Lecablock som bänk?

#1 - 30 mars 2006 12:06
Hej! Tänkte införskaffa några lecablock som "bänk" för mitt 98 literskar. Hur gör ni med dem, slipar ni dem något innan ni ställer upp dem så de blir jämna å fina eller brukar de vara bra från början. Tror ni de går bra att spraya dem svarta innan så det blir lite snyggare?
hade såklart tänkt att ha en tjock spånskiva mellan karet och stenarna, för annars blir det ju knasigt.

Eller är det kanske någon som har ett annat tips på en bänk-lösning som går snabbt att fixa. har nämligen inte tålamodet att snickra ihop en just nu elelr pengarna att köpa en ny bänk som kostar ca 1000:-.
#2 - 30 mars 2006 12:31
bygde min i frigolit
skulle köpa leca men blev så mycket så skulle bli 2 vänder med bilen

frigolit tål 3ton/m2
#3 - 30 mars 2006 12:59
Blir det verkligen stabilt med frigolit? Det tål säkerligen trycket, men det känns inte så jättestabilt i sidled? Beroende på hur tjockt du lagt det förvisso.
Men lecablock tror jag nog är ett bättre alternativ (förrutom i transportsynpunkt då ;)). Personligen gillar jag det lite råare utseendet, jag gjorde ingenting med mina block. Slipade visserligen i toppen och botten på dem så det skulle bli plant, men på kanterna gjorde jag ingetning. Det går dock att måla det om så önskas.
#4 - 30 mars 2006 13:00
Spånskiva är jag lite skeptisk till f.ö.
Mycket möjligt att det funkar, men då spånskivor inte mår så bra av fukt så vill jag inte ha det till en akvariebänk ;). Jag valde bänkskivor i ek till min bänk. Det blir även mycket snyggare! Fast det kostar ju lite mer å andra sidan..
#5 - 30 mars 2006 13:03
MDF är bra som skiva. Bara man målar den först så blir det stabilt å inte är det lika dyrt som ek.
#6 - 30 mars 2006 13:04
det är stabilt som attans

Håller med Y0da spånskiva bör du inte använda då vattenstäng löser upp den efter ett tag.
Bätre o köpa en vattenbeständig MDF skiva eller liknande tänk på o ha en på golvet också för o skydda det
Bilagor:
#7 - 30 mars 2006 13:13
Okej..min lilla fråga är vad är MDF?
Hade tänkt att måla spånskivan med lackfärg, då tål den väl lite mer vattenstänk iaf?
#8 - 31 mars 2006 07:32
spånskiva går alldeles utmärkt om den målas med vattentålig färg.
finns även speciella spånskivor som används för golv som tål vikt mycket bra.

borde gå rätt bra och måla lekablock men räkna med att det kan gå åt en del färg.

en skiva mot golvet är inte heller fel som skydd.
#9 - 31 mars 2006 07:37
Om man inte vill ha en skiva under lecablocken (av estetiska skäl?!) så kan man fästa en bit gummimatta under blocken.
Om man har parkettgolv så tror jag faktiskt att det är en bättre lösning. Har man en skiva så måste man ju ändå ha något skydd mellan skivan och golvet, det gör en liten glipa mellan golv och skivan där vatten kan tränga in. Eftersom det ska stå ett akvarium på bänken så lär det ju bli en del vatten på golvet emellanåt (eller är det bara jag som är extremt slabbig? ;)). Har man istället gummimatta under blocken så bör det inte tränga in så mycket vatten där (tror jag?).
#10 - 31 mars 2006 08:25
[quote=y0da] (eller är det bara jag som är extremt slabbig? ;))[/quote]

man ska inte bada i akvariet när man grejar :p

de kan förvisso komma in vatten men tror inte det spelar nån större roll om man inte är väldigt "blöt" av sej.

har ju mitt akvarie på vanlig spånskivemöbel och är ett reklamblad mellan bänk och akvarie och det pappret är snustorrt så där samlas inget vatten trots att de blir rätt blöt när ja är i farten.
#11 - 31 mars 2006 08:30
Klart man ska bada i det! Det är kul att simma omkring bland fiskarna och göra dem lite sällskap :)

Har man parkettgolv så spelar det väl roll eftersom det lätt blir fläckar på dem.
När jag slammsög en gång så missade jag att spannen var full så det rann över en del på golvet. Som tur var fick jag syn på det i tid så jag hann slänga fram en handduk så det inte rann in under möbeln. Hade det gjort det så hade jag med största sannorlikhet haft en vattenfläck i form av en rektangel där ;)
#12 - 31 mars 2006 10:03
Okej, men det där med gummimatta lät ju väldigt bra faktiskt, ska slära fram blocken någon dag, slipan dem och köpa gummimatta och spånskiva som jag tänker måla. det kommer nog bli super:D tack för all hjälp!
#13 - 31 mars 2006 10:06
Ingen orsak! :)
Posta gärna en bild när du är klar. Kul att se hur objekten ser ut :)
#14 - 31 mars 2006 10:37
okej..ska bara bli goldmedlem först:) sen ska jag posat som aldrig förr;)
#15 - 31 mars 2006 11:06
fins ju golvskydd på ikea man kan köpa annars
sådan man har under kontrorsstolar genomskinliga o syns inte så mycet
#16 - 31 mars 2006 11:15
Fast där har du väl samma problem som med en skiva, dvs att fukt kommer in under en sådan. Med gummi borde det vara tätt..
#17 - 31 mars 2006 11:20
jag tänker göra på Yodas förslag om gummi, eller snarare sånt där "liggunderlagsliknande" som man köper på akvarielagret och har under akvariet. skär man till exakta bitar så borde det bli perfekt:)

Annons