Layout Akvastabil 720 L, Rockzolid Timor.

#1 - 18 januari 2018 12:56
Hej är ny här på forumet.

Ar väldigt bilintresserad, gillar att åka på en båttur med familjen för sol och bad. och så klart fiskar och även kaniner.
42 år gift och har två barn, pojke och en dotter.

Har ett Akvastabil 720 L ramakvarium med en Akvastabil Fusion bänk, Rockzolid Timor bakgrund. En del rötter, lite större stenar och beige bottensubstrat/grus 0,4-1,0 mm kornstorlek.
Helramp med 2 st T8 48w och reflektortejp. SunSun ytterfilter 2000 L/h med UVC lampa.

Gröna och röda växter i blandade former.

Fiskar som går i karet är 12 st Black Molly, 3 st Ancistrusis malar, 2 st Siamensis malar, 8 st kuliålar, 22 st kardinaltetror,1 st Beta Splender hona, och 6 st Amanoräkor samt ett 30 tal Kösbärsräkor.

Jag önskar inredningstips / hjälp med mitt akvarium som jag håller på att bygga upp [:-60]

Jag har alternativen att ha rötter eller stenar i akvariet eller båda delarna.
tycker att rötterna skymmer den finna bakgrunden jag monterat ditt (Rockzolid Timor).

Projektsida på Facebook.
https://www.facebook.com/groups/1549128878488552/

Stenarna jag har är dessa och storlecken är som 2 st 500g margarinpacket på höjden. har 8 st.
https://www.cyberzoo.se/akvaristik/i...t-23-27kg.html

Någon som har lite mer erfarenheter av det här?
Bilder eller något att visa är bra för att få en uppfattning.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning Nicklas.
#2 - 20 januari 2018 18:53
Nu hittade jag hur man lägger upp bilder [:-100]

Attachment
Roten på bilden nedanför är ihop byggd av fyra mindre rötter som vissas på bild längre ner.
Attachment
Stenarna på golvet var tänkta att bygga något bra av i akvariumet, 20 mm frigolit ska plaseras i bottnen på akvariumet.
Attachment
Attachment

Dessa två sandsorter har jag till akvariet.
ca: 0,4-1 mm.
Attachment
och den andra jag har är julas blästersand.
Attachment
[:-160]
#3 - 20 januari 2018 20:22
Snygg bakgrund! Det förhöjer verkligen intrycket redan innan det ens är fyllt.

Prova att lägga ihop stenarna i olika konstellationer för att se om du hittar ett mönster du gillar. Samma med rötterna. Sen MER sten och MER rötter!!! ;) :p
#4 - 21 januari 2018 14:38
[QUOTE=miiaoo;n2378358]Snygg bakgrund! Det förhöjer verkligen intrycket redan innan det ens är fyllt.

Prova att lägga ihop stenarna i olika konstellationer för att se om du hittar ett mönster du gillar. Samma med rötterna. Sen MER sten och MER rötter!!! ;) :p[/QUOTE]

Det blir troligen den lite grovare stenen så växterna får ner näringen till rötterna. Och mer sten en de på bilden. Om det kommer bli rötter i så kommer dom synas lite vid ytan på sanden så det ser ut som begravda rötter under sanden.

Tycker rötterna som dom är på bilden tar för mycket uppmärksamhet från bakgrunden
#5 - 21 januari 2018 16:59
Rockzolid har MYCKET fina bakgrunder, bra val. Men du kommer att bli mer nöjd över dina rötter om de inte placeras i mitten, utan förskjuts lite åt höger eller vänster. Detta tack vare så kallade gyllene snittet. Håller med om miiaos önskemål... ös på med rötter och sten!
#6 - 21 januari 2018 18:45
Sedan mååste det inte vara växter överallt, är snyggt med "växtöar" Du har bra utgångsläge, ska bli kul att se hur det blir.
#7 - 21 januari 2018 18:48
Lite olika typer jag provat en del utanför karet innan bakgrunden monterades, och en del efter.
Dock märkte jag att det var mycket mindre plats i akvariet en vad liggunderlaget har på bilderna.
I akvariet blir alt väldigt trångt mellan glasrutan fram och bakgrunden.

AttachmentAttachment

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#8 - 21 januari 2018 19:01
[QUOTE=flygrc;n2378459]Sedan mååste det inte vara växter överallt, är snyggt med "växtöar" Du har bra utgångsläge, ska bli kul att se hur det blir.[/QUOTE]

Ja tanken var lite växt öar, har ganska så mycket växter från två mindre akvarium som jag tänkte använda. och även en rot som är beväxt.

Attachment
Attachment
#9 - 21 januari 2018 19:07
Välkommen hit killen med det absolut gladaste alias-namnet. Det jag personligen mest gick igång på var faktiskt den nedersta av bilderna som var i karet. Om du ska undvika Stonehenge-känslan som lätt blir om man ställer stenarna upp testa att lägg ner dom i sanden mera. Men viktigast är att du själv trivs med din inredning. Vad vill du att inredningen ska efterlikna? Amazonas? Har du kollat en del på olika YT-filmer med habitat som en del i av sökorden så kan man ibland få inspiration av nåt avsnitt där.
#10 - 21 januari 2018 19:32
[QUOTE=Bluewing;n2378480]Välkommen hit killen med det absolut gladaste alias-namnet. Det jag personligen mest gick igång på var faktiskt den nedersta av bilderna som var i karet. Om du ska undvika Stonehenge-känslan som lätt blir om man ställer stenarna upp testa att lägg ner dom i sanden mera. Men viktigast är att du själv trivs med din inredning. Vad vill du att inredningen ska efterlikna? Amazonas? Har du kollat en del på olika YT-filmer med habitat som en del i av sökorden så kan man ibland få inspiration av nåt avsnitt där. [/QUOTE]

Tack :d

Problemet i min sits är att jag nog började med ett 180 liters Juwel Rio sällskapsakvarium och har där efter åxå fiskar som kanske inte passar in i det nya karets inredning.
Grejen var att jag köpte stenarna till 180 liters karet och samtidigt fick köpa bakgrunden för 300 kr så jag kunde inte låta bli att köpa på mig den åxå [:-38]

När jag sedan la i stenarna i Juwelet så insåg jag att det var ont om plats i det karet :)

Attachment

Vi tänkte köpa ett Rio 450 men snubblade över ett 720 l kar för 1200 kr med ställning, ytterfilter, ljusramp.
Det efter att min fru körde ett skämt med mig som jag tog på allvar [:-42].

Sen har jag lagt en del pengar på karet för att få ett bättre skick på det.
Så tanken hade varit liknande utseende som mitt Rio fast i större format[:-59]
#11 - 22 januari 2018 10:24
Attachment

Vi har även på sikt funderat på att byta ut fiskarna mot dvärg malawiciklider med färger.
Eller liknande huvudsaken för oss är att det inte blir några bjässar när dom är fullvuxna
hellre fler i stimm än få och stora
#12 - 22 januari 2018 18:08
Är uppe i fjällen och om det hade varit sommar hade man nog hittat mycket fint att ha i akvariet.

Attachment
Attachment
dessa rötter finns i värmestugan och kommer säckert från fjället
#13 - 22 januari 2018 18:55
Spännande det här med inredning......och svårt, men man måste nog gå på vad man själv tycker och våga lita på känslan. Jag tycker bäst om nummer ett utan vatten. Att sedan komplettera med stående kvistar och grenar men jag tror det blir kanon vilket du än väljer......lita på din känsla...
#14 - 22 januari 2018 19:08
[QUOTE=Ekenberg;n2378546]Spännande det här med inredning......och svårt, men man måste nog gå på vad man själv tycker och våga lita på känslan. Jag tycker bäst om nummer ett utan vatten. Att sedan komplettera med stående kvistar och grenar men jag tror det blir kanon vilket du än väljer......lita på din känsla...[/QUOTE]

Ettan utan vatten är nästan ännu bättre änden jag skrev om innan, nu när jag kollar igen för tredje gången. Det är egentligen det som är själva grejjen. Bygg, ändra, fila, ändra och när du är nöjd. Lämna det! kom sen tillbaks nån dag senare eller en natt senare och kolla igen. Är du lika nöjd då så kör på.
Jag som skriver detta gjorde inte alls så igår när jag körde i gång mitt nyflyttade 240 i annat rum. Det blev istället, ställ i grejjerna i vattnet och fyll på och kom sen på att du har ett gäng rediga ekgrenar stående. ut och såga och skrapa grenar i snön (barfota) och gå sen i och försök få ner dom i befintlig inredning. Resultat= går inte ens att fota för kameran tvärvägrar för det är så fult! Haha! Blir tvungen att göra om det när jag orkar. Fisken som flyttat dit från 60liters är totallyckliga i alla fall. Tur att nån är nöjd. [:-176]
#15 - 22 januari 2018 19:21
[QUOTE=miiaoo;n2378542]Gillar 4e uppifrån, utan vatten. Gillar tvärtemot Blåvingen inte alls den sista. Jag skulle hellre ha rejälare stenar än massor av små. Typ några redigt stora och en del mindre runt omkring.

Satte själv igång ett 720 för bara ett par veckor sen. Det är inget proffsigt eller speciellt snyggt men det kan ändå vara kul med nåt att jämföra med så jag slänger upp denna gräsliga bilden. :D :p

[/QUOTE]

Det tyckte jag såg väldigt bra ut. Själv är man oftast aldrig nöjd
Hade svårt att vara nöjd med mitt juwel kar tills det blev för litet
#16 - 22 januari 2018 19:23
Jag skall ju inreda mitt akvarium.....ja, så snart jag hinner.....det här med grenar, kan man ta vad som helst så länge det är löv och inte barr, är det bara att såga av och stoppa i eller skall man göra något innan...Har ingen ek att tillgå.....och du miiaoo, varför barfota[:-13]
#17 - 22 januari 2018 21:03
Kollade på Triumphs akvarium här på Zoopet, tyckte det blev fantastiskt får jag säga. vilket arbeta det har lagts ner på bakgrunden:)

Attachment
Hoppas det var ok att låna bilden från dig.[:-116]
#18 - 22 januari 2018 21:57
[QUOTE=smajlet;n2378461]Lite olika typer jag provat en del utanför karet innan bakgrunden monterades, och en del efter.
Dock märkte jag att det var mycket mindre plats i akvariet en vad liggunderlaget har på bilderna.
I akvariet blir alt väldigt trångt mellan glasrutan fram och bakgrunden.

AttachmentAttachment

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment[/QUOTE]

Den nedersta bilden insprängt med växter blir grymt snyggt :)

Du hade bild på en fjäril och text med dvärgmalawi, den fattade inte jag??
#19 - 23 januari 2018 06:31
[QUOTE=flygrc;n2378566]

Den nedersta bilden insprängt med växter blir grymt snyggt :)

Du hade bild på en fjäril och text med dvärgmalawi, den fattade inte jag??[/QUOTE]

Ja det var som jag misstänkte, fin fisk men mitt kunnande inom malawi och ciclider är på väldigt nybörjarnivå[:-65][:-143]
googlade på dvärgmalawi och hittade just den färggranna fisken[:-79]

Problemet med bilderna som är tagna utanför akvariet är att liggunderlaget som jag har under sanden och stenarna har större yta än vad det blev i akvariet, vilket lurar ögonen en hel del:)
#20 - 23 januari 2018 10:48
Nu har jag börjat gräva i snön uppe i Funäsdalen och hittat lite grenar och rötter.
#21 - 23 januari 2018 10:55
Attachment
Nu har jag börjat gräva i snön uppe i Funäsdalen och hittat lite grenar.

tänkte köra lite fjällinspiration i karet
#22 - 23 januari 2018 14:24
AttachmentAttachment
Lite mer grenar, menar jag om jag skrivit rötter tidigare
#23 - 23 januari 2018 18:35
Nu när jag läser börjar jag fundera över om det går bra att använda björkträ i akvariet[:-98]
#24 - 24 januari 2018 06:52
Avtvättade grenar och torkade i bastun i 85 grader
#25 - 24 januari 2018 09:37
Helt klart en snygg samling grenar!! Värdigt ett riktigt Snyggvekar. :p
#26 - 24 januari 2018 10:12
[QUOTE=miiaoo;n2378637]Helt klart en snygg samling grenar!! Värdigt ett riktigt Snyggvekar. :p[/QUOTE]

Jag tror det passar bättre med grenar till bakgrunden insprängt bland stenar och växter som en eller två öar i vänster och höger sida.

Blir det en så blir det på höger sida med Valle i bakgrunden eftersom utblåset för vattnet ligger i övre höger hörn.
#27 - 24 januari 2018 21:44
Attachment [QUOTE=Camenius;n2378427]Rockzolid har MYCKET fina bakgrunder, bra val. Men du kommer att bli mer nöjd över dina rötter om de inte placeras i mitten, utan förskjuts lite åt höger eller vänster. Detta tack vare så kallade gyllene snittet. Håller med om miiaos önskemål... ös på med rötter och sten![/QUOTE]

Har börjat titta på gyllene snittet, men förstår det så där[:-100]

Har du några djupare förklaringar eller är det någon annan som vet hur den fungerar[:)] vad placeras i de olika rutorna och vad ska inte finnas där
#28 - 25 januari 2018 05:57
Akvarium eller tavlor också för den delen, som vi tycker är intressanta har ofta ett djup i sig. Blicken stannar inte på en punkt utan söker sig vidare. Inte uppradat liksom. Nu är inte mitt kar t ex inte ett bra ex då jag låtit växter ta bort lite (ganska mkt) av den effekten. (Så duktig är jag inte heller)Att kolla på scapekar och fundera på varför man fastnar för vissa mer än andra kan vara en början. http://showcase.aquatic-gardeners.org/
#29 - 25 januari 2018 06:03
Att kolla på Tropica.com är också bra. Och våra egna duktiga , finns flera t ex https://www.zoopet.com/forum/forum/-...aping-min-resa
#30 - 25 januari 2018 07:13
Tänker jag rätt här
#31 - 25 januari 2018 07:16
Grenarna har brun färg grå färg är stenar.
Det är lite olika växter och färger svårt att namnge dom. Men ihöger bakre hörn är det Valle
#32 - 25 januari 2018 07:20
Dessa växterna blir det att ta ifrån AttachmentAttachment
#33 - 25 januari 2018 07:53
[QUOTE=smajlet;n2378754]Tänker jag rätt här[/QUOTE]

Ser lovande ut tycker jag, det är lättare när de läggs i karet att se hur grenarna ska ”spreta” .
#34 - 25 januari 2018 10:07
Akvarium med en bakgrund kan vara riktigt knepigt att inreda ELLER väldigt lätt beroende på vad man tänkt sig!
En snygg bakgrund är liksom huvudattraktionen och då är det inte läge att stapla upp inredning framför den som man ställer upp prydnadssaker utan det måste till finess så att inredningen blir en förlängning av bakgrunden, att dem liksom har med varann att göra och det är en utmaning :d

Växtkar är ju lättare då nästan allt ser bra ut hur man än placerar när bakgrunden är så snygg[:-106]

Jag skulle satsa på en blandning av stenar, från bumlingar till småsten som är av samma typ och ser ut att komma från bakgrunden...

I nuläget kör jag endast svarta bakgrunder för jag tycker det ger ett härligt djup åt karet och det blir som ett tomt blad som jag kan inreda precis hur jag vill, om det ska vara sydamerika, tanganyika eller bara nån fantasiinredning...

Men som sagt det behöver inte passa in i nån norm för ett "snyggt" akvarium utan du ska själv gilla det det är huvudsaken (är ju iofs bra om det passar fiskarnas behov)
#35 - 25 januari 2018 10:23
[QUOTE=åheim;n2378761]Akvarium med en bakgrund

Men som sagt det behöver inte passa in i nån norm för ett "snyggt" akvarium utan du ska själv gilla det det är huvudsaken (är ju iofs bra om det passar fiskarnas behov)[/QUOTE]

Precis så, spelar ingen roll om så självaste Oliver Knott skulle ha åsikter. Det viktiga är att man själv gillar sin inredning. Men det kan vara bra att kolla in andra duktigas kar för att få ide’er som man annars kanske inte skulle ha tänkt!
#36 - 25 januari 2018 10:53
Ja inspiration är viktigt och att man kan få kunskap hur man får till den där bilden man har i huvudet och ibland finns inte ens bilden och då är det bra att titta på andra och även ta en titt i naturen och med dagens teknik så kan man ta en titt under ytan i bolivia, tanganyika mm.mm..

Sen när akvariet står där hemma inrett och klart så ska det vara inspirerande och spännande att titta på annars blir det bara tråkigt och man tröttnar.
#37 - 25 januari 2018 15:39
[QUOTE=smajlet;n2378747]Attachment

Har börjat titta på gyllene snittet, men förstår det så där[:-100]

Har du några djupare förklaringar eller är det någon annan som vet hur den fungerar[:)] vad placeras i de olika rutorna och vad ska inte finnas där[/QUOTE]

Oj, så vetenskapligt exakt behöver du inte se det, men du är inne på rätt spår. Men visst, det går att överdriva räknandet och nördandet i oändlighet. Som allt annat. Men du behöver inte räkna så exakt och tänka i millimeter. Se det grovt:

Det gyllene snittet är något du har nytta av i många sammanhang, inte minst när du fotar. Tänk dig att du tar en närbild på din tjej/fru med enbart en sandstrand, hav och himmel i bakgrund. Många placerar ansiktet i mitten, men vårt öga stimuleras mer av att du "skjuter" det lite (eller mycket) åt sidan. Det betyder alltså att man undviker "symmetrin med ansiktet i mitten med lika mycket bakgrund på båda sidorna. Istället tar du en bild där du får lite eller mycket mer bakgrund på en sidan. Och får genast en mycket bättre (spännande) bild. Många av oss gör detta spontant.

Tillbaks till akvariet: står du framför akvariet blir det mer spännnade för vårt sinne att dela in den rektangulära framrutan i tre delar och ha din samling med rötter lite åt vänstra delen, eller högra. Inte i mittten. Jag menar dock INTE att jag skulle lagt ALLA rötter och stenar på ett och samma ställe, däremot hade jag placerat mycket på en plats med lite andra på olika ställen. Exempelvis som öar såsom någon tidigare uttryckte det.

Grovt. Själklart är inget skrivet i sten, var och en gör som hen vill! Och rätt och fel finnns inte, bara synpunkter och preferenser, andra här kan säkert förklara bättre. Finns mycket om detta om du googlar på aquascaping. Eller om bilder...
#38 - 25 januari 2018 16:18
...förresten, kan inte låta bli att tillägga en sak som slog mig i efterhand. (Nu är jag yrkesmässigt skadad och nördig, men ändå...)

När du layouter en tidningssida och har många bra bilder, får du ett kalkonresultat om du låter ALLA bilder vara lika stora på sidan. Du ska istället välja ut en som du "drar " stort på.

Det är ingen slump att tidningsidor har EN stor bild och sedan (oftast några av...) de övriga i mindre storlek. Har du många bilder bör du välja ut några -de du tycker är bäst/säger mest. Du undviker att ta med alla. Men detta med att välja har vi människor svårt för, för det betyder att du måste VÄLJA, alltså du måste välja BORT något och det gillar inte vår hjärna. ("Kill your darlings", alternativt, "less is more". Svårt som f-n.)

Om du väljer en bild som får bli stor på sidan, konkurrerar inte alla bilder om ditt ögas uppmärksamhet. EN får direkt din attention.

Det är därför det kan vara (i mitt tycke: är) bättre att samla många stenar och rötter i EN stor grupp och sedan lite mindre öar fördelat efter behag i akvariet. Inte att sprida ut allt i lika stora öar. Då saknas ett fokus. Att det finns undantag är självklart. Och det finns inte en perfekt lösning, utan det finns många olika bra lösningar... som Vi alla tycker olika om. Skönt eller hur? För det betyder att vi aldrig blir färdiga. Det är alltid en process, oändlig sådan tack och lov.
Tycker jag, en gammal pensionist. :) ...som gärna blir motsagd om någon tycker annorlunda.
#39 - 25 januari 2018 20:20
[QUOTE=åheim;n2378761]Jag skulle satsa på en blandning av stenar, från bumlingar till småsten som är av samma typ och ser ut att komma från bakgrunden...[/QUOTE]

Jag har försökt leta efter stenar som inte väger bly eftersom det behövs en del i sten så skulle det vara bra med lätta stenar som är av något naturtroget material.

jag kommer ha roten på bilden då jag har fåt en svärdplanta att trivas efter många om och men
#40 - 27 januari 2018 14:55
Lite olika stenar jag tittar på.
Tycker 5 stenhögen från vänster passar bakgrunden bäst
#41 - 27 januari 2018 14:58
Båda de naturfärgade är fina. Sen kan du ev kombinera in någon/några av de ljusaste röda... Det kanske är ljuset som luras men bakgrunden ser lite ut att skifta i rött så det går nog att fånga upp lite av den nyansen tänker jag.
#42 - 27 januari 2018 16:05
Femte eller (ännu mer) tredje...!

Smaken är som... Motiveringen från min sida är att de form och färgmässigt stämmer så bra med den underbara Timor-bakgrunden. (Även om jag räknar med att sätta min upp och ner jämfört med hur du gjort. Detta eftersom jag vill bygga en botten med stora höjdskillnader med såväl rötter som stenar.)

Jag var idag hos Aquatropic och kollade just bakgrunder. Han hade många av Rockzolids produkter, men just Timor som jag likt dig gillar, hade han inga. Den han hade haft i butiken såldes för några veckor sedan.
#43 - 27 januari 2018 16:08
Fel av mig. När jag kikar på de första bilderna av bakgrunden ser jag att den är mer rödbrun än den framstår på bilden ovan. Därmed faller mitt resonemang om att tredje högen stämmer färgmässigt. Sorry.
#44 - 27 januari 2018 16:15
Trixade lite med grenar och de grå stenarna[:-100]
Lite svårt när man vill sprida ut stenarna så de syns mera. Lättare med sanden i karet[:-26] AttachmentAttachment
#45 - 27 januari 2018 16:41
Jädrar nu börjar vi snacka scape :d[:-106] Det där va riktigt snyggt!! Bara hälla på sanden över inredningen, snyggare när sten och rot kommer upp ur sanden än ligger konstgjort ovanpå---
#46 - 27 januari 2018 18:02
Behöver din hjälp med följande: Hur mycket i djupled bygger din bakgrund? Alltså, när du har bakgrunden placerad i akvariet, hur mycket i djup tas bort av Timor? Mycket tacksam om du kan kolla åt mig.
Blir det mer om man vänder upp och ner på bakgrunden? Tacksam om du gör en uppskattning.
#47 - 27 januari 2018 21:00
AttachmentAttachmentAttachmentAttachment [QUOTE=Camenius;n2378999]Behöver din hjälp med följande: Hur mycket i djupled bygger din bakgrund? Alltså, när du har bakgrunden placerad i akvariet, hur mycket i djup tas bort av Timor? Mycket tacksam om du kan kolla åt mig.
Blir det mer om man vänder upp och ner på bakgrunden? Tacksam om du gör en uppskattning.[/QUOTE]

Hej ska se om jag kan mätta imorgon men här kommer lite bilder från sidorna för lite uppfattning.

Tror den bygger 0,2cm till 25cm från bakrutan och framåt.

Mvh
#48 - 27 januari 2018 21:09
Lite info om min bakgrund.
RockZolid - Timor 198x58cm

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/shopcdn.textalk.se\/shop\/thumbnails\/shop\/ws29\/51129\/art29\/h9949\/31909949-origpic-07427f.jpg_0_0_100_100_300_95_75.jpg"}[/IMG2]
Superfin stenpartibakgrund!
Bakgrunden bygger ut 0,3 till 20 cm på djupet, därför får man en helt oöverträffad 3D-effekt i akvariumet.
#49 - 27 januari 2018 21:13
Riktigt snygg! Du får trixa med ljuset sen så du får till skuggningen som exemplet visar!
#50 - 27 januari 2018 21:35
[QUOTE=åheim;n2379024]Riktigt snygg! Du får trixa med ljuset sen så du får till skuggningen som exemplet visar![/QUOTE]

Så här ser de olika ljusen ut om ljusrampen placeras

längst bak
Attachment
Mitten
Attachment
längst fram
Attachment

[:-65]
#51 - 27 januari 2018 21:43
Längstbak ger mer textur, längs fram känns som mer överhäng... Ser ju bra ut hur som [:-106]
#52 - 27 januari 2018 21:45
Generellt så sätter jag alltid ljuset långt fram för att få bakgrunden lite dunkel och då skapa en känsla av djup
#53 - 28 januari 2018 06:56
[QUOTE=smajlet;n2378988]Trixade lite med grenar och de grå stenarna[:-100]
Lite svårt när man vill sprida ut stenarna så de syns mera. Lättare med sanden i karet[:-26] AttachmentAttachment[/QUOTE]

Ser riktigt bra ut!
#54 - 28 januari 2018 09:38
[QUOTE=smajlet;n2379018]AttachmentAttachmentAttachmentAttachment

Hej ska se om jag kan mätta imorgon men här kommer lite bilder från sidorna för lite uppfattning.

Tror den bygger 0,2cm till 25cm från bakrutan och framåt.

Mvh
[/QUOTE]

Varmt tack. Jag har verkligen längtat efter dra igång ett akvarium och ha just Timor som bakgrund. Dock. I väntan på möjligheten att starta ett stort akvarium med specialmått (stor bottenarea, inte så högt) ska jag under en tid ha ett juwel på 250 liter, 50 cm djupt. Även det med Timor hade jag tänkt, men inser att bakgrunden kommer att ta för mycket utrymme i djupled. Charmen med Timor är ju att det är så djupt med 3 D-känsla, och då kommer man inte undan att det blir lite kvar när akvariet är så litet, kanske bara 20-25. I bästa fall.

I butiken jag besökte hade ett litet akvarium en Papua-bakgrund som tog mycket utrymme. Kvar för fiskarna blev bara en smal hög "korridor". Varken såg bra ut för betraktare eller så kul för firrarna. Får nog bita i det sura äpplet och vänta med Timor tills jag skaffat karet med speicialmått.

Hm....

Hur somheslt tack! ...och din senaste lösning som du fotat ser fin ut, även om jag föredragit många många småstenar runt en av de två sten-rot öarna. Och kanske en riktigt stor sten i en avgrupperna.
#55 - 28 januari 2018 10:40
Provade med bara stenar, ser lite tomt ut
#56 - 28 januari 2018 10:44
Är lite kluven vilket tema det ska bli. [:-100]
Antingen sten och växter vilket passar bakgrunden bäst.
Eller sten grenar/rötter och växter. [:-5]

det behövs lite större stenar om det ska bli snyggt. Var och titade på en rockzolid sten Modell större men den gick inte inom budget ramen 850kr[:O] men snygg va den i plast.
Så inget tungt att tänka på[:)]
#57 - 28 januari 2018 12:56
Om stora stenars tyngd oroar dig, kan du på botten lägga cellplast och/eller skärbräda i plast (kostar 15 kr styck på Ikea).
#58 - 28 januari 2018 14:13
[QUOTE=Camenius;n2379053]Om stora stenars tyngd oroar dig, kan du på botten lägga cellplast och/eller skärbräda i plast (kostar 15 kr styck på Ikea). [/QUOTE]

Cellplastens/frigolitens uppgift är att absorbera eventuellt grus eller sten som kommer under så att glaset inte spricker (eftersom frigolit är porös men kan ändå upphålla en hög vikt!). En hård plastbräda har inte den förmågan och passar istället för att hacka och skära på.
#59 - 28 januari 2018 14:23
[QUOTE=åheim;n2379061]

Cellplastens/frigolitens uppgift är att absorbera eventuellt grus eller sten som kommer under så att glaset inte spricker (eftersom frigolit är porös men kan ändå upphålla en hög vikt!). En hård plastbräda har inte den förmågan och passar istället för att hacka och skära på.[/QUOTE]

Jovisst är ET så. Men en plastbräda reducerar risken att en mycket stor tung sten lägger hela sin tyngd på några få små punkter. Eller...?
Alltså samma princip som att man hellre ska krypa på en svag is, än att gå. :) Viktfördelning...
#60 - 28 januari 2018 16:12
Finns iallafall en anledning till att man använder frigolit och jag tycker att man för akvariets säkerhet ska hålla sig till det :)
#61 - 28 januari 2018 16:50
Jag har lagt 20 mm cellplast i boten just för att skydda och fördela lasterna lite:)

den är även formskuren efter konturerna på bakgrunden[8D]
#62 - 28 januari 2018 16:52
Nu har jag fått bärhjälp med akvariet och det står nu på den nya akvariebänken från Akvastabil [:-38]

Attachment
#63 - 28 januari 2018 17:39
Snyggt, alltid skönt när det kommit på plats.....följer tråden noga eftersom jag också skall starta med inredning av ett akvarium i kommande vecka...inte så stort men tycker det är jättespännande att se hur du jobbar. Detta kommer att bli bra,
#64 - 29 januari 2018 15:04
Nu har jag lastat i lite stenar i olika storlekar
#65 - 29 januari 2018 15:11
Ser riktigt bra ut, men skall du inte testa med grenar också? Vilken miljö vill du skapa, vilka fiskar har du tänkt dig....
#66 - 29 januari 2018 15:41
Bravo, du har hittat stenar som stämmer perfekt med bakgrunden! ..och sen får du en fin akvariehörna i rummet, en hörna du ska sitta i fotäöljen och njuta i.
#67 - 29 januari 2018 16:44
Lite mer stenar[:)]
när gruset kommer i så kommer en del av stenarna att synas mindre.
Attachment
#68 - 29 januari 2018 19:37
[QUOTE=Ekenberg;n2379131]Ser riktigt bra ut, men skall du inte testa med grenar också? Vilken miljö vill du skapa, vilka fiskar har du tänkt dig....[/QUOTE]

Först tänker vi ta växter och fisk från det här karet Attachment
och 30 st kösbärsräkor och 6 amanoräkorna vi har i ett annat litet kar.

I det större går det kardenaltetror 21 st, 7 kuliålar, 4 black Molly + 5 yngel, 3 st ansistrusismallar, 2 st siamensismalar, en kampfiskhona.

Vi hade en nu mer blandning förut men gav bort fiskar som behövde stort kar. Finna silverhajar, praktbotior mm
#69 - 29 januari 2018 19:52
Hej igen Niklas . Har du någon plan sedan, jag menar vad vill du med ditt akvarium, skall det bli ett sälskapsakvarium eller har du någon miljö du vill få fram. Så som det ser ut nu känns det som ett otroligt bra Malawi eller Tanganyika kar, med grenarna i kändes det lite mer Sydamerika , snyggt är det skall bli spännande att se när växterna kommer i...
#70 - 29 januari 2018 21:16
[QUOTE=Ekenberg;n2379164]Hej igen Niklas . Har du någon plan sedan, jag menar vad vill du med ditt akvarium, skall det bli ett sälskapsakvarium eller har du någon miljö du vill få fram. Så som det ser ut nu känns det som ett otroligt bra Malawi eller Tanganyika kar, med grenarna i kändes det lite mer Sydamerika , snyggt är det skall bli spännande att se när växterna kommer i...[/QUOTE]

Hej

från början så skulle vi köpa ett juwel 450 rio istället för vårt juvel 180 rio sällskapsakvarium.
Attachment
Och helt enkelt flytta över våra saker till ett kar med mer utrymme[:-15]

sen råkade vi få tag på det vi har i dag för en vettig peng:D

jag och min fru har diskuterat om vi inte ska bytta inriktning mot något av de du nämner i texten.

Fast vi vill inte ha stora fiskar utan dvärgfiskar som max kanske blir 7-10 cm. [:-128]
#71 - 29 januari 2018 21:40
AttachmentAttachment Det finns många ciklider i den storleken både i Malawi och i Tanganyika sjön. Om du funderar på Malawi har jag alldeles för många.....;) Pseudotropheus socolofi blir runt sju centimeter och är en fredlig ciklid, har åtta stycken som söker nytt hem, sedan finns ju Pseudotropheus demasoni i samma storlek, där jag också har för många.....

Det finns väldigt många Malawi runt 9-11cm.....bara en tanke
#72 - 29 januari 2018 21:41
Här kommer kvällens sista [:-79] AttachmentAttachment
#73 - 29 januari 2018 21:43
Nu är ju jag väldigt färgad.....eftersom jag älskar Malawi ....men det känns ju nästan som akvarieinredningen skriker Malawi ....
#74 - 30 januari 2018 15:36
[QUOTE=smajlet;n2379188]Här kommer kvällens sista [:-79] AttachmentAttachment[/QUOTE]

Now we are talking...! Var inte rädd för att testa med att ha i fler stenar. Och rötterna är fint placerade... Det
är enormt stimulerande att följa ditt projekt, framför allt när du är på väg att landa så bra som nu..
#75 - 30 januari 2018 16:03
Det blir nog det här jag går vidare med[:)]
Börjar lägga sanden med skopa eller vad man nu vill kalla det för.

Fyller upp efter kanter och ihåligheter samt penslar sanden.

Sen blir det till att limma lite mossa på grenarna åxå :D
efter det så ska jag fylla karet till en tredjedel och sedan flytta över alla växterna från vårt andra kar.

Attachment
#76 - 30 januari 2018 17:28
Det där kommer att bli jättefint. Ser också att du dolt rastern nere till vänster på bakgrundet med en större sten. Smart gjort!
#77 - 30 januari 2018 19:50
Nu har jag börjat fylla på gruset, 2 10 l hinkar. [:)]

Attachment
#78 - 30 januari 2018 20:09
4 hinkar grus totalt ca 50 kg.

Hur mycket bör man ha i?
har inte penslat ordning gruset än[:-65]

Attachment
#79 - 31 januari 2018 14:31
Så nu har det penslat lite med sanden mellan stenar och grenar.

Så nästa steg blir till att fylla på med lite lågt vatten för att underlätta planteringen av växterna [:-3][:-23] Attachment
#80 - 31 januari 2018 18:42
Känns spontant som att det är lite lite sand för rötterna att få fäste i?? hur många cm djup är det irl?
#81 - 31 januari 2018 19:50
[QUOTE=miiaoo;n2379303]Känns spontant som att det är lite lite sand för rötterna att få fäste i?? hur många cm djup är det irl?[/QUOTE]

Hej sanddjupet i framkant är 6,5-7cm och bak är det 10-12cm
stenarna som hamnat till stor del under sanden fyller upp mycket åxå

bakgrunden tar mycket yta åxå
mvh Nicklas
#82 - 31 januari 2018 19:52
Attachment Just nu ser det ut så här[:-59]
#83 - 31 januari 2018 20:26
Ser bra ut[:-15]
#84 - 31 januari 2018 20:34
Nu är akvariet helt fylt med vatten.
Köpte javamossa och sate på pinnarna :)

Attachment
#85 - 1 februari 2018 05:26
Riktigt snyggt!
#86 - 1 februari 2018 11:05
Kanon snyggt ......det gröna livade verkligen upp, kul att få följa med på resan....
#87 - 1 februari 2018 19:01
Tack alla för hjälpen och tipsen jag fått.

Blev väldigt nöjd sjkälv[:)]
#88 - 6 februari 2018 19:32
Beror min vatten färg och grumlighet på att jag har grenarna i vattnet kanske. Lite skillnad på vattenkvalitet nu och när karet fylldes upp. [:-46]

Eller så är det typiskt för nystartat kar:rolleyes:

grenarna fick inte liga i vattenbad innan dom stoppades i karet, hade lite bråttom så jag kunde fylla i vatten[:-100]

Ser så sjunkit ut nu[:-84]

AttachmentAttachment
#89 - 6 februari 2018 19:44
Hittade en beskrivning på nätter som var av intresse:d

Här är ett felsökningsschema för vattengrumling:

Färg:

- Grön = svävalger (syns som mikroskopiska trådar). Prova skruva upp värmen till 33 grader en dag, hjäper ibland, men en del växter klarar det inte.

- Gul = färg från maten.

- Brun = smutspartiklar, färg från maten, humusämnen.

- Grå-vit = gör ficklampstestet:

Släck ljuset helt både i akvariet och rummet. Lys med en ficklampa från sidan i akvariet. Ser du kornen i grumlingen?

- Nej, då är det en kemiskt fällning, troligen CaCO2. Fixas enklast genom färre och mindre vattenbyten.

- Ja. Smuts? Infusorier? Jag har bara sett detta när jag vräkt i mat i yngelakvarier och det brukar klarna helt på några timmar då.

Ja på brun färg och ja på ficklampa tester:confused:

#90 - 7 februari 2018 20:41
Attachment Det var grenarna utan tvekan som färgade vattnet te brunt.
Tog ut dom och la dom i en vit balja och det vart brunt vatten som rann av dom när dom låg där i.

Så nu blev det minna två minsta rötter från mitt mindre kar som fick komma i det stora.

AttachmentAttachment dock syns de lite dåligt i det grumliga vattnet

#91 - 11 februari 2018 15:06
Lite uppdatering på växter mm Attachment
#92 - 11 februari 2018 16:21
Snyggt, och det klarnar....
#93 - 11 februari 2018 21:00
[QUOTE=Ekenberg;n2380135]Snyggt, och det klarnar....[/QUOTE]

Ja det går sakta men framåt.

Attachment

Attachment
#94 - 22 februari 2018 19:26
Lite omorganisering av akvarieväxter och stenar:)

Har organiserat ihop växtarterna, långa växter på vänster sida, mellan till höger och lägre i mitten. Även gjort ett stenröse i mitten som verkar väldigt populärt
Tog några timmar att göra detta arbetet.

Sen har det tillkommit lite mer fiskar till akvariet. 2 st mosaik Gurami, 2 st Dvärggurami i härliga regnbågsfärger och 6 st röda Platty med svarta fenor.

Tyvärr så verkar det som fiskarna har haft räkskiva i akvariet. av ca 70 st återfanns bara ca 20 och som tur var så hittade jag alla 6 amanoräkorna så nu har de fått ett eget hem vid sidan av. och dom trivs mycket bra där dom är nu =).

[ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"medium","data-tempid":"temp_75419_1519327104884_360"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"small","data-tempid":"temp_75420_1519327332116_973"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"small","data-tempid":"temp_75421_1519327391593_177"}[/ATTACH]Attachment
#95 - 22 februari 2018 19:42
Ursäkta dom tråkiga bilderna, men begränsningen ligger på 2 MB storlek så jag beskär korten i mobil för att kunna lägga upp dom.

Attachment
Attachment
#96 - 22 februari 2018 20:14
God tillväxt i ditt kar tycker jag, och allltid kul med uppdateringar. Jag tycker ditt nya parti ser riktigt bra ut. Sedan får man ju förstå fiskarna, det finns ju inget godare än räkfrossa......;)
#97 - 25 februari 2018 20:26
Lite uppdatering av ljusramp.

Hittade en hängande ramp som jag köpte med högre watt 4x80w t5 istället för 2x58w t8.

Dom nya rören är samma som dom jag hade i den gamla ljusrampen vita 10000k sylvania extra blir någon blåa trucolor Fiji
#98 - 25 februari 2018 20:28
Frågan är bara om man ska ta bort täckglaset eller inte.
Blev mer intensiva färger i karet dock något svartare uppe i hörnena tack vare längden som är 0,5 meter kortare en den gamla rampen.
#99 - 25 februari 2018 21:44
Skitsnyggt med den nya rampen, gillar när det blir lite skuggigare vid hörnen samt att det inte ser gult ut längre[:-106] Jag tycker personligen inte om täckglas, jag gillar när rötter bryter ytan och upp ur karet samt lite växter som tittar upp. Dock får man ju se upp om man har fisk som hoppar. Brukar funka att bara ha lister runt kanterna, på ett kar har jag lagt trälister och på det andra har jag lagt tillsågad plexiglas och ingen fisk har hoppat ur... Innan så hade jag problem med glastetror som jag hittade på golvet som torra snacks! Fisk tenderar att hoppa ur vid glaskanten bara.
#100 - 26 februari 2018 05:02
[QUOTE=åheim;n2380941]Skitsnyggt med den nya rampen, gillar när det blir lite skuggigare vid hörnen samt att det inte ser gult ut längre[:-106] Jag tycker personligen inte om täckglas, jag gillar när rötter bryter ytan och upp ur karet samt lite växter som tittar upp. Dock får man ju se upp om man har fisk som hoppar. Brukar funka att bara ha lister runt kanterna, på ett kar har jag lagt trälister och på det andra har jag lagt tillsågad plexiglas och ingen fisk har hoppat ur... Innan så hade jag problem med glastetror som jag hittade på golvet som torra snacks! Fisk tenderar att hoppa ur vid glaskanten bara.[/QUOTE]

Tack

Jag har flyttväxter som jag vill se och sen skulle jag åxå vilja ha någon form av växt som växer ur karet[:)]
det ska tydligen fungera med fredskalla tänkte att jag kunde ha ett par sådana mellan bakgrunden och glaset för där finns det bra med plats.

får se om det finns andra växter skulle bli snyggt med lite blommor mm.
#101 - 2 mars 2018 04:49
Fixade ett litet syskonkar till det stora karet. Så nu njuter även räkorna av ett större och finnare kar en det lilla 32 l karet dom fick bo i.
Nu får man chansen att se dom lite mer åxå[:D]

Attachment

Attachment

#102 - 2 mars 2018 08:44
Blir ju riktigt bra det där....även det stora har ju tagit sig bra.
#103 - 4 mars 2018 19:58
Jag skulle inte våga ha ca 125 kg på en Kallax-hylla där maxbelastningen är satt till 13 kg per hyllplan...
#104 - 16 mars 2018 16:45
Halloj Nicklas!
Fasen, det blev lite kort idag när vi träffades - grenhämtning, kattleverans och fru-körning nästan samtidigt.
Hoppas du får användning av trä-stuffet - och nästa gång vi ses så får vi snacka lite mer under lugnare former!
:)
#105 - 17 mars 2018 20:31
[QUOTE=Mats Bryzell;n2381950]Halloj Nicklas!
Fasen, det blev lite kort idag när vi träffades - grenhämtning, kattleverans och fru-körning nästan samtidigt.
Hoppas du får användning av trä-stuffet - och nästa gång vi ses så får vi snacka lite mer under lugnare former!
:)[/QUOTE]

Ja det blev kort men intressant och så hade jag åxå lite att göra hemma :)

Tittade lite i din tråd på 895 inlägg[:-9] hade inte uppfattat att du har haft så mycket fint i ditt utehus[:-160][:-65]

tyckte verkligen om ditt akvarium som du hade med dinna finna skalarer.

Tack ennu en gång får trä-stuffet jag fick av dig.
Det blev en helt ny settup i akvariet efter besöket hos dig:d

bilder kommer senare. [:-12]
#106 - 17 mars 2018 20:59
Det är vi många som väntar på, skall bli spännande att se hur du får till det nu, tyckte ju om layouten du har. Har du funderat mer kring diskus...
#107 - 17 mars 2018 21:23
[QUOTE=smajlet;n2382020]

Ja det blev kort men intressant och så hade jag åxå lite att göra hemma :)

Tittade lite i din tråd på 895 inlägg[:-9] hade inte uppfattat att du har haft så mycket fint i ditt utehus[:-160][:-65]

tyckte verkligen om ditt akvarium som du hade med dinna finna skalarer.

Tack ennu en gång får trä-stuffet jag fick av dig.
Det blev en helt ny settup i akvariet efter besöket hos dig:d

bilder kommer senare. [:-12][/QUOTE]
Härligt! Det skall bli riktigt kul att få se vad du hittar på med Syréngrejerna, om du får in ”monsterstubben” och även Ormhasseltrasslet. :)
#108 - 18 mars 2018 09:40
Nu har jag brötat runt ordentligt i karet:)

först utan ormhasel.

AttachmentAttachment sen i dag testade jag med en del av den stora mängden ormhassel jag fick med mig.
Kanske blev det lite mycket i karet eller så får minna ögon vänja sig:D

AttachmentAttachment
admin
Christian Alfredsson
#109 - 18 mars 2018 09:43
Blev väldigt snyggt. Gillar ormhasseln mycket.
#110 - 18 mars 2018 10:13
I ditt stora kar tycker jag absolut inte det blev för mycket, skit snyggt .....tror till och med du kan ha mer ;)
#111 - 18 mars 2018 12:05
Tackar:)

Får skaffa lite större fiskar bara. Är hemskt sugen på diskusar men har inte pengar till det idag[:-28]

Vilker antal är minimum på diskus?
har läst att det bästa är att köpa i grupp med en gång, så dom växer upp med varandra:rolleyes: eller så blandar jag ihop det med skalarer[:-116]

Funderar även på skalarer men det beror åxå på vad dom kostar:) Attachment
Attachment
Attachment
#112 - 18 mars 2018 13:09
Håller med om att det är snyggt med kvistar, men tror du får en bättre effekt om du inte sprider ut ”alla överallt”. Samla istället några (några alltså, inte alla) kvistar på ett ställe som du därmed ”betonar” mer. Framför allt om du ska ha ner ännu fler vilket i så fall är en bra id’e.

Tycker jag. :)
#113 - 18 mars 2018 13:57
Kanon snyggt, passa på och njut, just nu behövs ingenting mer i karet. Gällande diskus råder det väl delade meningar, det man oftast hör är att man minst skall ha en grupp på fem, men det finns de som menar att det är bättre med ett eller två par, tror det samma gäller för scalarerna . Lycka till, kanonsnyggt är det iallafall.
#114 - 18 mars 2018 17:58
[QUOTE=Camenius;n2382049]Håller med om att det är snyggt med kvistar, men tror du får en bättre effekt om du inte sprider ut ”alla överallt”. Samla istället några (några alltså, inte alla) kvistar på ett ställe som du därmed ”betonar” mer. Framför allt om du ska ha ner ännu fler vilket i så fall är en bra id’e.

Tycker jag. :)[/QUOTE]

Håller med, tänkte inte riktigt på det provade med grenarna på vänster sida. Tanken är att javamossan ska växa på grenarna.

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#115 - 26 mars 2018 19:55
Pilade lite ytterligare med ormhaslet, ingen större skillnad men lite [:)]

Attachment
#116 - 5 april 2018 06:12
Så fint ditt akvarium har utvecklats. Roligt att få följa med din process.
#117 - 5 april 2018 10:30
[QUOTE=LindaAlgo;n2383049]Så fint ditt akvarium har utvecklats. Roligt att få följa med din process.[/QUOTE]

Tack [:D]

Nu får det växa till sig lite.
Märkte att jag kunde ha 6 st lysrör i armaturen så jag la till två lysrör extra efter att jag byt ena drivdonet.:)

så nu har jag 480 w belysning istället för 116 w[:-17][8D]

Attachment

Attachment

Attachment

#118 - 5 april 2018 10:56
Ditt akvarium är verkligen fint. Men på den senaste bilden känns det nästan som det blir för ljust.....kan du tända och släcka olika lysrör separat? Det är ju lite olika behov vid olika tider på dygnet av belysning. Jag tycker det är skämt att släcka ett rör på kvällarna innan hel släckning så att säga ....ett gammaldags skymnings relä;)
#119 - 5 april 2018 11:01
Jag håller med Ekbenberg, akvariet är verkligen trevligt. Jag har visserligen själv valt att inte köpa bakgrund, men Rock zolids Timor är mycket fin. Snyggt. Inser att du har många lugna fina stunder framför karet. Mysigt!
#120 - 5 april 2018 16:58
[QUOTE=Ekenberg;n2383057]Ditt akvarium är verkligen fint. Men på den senaste bilden känns det nästan som det blir för ljust.....kan du tända och släcka olika lysrör separat? Det är ju lite olika behov vid olika tider på dygnet av belysning. Jag tycker det är skämt att släcka ett rör på kvällarna innan hel släckning så att säga ....ett gammaldags skymnings relä;)
[/QUOTE]

Tackar :)

Det är svårt att ta med mobilkamera, det ser bättre ut i verkligheten[:D]

Jag har fyra sylvania auqvastar som går att tända och släcka samtidigt och två sylvania grolux som går att släcka och tända.

Mvh Nicklas :)

#121 - 5 april 2018 17:00
[QUOTE=Camenius;n2383058]Jag håller med Ekbenberg, akvariet är verkligen trevligt. Jag har visserligen själv valt att inte köpa bakgrund, men Rock zolids Timor är mycket fin. Snyggt. Inser att du har många lugna fina stunder framför karet. Mysigt![/QUOTE]

ja jag har dessutom två kar till bredvid soffan så det finns gott om fiskar och räkor att titta på [:-15]

#122 - 5 april 2018 17:09
AttachmentAttachmentAttachment
#123 - 6 april 2018 03:41
Här är ett bättre kort =).
Attachment
#124 - 6 april 2018 03:59
Det är jättefint! Älskar ormhassel!
#125 - 15 april 2018 11:21
Riktigt fint, nu är det bara diskusarna som saknas ;)
#126 - 15 april 2018 19:50
[:-164][QUOTE=Ekenberg;n2383324]Riktigt fint, nu är det bara diskusarna som saknas ;)[/QUOTE]

Jag har varit och tittat på diskusar på Herkules zoo i Göteborg
Och fått massa information om mat temperaturer vattenbyten mm. Jag har önskat mig diskusar i födelsedagspresent.

Har dock inte råd med så finna diskusar som dinna exemplar:)
#127 - 16 april 2018 10:41
[QUOTE=smajlet;n2383355][:-164]

Jag har varit och tittat på diskusar på Herkules zoo i Göteborg
Och fått massa information om mat temperaturer vattenbyten mm. Jag har önskat mig diskusar i födelsedagspresent.

Har dock inte råd med så finna diskusar som dinna exemplar:)[/QUOTE]

Grymt , du tror nog man hittar snygga diskusar från olika odlare. När jag var hos herkules hade de inga diskus inne som intresserade mig. Blir säkert jättebra ändå. Hoppas du får vad du önskar dig nu i födelsedagspresent.
#128 - 16 april 2018 18:21
Så fint ditt akvarium har utvecklats. Roligt att få följa med din process.
#129 - 17 april 2018 03:26
[QUOTE=LindaAlgo;n2383380]Så fint ditt akvarium har utvecklats. Roligt att få följa med din process.[/QUOTE]

Tack så mycket [:)]
#130 - 19 april 2018 20:30
Nu börjas det planeras för [:-164] i karet :D
Har önskat det i födelsedagspresent :)

Det är visserligen i juli, men det går fort och det ska göras om i karet.

Attachment Kollade över vilka fiskar som kunde bo ihop med diskusen och det var ett gäng som fick flytta över till två andra kar. [:-160]
#131 - 19 april 2018 20:38
Lysande på ett mycket intressant seminarium från simpla diskus.com om hur det är att ha diskus i olika former.

"" target="_blank">
:rolleyes:[:-159]
#132 - 21 mars 2021 21:30
Hur gick det här sen? :)

Annons