Lata bottenslammet vara kvar

#1 - 12 december 2003 10:14
Hej,
I senaste numret av DATZ var det en artikel om sk. mattfilter och deras fördel som biologiska filter. I artikel skrev artikelförfattaren att man även kunde lämna kvar bottenslammet i akvariet, eftersom det fungerade som ett slags biologiskt filter där bakterierna kunde finna bra fäste.

Tänkte prova bada varianterna var för sig och se hur de fungerar. Är det nagon som har erfarenhet? Jag är nämligen rätt missnöjd med innerfilter, som jag tycker fungerar uselt. Ibland undrar jag om de inte enbart motverkar vattenkvaliteten.

Calle
#2 - 12 december 2003 10:30
Nja, slammet på bottnen har diskuterats väldigt mycket på detta forumet. Sök tex slamsugning så får du upp en del trådar. Många säger det ena eller det andra. Jag har aldrig haft något skit att tala om i mitt kar därför så har jag inte brytt mig om att suga ut något. Men då har jag klart överdriven filtervolym.
MVH
magnus
#3 - 12 december 2003 11:51
Här är länken till författarens hemsida, för den som vill läsa:

http://www.deters-ing.de/Filtertechnik/Mattenfilter.htm

Hälsningar,
Calle
#4 - 12 december 2003 17:04
En webbplats om hur en tjock,finkornig,sandbotten kan fungera som ett biologiskt filter;"Bodengrund als Biotop-stabilisator": http://babyurl.com/sSq2OL
mvh/harbard
#5 - 13 december 2003 08:43
Inom saltvattenskretsar börjar detta bli poppulärt. Problemet är att nitrat bryts ner till sumpgas, kan lukta lite. Men det är en effektiv nitrat minskare.
MVH
Magnus
#6 - 16 december 2003 12:58
Hagbard,
Intressant länk. Gick även in pa din länk www.aquaflora.tk. Bra tipas och idéer.

Calle
#7 - 16 december 2003 22:06
Det är ju populärt med sand i karen, med sand går det aldrig att suga upp något bottenslam...
Kjell Fohrman övertygade mig för sisådär 5 år sedan om att slamsugning i botten var av ondo för växter och bakterieflora... sedan dess har jag endast slamsugit i yngelkaret, där jag övermatar, men även där sker det väldigt sällan...
Har mig veterligt inte haft några nitrittoppar, däremot nitrattoppar någon gång... vilket ju är lätt avhjälpt och inte lika farligt... om man tar hand om det...
Jag har sandbotten eller sand/grus i alla kar vilket gör det lättare att få till en bakterieflora i botten, som det verkar i alla fall...
Kan också säga att jag aldrig haft synlig skit på botten av karen mera än i en till två månader efter nystart...
#8 - 17 december 2003 15:03
Har flera akvarier utan sand eller grus och där later jag slammet vara kvar numera. Har även nagra snäckor i alla akvarier. Tycker att det än sa länge fungerar bra, men det har gatt för kort tid för att kunna säga nagonting om hur vattenkvaliteten paverkas över tid. Men fiskarna/ynglen mar bra och växer bra och det är ju vad som räknas.

Har idag monterat in det första mattfiltret. Spänd pa hur det kommer fungera.

Calle

Annons