Låta hanar "göra upp" om att få bli avelshane

#1 - 2 augusti 2005 19:36
Detta är bara en liten tanke ja har för att givetvis få fram så starka å bra yngel som möjlig. Släppa i kanske 4-5 hanar i ett 50-60l kar och eftersom man ser vilken som styr å ställer mest ta bort dom andra en efter en för att till slut bara ha en kvar.

Även detta med att rädda små yngel borde väl inte vara någon bra ide ifall man vill ha starka å friska fiskar !? ...

Inlägget gäller kampfiskar...
#2 - 2 augusti 2005 19:41
Oftast har det inget med det att göra. Dom kan vara aggressiva utan att för den delen vara "överlevare". Jag har en hane som är väldigt aggressiv och pga det så kan jag inte använda honom i avel.
Jag brukar satsa på att avla på hanarna som är fredligare (inte mjäkiga), det blir mycket lättare så.
#3 - 2 augusti 2005 19:45
[QUOTE=Maethor]Oftast har det inget med det att göra. Dom kan vara aggressiva utan att för den delen vara "överlevare". Jag har en hane som är väldigt aggressiv och pga det så kan jag inte använda honom i avel.
Jag brukar satsa på att avla på hanarna som är fredligare (inte mjäkiga), det blir mycket lättare så.[/QUOTE]

Hmm.. Oki!! Ja de kanske ligger mycket i det du sejer, det är iofs inte en aggrevis jag är ute efter. Utan just en stark å frisk...

Va tror du om tanken med yngel!? ja har typ bestämt mej för att inte separera föränn de blir problem av andra anledningar än storleken på ynglena...Jag får för mej iaf att de kommer mycket dålig fisk ut i handel pga att dom räddar allt som räddas kan eftersom de handlar om pengar ?!

Ja kanske har helt fel...detta är bara lite tankar jag har å är tacksam för alla synpunkter...
#4 - 3 augusti 2005 20:11
[QUOTE=sacha]Detta är bara en liten tanke ja har för att givetvis få fram så starka å bra yngel som möjlig. Släppa i kanske 4-5 hanar i ett 50-60l kar och eftersom man ser vilken som styr å ställer mest ta bort dom andra en efter en för att till slut bara ha en kvar. [/QUOTE]

Jag antar att du är fullt medveten om hur 2 hanar behandlar varann i ett och samma kar?
#5 - 4 augusti 2005 00:40
[QUOTE=Iit_mutt][QUOTE=sacha]Detta är bara en liten tanke ja har för att givetvis få fram så starka å bra yngel som möjlig. Släppa i kanske 4-5 hanar i ett 50-60l kar och eftersom man ser vilken som styr å ställer mest ta bort dom andra en efter en för att till slut bara ha en kvar. [/QUOTE]

Jag antar att du är fullt medveten om hur 2 hanar behandlar varann i ett och samma kar?[/QUOTE]

Ja absolut...Behöver ju dock inte låta dom ta död på varann för att eventuellt avgöra ifall en är starkare/friskare el hur jag ska uttrycka mej ...
#6 - 4 augusti 2005 08:45
[QUOTE=sacha]...Va tror du om tanken med yngel!? ja har typ bestämt mej för att inte separera föränn de blir problem av andra anledningar än storleken på ynglena...Jag får för mej iaf att de kommer mycket dålig fisk ut i handel pga att dom räddar allt som räddas kan eftersom de handlar om pengar ?!...[/QUOTE]
Helt rätt tycker jag. Det borde vara vår skyldighet som hobbyodlare att bara ta hand om den del av kullen som har bäst egenskaper att överleva, gäller inte bara kampfiskar. Jag försöker numera sköta mina yngel som jag tror att de kommer att bli behandlade hos genomsnittsköparen. Visst blir mina kullar mindre då, men det blir fina exemplar allihop som jag inte skulle tveka att odla vidare från.
#7 - 4 augusti 2005 12:20
Mm... De va trevligt att ja inte va helt ensam om tanken iaf :p
#8 - 8 december 2005 17:56
Tyvärr så är det ju olagligt att hålla kampifiskhanar i samma akvarium.

30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. (...)
#9 - 8 december 2005 18:29
Ajdå... Tur att jag inte gjorde de då!?....
#10 - 10 december 2005 09:30
[QUOTE=Nils Holmström]Tyvärr så är det ju olagligt att hålla kampifiskhanar i samma akvarium.

30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. (...) [/QUOTE]
Man brukar inte dela upp hanarna förrän de blir lite större och man ser på fenor m.m. vilka som är hanar eller ej. Så fort man märker att de börjar bråka ska man sära på dem och ha dem en och en.
Jag har alltid en pappskiva mellan mina hanar. Ca 10 min/dagen, ibland 2 ggr/dan, låter jag de se varandra eller spegelbilden just för att kunna få spänna upp sig. De behöver sträcka ut fenorna och "träna upp musklerna" lite. Men som sagt, de får inte se varandra hela tiden.

Sen när det gäller avel så skulle jag aldrig släppa ihop 2 hanar för att se vilken som är starkast. Jag tycker att man ska se ut det exemplar som har renast linjer, bäst fenstrålar, färger m.m. och givetvis en som är frisk o vital. Man ska se till att hålla sig inom samma fentyp. Detsamma gäller honorna. Det finns alltför många som avlar på odugliga ex bara för att tjäna pengar tyvärr. Sen finns det alltför många Veil tails med onaturligt långa fenor i handeln. Satsa i stället på fentyperna Halfmoon, Crowntail, Superdelta och Deltas i stället. IBC (International betta congress) låter inte ens Veil tails delta i utställningar m.m. Läs om info på deras hemsida om ni är nyfikna:
http://www.ibcbettas.com/
#11 - 10 december 2005 14:20
Men i vissa affärer har de ju många hanar bredvid varandra i avdelade akvarier. små boxar typ. men där är väl bara glas emellan.... (med tanke på det som stod att man inte fick hålla dem inom synhåll för varandra)
#12 - 10 december 2005 14:34
Jag har tyvärr inte lyckats att lära mej se nån skillnad på honornas fentyper asså... Ser precis lika ut alla i mina ögon :p Posta gärna några bilder där de står klart å tydligt vad som är vad...
#13 - 10 december 2005 15:05
Det är inte så svårt att se skillnaden mellan honornas fentyper, lite träning bara så ser man vad det är..
#14 - 11 december 2005 01:38
[QUOTE=Nils Holmström]Tyvärr så är det ju olagligt att hålla kampifiskhanar i samma akvarium.

30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. (...) [/QUOTE]

Ett litet uppmärksammande bara ordet "hållas" i detta sammanhang syftar nog till platsen där fisken bor.

Alltså platsen där firren bor skall vara avslapnande för denna.

Vill man se en uppspänd betta finns det bättre vägar - en okänd hona och ett lekakvarium....
#15 - 11 december 2005 08:51

Var hittar man den där paragrafen?
#16 - 11 december 2005 09:06
Här står allt som gäller, dvs. de föreskrifter som man enligt lag är skyldig att följa: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf
#17 - 11 december 2005 10:07

Ännu ett exempel på en urbota dum lag. Det finns många kampfiskarter som är fredliga hanar emellan och det finns vissa arter som man måste ha hanar ihop för att kunna trigga till lek. Även b.splendens hanar triggas till lek om de får se varandra (behöver inte betyda att de skall vara i samma akvarium). Skrota den där paragrafen och använd sunt förnuft.

/hansh
#18 - 11 december 2005 13:22
[QUOTE=hansh][QUOTE=Nils Holmström]Tyvärr så är det ju olagligt att hålla kampifiskhanar i samma akvarium.

Ännu ett exempel på en urbota dum lag. Det finns många kampfiskarter som är fredliga hanar emellan och det finns vissa arter som man måste ha hanar ihop för att kunna trigga till lek. Även b.splendens hanar triggas till lek om de får se varandra (behöver inte betyda att de skall vara i samma akvarium). Skrota den där paragrafen och använd sunt förnuft.

/hansh[/QUOTE]

Som jag skrev Lagen syftar till hållas dvs. de skall inte bo så... och det e helt rätt för de kommer nog efter ett par veckor dö av stress.....

Men varken lagen eller jag heller för den delen ser ett hinder för att sammanföra två hannar för att trigga till lek , bara de inte kommer till skada...
#19 - 11 december 2005 13:32
precis, lagen gäller inte privatpersoner utan endast zoobutiker och djurgrossister.

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf

/hansh
#20 - 11 december 2005 14:13
Sedan Januari 2004 är det den nyinrättade Djurskyddmyndigheten som tagit över ansvaret från jordbruksverket, därför finns de nya föreskrifterna här:http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Om det är någon skillnad vet jag inte, men det är ju uppdelat i olika delar för vad som gäller för privatpersoner och grossister/butiker.
Kampfiskbestämmelsen står t ex under vad som gäller för grossister/butiker, för privatpersoner står något mer generellt om att man bara ska hålla fiskar som passar ihop med varandra tillsammans.

Annons