen spänn på något jag kan förstöra med mitt eget knåpande ;)[/QUOTE]

Fördelen med att pyssla med powerleds är att det inte behövs mer än ledsen, driver och lite kabel. Sen ska det kopplas i serie kolla denna http://www.upplyst.se/datablad/downlights_inkoppling.pdf
Nu visar den downlights men principen är samma för powerleds, plus till minus osv.
Vill du ha "vanliga" dioder som är 3-5mm så kopplas dom enligt detta http://www.upplyst.se/info_pages.php?pages_id=5
personligen kör jag alltid serie. Mer ljus och drar mindre el än parallell. Det tråkiga är att sticker en diod så slocknar alla i den serien, men det har inte hänt mig än...
#26 - 25 mars 2010 08:42
Bahuba-ingen aning om jag förstår dig men om 700mA är den rätta angivelsen är 7,5W ett felaktigt sätt att ange förbrukningingen och den korrekta borde vara 8,4W vid 12v?
Håller med om att led har en massa fördelar och ska jag va ärlig är inte priset den största nackdelen i mina ögon utan ljusspektrat då det inte blir riktigt lika bra färger för växterna som ett lysrör, däremot för dom som bara vill ha enklare växter eller inga alls ser jag led som ett riktigt bra alternativ, möjligen att vissa fiskar kan se lite bleka ut om man inte blandar led med rätt färger tillsammans.
#27 - 25 mars 2010 14:56
Ska ni börja lägga ut såna summor finns det färdiga system att köpa, t.ex.:
http://www.petsolutions.com/Marineland-LED-Aquarium-Lights+I47432990.aspx

Vet ingenting om hur bra de är.
#28 - 25 mars 2010 15:20
Här är två bra startpunkter för de som är intresserade av DIY Leds:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1718642

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=186982

Annons