Lättbetong

#1 - 9 november 2005 21:31
Hej jag har en fundering. Kan man använda sig av lättbetongblock och göra stenar etc som inredning i akvariet.
Det är ju ett ganska lättformat material så det borde ju gå. Sedan kanske man kunde måla dem etc med infärgat husfix etc som man gör med frigolitbakgrunder för att få den rätta looken.
Men det kräver ju då att blocken inte är giftiga och så. Någon som vet?
#2 - 9 november 2005 21:59
Hur ska du få dom att sjunka? Lättbetong flyter ganska bra... ;) /peter
#3 - 10 november 2005 00:05
och har man husfix på bör man lacka dom så inte fixen påverkar vattnet och då låser du även in den luft som finns i blocken
#4 - 10 november 2005 20:38
He he he, man får väl säga att det var en bra tanke frånsett att den var ganska så korkad.... ;)
Tack för all info, slapp man göra misstagen irl
#5 - 10 november 2005 20:42
vill du göra stenar kan du ju använda cement det flyter inte vad jag vet men högst osäker på det.
skulle det flytta kan du blanda in metall som skruvar eller bly.
och sen lacka det efteråt så inte cementen påverkar vattnet.

kan ju också använda plexiglas.
går att använda en spisplatta för att värma det lite så det går att forma och efteråt täcker du in allt i silikon och på med sand/grus över till exempel.
nåt liknande kommer nog jag göra till mitt nästa akvarie.

dela en kokosnöt på mitten går också.
måste dock bytas ut efter ett par år då den mjuknar med tiden.
#6 - 11 november 2005 11:37
Du MÅSTE inte lacka husfixen... och då sjunker grejerna ju... det vore lämpligt att låta den ligga i vatten "ett tag" först för att minimera vattenvärdenas påverkan, men den kommer även efter det ha en PH höjande effekt. Själv hade jag skitit i lättbetongen, och gått rakt på kalkcement, men det gör du ju klart som du vill. Kalkcement används av en del som "fusk" levande sten (saltvattens akvarium), där man helt enkelt gör ett poröst cementblock med stora delar sand och snäckskal, som man sen låter ligga i blöt i alla fall någon månad med regelbundna (gärna dagliga) vattenbyten, för att sedan läggas i ett akvarium med levande sten, där det tar till sig i alla fal en del av organismerna. Det ska finnas svavel producerande livsformer långt innuti levande sten, som tydligen inte "flyttar in" i cementen, i alla fall inte speciellt fort, men den gör ingen skada efter att den fått härda klart och skjöljts ur så ordentligt.

B!
#7 - 11 november 2005 12:06
Vad har levande sten med sötvattenskar att göra?
#8 - 11 november 2005 12:12
Det har det inte, men kalkbetongen är inte skadlig för vattnet, vilket var vad exeplet var menat att påvisa.
B!
#9 - 11 november 2005 12:21
Ok, nä det är det ju inte, men det lär höja både pH och KH.
#10 - 11 november 2005 12:23
Är väl iofs både smidigare och snyggare och gå ut och plocka riktiga stenar? ;)
#11 - 11 november 2005 12:45
[QUOTE=y0da]Är väl iofs både smidigare och snyggare och gå ut och plocka riktiga stenar? ;)[/QUOTE]

Kapar tråden lite och passar på att ställa en fråga till dig yoda.

Såg att du hade byggt egna bakgrunder till ditt akvarie, vad har du använt för cement där?
Måste man lacka över ytan?

Såg en artikel men dom använde finputs?

/Adam
#12 - 11 november 2005 12:50
Jasså? syns det?.. hehe
Ett tips kan ju vara att söka på forumet, tror nog att du hittar tillräckligt med material för att skriva en bok om ämnet. Hursomhelst så svarar jag givetvis mycket gärna på dina frågor ändå.
Jag har gjort två bakgrunder, en till mitt 136l och en till mitt 540l.
Till det lilla använde jag husfix (och bostik - rep&fix när min kartong husfix tog slut). I cementen blandade jag pigment för att få det lite mer stenlikt (stenar är visst mörkbruna!). Sedan lackade jag det med Nordsjös Epolan V epoxi lack.
Till det stora så använde jag finputs/spackel. Exakt den kartongen som visas på bild i "gör det själv" här på forumet. Jag måste nog säga att finputsen var lättare att jobba med, samt att den mörkgråa kulören gör det lite lättare att färga bakgrunden. Det härdar även extremt snabbt!
Du _måste_ inte lacka ytan, men du bör göra det! Anledningen till det är att cementen/finputsen kommer att höja ditt ph.
#13 - 11 november 2005 12:57
Tack för svaret.

Tror jag ska ge mig på att göra en till det lilla karet först :) och tror jag kommer köra på finputsen som du föreslog
#14 - 11 november 2005 12:58
Låter bra :)
Det är lite pill med att göra egen bakgrund. Men det är riktigt roligt! Jag är precis färdig med mina kar nu, vet inte vad jag ska göra av all överflödig tid :(

Annons