Lätt att få fjärilsciklid-yngel?

#1 - 28 juni 2008 13:13
Är det lätt att få yngel med ett fjärilsciklidspar? 54L, svart grus, ca 26C, kampfisk och levandefödare + en flat sten att lägga äggen på.
Hur stora är de när de är könsmogna?
Något annat som jag ska tänka på?
#2 - 28 juni 2008 13:30
är rätt lätt att få dem o få rom ja.. men otroligt svårt att få dem te yngel då föräldrarna nästan alltid käkar upp sina avkommor.. väldigt synd, har försökt med mina ett bra tag nu men det är nästan omöjligt tycker jag.. sen tror jag att kampfisken försvårar lekbeteendet..

ett tips är att ha 2 honor och 2 hanar och låt dem bli par på ett "naturligt" sätt och ta sen bort det övriga paret..
#3 - 29 juni 2008 13:27
Äter de upp äggen eller ynglen?
#4 - 29 juni 2008 13:59
äggen
#5 - 29 juni 2008 14:51
Måste dom vara vid äggen då, alltså kan man inte spärra av det på nått sätt? :P
#6 - 29 juni 2008 18:07
Man kan ju typ sätta en mugg eller nåt över äggen tills de kläcks :P
Haha, ´kanske inte så bra idé men finns det inget man kan göra för att få ha kvar äggen?" Vill ju verkligen ha yngel ..
#7 - 30 juni 2008 04:55
föräldrarna plockar bort obefruktade ägg som annars skulle möglat och spridits sig till de andra äggen. alternativet är att ta bort dem men då måste man tillsätta metylenböått om jag inte missminner mig för att få samma effekt (eller effekten är väl att de inte möglar). får man ev yngel är ju ett alt att ta bort föräldrarna då...

jag kör med föräldrarna i hela tiden, ska man lyckas så ska man ju göra det på riktigt! :D
#8 - 30 juni 2008 05:18
Smurfmats, du ger dig inte förrens du lyckats utan cheats? :D
#9 - 30 juni 2008 16:25
självklart utan fusk ska det vara! ;)
#10 - 30 juni 2008 17:18
smurfmats skrev:
föräldrarna plockar bort obefruktade ägg som annars skulle möglat och spridits sig till de andra äggen. alternativet är att ta bort dem men då måste man tillsätta metylenböått om jag inte missminner mig för att få samma effekt (eller effekten är väl att de inte möglar). får man ev yngel är ju ett alt att ta bort föräldrarna då...

jag kör med föräldrarna i hela tiden, ska man lyckas så ska man ju göra det på riktigt! :D

mjo.. men det är rätt ovanligt med yngelvårdande fjärillsciklider.. där e kruxet, annars så är de rätt produktiva..
#11 - 30 juni 2008 17:19
smurfmats skrev:

mjo.. men det är rätt ovanligt med yngelvårdande fjärillsciklider.. där e kruxet, annars så är de rätt produktiva av sig..
#12 - 30 juni 2008 19:42
jag vet, har ju bara lyckats (nästan) en gång...
#13 - 30 juni 2008 20:59
Kan man inte flytta äggen till ett annat akvarium då?
#14 - 1 juli 2008 06:07
taxidermy, läs mitt svar igen...
#15 - 1 juli 2008 06:36
Åhh....:( Jag som älskar fjärilsciklider och jag ville ju verkligen ha yngel..
Men jag tänker försöka och sedan får man se hur det går.
Vem vet, mina fjärilar kanske vill ha småttingar :p

Men sen, när (om de nu gör det) äggen kläcks och ynglen kommer. Käkas dem också upp av sina föräldrar?
#16 - 1 juli 2008 14:28
jag har ju den erfarenheten av fjärilar. dock bara en gång så att säga att det är ett faktum är ju inte sant! jag tycker du ska prova o se, de kommer ju leka flera ggr! :)

lycka till med de fina små liven!

Annons