Layouttestar sökes

admin
Christian Alfredsson
#1 - 8 april 2009 18:41
Jag håller på att bygga om Zoopet och kommer ha en ny layout på första sidan samt vissa avdelningar. Vill gärna ha hjälp av Goldisar som gillar att testa hemsidor och vill komma men konstruktiv kritik.

Lagom grupp är 5 st frivillig som kan anmäla sig i tråden. Det kommer bli lite tyckade i april och som mest tyckade i början av maj.
#2 - 8 april 2009 18:44
Ställer gärna upp och tycker, har viss erfarenhet av det.
Mvh
Jonas
admin
Christian Alfredsson
#3 - 8 april 2009 18:45
Välkommen. Skicka gärna ett brev till [email]christian@zoopet.com[/email] så lägger jag med dig i min mailgrupp.

Testgrupp
JonasN

4 platser kvar
#4 - 8 april 2009 18:57
Jag é på.
admin
Christian Alfredsson
#5 - 8 april 2009 19:07
Samma där. Maila mig

Testgrupp
JonasN
Radioaktiva Räkor

3 platser kvar
#6 - 8 april 2009 19:15
Du har mail:)!
admin
Christian Alfredsson
#7 - 8 april 2009 19:26
Testgrupp
JonasN
Radioaktiva Räkor
Ansjo

2 platser kvar
#8 - 8 april 2009 19:44
Jag är gärna med och testar!
admin
Christian Alfredsson
#9 - 9 april 2009 08:42
Testgrupp
JonasN
Radioaktiva Räkor
Ansjo
Dahlberg

1 platser kvar
#10 - 12 april 2009 14:41
admin skrev:
Testgrupp

JonasN

Radioaktiva Räkor

Ansjo

Dahlberg

1 platser kvar

Den platsen kan jag ta

MVH Lasse
#11 - 12 april 2009 15:37
Skulle du behöva nån mer så kan jag oxå va me och tycka lite ;)
admin
Christian Alfredsson
#12 - 12 april 2009 19:48
Testgrupp
JonasN
Radioaktiva Räkor
Ansjo
Dahlberg
Lasse
DRD

Tack för att ni har anmält er. Kommer med instruktioner per mail så fort jag börjar bli klar. Idag gjorde jag artikelmenyn.
admin
Christian Alfredsson
#13 - 13 april 2009 07:03
Testgrupp
JonasN
Radioaktiva Räkor
Ansjo
Dahlberg
Lasse
DRD
c90368
admin
Christian Alfredsson
#14 - 13 april 2009 07:05
Här kommer första saken att tänka igenom. På första sidan har jag ett antal block. Finns det något block som saknas och som du skulle vilja använda?

Block som finns idag på nya sidan:
Senaste bloggarna
Annonsbörsen
Artbeskrivning
Populäraste fisken
Artiklar
Akvariet
Medlemsbilder
Kommentarer (på artbeskrivningar)
#15 - 13 april 2009 07:11
Forum, annars så blir det lätt att många struntar i 1:a sidan. Senast inlagda ämnen.
admin
Christian Alfredsson
#16 - 13 april 2009 07:17
Hur ska den listan se ut? Senaste ämne med nytt inlägg i? När man klickar kommer man längst bak i tråden?
#17 - 13 april 2009 08:25
Fontstorleken är nog bättre att den är som resten ,dvs 10.
Tycker det är för litet med strl 8 som i artiklarkolumnen.

Men framsidan är inge kul som den är just för stunden Christian.
Då föredrar jag dagens.
#18 - 13 april 2009 08:25
admin skrev:
Hur ska den listan se ut? Senaste ämne med nytt inlägg i? När man klickar kommer man längst bak i tråden?

Det tycker jag är en utmärkt idé :)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 13 april 2009 08:58
admin skrev:

Eller till det senast nya inlägg som tillkommit sedan man senast läste i tråden (så funkar det i en del forum har jag sett)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 13 april 2009 08:59
Guy Palm skrev:
Forum, annars så blir det lätt att många struntar i 1:a sidan. Senast inlagda ämnen.

Är det verkligen så att folk IDAG kollar "Senaste foruminlägg" på FÖRSTA SIDAN. Så var det förr - det vet jag, men är det verkligen så idag?
#21 - 13 april 2009 09:03
Det är ju så att när man idag klickar på ett ämne i den rutan så hamnar man på första inlägget i tråden.
Det suger lite tycker jag, skulle vara mycket bättre att hamna på sista inlägget.
#22 - 13 april 2009 09:11
För en gång skull håller jag med drd :)
#23 - 13 april 2009 09:15
admin skrev:

Forum
Inlägg sedan förra besöket
Sök i forum

Är det verkligen så att folk IDAG kollar "Senaste foruminlägg" på FÖRSTA SIDAN. Så var det förr - det vet jag, men är det verkligen så idag?

Jag använder alltid "inlägg sedan förra besöket".

Kommer det att vara så att det sparas vilka moduler man har valt att ha framme från gång till gång? Skulle det inte gå att möblera om modulerna som igoogle eller likn?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 13 april 2009 09:20
DAHLBERG skrev:
Forum

Jag använder alltid "inlägg sedan förra besöket".

Ja det gör jag också, men det är väl inte "inlägg sedan förra besöket" som vi pratar om utan "Senaste inläggen i forumet" en bit ner i högerspalten på första sidan.
#25 - 13 april 2009 09:22

Jag använder den funktionen ofta!

Varför inte ha

+ Forum
[INDENT]+ Akvariet
[INDENT]- Senaste ämne
[/INDENT]+ Fiskar och andra vattendjur
[INDENT]- osv....
[/INDENT][/INDENT]+ Allmänna frågor
+ Andra husdjur
#26 - 13 april 2009 09:24
Gällande fontstorlek, den som används till artikeln-plopparn är lagom, dom andra är för stora och tar för sig alltför mycket.

//C
#27 - 13 april 2009 09:26
Font och storlek på font är bra. Drar blicken till sig och är lättläst.

Inloggning bör nog ligga längst upp till höger, det är det vanligaste stället att hitta den på. I den ruta ska det nog även finnas en länk till "vad är zoopet" osv.
#28 - 13 april 2009 12:22
Jag hoppar alltid över första sidan av nån anledning och missar allt roligt :P

Nåt som jag tycker är lite trist är detta med gissa fisken tävlingen, jag har gissat massor med gånger men aldrig fått reda på om jag gissat rätt.

Antar att det är nån forum tråd om vilken fisk som var rätt och så? Men jag tycker det borde vara en egen liten del istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 13 april 2009 12:36
Markus1984 skrev:
Nåt som jag tycker är lite trist är detta med gissa fisken tävlingen, jag har gissat massor med gånger men aldrig fått reda på om jag gissat rätt.

Antar att det är nån forum tråd om vilken fisk som var rätt och så? Men jag tycker det borde vara en egen liten del istället.

I regel så anges i regel svaret i tråden där vinnaren gratuleras.
I övrigt så anges ALLTID svaret under Tävlingar > Vinnare
admin
Christian Alfredsson
#30 - 13 april 2009 15:10
Väntar in fler röster på just fonten. Just nu står det 1 - 1.

Själv lutar jag åt att göra den mindre.
#31 - 13 april 2009 16:09
admin skrev:
Väntar in fler röster på just fonten. Just nu står det 1 - 1.

Själv lutar jag åt att göra den mindre.

Snäppet mindre.
#32 - 13 april 2009 18:18
drd skrev:
Fontstorleken är nog bättre att den är som resten ,dvs 10.

Tycker det är för litet med strl 8 som i artiklarkolumnen.

Men framsidan är inge kul som den är just för stunden Christian.

Då föredrar jag dagens.

Då har drd ytterligare en röst, jag håller helt och hållet med på bägge inläggen:). Men det är alltid en början...
admin
Christian Alfredsson
#33 - 13 april 2009 19:00
Framsidan är inte klar. Det är bara högerdelen som jag påstår är klar.
admin
Christian Alfredsson
#34 - 13 april 2009 19:01
Man kan ju dela den i spalter som vi har den. Dvs modulrad, nyhetsrad, modulrad.
#35 - 14 april 2009 06:26
Funktionsmässigt tycker jag det är bra. Men som nämnts innan så vill även jag ha forum som en av modulerna.
Layoutmässigt så känns det inte riktigt klart. Nog för att expanderbara moduler är fiffigt så tycker jag inte att man skall använda dem för allt.
Passar utmärkt för:
-Senaste blogg
-Annonsbörs
-"nya" Artbeskrivningar
-Populäraste fisken

Själv skulle jag föredra 8pt fontt för infon i modulerna.
#36 - 14 april 2009 07:16
Funktionsmässigt tycker jag det är bra. Men som nämnts innan så vill även jag ha forum som en av modulerna.
Layoutmässigt så känns det inte riktigt klart. Nog för att expanderbara moduler är fiffigt så tycker jag inte att man skall använda dem för allt.
Passar utmärkt för:
-Senaste blogg
-Annonsbörs
-"nya" Artbeskrivningar
-Populäraste fisken
-Akvariet
-medlemsbilder

Artiklar/artbeskrivning funkar utmärkt med dropdown menyer (som tidigare).

Foruminlogg/Senaste inlägg skall helst vara en egen del av startsidan. Tydligt, för att minimera risken att någon besöker sidan utan att förstå att ett forum är kopplat till den.

Layoutmässigt så tycker jag att alla expanderbaramoduler skall ligga i samma kolumn, samt att det kunde smälta ihop lite bättre med framworket. Kanske grafiskt tydliggöra att rubriken som blivit expanderad hör till infon under. (se bild)
Har lite tidsbrist nu, men jag tänker mig lite ett treeview -objekt.

Jag skulle även föredra 8pt font för infon i modulerna.

Edit:
Annan kommentar är att radavståndet mellan modulrubrikerna skulle kunna halveras, samt att de små "hörnbilderna" kring varje rubrik ser märkliga ut.
Bilagor:
#37 - 14 april 2009 08:09
Provade sidan i både IE och chrome.

Det var internet explorer jag baserade mina kommentarer på, chrome ser betydligt bättre ut.
#38 - 14 april 2009 08:48
Eftersom det oftast är svårt att förklara precis hur man menar i ord, så bifogar jag ett eget draft.

Här har jag ändrat radanvstånd. Fontstorlek på modulrubriker. Fontfärg på modulrubriker. Samt ramat in det hela. Även flyttat rubrikerna nån cm till vänster.
admin
Christian Alfredsson
#39 - 14 april 2009 15:03
Internet explorer såg inte rolig ut. Jag testade med 7:an hos mig

Jag har nu lagt kolumner i 1+mitten+1 istället. Blir mer balans tycker jag. I höger kolumn ska allt man vill ha med hela tiden finnas. Ska dock skissa lite på JonasN's idéer.
admin
Christian Alfredsson
#40 - 14 april 2009 15:04
Jag tror du kan ha problem med att IE har cachat lite gammalt skräp. Rensa och ladda om.
#41 - 14 april 2009 19:50
Rensa cachen. Ingen skillnad för IE 6.0.2900.2180. (dvs ser så där ut som bilden jag länkade tidigare)
#42 - 15 april 2009 11:01
Om det ändå ska vara platshållare runt modulerna så tycker jag att dom ska ha rundade kanter som förut :) Annars ser det ju faktisk trevligt ut, kanske om sidan skulle bredda lite - ser lite trång ut.

//C
admin
Christian Alfredsson
#43 - 15 april 2009 11:09
Sida är 1000 pixlar bred istället för 768 som vi har här. På höger sida är det som förut, på vänster sida är det bakgrundsfärg.
#44 - 15 april 2009 11:19
Då röstar jag åt höger.

//C
#45 - 16 april 2009 19:50
En mycket bra funktion som finns på ett annat forum jag använder är att man kan få en lista på alla inlägg sedan man var inne sist och väljer man den vyn så får man inläggen presenterade med de nyasta överst.

Nu vet jag inte om jag ser i syne men det verkar som hela texten på första sidan har krympt :)

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 16 april 2009 20:08
Lasse skrev:
En mycket bra funktion som finns på ett annat forum jag använder är att man kan få en lista på alla inlägg sedan man var inne sist och väljer man den vyn så får man inläggen presenterade med de nyasta överst.

MVH Lasse

????
KLickar man på "Inlägg sedan förra besöket" så får man väl just detta eller?
#47 - 17 april 2009 05:44
Ja nu hittade jag det i "pull down" menyn över forumet. Den hade jag inte sett - kanske skall jag ha bättre glasögon eller att det finns en direktknapp på huvudsidan.

MVH Lasse
#48 - 17 april 2009 08:27
Jag gillar funktionen för artiklar starkt! Dvs. att modulramarna finns kvar så det är lätt att navigera till andra delar.
#49 - 17 april 2009 14:00
????

KLickar man på "Inlägg sedan förra besöket" så får man väl just detta eller?

Jag ser inget på nya designen iaf.

//C
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 17 april 2009 14:07
Jag ser inget på nya designen iaf.

//C

Kan ju bero på att varken rullgardinsmeny eller forum ännu inte är inlagda där;)
#51 - 17 april 2009 15:23
Funderade på en sak....

Ibland undrar man om det ska finnas två förstasidor!

En som är huvudmeny som man kommer till via zoopet.se

En andra som är undermeny, där vi som är regelbundna zoopet besökare hamnar via vår bokmärken.

Det är ju viktigt att första sidan på zoopet lockar in nya läsare och tydligt visar vad som finns.

Men vi andra har andra behov att snabbt kunna kolla av om det hänt något nytt och snabbt kunna navigera dit.

Att försöka kombinera dessa varianter kan vara svårt. Om den nya förstasidan "röstas" fram av oss regelbundna besökare kan den bli helt värdelös för den nya besökaren.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 17 april 2009 15:39
c90368 skrev:
Funderade på en sak....

Ibland undrar man om det ska finnas två förstasidor!

En som är huvudmeny som man kommer till via zoopet.se

En andra som är undermeny, där vi som är regelbundna zoopet besökare hamnar via vår bokmärken.

Det är ju viktigt att första sidan på zoopet lockar in nya läsare och tydligt visar vad som finns.

Men vi andra har andra behov att snabbt kunna kolla av om det hänt något nytt och snabbt kunna navigera dit.

Att försöka kombinera dessa varianter kan vara svårt. Om den nya förstasidan "röstas" fram av oss regelbundna besökare kan den bli helt värdelös för den nya besökaren.

Förstår inte riktigt vad du menar.

Zoopet har EN huvudsida och den har du alltid hittat på zoopet.com.

När vi skall göra större förändringar i designen etc så kör vi med en testsida, som har en annan adress. På denna testsida kan sedan olika "testpiloter" testa olika funktioner och i denna tråd ge förslag på ändringar av såväl innehåll som designen. Denna sida är dock ingen riktig sida utan bara ett tomt skal med en framsida. När sedan testandet är klart och allt är utprovat, så blir testsidan det nya zoopet och den kommer då att flyttas över till zoopet.com.

Vad gäller adressen till testsidan så användes inför detta test i början adressen zoopet.se, men eftersom uppenbarligen en del hade denna adress som huvudadress till zoopet, blev det en del komplikationer. Vi ändrade därför testadressen till en helt annan adress för att inga missförstånd skulle uppstå.

Så nu länkar såväl zoopet.se samt zoopet.com till det riktiga zoopet.
#53 - 17 april 2009 15:59
Förstår inte riktigt vad du menar.

Zoopet har EN huvudsida och den har du alltid hittat på zoopet.com.

När vi skall göra större förändringar i designen etc så kör vi med en testsida, som har en annan adress. På denna testsida kan sedan olika "testpiloter" testa olika funktioner och i denna tråd ge förslag på ändringar av såväl innehåll som designen. Denna sida är dock ingen riktig sida utan bara ett tomt skal med en framsida. När sedan testandet är klart och allt är utprovat, så blir testsidan det nya zoopet och den kommer då att flyttas över till zoopet.com.

Vad gäller adressen till testsidan så användes inför detta test i början adressen zoopet.se, men eftersom uppenbarligen en del hade denna adress som huvudadress till zoopet, blev det en del komplikationer. Vi ändrade därför testadressen till en helt annan adress för att inga missförstånd skulle uppstå.

Så nu länkar såväl zoopet.se samt zoopet.com till det riktiga zoopet.

Nu förklarade jag uppenbarligen dåligt vad jag hade i tankarna!

Jag menar att den sida som man kommer till via zoopet.se ska vara en sida som framförallt är inriktad på att presentera zoopet för den som kommer dit för första gången, eller som besöker zoopet väldigt sällan.

Det gäller ju att fånga in förstagångsbesökaren på 12 sekunder!

Om man gör en sådan första sida så har vi gamla veteraner förmodligen inte så jättestor nytta av den, så därför finns det en "andra sida" där det finns mer av funktioner typ, inlägg sen förra besöket, röstning av månadens bilder, senaste annonser, senaste blogginlägg mm.

Jag tror inte att en förstagångsbesökare har samma informationsbehov som en trogen zoopet läsare. Utan snarare har ett behov av att få veta vad är zoopet, vad finns det, tror att mycket fokus ska läggas på artbeskrivningar och eventuellt mer generella artiklar. En mer renodlad annons sida helt enkelt.

Men som jag skrev i början, det är en tanke boll jag kastar upp för att se hur den landar:)
#54 - 17 april 2009 16:12
c90368 skrev:
Nu förklarade jag uppenbarligen dåligt vad jag hade i tankarna!

Jag menar att den sida som man kommer till via zoopet.se ska vara en sida som framförallt är inriktad på att presentera zoopet för den som kommer dit för första gången, eller som besöker zoopet väldigt sällan.

Det gäller ju att fånga in förstagångsbesökaren på 12 sekunder!

Om man gör en sådan första sida så har vi gamla veteraner förmodligen inte så jättestor nytta av den, så därför finns det en "andra sida" där det finns mer av funktioner typ, inlägg sen förra besöket, röstning av månadens bilder, senaste annonser, senaste blogginlägg mm.

Jag tror inte att en förstagångsbesökare har samma informationsbehov som en trogen zoopet läsare. Utan snarare har ett behov av att få veta vad är zoopet, vad finns det, tror att mycket fokus ska läggas på artbeskrivningar och eventuellt mer generella artiklar. En mer renodlad annons sida helt enkelt.

Men som jag skrev i början, det är en tanke boll jag kastar upp för att se hur den landar:)

Låter som en bra idé! Om man flummar lite runt din idé. Jag tänkte att först kommer man till en sida som är lockande och förklarar vad zoopet är, lite små nyheter, lite fina bilder. Men efter man loggat in (kanske uppe till höger) kommer man till veteran-zoopet-sidan med senaste blogginlägg osv osv. Det lockar säkert nya medlemmar som vill se "the other side" :d
Forumet måste man nog komma åt även om man inte har login.
#55 - 17 april 2009 16:19
DAHLBERG skrev:
Låter som en bra idé! Om man flummar lite runt din idé. Jag tänkte att först kommer man till en sida som är lockande och förklarar vad zoopet är, lite små nyheter, lite fina bilder. Men efter man loggat in (kanske uppe till höger) kommer man till veteran-zoopet-sidan med senaste blogginlägg osv osv. Det lockar säkert nya medlemmar som vill se "the other side" :d

Forumet måste man nog komma åt även om man inte har login.

Ja, nu förde du tanke-bollen ett steg längre än jag tänkte, men det är det som är meningen med nya tankebanor!
admin
Christian Alfredsson
#56 - 17 april 2009 16:32
Jag kan visa olika delar på sidan beroende på om man är inloggad eller inte. Kanske kan det hjälpa?

Nu blir det en paus på ca 1 vecka i mitt funderande. Ett nytt Ciklidblad ska göras och då går all tid till det.
#57 - 17 april 2009 18:22
Kan ju bero på att varken rullgardinsmeny eller forum ännu inte är inlagda där;)

Var lite det jag misstänkte :)
#58 - 17 april 2009 19:02
admin skrev:
Jag kan visa olika delar på sidan beroende på om man är inloggad eller inte. Kanske kan det hjälpa?

Nu blir det en paus på ca 1 vecka i mitt funderande. Ett nytt Ciklidblad ska göras och då går all tid till det.

Ta den veckan på dig och fundera på saken!

Så lätt att man blir inlåst i ett tankemönster.

Ingår i mitt jobb att hitta nya och inte tänkta tankar, men det brukar behövas lite tid för dom att smälta in;)
admin
Christian Alfredsson
#59 - 1 maj 2009 06:56
Så nu är Ciklidbladet nästan klart. Blir en kanonnummer. Tänkte börja med detta igen. Börjar redan nu att stuva runt lite som jag vill ha det + att jag ska försöka fixa en senasteinlägg modul på första sidan (bara för jag själv gillar det)
admin
Christian Alfredsson
#60 - 1 maj 2009 07:16
Nu är en forummodul på plats.
admin
Christian Alfredsson
#61 - 1 maj 2009 19:56
Har nu flyttat över artiklar som saknas + fixat så bara artikelmenyboxen följer med i artikeldelen.
#62 - 2 maj 2009 23:27
Jag tog upp den nya och den nuvarande första sidan och tittade på dessa samtidigt.

Jag som gammal Zoopet medlem tilltalas helt klar av den nya sidan. Men om jag surfade in för första gången så skulle den vara grå och trist!

För förstagångsbesökaren är enligt mig den nuvarande bättre och det är väl för dem första sidan skall finnas?

Återigen, det går inte att tillgodose behovet för förstagångsbesökaren och den som går in på Zoopet flera gånger i veckan på samma sida!
admin
Christian Alfredsson
#63 - 3 maj 2009 06:02
Du har rätt om färger och analysen ny vs gammal

Jag ha samma adress men olika hemsidor beroende på om man är inloggad eller inte. Vad skulle en sida för en oinloggad (troligen ny) innehålla?

Jag gillar verkligen +- boxarna själv då den kommer ihåg vilka som är öppna så kan jag bara ha öppet det jag vill. Vissa saker vill jag inte ha info om.
#64 - 3 maj 2009 07:16
Det är perfekt om dessa boxar som man själv väljer ligger öppna, om man på nytt surfar in på Zoopet och är inloggad. På den nuvarande sidan finns en del som jag ser som lite oviktigt, men då kan var och en bygga "sin" första sida som den vill:).
Annars håller jag med Maths, den gamla förstasidan är fortfarande lite roligare med lite färgglada bilder osv...
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#65 - 3 maj 2009 07:22
Samma bilder finns här fast de ligger i boxarna. Kanske kan man fixa en "oboxad" första sida för oinloggade?
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#66 - 3 maj 2009 07:34
Är vi nöjda med den såsom inloggad?
#67 - 3 maj 2009 08:22
Används "kommentarer", "akvariet" och "populäraste fisken" såpass ofta så de bör ligga på första sidans boxar?
Kruxet blir om man har fler än en box öppen i varje sida försvinner de såpass långt ner att det blir svårare att läsa och man får skrolla ner förstasidan, men det kanske man får leva med;)?
Sedan tror jag en box med medlemsanmälan och Goldanmälan skulle funnits där så det blir lättare att hitta, samt att dessa boxa fick en lite gråare nyans.
#68 - 3 maj 2009 09:14
admin skrev:
Du har rätt om färger och analysen ny vs gammal

Jag ha samma adress men olika hemsidor beroende på om man är inloggad eller inte. Vad skulle en sida för en oinloggad (troligen ny) innehålla?

.

Ja det är svårt att veta!

Ett förslag är att surfa runt till de olika föreningar som har en länk till sin föreningssida här på Zoopet. Kan ge lite uppslag!

Själv tycker jag att denna sida är väldigt välkomnande, på något sätt jag inte kan förklara. http://www.vaaf.se
admin
Christian Alfredsson
#69 - 5 maj 2009 09:32
Nu har jag ändrat lite igen. Har flyttat in senaste artbeskrivningen och annonsbörsen från sidoblocken så att framsidan får mer färg och liv. Ni får fantisera att det är bilder i mitten.

Ska fortsätta med sidoblocken. Blir 4 på varje sida, ska se om jag hittar balans.
#70 - 5 maj 2009 13:26
Nu börjar det arta sig Christian, det är bara att fortsätta på den inslagna vägen:).
Kommer snabbknapparna som ligger på Zoopets nuvarande förstasidan under avataren att finnas kvar även på den nya framsidan?
admin
Christian Alfredsson
#71 - 5 maj 2009 14:14
Menar du menyn i det grå fältet? Idag ligger bara en liten där, jag lägger in nya grejor allt eftersom jag flyttar in dem.
#72 - 5 maj 2009 15:39
Jepp, det var dem jag menade:).
admin
Christian Alfredsson
#73 - 5 maj 2009 16:04
Jag la dit den så det inte missförstås nu. Tyvärr funkar inte länkarna än utan jag får ta avdelning för avdelning.
#74 - 6 maj 2009 10:50
Tycker också det börjar arta sig. Tar mig friheten att kommentera på en liten småsak.

Jag tycker rubriken det står: "Nedan listas de intressanta akvaristiska evenemang som är på gång.
[SIZE=2](Vill din förening ha med något evenemang - maila [/SIZE][EMAIL="kjell@zoopet.com"][SIZE=2][COLOR=#0000ff]kjell@zoopet.com[/COLOR][/SIZE][/EMAIL][SIZE=2])[/SIZE]
[SIZE=2](För att stoppa rullningen - dra in muspekaren i avdelningen" [/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Borde vara låst. Så att endast evenemangen rullar.[/SIZE]
admin
Christian Alfredsson
#75 - 6 maj 2009 14:56
Småsaken var en bra idé. Fixar det ikväll
admin
Christian Alfredsson
#76 - 6 maj 2009 18:32
Fixat med kalendern.

Har nu flyttat om kolumnerna lite och fått balans på sidan. Kolla in artiklarna så blir det harmoniskt med det vita på vänster sida + den skalar bra på datorer med mindre skärm
#77 - 6 maj 2009 19:08
Nu börjar ju det arta sig. Artikelsystemet ser helt ok ut. Störigt många kategorier bara, blir jobbigt om man sitter på pytteupplösning :)

//C
admin
Christian Alfredsson
#78 - 6 maj 2009 19:51
Det är lika många kategorier som vi har idag. Skillnaden är att det är mer samlat.
admin
Christian Alfredsson
#79 - 7 maj 2009 09:09
Sista chansen att gå in på http://www.zpet.se och tycka till. Man ska bara tycka om framsidan (INTE klicka på länkar)

Alla undersidor kommer vara sig lika. Stora skillnaden är artikelsektionen

Dessutom får man fantisera att det är små bilder på många ställen.
#80 - 7 maj 2009 09:39
OK, då kommer lite önskemål från min sida:).
Evenemangslistan skulle jag gärna se en ruta runt, så den inte flyter in i allt det övriga på sidan.
Sedan/eller kunde man kanske ha tex en ljust grå bakgrundsfärg på framsidan så den inte blir så vit, och på så sätt skulle nog de olika avdelningarna bli lite mer synliga och texten inte simma ut så mycket...om du förstår min bluddriga tankebana;)...
admin
Christian Alfredsson
#81 - 7 maj 2009 09:52
Då var den inramad. Har testat med gråa bakgrund och det blir inte så bra.
#82 - 7 maj 2009 10:50
Kommer "dropdown" menysystemet finnas som på gamla zoopet? Dvs. där man accessar artsök osv?

Inramningen runt evenemangslistan blev mkt bra. Men jag håller med Ansjo att det känns som det flyter ut lite för annonsbörs och senaste artbeskrivningarna, blir nästan lite väl stor kontrast mot de prydligt inrutade modulerna.

Hur blir det med grå rutor bakom dessa 2 kategorier? (skall testa själv också) Återkommer snart
admin
Christian Alfredsson
#83 - 7 maj 2009 10:59
Jag ska mecka iordning nyhet * 2 + artikel överst så invakta lite det kanske ändrar slutet.

Dropdownsystemet finns kvar men är en ny version, fast utseendet är likadant.
#84 - 7 maj 2009 11:06
Tänkte väl något så här. Vet inte riktigt om det känns 100% men själv tycker jag nog att det tarvas nån typ av inramning.

Med närmare eftertanke så blev det lite väl likt modulerna, kanske räcker med några streck som avgränsare.
admin
Christian Alfredsson
#85 - 7 maj 2009 11:24
Man kanske bara ska ha lite grått på sidorna såsom www.stockholm.se
admin
Christian Alfredsson
#86 - 7 maj 2009 11:52
Nu har jag ramat in lite mer där nere + ändrat om huvudnyheten.
admin
Christian Alfredsson
#87 - 7 maj 2009 13:37
Nu har vi fått en gråare bakgrund.
admin
Christian Alfredsson
#88 - 7 maj 2009 15:50
Inloggningsrutan inlagd och sök flyttad. Den funkar inte förrän jag flyttat forumet.
admin
Christian Alfredsson
#89 - 7 maj 2009 16:43
Följande är fixat:
Senaste 6 artiklarna har fått egen vänstermodul
Bakgrundsbilden är inlagd till vänster
Länka till Zoopet är fixat.
Bilagor:
#90 - 8 maj 2009 18:35
ah men se på fan, det nya är ju fan ypperligt.

//C
admin
Christian Alfredsson
#91 - 8 maj 2009 18:44
Kul att du gillar det. Titta vidare och se om du kan hitta förbättringar. Jag och Kjell bollade massa idéer igår som vi la in.

Någon som har PC och kör Chrome kan kolla om det ser okey ut.
Bilagor:
#92 - 8 maj 2009 18:58
Det blev bra med ramarna runt de olika avdelningarna och färgningen av dessa, det enda lilla jag ser nu är att inte boxarna ligger mitt för varandra.
Annars är det inte mycket att klaga på:D!
#93 - 8 maj 2009 19:21
Det enda jag stör mig lite på är den vita bakgrunden. Den gör så att det ser ut som att det fattas något... Som om sidan inte var klar.
admin
Christian Alfredsson
#94 - 8 maj 2009 19:47
Du tänkte att vänster kolumn ligger lite längre ner än den som är till höger?
#95 - 8 maj 2009 20:03
admin skrev:

Jag tänkte på hela bakgrunden i mitten. Det är så på "gamla" zoopet också.
admin
Christian Alfredsson
#96 - 8 maj 2009 21:37
Nu hänger jag inte med.
#97 - 8 maj 2009 21:58
admin skrev:

Jepp:).
#98 - 9 maj 2009 08:33
Den här delen tycker jag ser ofullständig ut med vit bakgrund:
#99 - 9 maj 2009 10:37
En annan petitess är storleken på ramarna. Vore fint om de två för artikel och fototävling hade samma höjd.
Gäller även artberskrivningar och annonser :)

Sen det som Ansjo sa om att västra kolumnen är lite lägre än högra.

Sista kommentar är att jag skulle vilja att login funktionen i headern vore lite mer "höger-aligned" med sök knappen. Se bild ( såg att jag gjorde ett lite hafsjobb, skulle även vilja få överkant av namn-tetboxen att gå i linje med bannern.)
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 9 maj 2009 10:54
JonasN skrev:
En annan petitess är storleken på ramarna. Vore fint om de två för artikel och fototävling hade samma höjd.

Gäller även artberskrivningar och annonser :)

Sen det som Ansjo sa om att västra kolumnen är lite lägre än högra.

Det funkar inte riktigt att ha en exakt höjd för avdelninger som innehåller foton. Du kan ju t.ex. ladda om första sidan några gånger så ser du att rutans storlek varierar beroende på formatet på fotot.

Vad gäller T.ex. spalterna längst till vänster resp. höger så är det bara att tänka sig de 5 foton som nu saknas i vänsterspalten och att det blir en kortare kommentar (än vad det är nu) nederst i högerspalten så kommer det att bli tvärtom dvs vänstrespalten blir längre än högerspalten.

Om att allt skall vara i jämnhöjd så får vi plocka bort alla foton och foton vill vi ju ha eller hur.
#101 - 9 maj 2009 11:04
Det funkar inte riktigt att ha en exakt höjd för avdelninger som innehåller foton. Du kan ju t.ex. ladda om första sidan några gånger så ser du att rutans storlek varierar beroende på formatet på fotot.

Vad gäller T.ex. spalterna längst till vänster resp. höger så är det bara att tänka sig de 5 foton som nu saknas i vänsterspalten och att det blir en kortare kommentar (än vad det är nu) nederst i högerspalten så kommer det att bli tvärtom dvs vänstrespalten blir längre än högerspalten.

Om att allt skall vara i jämnhöjd så får vi plocka bort alla foton och foton vill vi ju ha eller hur.

Det var en nyhet för mig, jag trodde man kunde låsa storleken på miniatyrer. Men detta var som sagt endast förslag. Relativt vanligt att man försöker hålla dessa i samma storlek på sidor, se t.ex, http://stockholm.se/ (som Christian länkade till tidigare).

Nu skall det ut och fiskas! :)

PS. Bilder är betydligt viktigare än raka linjer, men detta är ju som sagt en post där layout skall diskuteras.
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 9 maj 2009 12:39
JonasN skrev:
Det var en nyhet för mig, jag trodde man kunde låsa storleken på miniatyrer. Men detta var som sagt endast förslag. Relativt vanligt att man försöker hålla dessa i samma storlek på sidor, se t.ex, http://stockholm.se/ (som Christian länkade till tidigare).

Nu skall det ut och fiskas! :)

PS. Bilder är betydligt viktigare än raka linjer, men detta är ju som sagt en post där layout skall diskuteras.

Självklart skall det diskuteras - jag förklarade bara varför det inte kan funka så här. Fotona på stockholm.se är ju sådana som ligger där "hela tiden" och det är deras egna - medan vi har valt att hela tiden variera fotona för att sidan skall hända mer på sidan.
Kalenderfotot, som är vårt eget, görs alltid i samma format så rutan för den är alltid lika stor.

Lycka till med fisket:d
#103 - 9 maj 2009 15:26
Lås storleken på rutorna så att de får samma höjd oavsett storlek på bilderna. Visserligen kan det bli lite luft om det är en liten bild, men hellre det än olika höjd på rutorna.
Den nya layoten känns fräsch, det kommer att bli bra.
#104 - 9 maj 2009 16:03
Är det bara jag som vill ha lite färg på bakgrunden?

Bilden visar ungefär vad jag menar... Tex Zoopets färger istället för vitt som bakgrund.
#105 - 9 maj 2009 16:10

Aha, det är på det viset:).
Alltid får man lära sig något nytt, och visst ska bilderna vara kvar:D!
admin
Christian Alfredsson
#106 - 9 maj 2009 16:23
DAHLBERG: Har du förslag på bakgrund. Svagt grå?
#107 - 9 maj 2009 19:36
Micke skrev:
Lås storleken på rutorna så att de får samma höjd oavsett storlek på bilderna. Visserligen kan det bli lite luft om det är en liten bild, men hellre det än olika höjd på rutorna.

Den nya layoten känns fräsch, det kommer att bli bra.

Precis, det är en enkel lösning.

Ha en fortsatt trevlig helg.
#108 - 9 maj 2009 20:16
admin skrev:
DAHLBERG: Har du förslag på bakgrund. Svagt grå?

Som jag ritade ;):p Njaa, men prova lite olika. Det måste nästan vara avdelat en stor spalt i mitten (färg) och 2 små på sidorna (vita) annars spelar det ingen roll vilken färg man har som BG, det blir samma ändå.
#109 - 9 maj 2009 20:34
Jag roade mig med att göra ett till förslag :)

Tycker det känns rätt vettigt. Smaken är dock som....
#110 - 9 maj 2009 20:38
JonasN skrev:
Jag roade mig med att göra ett till förslag :)

Tycker det känns rätt vettigt. Smaken är dock som....

Den skulle jag vilja se i full skala, det ser snyggt ut i mina ögon iaf:).
#111 - 9 maj 2009 21:01
Looking good :D
admin
Christian Alfredsson
#112 - 10 maj 2009 11:08
Jag tycker det ser bra ut men om du testar länken http://www.zpet.se/fiskar

Ett problem jag har är att alla sidor baseras på vit bakgrund.

Hur skulle den då se ut?
admin
Christian Alfredsson
#113 - 10 maj 2009 14:44
Har funderat en hel del.. Går det att få ett bra utseende utan att ändra den vita bakgrunden i mitten?
#114 - 10 maj 2009 16:10
Jo det tror jag, kan testa lite senare. Först måste jag fixa lite middag :)
admin
Christian Alfredsson
#115 - 10 maj 2009 17:38
Strålande. Tänk att tex forumet ser ut som det gör men att huvudet är kvar + det vid sidorna. Forumet ser bra ut med vit bakgrund och det är den avdelning som används mest och måste således styra lite.
admin
Christian Alfredsson
#116 - 10 maj 2009 19:25
Nu snurrar fototävlingen också.
#117 - 11 maj 2009 06:02
Skall försöka lite senare idag. Hann inte igår kväll.
#118 - 11 maj 2009 09:55
Nu är det ju riktigt riktigt bra, fast jag gillar verkligen inte de rullande rutorna.

//C
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 11 maj 2009 10:07
Nu är det ju riktigt riktigt bra, fast jag gillar verkligen inte de rullande rutorna.

//C

Det är alldeles för få som röstar i fototävlingen därför vill vi lufta fram detta genom att få den att synas bättre.
Så hade du och andra röstat där så hade det inte behövts;)
#120 - 11 maj 2009 10:59
Den skulle ju kunna slideshowa istället. Två rullande saker på samma sida får mig att tänka 90-talet igen.

//C
#121 - 11 maj 2009 13:06
Nu har jag slängt ihop två förslag med vit bakgrund som Christian önskade.
Jag kan instämma med RR om att de rundade modulerna känns lite så där rent layout mässigt. (Vet dock ej vad Christian har för möjligheter att ändra layout på dessa).

Första förslaget har jag låtit modulerna vara som de är. Medan jag har färgat dem i förslag två. Min tanke var att man skulle ha tonade avgränsare mellan de olika fälten. På så sätt blir inte storleksskillnad mellan t.ex. artbeskrivningar och annonser så stor.

Jag föredrar själv den senare då den grå känns så windows-standard.
#122 - 11 maj 2009 14:49
Jag föredrar nog faktiskt det första förslaget, ramarna ser lite väl feta ut på det andra och ser lite nybörjaraktigt ut....skulle däremot ramarna vara lite tunnare och inte fullt lika feta tror jag det skulle vara snyggare. Men det kanske beror på de rundade hörnen på modulerna?
admin
Christian Alfredsson
#123 - 11 maj 2009 16:41
1/ Fototävligen använde jag samma script igen för att snurra. En slideshow hade inneburit mer kod som måste laddas för er. Alternativet är att ni har ett script som kräver lite kod för att byta bild. Nu återanvänder jag koden helt. Men jag håller med om 90-talskänsla... käns inte helt bra. Kanske får fundera om på kalendern också.

2/ De båda förslagen visar lite kraftigare mitten rubrikdel. Om jag väljer det så tar jag samma toning som är i forumet för att få det gemensamt.
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#124 - 11 maj 2009 16:42
3/ Modulerna kan jag ändra hur jag vill. Funkar inte runda hörn tar vi bort det och ersätter med annat. Men för mycket fyrkantiga rutor så blir det fult också.

Mycket luft är snyggt tycker jag.
#125 - 11 maj 2009 20:21
Fantastiskt svårt att komma fram till något som alla gillar. Själv så är jag väl inte överväldigad av något av mina förslag, med det är väl några få saker som jag försökte belysa med mina högst amatörmässiga kladdar.

[INDENT] 1. Symmetrier - Att se till så olika ämnen menyer knappar ligger i linje med varandra får sidan att kännas mindre stökig - mer strukturerad.
2. Färgen som används i modulerna idag kan med fördel ändras till något annat så det ser lite mindre ut windows 3.11.
3. Inramning/avdelning - Nån typ av inramning tydlig av delning mellan de olika elementen.
4. Gör nåt lite roligt med rubrikerna så det blir kontrast med "brödtexten" och knyter an till övriga layouten.
[/INDENT]Det var väl en liten summering av mina tankar. Jag vill dock inte sticka under stol med det faktum att det redan idagsläget ser fint ut :)

//Jonas
#126 - 11 maj 2009 20:36
För en som inte har en aning hur man gör är jag impad, bra jobbat från alla håll och kanter:).
Vad tycker de övriga som är med i layouttestgänget?
#127 - 12 maj 2009 07:33
JonasN, ditt andra färgalternativ är helt perfekt. Mörkgrått ftw.

//C
#128 - 12 maj 2009 16:27
Det är helt klart på rätt väg!

Jag har legat lågt då jag tycker att färg och form som provats fram och tillbaka är ok.

Sen kan man prata detaljer i månader;)
admin
Christian Alfredsson
#129 - 12 maj 2009 17:33
Ska se om jag kan testa lite ikväll. Ska försöka lite med Rubrikgrejen som jag tycker är snygg.
admin
Christian Alfredsson
#130 - 12 maj 2009 17:56
Jag kommer göra feta fina mittrutor och smala enkla sidorutor.

- De runda kanterna finns bara på framsidan och inte någon annanstans. Därför hämtar jag upp element både från fiskarna och forumet och lägger på första sidan.

Bifogar skiss och återkommer med lite ombyggda rutor på zpet.se
#131 - 12 maj 2009 18:03
Allvarligt talat har jag gluttat på den här tråden av och till men... jag måste påstå att den nuvarande layouten faktiskt är mycket bättre än vad jag sett härstädes.
Fall för omröstning vid lämpligt tillfälle?
admin
Christian Alfredsson
#132 - 12 maj 2009 19:34
Vi behöver bredda sidan så större bilder får plats. Det är den stora anledningen.

Titta nu så har jag gjort om lite till enligt de förslag som ni skissat på + att jag återanvänt den blåskala som finns i forumet.
admin
Christian Alfredsson
#133 - 12 maj 2009 20:58
Nu har jag gjort om mer... värkt en hel del på det. Fortsätter värka några dagar och kanske vela lite fram och tillbaka.
#134 - 12 maj 2009 21:09
Nuuuuu är det riktigt bra i mina ögon:D! Snyggt jobbat Christian:)!
#135 - 12 maj 2009 21:58
Går det att få fototävlingsbilderna att rulla tightare? Mindre delay typ. Tycker att det blir för mycket vitt mellan bilderna.

Kanske annan färg på rubrikerna?
admin
Christian Alfredsson
#136 - 13 maj 2009 04:38
Jag vill gärna ha en script som faddar bilderna. Dvs inte rulla utan visa en och en.

Har inte hittat en class eller script som tar ett antal sökvägar som parametrar. De flesta läser automatiskt bilder i en katalog automatiskt.
admin
Christian Alfredsson
#137 - 13 maj 2009 04:39
Jag har gjort mitten så som JonasN hade på förslag. Tyckte det blev bra men då blev sidomodulerna för "tunga". Idag ska jag leta efter fotoscriptet så denna layout ligger kvar tills imorgon.
#138 - 13 maj 2009 05:53
Nu är det bara den blå färgen som skall bli ljusgrå och den tidigare ljusgrå mörkare :)
admin
Christian Alfredsson
#139 - 13 maj 2009 06:01
Den blåa färgen är exakt samma som i forumet. Den vill jag nog behålla.

Den gråa är förhandlingsbar. Dvs grön, gul, rosa eller vad som kan matcha.
#140 - 13 maj 2009 09:49
Har du stängt av modulfunktionerna helt? Dvs. expanderar/minimera. Jag gillade dem. Har tjänsteresa framför mig, så jag kommer vara betydligt passivare :)
admin
Christian Alfredsson
#141 - 13 maj 2009 11:17
Tog bort modulfunktionen. Jagsparar massa kod så sidan blir snabbladdad.
admin
Christian Alfredsson
#142 - 13 maj 2009 20:21
En större och mindre knapp finns nu på modulen längst uppe till vänster. Ska fundera på den.
#143 - 14 maj 2009 13:50
Kanske lite väl likt forumet, vad vet jag :)
#144 - 17 maj 2009 01:03
Lite kul att leka runt med layouter. Nu tog jag ut svängrummen lite mer och ansträngde mig lite. Tycker mittenpartiet blev rätt bra. Orkade inte fixa högra meny, men la in något som jag tyckte såg lite lattjo ut.
Saknas även några "rubriker" men tar sån tid att lägga in :)

Ha en fin helg.
admin
Christian Alfredsson
#145 - 19 maj 2009 18:57
Supersnyggt förslag, men vi kör på men den lite äldre layouten vi värkt ut tillsammans.

Stort tack till ni som deltagit. Har varit riktigt givande att bolla lite. Imorgon flyttar jag in hela Zoopet på den nya webbdelen.
#146 - 20 maj 2009 07:04
Tack, lycka till med uppgraderingen.
admin
Christian Alfredsson
#147 - 20 maj 2009 22:19
Uppgraderingen har gått hyffsat, men om jag ska ha 800 px i bredd måste layouten justeras igen.
#148 - 20 maj 2009 22:27
admin skrev:
Uppgraderingen har gått hyffsat, men om jag ska ha 800 px i bredd måste layouten justeras igen.

Vid en snabb koll verkar allt finnas på plats.

Så nu kan du gå och sova med gott samvete:d
#149 - 20 maj 2009 22:31
Hmm, var lite snabb där!

När man går in i menyerna kommer det fram en liten retlig ruta som säger "Trial Version", det är väl inte riktigt meningen.
admin
Christian Alfredsson
#150 - 21 maj 2009 05:16
Jag har mailat supporten om det igår. Jag har rätt licensnummer inlagt men den klagar iallafall.
#151 - 21 maj 2009 05:53
Texten i bloggarna är för liten nu tycker jag Christian ;)

Annons