Lecakulor som filtermaterial

#1 - 3 januari 2006 18:14
Fungerar det??lecakulor är mycket billiga,samt bör innehålla en stor inre yta då de är porösa,någon som provat?

lennart
#2 - 3 januari 2006 18:24
[QUOTE=lennart wiklund]Fungerar det??lecakulor är mycket billiga,samt bör innehålla en stor inre yta då de är porösa,någon som provat?

lennart[/QUOTE]

Om jag inte minns fel så tror jag det var "gosatta" som hade lecakulor i sitt fluval ytterfilter. Och det skulle funka bra.
#3 - 3 januari 2006 18:33
[quote=lennart wiklund]Fungerar det??lecakulor är mycket billiga,samt bör innehålla en stor inre yta då de är porösa,någon som provat?

lennart[/quote]
har ett egenbygt ytterfilter, enbart med leca+bioboller. Ca 100 l funkar bra
mvh janne
#4 - 3 januari 2006 20:22
Lecakulor fungerar enligt upgifter inte helt illa, även om de inte är optimala. nakdelen är "skalet" på dem, då det är lite för tätt, det gör ingen nytta att de är porösa, om de sen inte släpper igenom vattnet i någon betydande mängd. då blir de bara flytande utfyllnad. Grovkrossade lekakulor av större storlekar, borde fungera lika bra som grovkrossad lavasten.

B!
#5 - 3 januari 2006 21:59
mest läst negativa kommentarer om lecakulor som filtermaterial men kan ju prova å söka.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 januari 2006 22:04
Har testar både lecakulor och lavasten (liknande konsistens fast något bättre) i ett stort (flera hundra) akvarier under några år och testet utföll inte med belåtenhet. Som Mr B skriver så är porerna för små och täpps igen ganska snabbt - så för mig var det en välsingnelse när filtermattorna kom och man kunde slänga det gamla filtermaterialet på tippen.

Annons