Lätt att odla mbunas?

#1 - 12 juni 2004 18:37
Hur lätt e det egentligen att odla mbunas? (typ golden) jag har hört att dom kan va skygga om man har för få fiskar i ett för stort akvarium..å att dom då inte leker.
Så nu drar jag till med ett drastiskt exempel! 4 golden (1 hane å 3 honor) i ett 1000L kar med stenar, grottor, bra rening, vattenbyten osv. Finns chansen att dom leker då? (jag försöker spara pengar:P få yngel på nåra fiskar istället för å köpa flera för 80kr/st)
Tack! Daniel
#2 - 12 juni 2004 18:54
Det är knappt man hittar fiskar som är mer lättlekta än mbunas. Sköter du bara dina vattenbyten och ger ett bra foder så finns det ingenting som stoppar dom från att leka!
#3 - 12 juni 2004 19:18
Ibland kan det avstannas om t ex en större förändring sker i gruppen. Det kan exempelvis vara så att alfahanens mest uppvaktade hona dör...då kan det ta lite tid innan lek återupptas...

Annars är Mbunas ganska lätta att få till lek.
#4 - 12 juni 2004 19:36
När de väl har blivit könsmogna...

Mvh malawi´n
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 juni 2004 19:44
Visst kommer de att leka i ditt akvarium. Däremot verkar det som om fiskar (åtminstone mbunas) leker tidigare om de går lite trångt, men enligt min mening är inte detta positivt eftersom honor som leker när de är för unga ofta får en betydligt kortare livslängd.
Så ett större akvarium är bara positivt och mer naturligt.
#6 - 16 juni 2004 14:29
Tänkte ta upp mitt problem här...har 800L med lobardoi men inte leker dom häller....har en vuxen hane och tre vuxna honor + en massa ungdjur...Denna hanne är inget praktexemplar direkt...han är mindre än min förra hane och inte alls lika maffig..min gamla alfa hanne dog och då var han näst på tur.....han är fin i färgen men i övrigt inget imponerande....Vad kan detta bero på....både att dom inte leker och han inte växit till sig ordentligt[?]....tror att min största hona är större än honom liksom...

Annons