Lästråd

#1 - 23 februari 2006 16:12
Jag ser att det kommit en "sjuktråd", bra initiativ.
När man är dålig vill man kanske ha något att läsa, något som skingrar tankarna eller där man kan lära sej nåt mer.

Finns det folk här som skulle vara intresserade? Vi har ju en bibliotekarie bland oss, eller hur?
Vad sägs om lite lästips i all enkelhet oss emellan?
Det behöver ju inte enbart vara det som just kommit ut, utan sånt som man gillar och tagit till sitt hjärta som god litteratur.
Vad säger ni?
#2 - 23 februari 2006 16:25
För den som tröttnat på fiction... En verklighetsberättelse som ger rysningar från första till sista sidan:

"Tunn Luft" av Jon Krakauer.

Recensioner:
http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=23
och:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=83
#3 - 23 februari 2006 17:20
[quote=petnym]För den som tröttnat på fiction... En verklighetsberättelse som ger rysningar från första till sista sidan:

"Tunn Luft" av Jon Krakauer.

Recensioner:
http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=23
och:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=83[/quote]

För att följa temat rekommenderar jag denna berättelse om Hitler och stormningen av warsawa 1939

Pianisten av Wladislaw Szpilman
#4 - 23 februari 2006 17:27
En bra bok är Skymmningsbarn av Torey Hayden
#5 - 23 februari 2006 17:35
Läste nyligen "Änglar och Demoner" av Dan Brown. Den tyckte jag var riktigt bra. En blandning av Teknologi, Religion, Historia, Spänning och Fiction.
#6 - 23 februari 2006 19:07
måste bara säga hela arn-trilogin! har läst den sex ggr nu, sambon börjar tröttna och försöker hitta nya böcker, men arn-trilogin är så bra!
#7 - 23 februari 2006 19:26
Jag håller mig till Forgotten Realms och Dragon Lance. Engelsk fantasy..

Finns förstås andra bra också men det är dom bästa tycker jag.. Det tar aldrig slut på böcker i dom serierna..:D

De e grejjer de!! :D :D
#8 - 23 februari 2006 19:32
Grisham and Crichton
Best enjoyed in English
#9 - 23 februari 2006 20:04
Klart att bibliotekarien skall hitta till den här tråden...:D
Jag väntar på att "locked rooms" av laurie R King skall komma i pocket så jag har råd att köpa den. Första två delarna i serien översattes till svenska men sedan la de av. Hon återanvänder Sherlock Holmes men förser honnom med en lika briljant, kvinnlig, partner. Första delen heter "drottningfällan" i svensk översättning.
#10 - 23 februari 2006 20:11
Mor gifter sig av Moa Martinsson.

Såå bra!!
#11 - 23 februari 2006 20:19
Många trevliga förslag, jag ska botanisera i dessa. Men snälla - gärna på svenska! Min engelska duger inte så väldigt bra för bokläsning.

Frank McCourt - Ängeln på sjunde trappsteget. En berättelse om en värld som inte alls är så långt borta, men väldigt annorlunda vår verklighet.
#12 - 23 februari 2006 20:30
Har nån läst Mari Jungstedts deckare? Hur är dom?
#13 - 23 februari 2006 20:34
"Grottbjörnens folk" av Jean M Auel måste nämnas här! (Och givetvis resterande delar)
"Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo är också en helt suverän serie! (På 47 böcker visserligen, men desto bättre!)
"Slända i bärnsten" av Diana Gabaldon med tillhörande uppföljare är närmast oslagbar!
#14 - 23 februari 2006 20:43
Håller just nu på att läsa KEJSAREN, KUNGARS DÖD av IGGULDEN CONN.
Plus att jag väntar på att dem ska få in sista delen av den serien och Svärdet och spiran av Ken Follett.

Plus att lite nya böcker kommer att trilla in nu under bokrean. Jobbar på att göra min David Eddings serie hel med.
#15 - 23 februari 2006 21:04
[quote=svea]Har nån läst Mari Jungstedts deckare? Hur är dom?[/quote]

tyckte tyvärr inte att de var något vidare... Låna om du vill läsa dem men köp inte (iaf inte innan du läst och vet att du inte håller med mig *s*)
#16 - 23 februari 2006 21:07
Tack för det, Morellen. Jag lånar faktiskt då o då, annars blir det för fullt här hemma. Dessutom har jag bara ett par kvarter till Stadsbiblioteket.
#17 - 23 februari 2006 21:07
[quote=Nitra98]"Slända i bärnsten" av Diana Gabaldon med tillhörande uppföljare är närmast oslagbar![/quote]

Fast första delen i den serien heter "främlingen". Dom är himla trevliga - speciellt om man gillar lite historiska romaner.

Den blå färgen - tracy chevalier
gobelängen - (minns inte författarnamnet nu, ni får kolla upp det)

Sedan är ju "liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams en kultklassiker (och tro inte att ni kan storyn bara för att ni sett filmen)
#18 - 23 februari 2006 21:10
Jag tyckte om första delen i Diana Gabaldons serie men sen tyckte jag att de blev tråkiga? Orkade verkligen inte fortsätta genom resten. Fast jag ska göra ett försök till efter denna serien som jag håller på nu med. för jag tyckte det samma om den som jag läser nu men nu är den hur bra som helst. :D

Sen måste jag säga att alla borde läsa utvandarna och hel den serien!
#19 - 23 februari 2006 21:21
[quote=Morellen]Fast första delen i den serien heter "främlingen". Dom är himla trevliga - speciellt om man gillar lite historiska romaner.[/quote]

Ja, tack, det gick lite för fort där..! :p
#20 - 23 februari 2006 21:33
[quote=Nitra98]Ja, tack, det gick lite för fort där..! :p[/quote]

Har precis läst senaste delen se översatt (del fem är det väl) "det flammande korset" och nu väntar jag bara på att nästa del skall översättas... är för lat för att läsa dem på engelska (de är ju så tjocka!)
#21 - 23 februari 2006 22:30
[QUOTE=miiaoo]Jag håller mig till Forgotten Realms och Dragon Lance. Engelsk fantasy..

Finns förstås andra bra också men det är dom bästa tycker jag.. Det tar aldrig slut på böcker i dom serierna..:D

De e grejjer de!! :D :D[/QUOTE]

Jag håller på att läsa om de fyra böckerna om Otherland av Tad Williams. Kanonböcker som blandar fantasy, deckare och sf. Litet tips bara... :)
#22 - 24 februari 2006 07:54
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sagan om valhalla med Freja, Saga och Idun av Johanna Hildebrandt sträckläste jag på fem dagar! Som ett gift!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson, ingen spännande action men underbart skriven så man måste läsa klart!!! Mina tips!! [/COLOR][/FONT]
#23 - 24 februari 2006 08:23
[quote=Morellen]Har precis läst senaste delen se översatt (del fem är det väl) "det flammande korset" och nu väntar jag bara på att nästa del skall översättas... är för lat för att läsa dem på engelska (de är ju så tjocka!)[/quote]

Fast jag tycker nog att man (i 1:a hand) ska läsa böckerna på de språk de är skrivna.
Det går en hel del förlorat i översättningen. Men det begränsar ju urvalet en del.
#24 - 24 februari 2006 11:54
Någon som läst Anne Moore, värd att köpa ?
#25 - 24 februari 2006 12:07
Stephen Kings Dark Tower serie om man älskar 6 st tegelstenar (den första är inte så tjock) om fantasy, parallellvärldar, vampyrer och andra underligheter.

Harry Potter....JA, jag är 44 år, men jag älskar Harry o Co!

Robert B.Parkers 20-35 böker om Spenser, en hårdkokt "Private Eye" i Boston. Helt underbara, men de ska läsa på engelska. De har gått i TV också, urrrk! Men böckerna är bra.

Mer eller mindre vad som helst av Herman Lindqvist och Peter Englund, om man är lite historiskt intresserad. Fakta.

Mer eller mindre vad som helst av Vilhelm Moberg och Per-Anders Fogelström, om man är lite historiskt intresserad. Romaner.

Tolkien...
#26 - 24 februari 2006 12:11
Jag rekomenderar boken "Mot Afrikas hjärta" om Stanley och Livingstone, en fantastiskt bra bok:
http://www.riftlakes.com/cichlids/litt_stanley_livingstone.html

Pocketversionen kostar 48:-, under bokrean har Bokus 10% rabatt på den och skickar fraktfritt.
#27 - 24 februari 2006 12:11
NINAS RESA av Lena Einhorn. Ett måste! Så vi inte glömmer vad som hände då.
#28 - 24 februari 2006 21:30
Boken om Stanley och Livingstone ska jag köpa i morrn om jag hittar den! Låter väldigt intressant.
#29 - 24 februari 2006 21:34
Bättre bilder i tryck av Mattias Nyman...
#30 - 24 februari 2006 21:38
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sagan om valhalla med Freja, Saga och Idun av Johanna Hildebrandt sträckläste jag på fem dagar! Som ett gift!![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] [/COLOR][/FONT][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Detta är ju bara helt underbara böcker :D [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Freja-boken köpte jag t o m 2 gånger utan att veta om det. Den första gav jag till "storan" i födelsedagspresent i hopp om att kunna låna den av henna. Sedan glömdes den bort och när jag hittade den igen i affären så fick jag samma ha-begär en gång till och köpte samma bok en gång till ;). Det var nog bara meningen att jag skulle ha den *S*[/COLOR][/FONT]
#31 - 24 februari 2006 22:38
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Detta är ju bara helt underbara böcker :D [/COLOR][/FONT]
[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Då har man det bekräftat - att vi inte bara har namnet gemensamt!!;)[/COLOR][/FONT]
#32 - 25 februari 2006 12:12
En bok som var fantastiskt bra är "Den vidunderliga kärlekens historia" av Carl-Johan Vallgren. Han vann augustpriset för den 2002. En annorlunda kärlekshistoria där huvudpersonen är en döv dvärg med förmågan att läsa andras tankar. Låter det skruvat? Den är i alla fall klart läsvärd.
#33 - 25 februari 2006 14:09
Nu har jag varit på bokrean med. Blev en chokladbok, Freja och så hittade jag svärdet och spiran för enbart 69kr. :D
#34 - 25 februari 2006 17:16
För er som gillar thrillers/rysare kan jag rekomendera Dean R Koontz.
Har läst de flesta av hans böcker. Dom är beroendeframkallande!!
Filmerna kan man däremot klara sig utan. [xx(]
#35 - 25 februari 2006 17:26
Det målade huset av John Grisham. Det händer inget i boken men ändå så händer massor. Vet inte hur man ska beskriva annars. Tyckte om den. Den handlar om en pojke på ett bomullsplantage. Man får följa med honom en sommar eller om det är ett år. Kommer inte ihåg riktigt, men jag kände igen mig i mycket. Jag bor i en liten by.
#36 - 25 februari 2006 17:28
Jag håller på att läsa Dune av Frank Herbert för ca. 4:e gången. Det är nog min favorit, alla kategorier.
#37 - 25 februari 2006 22:16
Egalias döttrar av Gerd brantenberg är ju småkul om man bara orkar med hennes språkliga ändringar (inte gjorda utan tanke men väldigt ovana att läsa). Min sköldpadda är namngiven efter huvudpersonen i den boken[:-113]
#38 - 27 februari 2006 09:03
En novell på nätet med fisk anknytning http://www.fl-net.se/novell/visa.php3?nummer=7556
#39 - 5 mars 2006 21:23
Alexander McCall Smith - Damernas detektivbyrå
Om ni inte läst den - GÖR DET
#40 - 5 mars 2006 22:27
[quote=svea]Alexander McCall Smith - Damernas detektivbyrå
Om ni inte läst den - GÖR DET[/quote]

och har ni läst den så läs fortsättningarna... Riktiga må bra-böcker!
#41 - 6 mars 2006 16:27
Blev några nya böcker på bokrean.
TUSEN OCH EN NATT
TOLSTOJ, LEO:ANNA KARENINA
MCCONNOCHIE, MARDIE:COLDWATER
Westerlund Ö:En handbok choklad

Och allt gick på under 200 kr, helt okej. :D
#42 - 15 maj 2006 18:15
Våren-sommaren kanske inte är nån läsperiod, men tar upp tråden ändå.

Robert James Waller: Broarna i Madison County.
#43 - 15 maj 2006 19:03
Finns väl barer en bok ....sagan om ringen trilogin
mvh janne
#44 - 15 maj 2006 22:25
[QUOTE=svea]Våren-sommaren kanske inte är nån läsperiod, men tar upp tråden ändå.

Robert James Waller: Broarna i Madison County.[/QUOTE]

Ja, herregud vad jag lipade till den. Filmen med Meryl Streep och Clint Eastwood är klart sevärd.

Har precis läst ut Mitch Alboms: Fem personer du möter i himlen
Hyfsat läsvärd för oss som lider av lite existentiell ångest.
#45 - 16 maj 2006 11:49
Måste bara rekommentera Roots (Rötter) av Alex Haley.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0099362813&s=1

Det finns en tv-serie (med samma namn) baserad på boken. Serien gick i slutet av 1970-talet och repriserades förra sommaren. Den börjar i Gambia på 1750-talet, där man får följa Kunta Kintes (känns namnet igen?) uppväxt. Han blir tillfångatagen och skeppad till Amerika som slav, där man får följa honom och hans ättlingar i deras strävan att få bli fria. Man får även se den amerikanska historian från ett lite annorlunda perspektiv...

Rekommenderas varmt!
#46 - 16 maj 2006 12:00
"Ja, herregud vad jag lipade till den. Filmen med Meryl Streep och Clint Eastwood är klart sevärd."

Jaså minsann, jo nog var den lipvänlig.:) Men jag gjorde inte det, men den var bra skriven tycker jag. Trovärdig kärlekshistoria på ngt sätt. Filmen har jag inte sett.
#47 - 16 maj 2006 12:02
[QUOTE=svea]"Ja, herregud vad jag lipade till den. Filmen med Meryl Streep och Clint Eastwood är klart sevärd."

Jaså minsann, jo nog var den lipvänlig.:) Men jag gjorde inte det, men den var bra skriven tycker jag. Trovärdig kärlekshistoria på ngt sätt. Filmen har jag inte sett.[/QUOTE]

Kan i och för sig ha något med att göra att jag just då funderade på att lämna min dåvarande sambo... [:-16] Den gjorde ju inte saken lättare precis.
#48 - 16 maj 2006 12:06
Nej det är klart, då är det jätteskarp läge för tårar. Bara en sån sak, oj oj![:(]
Jag är inte alls i det läget så det funkade för mej, håller mej till min gamla gubbe som jag haft jättelänge!:D
Men den var "gripande" på ngt sätt. Hennes situation var inte sådär lustig. Han kom vid rätt tidpunkt, älskaren.
#49 - 16 maj 2006 12:15
Jovisst var den gripande, och jag tror jag befann mig i en liknande situation, även om det inte dök upp någon stilig fotograf. Fast jag grinar till allt som det går att grina till, så det spelade kanske inte någon roll.

Känner jag för att gråta ut någon gång läser jag Spelar min lind, sjunger min näktergal av Astrid Lindgren. Det är nog den sorgligaste och ändå finaste sagan jag känner till.
#50 - 20 maj 2006 18:48
Nu har jag gett mej på en riktigt gammal bok, skriven 1891.
"Tess av d´ Uberville" av Tomas Hardy.

Jag hittade den i hyllan, har nog ärvt den av någon.
Den går att läsa, en tidsskildring, man får en inblick i en annan värld med andra värderingar.

Har nån läst denna gamla bok?
#51 - 20 maj 2006 20:35
Rekomenderar Ett ufo gör entrè av Jonas Gardell samt Henning Mankells Wallander böcker om man vill ha lite spänning. Ser fram emot nya Jenny från Jonas Gardell nu. Har fått rätt så fina recensioner verkar det som.

Gillar man fantasy tycker jag man ska läsa David Eddings två första serier Sagan om Belgarian och Sagan om mallorea. Brukar läsa om dem en gång om året ;)
#52 - 20 maj 2006 20:38
[quote=Sacrium]Gillar man fantasy tycker jag man ska läsa David Eddings två första serier Sagan om Belgarian och Sagan om mallorea. Brukar läsa om dem en gång om året ;)[/quote]

så man ska inte läsa dom böcker som handlar om tiden före belgarion då ;)

Belgarath Besvärjaren har jag för mje serien heter.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 20 maj 2006 20:45
Nuförtiden blir det mest deckare (ca. 100 per år) plus akvarieböcker då förstås:D

En rolig bok och samtidigt lite allvarlig och som inte är deckare är Tom Sharpe - En ryslig historia. En annan väldigt bra bok är "Den tappre soldaten Svejk" av Jaroslav Hasek.

I deckarväg toppar fortfarande de gamla Sjöwall-Walhöö böckerna
#54 - 20 maj 2006 20:53
Du sticker väl emellan med en o annan Agatha Cristie , hon är väl fortfarande läsvärd. Inte bäst kanske, men läsvärd. Eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 20 maj 2006 21:09
[quote=svea]Du sticker väl emellan med en o annan Agatha Cristie , hon är väl fortfarande läsvärd. Inte bäst kanske, men läsvärd. Eller?[/quote]
Njae i och för sig är väl gamlingar som Cristie etc. rätt Ok men jag ändå de är lite passé. Gillar böcker med lite mer vardagsnära verklighetsanknytning fast blir alltid sur över de korkade dagshjältar som alltid råkar i problem för att de glömt meddela andra var de är och då också alltid har glömt mobilen hemma eller hamnat i "mobilskugga" när de träffar skurken.
#56 - 20 maj 2006 21:16
När det gäller verklighetstrogna deckare är väl kriminologi-professor Leif GW Perssons alster väl värda att rekommendera.
:)
#57 - 20 maj 2006 21:16
Visst är det lite passé. Men just detta faktum är själva poängen, tycker jag. Man kommer verkligen in i en annan värld, en värld som är omöjlig att besöka annars.
Hjältar i mobilskugga, hmm inget för mej tror jag. Men verklighetsanknytning är ju nödvändig oxå.
#58 - 20 maj 2006 21:36
Off topic: Du har en avatar, Svea!!! Din hund?
#59 - 20 maj 2006 21:56
Jag håller med Morellen, 'liftarens guide till galaxen' av Douglas Adams, är en helt otrolig trilogi på fem böcker ;) i filmen har man bara tagit delar av böckerna och vill man gå lite djupare rekommenderar jag att läsa böckerna. Efter att ha läst dom ett otal gånger kan jag fortfarande inte läsa dom utan att skratta högt :)

Har läst i stort sett allt som Douglas Adams har gett ut och tycker det mesta är bra, men för er som tycker om deckare finns 'Dirk Gentlys holistiksa detektivbyrå' av Douglas Adams som är en lagom sjuk historia och otroligt rolig :D
#60 - 20 maj 2006 21:59
[quote=Opus] i filmen har man bara tagit delar av böckerna [/quote]
läste böckerna för många år sen och filmen känns mest som ett mycket dåligt skämt.
böckerna är otroligt mycke bättre än filmen.
#61 - 20 maj 2006 22:08
Adams för så kallad brittisk humor blandat med SF. RIP
Tolkien för brittisk fantasy. RIP 2
Grisham för juridiska intriger.
Crichton för medicinska med aningen SF klang.
Pls read "State of Fear"...
TOP 4 AUTHOURS REALLY...
:)
#62 - 20 maj 2006 22:14
[QUOTE=Raven]så man ska inte läsa dom böcker som handlar om tiden före belgarion då ;)

Belgarath Besvärjaren har jag för mje serien heter.[/QUOTE]

Före och före. Handlingsmässigt kommer ju böckerna före men böckerna släpptes ändå innan de två serierna som kompletteringar :)

Belgarath besvärjaren och Polgara besvärjerskan heter böckerna har jag för mig. Finns två böcker vardera
#63 - 20 maj 2006 22:19
[quote=Raven]läste böckerna för många år sen och filmen känns mest som ett mycket dåligt skämt.
böckerna är otroligt mycke bättre än filmen.[/quote]

Tja, jag vet inte.....dom gjorde en film på böcker det nästan var omöjlig att göra film på ;)

Jag tyckte om filmen, men den den blev såklart inte lika djup som böckerna.
#64 - 20 maj 2006 22:23
[quote=Sacrium]Belgarath besvärjaren och Polgara besvärjerskan heter böckerna har jag för mig. Finns två böcker vardera[/quote]

de har du rätt i.
läst "The rivan codex" då ?
tar bl.a upp "book of ulgo""the book of alorn" och "the testament of the snake people" och börjar med "the holy books"
även slaget i vo mimbre tas up och allt om malloreans tillblivelse.
även delar av anhet ac chereks dagbok är med.
#65 - 20 maj 2006 22:25
Det låter intressant :)
Den har jag inte sett röken av faktiskt. Var hittar man den?
#66 - 20 maj 2006 22:29
biblioteken i göteborg har den så kanske nåt bibliotek hos dej kan ha den.
har du inte ont av engelska finns dne ju på www.amazon.com
98 gavs den ut.

om sanningen ska fram hitta ja den själv precis.
ska iallafall låna den och läsa, lät intressant och kul med böcker som ger en bättre helhetsbild med tanke på att både böckerna om belgarion och mallorea målar upp en rätt stor värld med många stora händelser i historien.
#67 - 20 maj 2006 23:27
Få se nu,,
Dom som gillar
Horror: HP Lovecraft och Clive Barker
Humor: Terry Pratchett
Fantasy: Stephen Donaldson (kanske är läge för en varning på hans SF verk gap serien,, första delen i serien är till 70% en lång våldtäkt.)
Och för att göra en spinnoff på tråden just nu lyssnar jag på så läser jag nu Stalingrad, Dresden tisdag den 13 februari 1945, koranen och slö läser men at arms den sista av Pratchett (för 6 gången) (tips läs inte två historiska böcker om slagfält samtidigt,, korkad ide;) )
#68 - 21 maj 2006 08:27
Är det bara jag i heeela världen som inte gillar de här sagorna. Sagan om ringen, isfolket, Narnia.. osv osv [xx(] [xx(] [xx(]

Läste några av dom som barn, men nu klarar jag bara inte av dem!!
#69 - 21 maj 2006 08:44
[quote=Birgitta W]Off topic: Du har en avatar, Svea!!! Din hund?[/quote]
Nej tyvärr. Det är våra bästa vänners vackra kloka hund.
#70 - 21 maj 2006 09:11
[QUOTE=svea]Nu har jag gett mej på en riktigt gammal bok, skriven 1891.
"Tess av d´ Uberville" av Tomas Hardy.

Jag hittade den i hyllan, har nog ärvt den av någon.
Den går att läsa, en tidsskildring, man får en inblick i en annan värld med andra värderingar.

Har nån läst denna gamla bok?[/QUOTE]

Jojomen, och jag höll på att lipa ögonen ur mig även till denna bok... någon som börjar ana ett mönster?
Det är en bra bok, men på många sätt fruktansvärd. På sätt och vis är den applicerbar även på moderna tider, med den unga flickan som blir så gruvligt bedragen av en man hon tror älskar henne.
#71 - 21 maj 2006 09:31
[quote=gladys]Är det bara jag i heeela världen som inte gillar de här sagorna. Sagan om ringen, isfolket, Narnia.. osv osv [xx(] [xx(] [xx(]
Läste några av dom som barn, men nu klarar jag bara inte av dem!![/quote]

Jag gillar dom inte heller, så nu är vi två i alla fall!!! :p
#72 - 21 maj 2006 09:56
Jag vet inte om jag gillar dem, har aldrig läst nån av dem.
Faktum är att jag inte tänker göra det heller.
Vad gillar Birgitta W då?

Lenita: Boken stod upptagen på en lista i en engelsk tidning.
Rubriken var: böcker man "måste" läsa (ungefär). Det var många gamla klassiker, mest engelska författare förstås.
#73 - 21 maj 2006 10:09
[quote=svea]Jag vet inte om jag gillar dem, har aldrig läst nån av dem.
Faktum är att jag inte tänker göra det heller.
Vad gillar Birgitta W då?[/quote]

Lite av varje... Jag tycker om historiska romaner, t.ex Elsi Rydsjö och Per Anders Fogelström (jag är ju stockholmare, egentligen!).
Är över huvud taget väldigt intresserad av historia... Herman Lindqvist t.ex.
Och jag tyckte om Jan Guillous böcker om Arn. Historiska romaner som det ligger lite forskning bakom.

Engelsk litteratur: Jane Austen, Winston Grahams böcker om familjen Poldark har jag läst massor med gånger! Kanske dags igen... :)
Agatha Christie har jag tyckt om sedan jag var flicka.
Wodehouse skrattar jag åt. Engelsk humor! :p

Ja, lite blandat. Nu har jag inte läst på länge, det är svårt att koncentrera sig när man har värk... tyvärr.
Men det är kanske dags att ta en tur till biblioteket. Något du kan rekommendera som stämmer in med det ovan??? :)
#74 - 21 maj 2006 10:25
[QUOTE=svea]
Lenita: Boken stod upptagen på en lista i en engelsk tidning.
Rubriken var: böcker man "måste" läsa (ungefär). Det var många gamla klassiker, mest engelska författare förstås.[/QUOTE]

Jag läste boken i samband med att jag gick en kurs i engelsk litteratur. Läste samtidigt en hel del klassiker och en del modern litteratur.

Shakespeare, Jane Eyre, Pride& Prejudice, Heart of Darkness (William Golding), The Remains of the day (Kazuo Ishiguro), Paradise News (David Lodge) var andra böcker/författare vi läste. Mina favoriter var F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby, Graham Greenes Travels with my aunt, William Goldings The Inheritors och Toni Morrisons Sula.

Vet inte vad böckerna heter på svenska, men man kan ju gå på författarnas namn. Vi läste en hel del poesi också, och där är favoriten Willliam Williams.

Vilka böcker var med på listan du läste?
#75 - 21 maj 2006 10:33
Till Birgitta W vill jag gärna rekommendera Kammarjungfrun av Margret Forster, en historisk roman med perspektiv lånat från Elisabeth Barrett-Brownings (gift med den engelske poeten Robert Browning) kammarjungfru. Bygger på verkliga fakta, med en del fiktion.

Engelsk humor finns det gott om både hos Graham Greene och David Lodge.
#76 - 21 maj 2006 18:51
Lenita:
Här är listan: (reservation för stavning). Jag tror de står i angelägenhetsgrad.

To kill a Mockingbird – Harper Lee
The Bible
The Lord of the Rings Trilogy - JRR Tolkien
1984 - Geoge Orwell
A Christmas Carol – Charles Dickens
Jane Eyre – Charlotte Bronte
Pride and Prejudice - Jane Austen
All Quite on the Western Front – E M Remarque
His Dark Materials Trilogy – Philips Pullman
Birdsong – Sebastin Faulks
The Grapes of Wrath – John Stenbeck
The Lord of the Flies – William Golding
The Curious Incident of the Dog in the Night-time – Mark Haddon
Tess of the D´Ubervilles – Thomas Hardy
Winnie the Pooh – AA Milne
Wuthering Heights – Emily Bronte
The Wind in the Willows – Kenneth Graham
Gone with the Wind - Margaret Mithchell
Great Expectations – Charles Dickens
The Time Traveller´s Wife – Audrey Niffenegger
The Loley Bones – Alice Sebold
The Prophet – Khalil Gibran
David Copperefield – Charles Dickens
The Alchemist – Paulo Coelho
The Master and Margarita – Mikhail Bulgakov
Life of Pi – Yann Martel
Middlemarch – George Eliot
The Poisonwood Bible - Barbara Kingsolver
A Clockwork Orange – Anthony Burgess
A Day in the Life Ivan Denisovich – Alexander Soljzenhits
#77 - 22 maj 2006 08:53
Tack så mycket. Jag ser fyra böcker där som jag tror att jag inte har läst, så det blir marsch iväg till bibblan. Alltid kul med bra böcker att se fram emot.
#78 - 22 maj 2006 09:01
kul! det var ju några där som man borde få läst... men det får bli lättviktiga böcker nu om jag skall kunna läsa och amma samtidigt :D

Är det någon som hunnit läsa Gardells nya ännu? Funderar på om jag skall köpa den så jag slipper köa så länge.
#79 - 22 maj 2006 09:58
Kul att ni uppskattade listan. Men visst hade det varit intressant med lite mer spridning över olika länders författare? Håll med om det.

Bibeln då, Morellen? Lättläst och bra!:)
#80 - 22 maj 2006 11:27
mina tips...

Papalagi - Tuiavii
Maya - jostein gaarder
Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams
stiftelsetrilogin - Isaac Asimov
Allt av terry pratchett
the dirt, mötley crües biografi
Överlevnadshandboken - John Wiseman
#81 - 22 maj 2006 14:14
om nån missat det så är det på dagen 147 år sen Arthur Ignatius Conan Doyle föddes.
#82 - 22 maj 2006 14:43
Hälsa och gratulera. ;)
#83 - 22 maj 2006 14:46
du först.
#84 - 22 maj 2006 19:32
[quote=svea]

Bibeln då, Morellen? Lättläst och bra!:)[/quote]

Måste bli gamla översättningen då - har svårt för den nya... inga klanger alls i spåket där... Även om det är berömvärt att försöka göra en så riktig översättning som möjligt.;) Men det är väl bara nya som finns i pocket?
#85 - 22 maj 2006 19:35
[quote=Raven]om nån missat det så är det på dagen 147 år sen Arthur Ignatius Conan Doyle föddes.[/quote]

Har inte varit så entusiastisk över sherlock holmes men älskar Laurie R Kings "spinn-off" Serie med honom och Mary Russel i huvudrollerna. Tyvärr är det bara de två första som översatts till svenska. Läste nyss del åtta på engelska och längtar efter en fortsättning:D
#86 - 22 maj 2006 19:49
Ja Morellen, den gamla översättningen är onekligen bäst. Den sitter i ryggraden sen barndomen.
Fast pocket... det tror jag då inte. Men nån gammal konfirmandbibel lär väl finnas, va?
Här har vi en hel hylla med olika valörer, ålder osv som vi ärvt, fått i söndis osv.
Fast så ofta läser jag inte. Borde kanske.
#87 - 22 maj 2006 20:21
Har en riktigt gammal med frakturstil, det är en utmaning att läsa...
#88 - 22 maj 2006 20:33
Jaså?! Är det så länge sen du konfirmerades?;)
"Frakturstil är ett typsnitt från Tyskland som användes i Sverige under 1600- till 1800-talen." från uppslagsboken!

Kunde inte låta bli!:)
#89 - 23 maj 2006 07:03
[quote=svea]Jaså?! Är det så länge sen du konfirmerades?;)
"Frakturstil är ett typsnitt från Tyskland som användes i Sverige under 1600- till 1800-talen." från uppslagsboken!

Kunde inte låta bli!:)[/quote]

njae... FULLT så länge sedan var det väl inte... Det är arvegods :)
#90 - 10 juli 2006 15:32
Jag gatt leta rätt på den här tråden och tipsa om en bok!

[SIZE=3]Fjärilsjakten[/SIZE] av Marika Cobbold Hjörne.
#91 - 10 juli 2006 18:14
nu har jag läst ut "gifttädets bibel", inspirerad av listan tidigare i tråden. översättaren kan inte ha haft det lätt med den
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 10 juli 2006 18:55
Jobbar (eller jobbade innan ledigheten) inte du som bibliotekarie i Stenungsund Morellen?
Hörde nämligen på nyheterna idag att Stenungsund var den ort i Sverige där det lånades mest böcker per capita.
#93 - 10 juli 2006 19:07
[quote=Kjell Fohrman]Jobbar (eller jobbade innan ledigheten) inte du som bibliotekarie i Stenungsund Morellen?
Hörde nämligen på nyheterna idag att Stenungsund var den ort i Sverige där det lånades mest böcker per capita.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Undrar om inte det har med zoopet att göra :rolleyes:? Alla (oopetare i alla fall, vilka ju är en del i Stenungsund) borde ju vara rejält nyfikna på tjejen med de underbart härliga inläggen både på forumet och i dagboken ;)?

Någon som har ett bra boktips till mig? Håller på att traggla mig igenom daVincikoden men kommer inte riktigt till "ro" med den...Förra sommaren sträckläste jag Liza Marklunds Gömda, Asyl och den tredje (vad den nu hette. Jag sträckläste David Peltzers böcker om "Pojken som inte fanns" och jag älskade Johanne Hildebradts Valhalla-saga, alla tre böckerna. Finns det nåt som är lika lättläst som jag missat?? Är så sugen p åatt ha nåt BRA att läsa....[/COLOR][/FONT]
#94 - 10 juli 2006 20:21
Var den läsvärd, Morellen?
#95 - 10 juli 2006 20:42
[quote=Kjell Fohrman]Jobbar (eller jobbade innan ledigheten) inte du som bibliotekarie i Stenungsund Morellen?
Hörde nämligen på nyheterna idag att Stenungsund var den ort i Sverige där det lånades mest böcker per capita.[/quote]

Jepp, jag har jobbat i Stenungsund av och till bland alla mina vikariat "vi" brukar ofta ligga rätt bra till i den statistiken men i år hade jag ingen koll på att vi låg först (har haft lite annat i tankarna:D ).
#96 - 10 juli 2006 20:48
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Undrar om inte det har med zoopet att göra :rolleyes:? Alla (oopetare i alla fall, vilka ju är en del i Stenungsund) borde ju vara rejält nyfikna på tjejen med de underbart härliga inläggen både på forumet och i dagboken ;)?[/COLOR][/FONT][/quote]

Gulle dig Maria! [:o] Fast det är nog tyvärr inte hela sanningen :p

Har du läst [COLOR=blue]Diana Gabaldon[/COLOR]s böcker? Börjar med [COLOR=blue]Främlingen[/COLOR]. handlar om en kvinna som råkar göra en tidsresa och hamnar i sjuttonhundratalets skotland. Tycker att de var trevliga men det finns väl viss "tantsnuskvarning" på dem med:D så alla bibliotek har dem inte men jag tror att Partille hade dem och annars finns de i pocket.
Janet Evanovich har skrivit en serie om prisjägaren stephanie Plum, skruvat galna böcker men just nu mninns jag inte vilken som är först (jag är ju ledig ju!)
#97 - 10 juli 2006 20:53
[quote=svea]Var den läsvärd, Morellen?[/quote]

Jag hade lite svårt för den i början men sedan kom jag in i den och sträckläste den en dag när det var kokhett och vi mest låg i skuggan och kokade. Tillhör de där böckerna där jag fortsätter att fundera på personernas liv långt efter att jag slagit ihop boken. Gillade historien bakom bokens titel och alla exempel på att det finns fler än ett sätt att se och tolka det som sker.
#98 - 10 juli 2006 21:09
[quote=Morellen]Fast första delen i den serien heter "främlingen". Dom är himla trevliga - speciellt om man gillar lite historiska romaner.

Den blå färgen - tracy chevalier
gobelängen - (minns inte författarnamnet nu, ni får kolla upp det)

Sedan är ju "liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams en kultklassiker (och tro inte att ni kan storyn bara för att ni sett filmen)[/quote]

ja första delen är FRÄMLINGEN, har allihopa och jag älskar dom, det har kommit ännu en bok men den finns bara på engelska än så länge =)...väntar ivrigt på att den ska komma på svenska, kompisen köpte den engelska för hon har ännu mindre tålamod än jag =)
#99 - 10 juli 2006 21:25
[quote=anna7607]ja första delen är FRÄMLINGEN, har allihopa och jag älskar dom, det har kommit ännu en bok men den finns bara på engelska än så länge =)...väntar ivrigt på att den ska komma på svenska, kompisen köpte den engelska för hon har ännu mindre tålamod än jag =)[/quote]

Jag har egentligen inte tålamod för att vänta på översättningen men jag är för lat för att orka läsa den på engelska, de brukar ju vara tjocka så det räcker
#100 - 10 juli 2006 22:01
jag orkar inte jag heller....fast jag läser så fort så det kanske är värt att köpa den på engelska så håller den i några dagar ist för att jag läser ut den direkt...mer valuta för pengarna...tar ju längre tid =)
#101 - 11 juli 2006 08:38
Halloj

Jag har nu boktorka och hittar inget av intresse, kan kanske du Morrellen rekommendera ngn bok. Jag gillar att läsa thrillers av typ Patricia Cornwells Scarpetta serie, M Connelly`s Harry Bosch och Val Mcdermid mfl
#102 - 12 juli 2006 18:00
Har du läst Katy Reich (stavning? får kolla upp det senare..) böcker? Samma stil som Cornwell. Jeffery Deaver är bra med
Bokförlaget Minotaur ger ut bra deckare med. Bland annat Reginald Hills böcker.
#103 - 29 juli 2006 12:49
Mitt första boktips heter "E = mc2" av David Bodanis

Den beskriver relativitetsteorin på ett skönlitterärt sätt. Så vare sig man är intresserad av vetenskap eller inte så tror jag man har behållning av denna bok för den är skriven med sådan finess och förklarar allt på ett sätt som gör att man inte behöver ha läst fysik för att förstå (tror jag). Dessutom får man en inblick i Einsteins väg till framgång vilket bara det är otroligt fascinerande. Det började inte lätt för den man som kom att bli en av världens mest kända personer. Från början var han heller knappast förknippad med intelligens.
#104 - 29 juli 2006 12:57
Jo så vill jag rekommendera samtliga böcker av Håkan Nesser som enligt mig är den bästa svenska deckarförfattaren. Fast jag har inte läst böcker av alla i och för sig. Har heller inte läst alla Håkan Nessers böcker men ändå. Se till att få tag i en illa kvickt och njut av hans sätt hantera det svenska språket.
#105 - 29 juli 2006 13:23
Nesser är bra, iaf de jag läst. Favoriten är nog "komissarien och tystnaden"
#106 - 29 juli 2006 14:45
Mitt boktips för veckan:

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varann.
av Lotta Snickare och Liza Marklund.

Den kanske riktar sig mest till karriärskvinnor men den är mycket tänkvärd även för oss vanliga dödliga. :)
#107 - 29 juli 2006 17:41
[quote=mam]
Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varann.
av Lotta Snickare och Liza Marklund.
[/quote]

Å tack så mycket. Jag har tänkt många gånger att jag ska köpa den men så har det inte blivit så. Tack för påminnelsen. Det ska bli min nästa bok.

Så vill jag ge ytterligare ett boktips. Det är en kille vid namn Mitch Albom som skrivit boken "Tisdagarna med Morrie". Det är en kort bok som man läser ut på en dag. Den är oerhört gripande tycker jag. Det handlar om Mitch själv som plötsligt en dag får höra att hans gamla favoritlärare Morrie har insjuknat i den allra värsta tänkbara sjukdomen ALS. Han bestämmer sig då för att kontakta sin lärare och de börjar sedan umgås varje tisdag. Deras konversationer är helt fantastiska och det är så härligt att höra lärarens livsfilosofi. Där har han drabbats av denna fruktansvärda sjukdom men har ändå en så ljus livssyn. Helt otroligt!
#108 - 12 augusti 2006 16:13
Dan Browns senaste: DaVincikoden, Änglar och Demoner, Cirkelns Mitt...är alla bra! De får en att fundera lite.
#109 - 13 augusti 2006 09:12
jag har läst om flera av Barbro Alvings kåserier, de flesta skrivna under signaturen "kärringen" mot strömmen". Fnissar åt mkt och det tycker jag är ett gott betyg med tanke på att de ändå har rätt många år på nacken.
#110 - 26 augusti 2006 16:12
Skakar lite liv i tråden med min senaste upptäckt. Översättningen av Gabbaldons senaste bok kommer snart. På svenska heter den "snö och aska" (inte snö och åska som jag först fick för mig... Ser fram emot att läsa den men jag tänker snåla och vänta tills den kommer i pocket.
#111 - 28 augusti 2006 05:31
Det är alltid bra om man är bokslukare att vänta på böcker i pocketform! Eller vänta på bok-rean och köpa en hel hög som man velat ha! ;)
#112 - 28 augusti 2006 15:06
eller låna på biblioteket!:D
#113 - 2 september 2006 09:11
Ha ha! Ja givetvis, det där med bibblan glömde jag helt ju! ;)

Förresten, ett till boktips: Betty Shine - Sinnets Magi.
Mycket bra bok om man vill lära sig att utveckla sitt sinnes kapacitet litegrann, det är märkligt vad man faktiskt kan göra med tankens kraft! :)

MVH: Ullis
#114 - 2 september 2006 14:25
Jag är på slutklämmen på "den som vandrar om natten" av Marianne Fredriksson nu, och det är den utan konkurens bästa bok jag har läst på flera år! Klart läsvärd.

Annons