Lättskötta sydamerikanska flytväxter

#1 - 14 augusti 2006 13:28
Vad finns det för lättskötta flytväxter som är lämpliga i ett SA-biotopsakvarium?
#2 - 14 augusti 2006 13:43
Jag tror ingen av de vanliga/mycket lättaskötta flytväxterna förekommer i sydamerika, men enligt tropica kommer följande lite svårare(?) flytväxter från sydamerika: Phyllanthus fluitans och Limnobium laevigatum.
#3 - 14 augusti 2006 13:54
Tack! Jag försöker just nu med Limnobium laevigatum, men hittills har det inte funkat så bra (jag har iofs haft problem med i stort sätt alla växter i det akvariet sen jag för några månader sen medicinerade med Myxazin). Synd för de är riktigt snygga.

Fast jag har pratat med en annan akvarist som säger att hennes Limnobium laevigatum trivs fast hon inte ens göder...

Har du nån erfarenhet av dessa växter? Vad ska man tänka på och vad är de känsliga mot? Jag hade verkligen velat lyckas med dem.
#4 - 14 augusti 2006 13:59
[QUOTE=batski]Har du nån erfarenhet av dessa växter? Vad ska man tänka på och vad är de känsliga mot? Jag hade verkligen velat lyckas med dem.[/QUOTE]
Tyvärr... Flytväxter tenderar alltid att skugga andra växter så jag har undvikit flytväxter i mina akvarier...
#5 - 14 augusti 2006 14:16
Pistia, Salvinia, Pontederia är tre flytväxter från sydamerika. Läs denna artikel av Erik Åhlander
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Pyrrhulina_australis/pyrrhulina.htm
#6 - 14 augusti 2006 14:23
Jag har limnobium laevigatum i fyra akvarium och här är lite av mina erfarenheter. Hos mig har limnobium laevigatum inte varit svåra.

I mitt lilla 20 liters har det växt bra i sommar när det varit varmt men det brukar växa sämre på vintervalvåret när det är lite kyligare (har ingen doppvärmare i detta och på vintern är det väl runt 20 21 grader, nu i sommar har det varit upp emot 27 grader). Belysningen i detta är en 60 w glödlampa som hänger över akvariet. Här bor det just nu massa endlers guppy och räkor så de göder nog vattnet rätt bra. Ibland har jag duttat i lite PMDD.

I mitt 40 liters växer de också mycket bra. Här har runt 25 grader i vattnet, belysningen består av två lågenergilampor i en ramp. Lite PMDD med ojämna mellanrum här också vid vattenbyte. I dessa två små växer de så man får kasta bort rätt ofta.

I mitt 150 liters är det överhuvudtaget inget kul nu, cyano (tror jag det heter, brunt/svart slem överallt) sen jag rotade runt och drog upp växter ur botten. Just nu växer inget bra där, utom slemmet då fast det är på rätt väg. Förut funkade limnobium laevigatum bra här. Cirka 25 grader varmt, 2 lysrör 18 W, PMDD och till för ett tag sedan körde jag CO2 med jäst. PMDD vid vattenbyte (varje eller varannan vecka ungefär).

450 liters. Har inte fått igång det riktig men nu börjar även de limnobium laevigatum jag la i funka, de har börjat föröka sig. PMDD vid vattenbyte, 4 lysrör 36 W. Cirka 28 grader varmt. Knappt några fiskar i ännu heller.

MVH // Fredrik
#7 - 14 augusti 2006 16:22
[quote=batski]
Fast jag har pratat med en annan akvarist som säger att hennes Limnobium laevigatum trivs fast hon inte ens göder...
[/quote]

Gissar att du syftar på mig. ;) Vill tillägga att jag TROR att de inte gillar så mycket ytrörelse. Lite rörelse har jag såklart men inte mer än att mina Limnobium glider runt i maklig takt. Dessutom är det två väl inkörda kar där jag gör "väldigt" små vattenbyten med längre mellanrum, säg 10-15% varannan vecka ungefär. Så gödning finns det nog tillräckligt utan att jag stoppar i mer antar jag. I alla andra kar (vi har 6st ) har inte Limnobium funkat, men där är det mer ytrörelse och större vattenbyten. :)
#8 - 14 augusti 2006 17:02
[QUOTE=Nitra98] Vill tillägga att jag TROR att de inte gillar så mycket ytrörelse. Lite rörelse har jag såklart men inte mer än att mina Limnobium glider runt i maklig takt. :)[/QUOTE]

instämmer
#9 - 14 augusti 2006 17:11
Inga flytväxter tycker väl om för kraftig ytrörelse ?
#10 - 14 augusti 2006 18:02
Guy: Tack för länken! Intressant artikel! Jag hade faktiskt läst den för några månader sen, men då tänkte jag inte på växterna.

fs_fs: Utifrån det du skriver verkar det som om de inte är så kinkiga vad gäller ljuset. Men det är iofs inga problem med i mitt akvarium. I akvarier med en relativt stor befolkning brukar det inte vara några problem med näringsämnen som nitrat och fosfat, men micronäring (bl a Fe) måste man väl tillsätta?

Nitra98: Yep! Det var dig jag hade pratat med :) Du tillsätter ingen gödning alls va? Inte heller TMG? I så fall borde de inte vara så känsliga för brist på mironäring...

Och nej jag har inte så stark ytrörelse i det akvariet.
#11 - 14 augusti 2006 18:46
[quote=batski]Nitra98: Yep! Det var dig jag hade pratat med :) Du tillsätter ingen gödning alls va? Inte heller TMG? I så fall borde de inte vara så känsliga för brist på mironäring...
[/quote]

Nej, jag tillsätter ingen som helst gödning. :)
#12 - 14 augusti 2006 19:27
Där ser man. Hur länge har de trivits och växt utan tillsats av micronärnig?

Jag undrar fortfarande varför mina inte trivs...
#13 - 14 augusti 2006 19:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å rätta gärna mig nu om jag har fel men är inte flytväxter generellt slukare av nitrat???? Jag har för mig att jag läste det i nån tråd för nåt/några år sedan :rolleyes:? Nån som kan dementera eller bekräfta?[/COLOR][/FONT]
#14 - 14 augusti 2006 20:26
Batski: De har trivts och förökat sig som sjutton under, säg, 4 månader kanske?
Till saken hör att jag övermatar nog "en aning" i just de karen då det finns ett helt gäng ampullaria i också, och jag är lite ängslig att de ska svälta ihjäl då det hände med den första jag hade... [:o] Så kanske därför mina Limnobium trivs så bra också? Plus de små vattenbytena varannan vecka då. :)

Lenmar: Jag kan varken bekräfta eller dementera men visst låter det logiskt att de slukar nitrat?
#15 - 14 augusti 2006 23:39
[QUOTE=Nitra98]Till saken hör att jag övermatar nog "en aning" i just de karen då det finns ett helt gäng ampullaria i också, och jag är lite ängslig att de ska svälta ihjäl då det hände med den första jag hade... [:o] Så kanske därför mina Limnobium trivs så bra också? Plus de små vattenbytena varannan vecka då. :) [/QUOTE]

Jo de får makronäring från maten/skiten, men det intressanta är att du inte tillsätter nån micronärning och de mår bra ändå. Undra vad som är fel i mitt akvarium?
#16 - 15 augusti 2006 07:06

men det intressanta är att du inte tillsätter nån micronärning och de mår bra ändå

Det intressanta är att nitra gör få och små vattenbyten så att fiskmat och fiskskit kan göra nytta via mineraliseringen i bottnen.

Flingfoder består till stor del av döda växtdelar (alger). Döda växtdelar innehåller allt levande växter behöver, även om det måste gå omvägen via en långsam mineraliseringsprocess i substratet.

Denna långsamma mineraliseringsprocess kan man ofta lätt springa ifrån antingen med för flitiga vattenbyten eller för mycket snabbväxare - några få hittar dock sin sweetspot med en väl avvägd mängd ljus, matning och växter.

Nitra nämner ju även att denna sweetspot inte har lyckats uppnås i alla akvarierna.
#17 - 15 augusti 2006 07:54
[QUOTE=defdac]Flingfoder består till stor del av döda växtdelar (alger). Döda växtdelar innehåller allt levande växter behöver, även om det måste gå omvägen via en långsam mineraliseringsprocess i substratet.[/QUOTE]

Intressant! Har sandens kornstorlek nån betydelse?

[QUOTE=defdac]Denna långsamma mineraliseringsprocess kan man ofta lätt springa ifrån antingen med för flitiga vattenbyten eller för mycket snabbväxare - några få hittar dock sin sweetspot med en väl avvägd mängd ljus, matning och växter.[/QUOTE]

Så snabbväxande växter har svårare att anpassa sig så de kan klara sig utan tillsats av micronäring?
Bilagor:
#18 - 15 augusti 2006 08:05

Intressant! Har sandens kornstorlek nån betydelse?

Ja, Walstads botten funkar t ex absolut bäst med 2-3 cm jord toppat med 2-3 cm grus där gruskornen är 2-3 mm.

Man vill skapa en precis lagom syrerik/syrefattig miljö i bottnen som har precis lagom låg, men inte för låg, redox.

Så kör man inte Walstadbotten eller slänger bort bottnen helt ur ekvationen medhjälp av Estimative index så står man där ensam i snålblåsten och får känna sig fram.

Ju tätare sand desto grundare lager måste man köra med. Fin sand klarar inte att ha mycket ruttnande växtdelar i sig förrens det blir så låg redox att man får sulfatreduktion (luktar ruttna ägg och bildar giftig sumpgas, vätesulfid, H2S, http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tesulfid).

Så snabbväxande växter har svårare att anpassa sig så de kan klara sig utan tillsats av micronäring?

Nej tvärtom: Dom anpassar sig så bra att dom springer ifrån de biologiska processerna i bottnen som ska ge dom mat. Eller så fäller akvaristen krokben för växten och gör för mycket vattenbyten som också innebär för lite mat för storätaren/snabbväxaren.
#19 - 15 augusti 2006 08:46
Limnobium laevigatumn är riktiga ogräs, jag har haft dom, men slängt ut dom iom att dom tagit alldeles för stor plats och skuggat en massa.
Allla flytväxter tar ju upp CO2 från luften, då slipper man ju iaf CO2 till karet, men dom vissa flytväxter är kanske kinkiga med gödning och kondens som droppar på deras blad?

Här är en bild när jag hade Limnobium: http://img215.imageshack.us/img215/9537/160l5vl4.jpg
#20 - 15 augusti 2006 09:17
[QUOTE=Leonard]Limnobium laevigatumn är riktiga ogräs, jag har haft dom, men slängt ut dom iom att dom tagit alldeles för stor plats och skuggat en massa.[/QUOTE]

Det verkar som om alla lyckas med den utom jag :( Skaffade i går några Pistia stratiotes. Får se om de klarar sig bättre, även om jag tycker limnobium är snyggare.

defdac: som du kanske vet har jag råda 0,33 mm (blandad med lite 0,4-0,8) i det ena akvariet och råda 0,8-2 mm i det andra (där inga växter trivs för närvarande). Vad ska man då tänka på när man har finare sand än den optimala (för växterna)?

Och hur funkar det med både snabbväxande växter som t ex ceratopteris i samma akvarium som långsamväxande som cryptocoryne?
#21 - 15 augusti 2006 09:29

Vad ska man då tänka på när man har finare sand än den optimala (för växterna)?

Inget speciellt. Man kan ändå inte fösa in ett substrat dit man själv vill. Antingen funkar nitrifikation och mineralisering eller så gör det det inte. Det du kan manipulera är slamsugningsfrekvensen - och där skjuter man lite i blindo och måste jobba upp en känsla för när det är "lagom gosigt" samt ha tillräckligt bra nerver att låta viss mulm ligga kvar ovanpå sanden/gruset.

Dvs man måste gå på fingerkänsla istället för att bara köra efter en idiotsäker metod.
#22 - 15 augusti 2006 09:43
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å rätta gärna mig nu om jag har fel men är inte flytväxter generellt slukare av nitrat???? Jag har för mig att jag läste det i nån tråd för nåt/några år sedan :rolleyes:? Nån som kan dementera eller bekräfta?[/COLOR][/FONT][/quote]

Jo, precis, eftersom de flesta är anpassade till starkt ljus och snabb tillväxt och dessutom i akvariet hamnar nära belysningen kan de även i akvariet växa fort och äta mycket av allt.
#23 - 15 augusti 2006 09:46
[quote=Leonard]
Allla flytväxter tar ju upp CO2 från luften, då slipper man ju iaf CO2 till karet, men dom vissa flytväxter är kanske kinkiga med gödning och kondens som droppar på deras blad?[/quote]

Alla tar inte Co2 direkt ur luften, de som flyter "under ytan" som hornsärv till exempel kan inte tillgodose sitt kolbehov med det lilla som sticker upp ur vattnet.
#24 - 15 augusti 2006 09:54
[QUOTE=defdac]...samt ha tillräckligt bra nerver att låta viss mulm ligga kvar ovanpå sanden/gruset.[/QUOTE]

Hehe, just nu ligger det faktiskt en del :) Annars brukar jag en del ligga kvar under växterna och bakom roten. Och så har jag även lite torv några milimeter under sanden.
#25 - 15 augusti 2006 10:39

Hehe, just nu ligger det faktiskt en del Annars brukar jag en del ligga kvar under växterna och bakom roten. Och så har jag även lite torv några milimeter under sanden.

Det låter mycket lovande. Torv är ju ganska "färdignedbrutet" så den bidrar inte jättemycket till att sänka redoxen som t ex fräsch rutten mat gör.

Dvs du har en grundstomme där du förmodligen kan få en ganska schysst redox och mineralisering. Det du nu behöver är lagom med mat till mineraliseringsbakterierna. För att dom ska få mat måste skit börja sedimentera och en schysst bakteriepopulation börja byggas upp. Låt dom jobba lite i fred framöver och mata fiskarna ganska bra utan att göra alltför många vattenbyten och pytsa i lite PMDD när du väl gör ett vattenbyte så tror jag att växterna kommer börja ta sig inom 3-4 veckor. Fyll upp vattenbytesvattnet när du släckt.
#26 - 15 augusti 2006 11:05
[quote=Erik...]Alla tar inte Co2 direkt ur luften, de som flyter "under ytan" som hornsärv till exempel kan inte tillgodose sitt kolbehov med det lilla som sticker upp ur vattnet.[/quote]

Nej, det är klart att inte Hornsärv gör det. Räknar ni Hornsärv som en flytväxt? Det gör iaf inte jag, växter som bara ligger och flyter runt i vattnet, som knappt nuddar ytan tar ju inte upp CO2 dirket ifrån luften. Växter som t ex Pistia, Limnobium, m.m. som har blad som är anpassade för att ligga OVANPÅ ytan tar upp CO2 direkt från luften :)
#27 - 15 augusti 2006 11:23
Har Hornsärv stomata och den kommer i kontakt med luften så tar den garanterat CO2 från luften.
#28 - 15 augusti 2006 23:20
Jo, kanske lite, men måste inte hela växten anpassas för att ta upp CO2 genom luft då?
Men jag medade att Hornsärv normalt sett har blad som ligger ovanpå ytan som är gjorda för att ta upp CO2 genom luften, eller det kanske dom gör i naturen, men i karet ser det ju iaf inte ut så.
#29 - 16 augusti 2006 05:08
Som Erik säger så är det kanske försvinnande få stomata som isåfall kommer i kontakt med luften så det inte spelar någon större roll. Ingen aning.
#30 - 16 augusti 2006 05:48
Jag ville bara påpeka att de växter som normalt flyter fritt brukar kallas flytväxter, oavsett om de andas i luft eller vatten. Sen ska man komma ihåg att flytväxter som växer platt längs ytan och andas luft kan vara direkt farliga för fiskarna eftersom de effektivt styper gasutbytet vid ytan, och själva inte bidrar till syresättning av vattnet, och genom sin snabba tillväxt lätt skuggar andra växter så inte de heller kan syresätta vattnet.

Detta kan vara ett allvarligt problem med många flytväxtarter.
#31 - 16 augusti 2006 09:53
Fast det behöver väl inte bli ett problem i fall man håller efter dem, så de inte täcker hela ytan. Eller? Det finns ju en del fiskar som trivs med flytväxter.

Annons