låter så in i bomben :-(

#1 - 20 augusti 2010 09:11
Hej på er
Mina Malawi behövde mer syre i vattnet så jag var i akvarieaffären och de rekommenderade mig att köpa en syrepump med syrestenar.
Så jag köpte:
"Air Flow 2, 240 L/H" och 2 st "aqua fizzzz Air stone"

De har suttit i några veckor nu och funkar väl bra men jag är ju van vid att mitt kar inte låter NÅGONTING alls!! Det är helt tyst om pump och filter. Har ett juwel vision 260 lit med inbyggd pump o filter. (1000 lit)

Men den här air flow låter något så in i bomben och jag är så trött på ljudet :(

Finns det något annat man kan sätta i istället som inte låter??
#2 - 20 augusti 2010 09:43
varför en luftpump med "syresten" ?

du skulle få klart bättre syresättning med en extra powerhead som krusar ytan.

.
#3 - 20 augusti 2010 09:45
Du kan lugnt stänga av den där pumpen och ta tillbaks den till affären eftersom den inte tillför syre i någon som helst signifikant mängd.
Det som syrsätter vatten är rörelse i vattenytan, bubblorna från en syresten är för stora för att något effektivt gasutbyte ska ske. däremot drar de med sig koldioxid ur vattnet, vilket inte är bra för växterna.
Gör som Kensa säger och sätt i ett powerhead i stället.
#4 - 20 augusti 2010 10:04
bättre att köpa en powerhead..

Men ett tips när man vill få luftpump att hålla käft.
Hänh upp den;) i typ ståltråd, på en krok eller nåt, då finns det ingen den kan vibrera emot och blir då mkt tystare
#5 - 20 augusti 2010 10:06
Torreador skrev:
Hej på er

Mina Malawi behövde mer syre i vattnet så jag var i akvarieaffären och de rekommenderade mig att köpa en syrepump med syrestenar.

Så jag köpte:

"Air Flow 2, 240 L/H" och 2 st "aqua fizzzz Air stone"

De har suttit i några veckor nu och funkar väl bra men jag är ju van vid att mitt kar inte låter NÅGONTING alls!! Det är helt tyst om pump och filter. Har ett juwel vision 260 lit med inbyggd pump o filter. (1000 lit)

Men den här air flow låter något så in i bomben och jag är så trött på ljudet :(

Finns det något annat man kan sätta i istället som inte låter??

Tydlig kunskapsbrist från personalen :(

Som övriga säger tillför den inte minsta syre, och istället minskar koldioxiden.

Dekorativt - ja, men användbart - nä!
#6 - 20 augusti 2010 10:27
Måste nog hålla med om att affären gjort en usel rekomendation och dom borde föreslagit ett rejält powerhead på minst 1000l/h, sen det där med att det för ut koldioxid är inte helt sant då detta bara sker i kar där man aktivt tillsätter koldioxid och inte gör nån nämnvärd skildnad i ett kar med normal fisklast, är bara en gammal myt som verkar svår att få död på.
#7 - 20 augusti 2010 10:35
Lutpumparna tillför visst syre, det är lite märkligt att man kan tro att det inte tillför syre till syrefattigt vatten om man bubblar luft genom det. För några årtionden sen var det i stort sett luftpumpar som fanns i fråga om teknik till billigt pris och det är många akvarier i kritiska lägen som har räddats med genomluftning. Från stressade flämtande fiskar till lugnt läge ganska direkt, visst har jag sett det.

När det gäller just Malawi så finns det en faktor till att ta hänsyn till. Håller man Malawi rätt så ligger pH nånstans åt åtta vilket har en tråkig effekt på vattenkemin. Vid såna pH-värden drivs förhållandet mellan ammonium/ammoniak i riktning mot ammoniak. Det är vanligen inte mycket växter som kan ta hand om kvävet heller vilket alltså gör att en belastning som i ett annorlunda akvarium med lägre pH och mycket växter vore helt oproblematiskt i en Malawiburk kan ammoniakförgifta fiskarna. Ammoniak är långt mycket farligare för fisk än ammonium och symtomen kan likna syrebrist, det kan alltså lika gärna handla om ammoniakförgiftning om fiskarna flämtar.

Genomluftning är ett mycket effektivt sätt att driva ut ammoniak. Samma effekt kan i viss mån nås med kraftig cirkulation, ofta kan man se det som ett rimligare och framförallt tystare alternativ men har man riktigt stora problem så är genomluftning det absolut effektivaste sättet att hantera problemet, i alla fall tillfälligt. Man bör ju kanske se över fiskbestånd och annat om man måste ta till genomluftning för att hålla akvariet igång.

Skall man nu ändå lufta så blir det som sagt tystare om man hänger upp pumpen fritt. Ännu bättre är att hänga den i en grov gummisnodd. Inget säger heller att pumpen måste sitta bredvid akvariet, i alla fall sommartid kan man t ex hänga den utanför fönstret och dra ut in en slang.

De vanliga luftstenarna är sådär, det blir en helt annan effekt med en i lindträ. Det blir mycket finare bubblor och också tystare. Fast träutströmmarna har begränsad livslängd, de ruttnar på sikt så man får byta.

Och så ett tips då från en som var med på den tiden när luftpumpar var högsta mode, häng pumpen högre än akvariet eller använd en backventil på slangen - det finns särskilda såna att köpa i zooaffärer. Blir det nåt strul som t ex ett elavbrott så får man lätt hävert tillbaka i luftslangen och ut genom pumpen och det är inte så käckt.
#8 - 20 augusti 2010 10:53
Om ammoniak är problemet vore väl mera/bättre filtrering bästa lösningen?
Och visst funkar luftpumpar fast ser man till mängden oväsen mot tillfört syre är det inte så mycket ;)
#9 - 20 augusti 2010 11:00
Luftar man ut ammoniaken så är det väck och ställer inte till nåt mer i akvariet. Tar man hand om den i ett filter så blir resultatet slutligen nitrat, man har alltså gjort om den till ett mindre allvarligt problem. Det är alltså inte nödvändigtvis så att filter egentligen är det absolut bästa sättet att avveckla ammoniak men det är knappast hållbart att tro att att man kan bli av med allt kväve genom att lufta ut ammoniak, man behöver nån slags biologisk filtrering i vilket fall som helst.
#10 - 20 augusti 2010 12:14
Hmm, det ska väl bli ganska höga nivåer av nitrat innan det är nåt större problem? och med jämna vattenbyten så borde det väl inte vara så svårt att hålla sig under den nivån? fast kombinationen låter ju ganska optimalt ;)

Annons