Lättskött o växtgynnsam Lowtecbotten?

#1 - 30 november 2007 23:03
Jag måste medicinera en sista gång i helgen och har bestämt mig för att tömma karet sedan eftersom hela balansen är förstörd idag av alla medicineringar.
Jag har Engelsk Sjösten 6-8 mm lr liknande. Växter har fram till medicineringen trivs mkt bra och jag kör utan så mycket pumpkapacitet och med regelbundna vattenbyten på 10-20 % så det är inte riktig Lowtec utan bara som namnet anger.. ett kar med liten teknisk utrustning.
Tillsatt lite växtnäring när karet var nystartat med sedan kunnat låta det sköta sig själv.

Frågor
Kan jag lägga någonting under sjöstenen för att gynna växter och symbios ännu mer?
Kaktusjord eller torv?
Var köper man torv?
Hur bygger jag etager?

Alla tankar och idéer emottages tacksamt.. :D :D
#2 - 1 december 2007 11:28
Ingen???

[:-116] ;)
#3 - 1 december 2007 12:30
Det finns jättemycket information här på zoopet om det du vill göra. Gör ett forum-sök på "lowtech" eller "walstad", det är namnet på den typen av växtakvarie du vill bygga.

Men i korthet: ja, kaktusjord eller torv går bra, det grus du har är nog ganska perfekt att lägga ovanpå. Ogödslad torv finns på de flesta större trädgårdsfirmor (t.ex. Plantagen).
#4 - 1 december 2007 17:11
Vi körde med ca 2cm kaktusjord och sen ca 2cm grus. Det har funkat jättebra, växterna växer som ogräs och inga algpoblem.
#5 - 2 december 2007 16:47
Tack för svaren...

Azur skrev:
Det finns jättemycket information här på zoopet om det du vill göra. Gör ett forum-sök på "lowtech" eller "walstad", det är namnet på den typen av växtakvarie du vill bygga.

Men i korthet: ja, kaktusjord eller torv går bra, det grus du har är nog ganska perfekt att lägga ovanpå. Ogödslad torv finns på de flesta större trädgårdsfirmor (t.ex. Plantagen).

Torven färgar vattnet lite eller hur och jorden kan vara jobbig om man ska flytta växter osv... Fler för och nackdelar?
Jag ska prova att söka igen..

_Lena_ skrev:
Vi körde med ca 2cm kaktusjord och sen ca 2cm grus. Det har funkat jättebra, växterna växer som ogräs och inga algpoblem.

Spännande... Min tanke är att lägga jord eller torv i den bakre halvan av karet och ha ett tjockare bottenlager där och sedan bara ha grus i främre delen så att man kan greja lite där.. Varför har du jord istället för torv?? :)

Jag hann inte medicinera idag så allt skjuts på ett dygn.. Då vet ju jag vad jag ska göra efter jobbet i morgon eller på tisdag.. [:o]
#6 - 2 december 2007 16:52
Vet en del som kör med vanlig blomjord, kaktusjord eller dammjord. Rent eller uppblandat med lite lera, grov sand och/eller grovfibrig trädgårdstorv. Själv kör jag inte jord i akvariet utan har någon fegisvariant med näringsberikad grov sand med inslag av dammlerra ca 25%. Fördelen med dammjord eller dammlera är att den inte lika lätt flyger iväg ut i vattnet som vanlig blomjord och att den inte färgar vattnet på samma sätt utan håller sig nästan kristallklart.
#7 - 2 december 2007 17:16
jubbe063 skrev:
Vet en del som kör med vanlig blomjord, kaktusjord eller dammjord. Rent eller uppblandat med lite lera, grov sand och/eller grovfibrig trädgårdstorv. Själv kör jag inte jord i akvariet utan har någon fegisvariant med näringsberikad grov sand med inslag av dammlerra ca 25%. Fördelen med dammjord eller dammlera är att den inte lika lätt flyger iväg ut i vattnet som vanlig blomjord och att den inte färgar vattnet på samma sätt utan håller sig nästan kristallklart.

Jamen åhh.. Jag har ju köpt lite sådan dammlera eller "Koilera" för att det skulle vara bra för att få upp kh... Jag har inte hunnit använda den...

Hur gör man med sådan dammlera när man ska blanda i den??
Min tanke var i såfall att blanda den med lite engelsk sjösten helt enkelt och sedan lägga på enbart sten på sedan?!;)
#8 - 2 december 2007 18:21
Ursäkta men kan jag bara flika in en liten fråga när det pratas om torv botten...
Kan man ha lite fibertorv under gruset fast man kör karet som vanligt med pump? Eller skulle det bara yra omkring torv överallt då? Någon som provat?
Tänkte att det skulle vara trivsamt för växterna, få vattnet fint och även bra för mina regnbågar.
#9 - 2 december 2007 18:59
Eurydike skrev:
Ursäkta men kan jag bara flika in en liten fråga när det pratas om torv botten...

Kan man ha lite fibertorv under gruset fast man kör karet som vanligt med pump? Eller skulle det bara yra omkring torv överallt då? Någon som provat?

Tänkte att det skulle vara trivsamt för växterna, få vattnet fint och även bra för mina regnbågar.

Ja, det undrar jag också.. Om det går med jord och dammlera om man har pump.. För mitt innerfilter vill jag inte ta bort för cirkulationens skull... Jag gillar inte stillastående kar.. :)
#10 - 2 december 2007 18:59
Katharina skrev:
Jamen åhh.. Jag har ju köpt lite sådan dammlera eller "Koilera" för att det skulle vara bra för att få upp kh... Jag har inte hunnit använda den...

Hur gör man med sådan dammlera när man ska blanda i den??

Min tanke var i såfall att blanda den med lite engelsk sjösten helt enkelt och sedan lägga på enbart sten på sedan?!;)

Jag har inte testat att ha hela botten med dammlera själv, jag brukar bara sprida ut det lite klumpvis (små klumpar) bland 2-4 mm grus över botten så att det är mer klumpar där jag ska ha mycket växter och lite mindre eller inte alls där jag inte ska ha växter. Höftar till lite, där jag ska plantera växter med kraftiga rötter så drar jag på lite i lermängd och där jag har mest växter som tar näring ur vattnet som många stängelväxter gör så har jag på lite mindre.

Totalt blir det ett lager på 2-5 cm och sen fyller jag på med rent grus 3-5 cm tjockt.
#11 - 2 december 2007 19:02
Eurydike skrev:

Ja det fungerar bra att göra det. torven är rätt fibrig och grov så om du lägger en 4-5 cm grus över och fyller på med vatten väldigt försiktigt så att inte gruset rör på sig så ska det fungera hur bra som helst under förutsättning att du inte har fiskar som leker grävskopa som en del ciklider kan göra ;-)
#12 - 2 december 2007 19:05
Katharina skrev:
Ja, det undrar jag också.. Om det går med jord och dammlera om man har pump.. För mitt innerfilter vill jag inte ta bort för cirkulationens skull... Jag gillar inte stillastående kar.. :)

Jag kör ju fuskisvarianten själv med näringsberikad grus och lite dammlera. Har inte upplevt några problem alls med vare sig pumpar eller annan teknisk utrustning. man ska bara se till att täcka ordentligt med några cm ren grus och att fylla på vatten försiktigt så ska det gå bra.
#13 - 2 december 2007 19:21
Katharina skrev:

Spännande... Min tanke är att lägga jord eller torv i den bakre halvan av karet och ha ett tjockare bottenlager där och sedan bara ha grus i främre delen så att man kan greja lite där.. Varför har du jord istället för torv?? :)

Katusjord var lätt att få tag i och jag har det till krukväxterna oxå :)
När man drar upp växter så yr det upp jord. Att plantera växter är inga problem. Jorden faller till botten ganska snart dock och man får delvis jordbotten. Har haft både med väldigt svag pump och ganska normal pump och det har funkat bra både och.
#14 - 2 december 2007 19:31
jubbe063 skrev:
Ja det fungerar bra att göra det. torven är rätt fibrig och grov så om du lägger en 4-5 cm grus över och fyller på med vatten väldigt försiktigt så att inte gruset rör på sig så ska det fungera hur bra som helst under förutsättning att du inte har fiskar som leker grävskopa som en del ciklider kan göra ;-)

Jag har sandsnäckor iofs, men de bökar ju inte direkt, mer ner och sen upp igen ;)
Borde gå va? jag tänkte bara ha lite tussar fibertorv där växterna är, baktill. Sen har jag mossa längst fram och den klarar sig ju utan torv.
#15 - 2 december 2007 21:02
Eurydike skrev:
Jag har sandsnäckor iofs, men de bökar ju inte direkt, mer ner och sen upp igen ;)

Borde gå va? jag tänkte bara ha lite tussar fibertorv där växterna är, baktill. Sen har jag mossa längst fram och den klarar sig ju utan torv.

Med snäckor funkar det fint, även om de gräver ända till botten så virvlar inte snäckorna upp nåt material i alla fall som fiskar kan göra när de slänger grus omkring sig, så kör på du :D
#16 - 2 december 2007 21:07
Eurydike skrev:

Jag har sandsnäckor i mitt lilla lowtech, det blev snabbt en snigelinvasion. De verkade trivas allt för bra där...
#17 - 2 december 2007 21:19
jubbe063 skrev:
Jag har inte testat att ha hela botten med dammlera själv, jag brukar bara sprida ut det lite klumpvis (små klumpar) bland 2-4 mm grus över botten så att det är mer klumpar där jag ska ha mycket växter och lite mindre eller inte alls där jag inte ska ha växter. Höftar till lite, där jag ska plantera växter med kraftiga rötter så drar jag på lite i lermängd och där jag har mest växter som tar näring ur vattnet som många stängelväxter gör så har jag på lite mindre.Totalt blir det ett lager på 2-5 cm och sen fyller jag på med rent grus 3-5 cm tjockt.

Men den dammleran du har köper du väl i pulverform lr? Var har du köpt den? Jag kollade på min nu och det är ett mineraltillskott jag har köpt så det blir nog kaktusjord iaf.. :)

jubbe063 skrev:
Jag kör ju fuskisvarianten själv med näringsberikad grus och lite dammlera. Har inte upplevt några problem alls med vare sig pumpar eller annan teknisk utrustning. man ska bara se till att täcka ordentligt med några cm ren grus och att fylla på vatten försiktigt så ska det gå bra.

Var hittar du näringsberikat grus? Hur ser det ut? Var har du hittat dammleran och i vilken form, pulver? Blöter man den med vatten då eller? ;)

_Lena_ skrev:
Katusjord var lätt att få tag i och jag har det till krukväxterna oxå :)

När man drar upp växter så yr det upp jord. Att plantera växter är inga problem. Jorden faller till botten ganska snart dock och man får delvis jordbotten. Har haft både med väldigt svag pump och ganska normal pump och det har funkat bra både och.

Ja men då är det ju inga problem.. Dör en planta så kan man ju dammsuga upp den.. Jag kan ju låta bli att plantera mer osäkra växter längst bak i karet då också...

Blandar du kaktusjorden med 1/3 grus också?? :)
#18 - 3 december 2007 12:18
Precis som _Lena_ skriver så kommer det upp jord när man drar upp växter. Men det låter mycket värre än det är, det blir ingen dimma i hela karet eller så utan det kommer upp lite jord tillsammans med rötterna. Har man växter med inga eller nästan inga rötter kommer heller ingen jord. Detta gäller i alla fall den kaktusjord jag använder. Ett bra tips är att bara dra upp den rotade växten en liten bit och sedan skära eller klippa av rötterna.

Jorden behöver inte finnas precis där man planterar växterna, så man kan alltså lägga jorden där man inte räknar med att röra om så mycket i framtiden.
#19 - 3 december 2007 12:30
Ett tips är att provköra jorden + gruset i en burk med vatten så ser du om det färgar eller inte.
Jord kan man nog köra lite vilken som. Det brukar väl ändå vara mest torv i de olika blomjordsblandningarna. En ogödslad jord minskar algrisken. Själv kör jag med dammjord.
Mitt kar har varit igång ett år, och det blir bara ett kortvarigt dammmoln precis där jag drar upp växten när jag flyttar runt. Dessutom behöver man ju inte få med hela rotsystemet om man ska flytta en växt. Det räcker med att dra upp växten så några centimeter av rötterna syns, sen är det bara att klippa
#20 - 3 december 2007 14:02
Jag har ett ganska nystarta lowtech-akvarium.
Det har 2.5 cm vanlig krukväxtjord (som torkat fullständigt under sommaren, vilket tar bort det mesta av ammoniumet), blandad med 1/3 aquaclay (poröst keramikmaterial) och lite snäckskal (för kalken & pH).
Ovanpå det ett 2 cm lager av fingrus (kornstorlek 1-4 mm - i efterhand tror jag att fingruset är lite för finkornigt).

Akvariet är ett 30-liters, med ett 15W aquarell lysrör (12h/dygn). Växter är en Cryptocoryne, ett gäng Sagittaria, några javaormbunkar, och en massa Salvinia (flytväxt). Filtrering & cirkulation via ett litet luftdrivet svampfilter.

Resultatet var lite... oväntat. Det växer betydligt sämre i det här karet än vad det gjort i samma kar när jag bara kört med grus eller bara med torv. Faktiskt växer det inte alls - på en månad har absolut ingenting hänt i karet: inga alger, ingen tillväxt (utom bland salvinian, och även de växer dåligt), inga döda växter.

Jag har faktiskt aldrig sett något liknande - min erfarenhet är att växter antingen växer eller dör, att stå helt still i en månad är nytt för mig.

Ang. färg: Jorden har gett lite färg till vattnet, men aquarelle-rören har skärt ljus, och ljusfärg/vattenfärg neutraliserar varandra rätt bra - vattnet ser cirka ofärgat ut med det här ljuset.
#21 - 3 december 2007 14:53
Samma sak hände faktiskt för mig också i ett mindre kar som jag startade upp. Nästan ingen tillväxt alls och uppsatt ungefär som ovan fast utan kalk och kaktusjord istället för blomdito! Nämnas ska att det var ganska skral belysning till karet. Efter ca. 2 månader sprack botten i karet, så jag har ingen uppföljning att nämna. :)
#22 - 3 december 2007 15:40
Katharina skrev:
Men den dammleran du har köper du väl i pulverform lr? Var har du köpt den? Jag kollade på min nu och det är ett mineraltillskott jag har köpt så det blir nog kaktusjord iaf.. :) Var har du hittat dammleran och i vilken form, pulver? Blöter man den med vatten då eller? ;):)

Vet inte vad du menar med dammlera i pulverform och så. Dammlera eller dammjord är helt enkelt sand jord och lera färdigblandat som ofta används i utedammar där man odlar Näckrosor mm. Bifogar två länkar en till dammlera och en till dammjord.

Visst kanman blanda egen blandning, men jag är lat och slö så jag köper färdigblandat och spär bara ut det med fint akvariegrus för att plantera i.

http://www.vattenliv.nu/vattenvxtjord10l-p-690.html

http://www.vattenliv.nu/nckroslera10l-p-693.html
#23 - 3 december 2007 18:18
Azur skrev:
Jag har ett ganska nystarta lowtech-akvarium.

Det har 2.5 cm vanlig krukväxtjord, blandad med 1/3 aquaclay (poröst keramikmaterial) och lite snäckskal (för kalken & pH).

Ovanpå det ett 2 cm lager av fingrus (kornstorlek 1-4 mm - i efterhand tror jag att fingruset är lite för finkornigt).

Akvariet är ett 30-liters, med ett 15W aquarell lysrör (12h/dygn). Växter är en Cryptocoryne, ett gäng Sagittaria, några javaormbunkar, och en massa Salvinia (flytväxt). Filtrering & cirkulation via ett litet luftdrivet svampfilter.

Resultatet var lite... oväntat. Det växer betydligt sämre i det här karet än vad det gjort i samma kar när jag bara kört med grus eller bara med torv. Faktiskt växer det inte alls - på en månad har absolut ingenting hänt i karet: inga alger, ingen tillväxt (utom bland salvinian, och även de växer dåligt), inga döda växter.

Jag har faktiskt aldrig sett något liknande - min erfarenhet är att växter antingen växer eller dör, att stå helt still i en månad är nytt för mig.

Ang. färg: Jorden har gett lite färg till vattnet, men aquarelle-rören har skärt ljus, och ljusfärg/vattenfärg neutraliserar varandra rätt bra - vattnet ser cirka ofärgat ut med det här ljuset.

Okey.. Då bör ju torv ge ett mer garanterat lyckat resultat?! Färgar torven vattnet?? Lägger man bara torven på botten eller blandar man upp med grus där med??
Har du någon erfarenhet angående jord eller torv och räkor?? Tänkte på näringsberikningen och räkornas känslighet för kemikalier... ;)

jubbe063 skrev:
Vet inte vad du menar med dammlera i pulverform och så. Dammlera eller dammjord är helt enkelt sand jord och lera färdigblandat som ofta används i utedammar där man odlar Näckrosor mm. Bifogar två länkar en till dammlera och en till dammjord.

Visst kanman blanda egen blandning, men jag är lat och slö så jag köper färdigblandat och spär bara ut det med fint akvariegrus för att plantera i.

http://www.vattenliv.nu/nckroslera10l-p-693.html

Ahh.. Men det finns bara på nätet?? För i såfall hinner jag inte få hem det till detta byte iaf... ;)
#24 - 3 december 2007 18:25
Katharina!

Nej, dammjord brukar finnas på välsorterade gardencenters och plantskolor. Jag vet ju inte hur det ser ut där du bor, men här i Östersund så är det inga problem på våra plantskolor, verkar vara ett standardsortiment hos dem i Östersund i alla fall.
#25 - 3 december 2007 19:02
Katharina skrev:
Då bör ju torv ge ett mer garanterat lyckat resultat?!

Nej, det tror jag inte; vad jag sett brukar folk som är duktigare på växtakvarier än jag avråda från att bara använda torv. När jag körde med torvbotten så var hela upplägget dessutom rätt annorlunda (t.ex. ett pH under 5!) och inget grus alls, så det är inte spikat att det går att direkt jämföra. Fast växterna växte som bara attan, det gjorde de.

Oftare rekommenderas nog att man använder jord ur naturen, t.ex. gräsmattan. Den har bakterier och saknar de förhöjda ammoniumhalterna som obehandlad (väl torkad eller rötad) krukväxtjord oftast har - och höga ammoniumhalter ger snabbt alger.

Färgar torven vattnet??
Ja, mycket. Mitt akvarium med ren torvbotten hade tidvis vatten som var mer som kaffe än te.

Har du någon erfarenhet angående jord eller torv och räkor?? Tänkte på näringsberikningen och räkornas känslighet för kemikalier... ;)
Det stora där är att se till att pH aldrig rasar under 6.5. Inget skämt, fisken överlever låga pH, men det är döden direkt för räkor. Lite snäckskal, nån kalksten el dyl och du undviker det. I övrigt är räkor väldigt tåliga mot det mesta utom koppar och insektsmedel.
#26 - 3 december 2007 19:28
Torven i sig ger ingen ökad tillväxt, utan det fina med torv, jord och lera är att de binder näringsämnen till sig så att växterna kan ta upp den med rötterna lättare.

Jag har använt kaktusjord i ett av mina kar (eller skål:).

Rottillväxten blir kraftigare tycker jag märka jämfört med det med bara sand.
Man bötlägger torven/jorden några dagar så att den sjunker (ju längre man väntardessto mer sjunker) det som då ligger kvar på vattenytan är mest småpinnar och annat som man ändå inte vill ha under gruset.

Därefter har jag lagt jorden i skålen och sedan haft på sand över det(runt 3-5cm st. 2-5mm)

Man vill inte blanda torven och gruset eller bara ha torv då det blir som att ha en massa bös på botten.

Om man nu ska ha det som low-tech är det viktigt att näring tillförs på nått sätt, antingen med mycket fisk och matning eller växtgödning.

Jag har räkor i mitt kar och de trivs alldeles utmärkt.

Om jag hittar kameran så lägger jag upp lite bilder på min blogg. (länk nedan)
#27 - 3 december 2007 19:34
Katharina skrev:

Ja men då är det ju inga problem.. Dör en planta så kan man ju dammsuga upp den.. Jag kan ju låta bli att plantera mer osäkra växter längst bak i karet då också...

Blandar du kaktusjorden med 1/3 grus också?? :)

Jo dör den så krymper rötterna och det bör inte vara några problem. Jag hade en växt som växte ur karet och som jag drog upp för att sälja då yrde det i hela karet men det la sig efter någon timme. :)

Vi blandade inte jorden med något.
Bilagor:
#28 - 3 december 2007 19:37
När ni nu pratar lite torv här då då.... Fibertorv... Om det inte finns på Blomsterlandet, Granngården, Platagen eller CityGross. Var kan man få tag på det då? Några idéer?
#29 - 3 december 2007 21:45
jubbe063 skrev:
Katharina!

Nej, dammjord brukar finnas på välsorterade gardencenters och plantskolor. Jag vet ju inte hur det ser ut där du bor, men här i Östersund så är det inga problem på våra plantskolor, verkar vara ett standardsortiment hos dem i Östersund i alla fall.

Hmm.. Jag bor i Stockholm så det borde inte vara några problem då gissar jag... Lutar åt att jag satsar på dammleran då.. ;)
Ska hälla i den sista medicinen nu.. Snacka om att jag har dragit mig.. Tycker så himla synd om firrarna... De blev ju så slöa sist... I morgon tänkte jag släng i lite kol i pumpen för att dra ur det värsta och sedan städa ur hela karet på torsdag...
Eller ska jag byta 30 % vatten, låta kolet dra hela veckan och göra rent hela karet till helgen?? Vad tror ni?? Medicinen är Levamisole så den är väl inte så nyttig att greja med heller misstänker jag... :(
#30 - 4 december 2007 06:16
Azur skrev:

Jag har läst att vissa växter inledningsvis satsar all energi på att rötterna ska växa till sig när de planteras i fet botten. Kan vara därför dina står stilla i växten.Mitt kar stod stilla ett tag i början, men sedan satte det fart. Det som växer bra i mitt kar är : Cryptocoryne, två sorters svärdplanta (båda har blommat), lotus, hornsärv,flytormbunke och javaormbunke. Jag har även lite växter med klenare rötter (vattensallad och nån stängelväxt), men dom är det sämre fart på.
#31 - 4 december 2007 11:39
Jag har läst att vissa växter inledningsvis satsar all energi på att rötterna ska växa till sig när de planteras i fet botten. Kan vara därför dina står stilla i växten.

Hmmm... Ja, det är tänkbart. Det är ju just de planterade växterna som står still, flytväxterna växer, fast långsamt.

Annons