Ja, zebror är generellt sett aggressivare än sajica, och även om jag hade ett hyfsat lugnt par häromsistens, så är de kanske ingen hit med scalarer, och definitivt inte tillsammans med kardinaler, de sistnämnda lär bli mat. Sajican är något lugnare, men ungefär lika lättlekt, men är nog heller ingen bra idé med kardinaltetror. Kardinaler gillar också lägre pH än centralamerikanska ciklider.
Jag har också ett Juwel Rio 240, och de ciklider som går där är ett scalarepar, ett flaggciklidpar, och ett blåciklidpar. Blåciklid skulle kunna passa, då den är lättlekt, vacker, och inte alltför aggressiv. Men det beror lite på hur gärna du vill ha kardinaler, som väl, återigen, riskerar att bli mat. Jag har vitfenade rosentetror med mina scalarer, flaggciklider, och blåciklider.
Antar att det är en parbildande, inte alltför stor eller liten ciklid du vill ha? En av mina favoritciklider, som jag skulle tro funkar med kardinaler, är nyckelhålscikliden. Åtminstone bra par är rätt lättlekta, jag hade faktiskt ett par som lyckades föda upp ett litet gäng yngel i sällskapskaret. Se´n finns ju släktet laetacara (bl.a kurvciklid), men de ynglen är nog lite pilligare att föda upp.
Oj oj, tack för ett så utförligt svar :)
Köpte 6st scalarer och ett gäng kardinaler idag, men scalarerna var ganska små och kardinalerna ganska stora.
Men du tror att kardinalerna kommer bli föda till scalarerna så småningom? [:(]
Vilka tetror skulle fungera med scalarer? Vill gärna ha några stimfiskar.
Får ta och kolla på blåciklid och ev. nyckelhålciklid.