Latinska namnet på denna fisk

#1 - 2 maj 2010 13:53
Jag kommer inte ihåg namnet, var så upptagen på att få ett bra kort på fiskarna att jag glömde kika vad de heter.
[ATTACH]30180[/ATTACH]

Någon som har dessa fiskar och vet deras latinska namn?
Vad kallas de för i affärerna?
#2 - 2 maj 2010 14:13
Micropoecilia picta
#3 - 2 maj 2010 14:15
Guy Palm skrev:
Micropoecilia picta

Tack!
Kommer de i många många olika färgkombinationer? För när man googlar på de hittar jag inte en enda bild med just den teckningen som på kortet.
Är det verkligen Micropoecilia picta ??

Har de ngn namn som djurbutikerna användeR?
#4 - 2 maj 2010 14:17
Tycker inte det ser ut som någon Micropoecilia picta, har i varje fall aldrig sett någon som ser ut så där förut.. om det nu inte odlats fram någon ny variant. Ser ut som någon variant av Guppy/Endlers guppy.
#5 - 2 maj 2010 14:19
Hmm, undrar om inte det är en "Endlers" i någon färgform, eller vet du om Pictan har olika färgkombinationer, Guy?
Har något liknande här hemma som Annika köpte i Tyskland förra året, men snygga är de:).
#6 - 2 maj 2010 14:24
Om det är endlers så är det någon form av odlingsvariant.
#7 - 2 maj 2010 14:24
Ja de är grymt snygga och jag funderar nästan på att köpa ett par st :) skulle vilja veta det latinska namnet så man vet vad det är man köpt.

Hanens fenor var aldrig långa. Kroppen var lite mer grövre än endlers hane.
#8 - 2 maj 2010 15:24
Guy Palm skrev:
Om det är endlers så är det någon form av odlingsvariant.

Jepp, precis vad jag med tror...
#9 - 2 maj 2010 16:13
Det där är vanlig rundstjärtsguppy, odlingsvariant.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 maj 2010 17:11
Det där är vanlig rundstjärtsguppy, odlingsvariant.

Det tror jag också dvs - Poecilia reticulata
#11 - 2 maj 2010 18:47
Ja nubi... man måste göra allt åt dej!!!

[ATTACH]30192[/ATTACH]
[ATTACH]30193[/ATTACH]
[ATTACH]30194[/ATTACH]
[ATTACH]30195[/ATTACH]

Det är faktiskt nubi som är fotografen, fast med min kamera...
Så kredsen går till nubi, det var ju hon som var så ordningsam att ta kort på skylten:)
#12 - 2 maj 2010 18:49
Om man förstorar upp bilden på skylten så ser man att bild/text kommer från zoopet.com :d
#13 - 2 maj 2010 19:42
Jag visste att jag hade varit duktig och tagit kort på skylten! *klapp på axeln*

några Poecilia reticulata blire till att köpa och ha i 54l :D ska "bara" till Stockholm och köpa dem.

Någon som vet hur deras stjärtfenor blir när de blir fullvuxna?
Blir de stoora kjolar som "orginal" guppys?
#14 - 2 maj 2010 19:53
Nubi skrev:
Jag visste att jag hade varit duktig och tagit kort på skylten! *klapp på axeln*

några Poecilia reticulata blire till att köpa och ha i 54l :D ska "bara" till Stockholm och köpa dem.

Någon som vet hur deras stjärtfenor blir när de blir fullvuxna?

Blir de stoora kjolar som "orginal" guppys?

Dom är väl fullvuxna på bilderna?? inte överdrivet stora stjärtar och ganska rundade;)
#15 - 3 maj 2010 10:18
karrokaja skrev:
Dom är väl fullvuxna på bilderna?? inte överdrivet stora stjärtar och ganska rundade;)

Äru 100 på det? ;)
#16 - 3 maj 2010 13:33
nope...:p
#17 - 3 maj 2010 20:16
Det ser ut att vara samma variant av guppy som jag köpte i Tyskland förra året. Mina blir inte särskilt stora.
#18 - 4 maj 2010 08:32
Nina82 har väl sånna, dom blir rätt små och föder mindre kullar, kolla under ämnet "Guppy fakta" :)

EDIT: nu såg jag att det inte var samma sort, hon har nån annan guppyvariant
Bilagor:
#19 - 4 maj 2010 14:28
Annika skrev:
Det ser ut att vara samma variant av guppy som jag köpte i Tyskland förra året. Mina blir inte särskilt stora.

aha :) Har du bilder att dela med dig av? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 4 maj 2010 14:34
Nubi skrev:
aha :) Har du bilder att dela med dig av? :D

Foto finns i förra årets Planted Aquarium-artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=111
#21 - 4 maj 2010 14:38
Foto finns i förra årets Planted Aquarium-artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=111

hon kanske hade nyare bilder :)
#22 - 4 maj 2010 14:53
Annika skrev:

Där ser man! Dom fanns nästgårds :D
#23 - 10 maj 2010 13:43
Jovisst är det vanlig guppy (Poecilia reticulata) men i en ovanlig grundfärg (guld) och med en ovanlig stjärtfeneform (rundstjärt). För förklaringar av ord se www.guppys.se
Denna odlingsform är det flera inom guppysällskapet som har och det är vi som har importerat dessa till Sverige. De kommer aldrig att få en stor stjärt ifall man inte korsar dessa med andra guppys. Om ni har sådana här typer av frågor tveka inte att fråga på nya forum.
De här mer rundstjärtade guppysarna blir något lite mindre än de största zooaffärs guppysarna, men det är ingen jättestor skillnad. De är alltså ingen vildform utan bara avlade i en annan riktning än zooaffärsguppys...

Lycka till med era guppys

MVH Björn

http://www.guppys.se/bjornsblogg/index.html
#24 - 10 maj 2010 17:57
BjörnL skrev:
Jovisst är det vanlig guppy (Poecilia reticulata) men i en ovanlig grundfärg (guld) och med en ovanlig stjärtfeneform (rundstjärt). För förklaringar av ord se www.guppys.se

Denna odlingsform är det flera inom guppysällskapet som har och det är vi som har importerat dessa till Sverige. De kommer aldrig att få en stor stjärt ifall man inte korsar dessa med andra guppys. Om ni har sådana här typer av frågor tveka inte att fråga på nya forum.

De här mer rundstjärtade guppysarna blir något lite mindre än de största zooaffärs guppysarna, men det är ingen jättestor skillnad. De är alltså ingen vildform utan bara avlade i en annan riktning än zooaffärsguppys...

Lycka till med era guppys

MVH Björn

http://www.guppys.se/bjornsblogg/index.html

Tack Björn för klarheten! Vart kan man köpa sådana ifrån privatpersoner??
#25 - 10 maj 2010 18:20
Jag vet vem som har ett litet gäng, men de är inte till salu;)...
#26 - 10 maj 2010 18:26
ansjo skrev:
Jag vet vem som har ett litet gäng, men de är inte till salu;)...

AHAHHA, ynglar de inte av sig ;)
Vilket kar har den personen guppy? O_O
#27 - 11 maj 2010 06:47

Vart kan man köpa sådana ifrån privatpersoner??

Vi inom Sällskapet brukar byta fiskar med varandra gratis...Annars tror jag akvariehandlaren Asplunds i Stockholm säljer dessa. Vår ordförande i Sällskapet har också sådana i sin källare där det rymms över 30 akvarier (en upplevelse att komma in dit!!)

Alla guppyintresserade är Välkommna att snacka guppys på vårt forum, men också som medlemmar i vår förening, där finns många ovanliga och snygga guppys, vad sägs om den här http://iloapp.guppys.se/blog/bjornsblogg?ShowFile&image=1262466044.jpg
Min egen uppfödning

MVH Björn
#28 - 11 maj 2010 07:42
BjörnL skrev:
vad sägs om den här http://iloapp.guppys.se/blog/bjornsblogg?ShowFile&image=1262466044.jpg

Min egen uppfödning

MVH Björn

Ja, den behöver du inte skämmas över:p!
#29 - 11 maj 2010 07:59
BjörnL skrev:
Vi inom Sällskapet brukar byta fiskar med varandra gratis...Annars tror jag akvariehandlaren Asplunds i Stockholm säljer dessa. Vår ordförande i Sällskapet har också sådana i sin källare där det rymms över 30 akvarier (en upplevelse att komma in dit!!)

Alla guppyintresserade är Välkommna att snacka guppys på vårt forum, men också som medlemmar i vår förening, där finns många ovanliga och snygga guppys, vad sägs om den här http://iloapp.guppys.se/blog/bjornsblogg?ShowFile&image=1262466044.jpg

Min egen uppfödning

MVH Björn

Hej Björn!

Jag har aldrig gillat guppy, men Rundstjärtarna får inte jätte kjolar och det är därför jag börjar tycka om dem :D De simmar "normalt", om du förstår vad jag menar.

Snygg guppy!
En fråga, varför avlar man på dem så att de får ett V till stjärt?

jag såg Svärdbärare som hade sådana stjärt i tyskland. Det var coolt, men de simmade inte lika bra som sina vänner som hade normal stjärt.
#30 - 12 maj 2010 08:11

Jag har aldrig gillat guppy, men Rundstjärtarna får inte jätte kjolar och det är därför jag börjar tycka om dem :D De simmar "normalt", om du förstår vad jag menar.

Jag förstår precis vad du menar, det är därför många inom Sällskapet odlar just rundstjärtar och svärdsguppys. Sen får var och en gilla det de gillar, det är inte fel att gilla trianglar även om andra inte gör det osv. Det finns inget rätt eller fel, det finns bara åsikter i guppyvärlden

En fråga, varför avlar man på dem så att de får ett V till stjärt?

V:et kallas inom guppykretsar för dubbelsvärd, det finns många olika fenformsmöjligheter på guppys, detta är den standard som tilltalar mig och de simmar i alla fall bättre än en triangelstjärtade...De kanske inte är lika snabba som en rundstjärt men de är tillräckligt snabba när man ska håva de små liven, det vill jag lova! Lite extra information angående fenformer, de flesta fenformer (anlagen) finns i vildstammarna de är bara förstärka i odlingstyperna! Dubbelsvärd till exempel är mycket vanlig i vissa vildstammar!

Det är möjligheterna med guppys som gör just guppyodling så roligt, alla kan skapa sin egen favoritvariant.

MVH Björn
#31 - 12 maj 2010 20:41
BjörnL skrev:

vad sägs om den här http://iloapp.guppys.se/blog/bjornsblogg?ShowFile&image=1262466044.jpg

Min egen uppfödning

MVH Björn

Du måste se till att den där varianten får lite spridning!:eek: URSNYGG!:d
Jag har alltid gillat/föredragit svärdguppy av alla varianter....:)
#32 - 27 maj 2010 16:38
Nu har jag införskaffat mig 3 hanar och 3honor :) tre olika färgteckningar på hanarna och honorna är i koppar...eller vardet bromsfärg de kallades för......

ialf! SUPER nöjd med guppysarna :)
Bilagor:
#33 - 10 juni 2010 09:13
Nubi skrev:
Nu har jag införskaffat mig 3 hanar och 3honor :) tre olika färgteckningar på hanarna och honorna är i koppar...eller vardet bromsfärg de kallades för......

ialf! SUPER nöjd med guppysarna :)

broms-färg? är det samma som kallingarnas broms-spår?
eller är det brons-färg du menar :D:D:p
#34 - 10 juni 2010 09:17
Yollis skrev:
broms-färg? är det samma som kallingarnas broms-spår?

eller är det brons-färg du menar :D:D:p

*haha* Broms så klart ;)
#35 - 10 juni 2010 09:22
:d

Annons