Ja, som jag skrev; information för att komma igång. Jag är en brödjunkie samt pasta junkie om något, dricker sällan saker med massa extra socker (Bravo Juice dricker jag i princip hela tiden). Vad jag har förstått så ska man ut med mycket av Carbs'n och in med mycket fett istället, korrekt?
Innan jag babblar på, tips för att komma igång. Vad ska man titta efter, hålla reda på? etc dom vanliga frågorna.
När jag började med LCHF så gick jag kort och gott efter devisen mindre än 5gram kolhydrater per 100 gram, dvs ät inget som har mer än 5gram/hekto kolhydrater. Sen när du börjar bli lite mer varm i kläderna så kan man börja experimentera lite mer, som det är nu så ska jag hoppa på zerocarb i runt en månad efter påsk, detta för att se om jag kan få ytterligare förbättring på min allergi.
en annan mycket bra länk som har med tankarna bakom kosten att göra är
www.kostdoktorn.se/mat
www.kostdoktorn.se/vetenskap
Nog för att jag inte har något emot olika dieter eller vad vi kallar det. Både jag och min framtida fru kan tänka oss att ändra om kosten. Men hur fungerar det med resten av familjen, dvs våra barn.
Kan tänka mig att eftersom de växer kräver de lite annan kost än vi vuxna.
I så fall, hur löser man de praktiskt? Lite jobbigt att äta med sina barn och de äter allt man är sugen på. Någon med den erfarenheten?
Låt mig säga som så här, jag och min fru började samtidigt och vi lät vår nu 2 åriga son gå över på LCHF när han var ungefär 16 månader.
Han hade riktigt grov astma och eksem som han ärvt efter mig tråkigt nog, 2 veckor efter neddragning av kolhydrater kunde vi sluta med daglig insmörjning med cortison. Han går upp normalt i vikt, enligt dagis är han en av de mest utvecklade på dagis, både i språk, ordförråd och logiskt tänkande, dock saknar han fortfarande tålamod :P
Poängen med LCHF som många missar är att allt du tar bort i form av kolhydrater måste kompenseras med en lika stor ökning av fett, då snackar jag nyttigt animaliskt fett, dvs smör och grädde, men även för de som tål det, kokosfett.
Alla grönsaker som växer ovan jord är okej att äta, håll er långt bort från frukt, som är sprängfull med fruktos. Undvik också lågfettmjölk och margarin.
Allt ni äter ska vara fullfettsvarianter. Dvs vispgrädde, riktigt smör, 3% eller mer fett i mjölken osv.