Låter ytterpumpar ?

#1 - 30 augusti 2003 07:33
Ser att de flesta begagnade stora akvarium på 500 liter och större säljs med Eheim ytterpumpar. låter de mycket ?
interna pumpar är ju nästan helt tysta så när som på ett svagt brummande.. acceptabelt.

Kan man ha vattensköldpaddor tillsammans med fiskar i ett 750 liters akvarium ? tänkte om det finns paddor som inte äter fisk...
#2 - 30 augusti 2003 09:08
min erfarenhet av eheim ytterfilter är att dom är i princip ljudlösa ! har även 2 fluval 404 dom brummar/susar lite svagt men iaf hörbart
#3 - 30 augusti 2003 09:19
ja de brummar och surrar lite. Jag har två rejäla eheim, ett nyare å ett äldre å det äldre låter rätt mycket mer än det som e sprillans.

nej du kan inte ha sköldpaddor med fiskar om du vill ha kvar fiskarna. paddor lever av fisk.
#4 - 7 september 2003 22:15
Kan komplettera med att alla paddor lever av fisk. De är rukigt snabba i vatten och simmar lätt ikapp en fisk.
#5 - 8 september 2003 03:09
ja de brummar och surrar lite. Jag har två rejäla eheim, ett nyare å ett äldre å det äldre låter rätt mycket mer än det som e sprillans.

Vet inte vad du syftar på med 2 rejäla eheim, men mina 2215 och 2217 är iallafall helt ljudlösa. Det är bara precis när man rensat de som de kan komma in lite luft, men de e bara o sksak de lite så försvinner de.
Förövrigt så e ju Fluval billiggare men låter o andra sidan lite mer.
#6 - 8 september 2003 06:42
Min eheim 2228 låter inte mer än ett innerfilter.
Men min eheim 2015 som är lite äldre och sliten låter en aning mer.
#7 - 8 september 2003 07:54
Min Eheim 2213 låter nästan inget om det inte är nå luft i den.
#8 - 8 september 2003 07:55
Bara för att vara mot strömmen en aning måste jag skriva ett snabbt inlägg om mina Fluval 404:or. Jag har 3 st i gång i mitt "Akvarierum" och de är minst lika tysta som någon Eheim jag har haft innan.
Enda missljud jag har haft är när en impeller-axel bröts av på grund av mina klantighet, iofs inte så märkligt att den knarrade friskt då... [;)]

Annons