Lda33

#1 - 21 februari 2007 12:14
köpte 2 st små exemplar utav denna mal igår, akvarielagret i bromma! har hört att dom ska vara känsliga vid transporter osv.. försökte ge dom lite mat idag men dom vågade sig inte fram :( i övrigt ser dom ut att må bra.. är det något speciellt jag bör tänka på?

/Mvh Oscar
#2 - 21 februari 2007 19:25
Tror inte du behöver oroa dig för någe, verkar som alla Snowballs är rädda o skygga, en del ser inte ens sina på flera månader, dom är bara där.. Iofs så är min framme ganska ofta o äter när det är mat o så !! Men vänta nån mer dag så ska du se att dom vågar sig fram när det är matdags ...
#3 - 22 februari 2007 17:19
ne kanske sant, dom verkar må bra hitills.. men dom andas VÄLDIGT snabbt vet dock inte om det är normalt för baryancistrus.. magen ser LITE insjuken ut också men tror inte det ska va någon fara :)
#4 - 22 februari 2007 17:33
Som alla fiskar är malar känsliga för transport.
Kallt vatten osv...

Det viktigaste är att koppa in malar under lång tid, helst 3-5timmar.

Är magen insjunken har den inte fått mat på länge eller inte mår så bra.
Så ge den bra förutsättningar såsom bra med mat och bra vatten så ska den nog piggna till:)

Lycka till.

//Calle
#5 - 23 februari 2007 14:34
dom ser fortfarande ut att andas snabbt :/ vattentemp 26-27 grader.. körde ett 30%igt byte nyss!
#6 - 24 februari 2007 13:08
äter/andas LDA33 (snowballs) snabbare än tex ancistrus normalt sett?
#7 - 24 februari 2007 16:47
mina ena LDA33:as stjärtfena har blivit spredig... vad kan det bero på?
#8 - 26 februari 2007 12:02
hitills så lever dom iaf! :) men tycker mig ana insjunken mage.. kan vara så att dom får för mycket konkurens om maten av mina övriga fiskar.. vet inte riktigt heller vad jag ska mata dom med för att dom ska komma fram o äta :(
#9 - 26 februari 2007 12:15
woodo, ta ut dem ur stora karet, de behöver vård. en del malar är i riktigt dåligt skick då man köpt dem. man ska helst ha dem i ett litet kar för sig, där man matar dem tills de blir pigga och ser lite friskare ut.

testa dig fram med maten, gurka, ärtor mm, det finns ju ganska många trådar här om matning. alltså i detta forum.
#10 - 26 februari 2007 12:16
Gurka,zukini lr hur de stavas,broccoli,ärtor,algtabletter m.m

vet inte om detta gäller alla malar, men alla mina är ganska förtjusta i det. förutom min L114 då som är köttätare.
#11 - 26 februari 2007 12:23
alltså dom ser pigga ut men dom är inte det minsta skygga.. som alla säger att dom ska va. beror det på för dåliga gömställen eller något helt annat?
#12 - 26 februari 2007 12:26
woodo de ska ju självklart ha många gömställen. i form av grottor eller trärötter. eller så är de inte skygga av sig. en del exemplar är inte skygga fastän det i artsbeskrivningen står att de ska vara det. man kan alltså ha tur ibland :)

läs på foder forumet angående tråden du öppnade. la in ganska bra råd där angående matningen
#13 - 26 februari 2007 12:27
oki.. alltså dom har ju gömställen, har 4 ganska stora rötter i, 1 grotta, 2 keramikrör, 1 ihålig sten o en hel del växter!
#14 - 26 februari 2007 12:30
woodo då är det lungt. då känner de sig alltså trygga i ditt kar. :)

( föresten jag skaffade mig en 14cm's praktbotia förr igår, skit cool :D )
#15 - 26 februari 2007 12:36
mjo kan vara så! :) coolt fan! det jag tänkte på är ifall dom skulle haft problem med att komma in i nya miljön borde inte det synts tidigare? dom har varit i en vecka nu.. köpte dom i sthlm så dom fick åka bil i 3 timmar då var dom typ helt genomskinliga.. men dom fick tillbaks färgen på någon minut! :) funderar på om jag ska flytta över dom eller inte.. isåfall räcker ett 35-40 liters kar i några veckor? tänkte ha en rot och 4-5 växter i isåfall.. samt ta vatten från stora karet!
#16 - 26 februari 2007 14:41
woodo ett 35-40 liters lär fungera utmärkt i 1-2 veckor BEROENDE på fiskens storlek så klart :) tycker du ska lägga in dem där o lyxa till det för dom. ge dom lite vård mm hehe, tycker de e skit kul, har 3st i ett 54Liters just nu, skit kul o ha ett mal kar där man sitter o enbart koncentrerar sig på malarna :)

ska ha mina i 54liters karet i 1-2 veckor till. mata dem ordentligt så de blir starka o friska, sen släpper jag ner dem i ett betydligt större kar jag snart ska köpa :)
#17 - 26 februari 2007 18:37
ska göra det tror jag :) dom är väll runt 5cm, max..

Annons