Låt oss hjälpas åt att hjälpa djuren!

#1 - 8 februari 2006 03:46
Nu när det snart är val är väl de flesta politiker lite extra intresserade av vad vi väljare har att säga. De vill ju ha vår röst! Därför kan det vara extra smart att skicka email till alla partier och fråga var de står i en viss fråga. Det har iaf jag gjort nu. Jag skrev att jag ännu inte bestämt mig för vilket parti jag ska rösta på, och nu undrar vad just deras parti kommer att göra för att ändra på lagen så att djursex blir olagligt. Ska bli intressant att läsa deras svar.

Fler som vill haka på och göra det samma som jag gjort? Ju fler som mailar desto mer förstår politikerna att det här är en fråga som många eventuella väljare brinner för.

Inte sjutton ska vi väl tolerera att det är fullt lagligt att ha sex med djur, filma alltihop, och sedan tjäna pengar på det genom porrindustrin. Det är ju helt sjukt att sånt går att köpa i en vanlig erotikaffär!

Låt oss hjälpas åt att hjälpa djuren! Några email tar bara 5 minuter att få iväg. Så lite kan hjälpa så mycket...

[color=red][size=1](Ni som är medlemmar på andra forum får gärna kopiera den här texten och posta där. Det finns säkert fler som tycker det här är en bra idé. Ju fler desto bättre.)[/size][/color]
#2 - 21 februari 2006 19:30
[quote=vega]Nu när det snart är val är väl de flesta politiker lite extra intresserade av vad vi väljare har att säga. De vill ju ha vår röst! Därför kan det vara extra smart att skicka email till alla partier och fråga var de står i en viss fråga. Det har iaf jag gjort nu. Jag skrev att jag ännu inte bestämt mig för vilket parti jag ska rösta på, och nu undrar vad just deras parti kommer att göra för att ändra på lagen så att djursex blir olagligt. Ska bli intressant att läsa deras svar.

Fler som vill haka på och göra det samma som jag gjort? Ju fler som mailar desto mer förstår politikerna att det här är en fråga som många eventuella väljare brinner för.

Inte sjutton ska vi väl tolerera att det är fullt lagligt att ha sex med djur, filma alltihop, och sedan tjäna pengar på det genom porrindustrin. Det är ju helt sjukt att sånt går att köpa i en vanlig erotikaffär!

Låt oss hjälpas åt att hjälpa djuren! Några email tar bara 5 minuter att få iväg. Så lite kan hjälpa så mycket...

[COLOR=red][SIZE=1](Ni som är medlemmar på andra forum får gärna kopiera den här texten och posta där. Det finns säkert fler som tycker det här är en bra idé. Ju fler desto bättre.)[/SIZE][/COLOR][/quote]

tar upp en gammal tråd..

ja håller helt med dig, jag förstår inte överhuvud taget hur det ens har kommit upp om det ska vara lagligt eller ej.
det är väl en självklarhet att de inte borde vara., ja vet inte vilka av våra politiker som tycker detta är helt ok, men du får gärna berätta hur de gick och om du fick några svar
#3 - 21 februari 2006 22:51
på sätt å vis är djursex olagligt redan nu då det mycket väl kan gå under djurplågeri.
#4 - 21 februari 2006 23:07
Djursex är en avart jag gärna är utan, men att stifta lagar som enkom handlar om det vet jag inte om det är gångbart. Lagen om djurplågeri borde räcka rätt så långt.

Vad jag däremot tycker är viktigt är lagarna om hur djur avlivas, hur de transporteras till slakterierna och det faktum att djur som i Sverige inte får användas till livsmedel (p.g.a. medicinering och vissa sjukdomar) vid slakt istället är tillåtet att frakta långa sträckor till andra länder där de får slaktas och ätas upp.
#5 - 21 februari 2006 23:37
nu är ju djurplågerilagarna tämligen tandlsa så dom skulle allt behöva skärpas men även inspektörer poliser och åklagare börja arbeta mer aktivt.
#6 - 22 februari 2006 18:59
Är jag väldigt jobbig om jag tycker att det finns ca. 10000 saker som är viktigare inför valet?

Men visst, det är inget fel att engagera sig i detta, kör på!

/J
#7 - 22 februari 2006 19:10
nej absolut inte.. de klart de finns många saker dom är viktigare men nu va de just detta som tråden handlade om
#8 - 22 februari 2006 19:23
[quote=Jodahl]Är jag väldigt jobbig om jag tycker att det finns ca. 10000 saker som är viktigare inför valet?

Men visst, det är inget fel att engagera sig i detta, kör på!

/J[/quote]

så kan man ju oxå se det, o då ska vi ju inte ha ett forum här om fisksjukdomar och så, då svälten och miljöförstörelsen i världen är viktigare..

man måste sätta saker i sitt rätta perspektiv...

o jag tycker att tidelag bör förbjudas...
#9 - 22 februari 2006 19:30
de där va kloka ord smurfmats
#10 - 23 februari 2006 08:32
[quote=Raven]på sätt å vis är djursex olagligt redan nu då det mycket väl kan gå under djurplågeri.[/quote]

Inte en enda fällande dom så länge tidelag har varit lagligt. (Över 20 år)
Så en lagändring är på sin plats!!!

Det här ämnet har varit aktuellt ganska länge nu.. Så det kommer säkert *hoppas* att tas upp i valfrågorna.
#11 - 23 februari 2006 17:38
mm men läser du mitt nästa inlägg så säger jag också att lagarna om djurplågeri måste skärpas för ida kan man i praktiken göra nästan va som helst utan att varken snut eller åklagare gör ett enda j***a skit.

och det är ju tämligen värdelöst att komma med en massa nya lagar när inte ens dom existerande lagarna inte används av åklagare/snut för då blir de bara ett slag i luften
#12 - 23 februari 2006 17:41
nu är det väl inte polisen som skall göra nåt i första hand, utan de kontrolanter som är ute o kollar på gårdarna runt om i sverige.
läste i tidningen igår att en bonde hade vanvårdat sina 220 får som dom fick akutavliva. inte alls roligt o höra.
#13 - 23 februari 2006 20:26
[quote=Raven]mm men läser du mitt nästa inlägg så säger jag också att lagarna om djurplågeri måste skärpas för ida kan man i praktiken göra nästan va som helst utan att varken snut eller åklagare gör ett enda j***a skit.

och det är ju tämligen värdelöst att komma med en massa nya lagar när inte ens dom existerande lagarna inte används av åklagare/snut för då blir de bara ett slag i luften[/quote]

Nä, jag håller inte med.
Tydligen så är det väldigt svårt att bevisa att tidelag är djurplågeri.
#14 - 23 februari 2006 20:53
Vad är tidelagen?
#15 - 23 februari 2006 20:54
[quote=Linnet_90]Vad är tidelagen?[/quote]

tidelag är när man har sex med djur
#16 - 23 februari 2006 21:07
Jag håller med om att tidelag är vidrigt. Men jag vet inte om jag tror att den lagen kommer att tas tillbaka igen.

Orsaken att lagen försvann var väl pga av att detta gick ihop med homosexualitet och en några till saker gick under samma lag och var straffbart.
Att orsaken att man plockade bort dessa lagar är att alla ska ha rätt ha den sexuella läggning som man har. Däremot så kan ju själva saken vara olaglig men faller under andra lagar som tex då djurplågeri.
(någon får gärna rätta mig om jag har fel)

Problemet enligt mig ligger inte i lagen utan i att inget görs åt saken via de lagarna som redan finns.
#17 - 23 februari 2006 21:40
[quote=Linda_A]Problemet enligt mig ligger inte i lagen utan i att inget görs åt saken via de lagarna som redan finns.[/quote]

precis.
med tanke på hur många husdjur det trotts allt finns så läser man nästintill ALDRIG om nån som åkt dit för det.
inte ens bönder som blir inspekterade åker ju dit för heller.
#18 - 24 februari 2006 08:12
[quote=Linda_A]
Att orsaken att man plockade bort dessa lagar är att alla ska ha rätt ha den sexuella läggning som man har. Däremot så kan ju själva saken vara olaglig men faller under andra lagar som tex då djurplågeri.
[/quote]

Men lagarna fungerar ju inte. Därför tycker jag fortfarande att dom ska ses över. Jag har sett denna diskution på flera ställen, och jag har hört de flesta argument. Jag tycker fortfarande att tidelag ska förbjudas.
Det är helt vidrigt och i mina ögon jämförbart med våldtäkt.
#19 - 24 februari 2006 08:45
[quote=gladys]Men lagarna fungerar ju inte. Därför tycker jag fortfarande att dom ska ses över. Jag har sett denna diskution på flera ställen, och jag har hört de flesta argument. Jag tycker fortfarande att tidelag ska förbjudas.
Det är helt vidrigt och i mina ögon jämförbart med våldtäkt.[/quote]

1 skilj på sak och sak. Jag har inte försökt säga att det är okej med tidelag. Utan försökte förklara varför jag tror att lagen inte kommer att tas tillbaka. Vilket är två grova skillnader.Så försök inte antyda att jag är för tidelag!!

Sen förstår jag inte riktigt varför du tror att det kommer att försvinna bara för att man får en lag som säger just att tidelag är olagligt.

Har du sett några dombeslut som visar att någon har kommit undan straff efter att kommit till rätten? Det faller ju under djurskyddslagen=djurplågeri. Men för min del får det gärna komma en lag som säger att tidelag är förbjudet men jag tror inte det pga av den orsaken som jag nämner uppe.
#20 - 24 februari 2006 12:44
[quote=Linda_A]1 skilj på sak och sak. Jag har inte försökt säga att det är okej med tidelag. Utan försökte förklara varför jag tror att lagen inte kommer att tas tillbaka. Vilket är två grova skillnader.Så försök inte antyda att jag är för tidelag!![/QUOTE]

Nej jag antyder inget sådant.

Har du sett några dombeslut som visar att någon har kommit undan straff efter att kommit till rätten? Det faller ju under djurskyddslagen=djurplågeri. Men för min del får det gärna komma en lag som säger att tidelag är förbjudet men jag tror inte det pga av den orsaken som jag nämner uppe.

Nej jag har inte läst domstolsbeslut, men det var ett program på radion för ett tag sen där ämnet togs upp.
Och tydligen så har såna här fall varit uppe i domstolar utan att någon dömts. Trots att det funnits fysiska skador på djuren.
#21 - 24 februari 2006 13:52
[QUOTE=Linda_A]Att orsaken att man plockade bort dessa lagar är att alla ska ha rätt ha den sexuella läggning som man har.
[/QUOTE]

Alla har inte rätt till det. Det är tex förbjudet att ha sex med barn.
Nekrofili? Nån som vet?

Tycker det är märkligt att det är tillåtet med tidelag, blev förvånad när jag läste det.
#22 - 24 februari 2006 13:58
[QUOTE=Linda_A]
Sen förstår jag inte riktigt varför du tror att det kommer att försvinna bara för att man får en lag som säger just att tidelag är olagligt.
[/QUOTE]

Nä, givetvis inte. Folk mördar, rånar, kör rattfulla och våldtar fastän att det är förbjudet och man blir straffad för det. Men det är ett sätt för samhället att visa att man inte accepterar sådant beteende.
#23 - 24 februari 2006 13:59
[quote=mohlin]Alla har inte rätt till det. Det är tex förbjudet att ha sex med barn.
Nekrofili? Nån som vet?

Tycker det är märkligt att det är tillåtet med tidelag, blev förvånad när jag läste det.[/quote]

Det var det enda som jag tvekade på men jag vet inte om det föll under samma lag. Frågan är om det är brottsligt att ha den läggningen med eller om det är brottsligt att utföra det? Äh strunt samma. Det var så jag lärt mig ang tidelag. Den försvann pga av att man tog bort den lagen som innefattade att homosexualit var olagligt.

Plus att jag undrar om delar av den lagen är rätt ny. alltså lagen mot barnsex m.m.. Med tanke på vad som räknades som barn och inte förr.

Jag försöker inte på något sätt leka "tidelagens rätt i samhället" eller inte åt det hållet. Så att ingen får för sig det.

Blir det en lag så är jag lika glad som er för det.
#24 - 24 februari 2006 14:01
[quote=mohlin]Nä, givetvis inte. Folk mördar, rånar, kör rattfulla och våldtar fastän att det är förbjudet och man blir straffad för det. Men det är ett sätt för samhället att visa att man inte accepterar sådant beteende.[/quote]

Gör man väl genom att säga att ALLT som går under djurplågeri är olagligt. För mig är tidelag utan tvekan djurplågeri.
#25 - 24 februari 2006 14:04
Mja...om man nu tar storleken på en tjurp-tt och en människodito så tror jag inte ens att kon märker så mycket (vilket samtalsämne...).
#26 - 24 februari 2006 14:07
[quote=mohlin]Mja...om man nu tar storleken på en tjurp-tt och en människodito så tror jag inte ens att kon märker så mycket (vilket samtalsämne...).[/quote]

Okej jag förstår inte riktigt vad du menar med det? Om nu inte kon lider av vad är det då som problemet är? (missförstå mig rätt) Men för mig är det där problemet ligger? Alltså att djuret tar skada av själv akten.
#27 - 24 februari 2006 14:10
Tror inte att en kossa tar skada av det. Fysiskt. Kopsyke vet jag inte så mycket om.
#28 - 24 februari 2006 14:22
Nä, det är det väl ingen som vet. Förutom kossan då kanske.

Det här är att hårddra det lite väl mkt.. Men jag vill vara tydlig..
Bara för att man inte vet hur psyket hos..säg senildementa fungerar, och hur pass skadade dom blir psykiskt. Är det okej att utnyttja dom sexuellt då om man har liten p*tt???
#29 - 24 februari 2006 14:33
Nu vet jag inte vem du vänder dig till Gladys, men om det är mig så håller jag fullständigt med dig.
Eftersom jag i detta fallet (med kossan) inte tror att det kan falla under "djurplågeri" - pga ovan diskuterade anledningar - så borde det finnas en lag som skyddar djuren mot sådant.
#30 - 24 februari 2006 14:37
Jag vände mig inte mot någon särskild, ville bara förklara hur jag känner det.
Kul att någon håller med! :D

Bra kompletering där Mohlin!! :p
#31 - 24 februari 2006 14:43
[quote=mohlin]Nu vet jag inte vem du vänder dig till Gladys, men om det är mig så håller jag fullständigt med dig.
Eftersom jag i detta fallet (med kossan) inte tror att det kan falla under "djurplågeri" - pga ovan diskuterade anledningar - så borde det finnas en lag som skyddar djuren mot sådant.[/quote]

Nä jag fattar inte ändå hur du vill vända det till att det är inte är djurplågeri.

Men det är strunt samma så sätt. Det är inte jag som är det stora problemet i det hela.Inte mig som ni måste övertala.
#32 - 24 februari 2006 14:48
Jag försöker inte att övertala dig Linda.
Jag försöker lista ut hur du tänker. Nu vet di iaf hur jag tänker..:p
#33 - 24 februari 2006 14:49
Det är tyvärr inte jag som sitter och dömer folk i sådana saker. Så det är inte mina personliga åsikter jag framför här.

Om det inte är direkt olagligt med tidelag, så tror jag inte att det i detta fallet går under djurplågeri, eftersom det kan ifrågasättas om djuret lidit eller plågats.
Jämför bara med olika våldtäktsfall som det skrivits om. Det har blivit sänkta - eller inga - straff därför att tjejen varit medvetslös eller inte sagt Nej eller liknande. Hur stor chans tror du då att ett djur har?
#34 - 24 februari 2006 16:53
Gladys: Hehe jag är på samma sida som dig. :) Tro mig, jag har inget till övers till
såna som plågar djur. (och ja tidelag är enligt mig att plåga djur)

Mohlin: Nä men det skrev jag i första inlägget att problemet är att de inte efterföljer de lagarna som finns. Ett djur kan inte säga nej. Jag anser som sagt att tidelag går under djurplågeri sen att de lagarna som finns inte efterföljs är ett annat problem.
#35 - 24 februari 2006 18:32
[quote=gladys]Nej jag har inte läst domstolsbeslut, men det var ett program på radion för ett tag sen där ämnet togs upp.
Och tydligen så har såna här fall varit uppe i domstolar utan att någon dömts. Trots att det funnits fysiska skador på djuren.[/quote]

jo men om nu djuret har fysiska skador som beror på tidelag men perosnen inte åkt dit för djurplågeri så tror inte ja de hjälper de minsta lilla med en lag mot tidelag då domstolarna inte ens ser till att djurskyddslagen efterlevs och där ligge ren stor del av problemet.

att rättsväsendet skiter fullständingt i många lagar.
#36 - 27 februari 2006 13:54
Man kan också lösa det på detta sättet....

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=423664/

Annons